شهرفرنگ-فیلم اجتماعی از واقعیت تا اغراق

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
15:52 - پنجشنبه 30 خرداد 1398
وزارت نیرو دستور قطع برق تولیدکنندگان ارز دیجیتال را صادر کرد بلندترین برج مراقبت فرودگاهی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی در همدان به بهره برداری رسید اسلامی: تلاش می‌کنیم حباب قیمت مسکن شکسته شود وزیر راه و شهرسازی: پرونده مسکن مهر بسته شده است؛ زوج‌های جوان برای خانه‌دار شدن حمایت می‌شوند دو طرح بهداشتی ـ درمانی در شهرستان زرندیه با حضور وزیر بهداشت به بهره برداری رسید آغاز عملیات اجرایی بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه با حضور وزیر بهداشت دکتر نمکی: پرونده الکترونیک سلامت به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت های نظام سلامت به سرانجام رسیده است وزیر بهداشت: در مرحله بعد، پزشکی خانواده و نظام ارجاع راه اندازی می‌شود معاون وزیر راه و شهرسازی: برای کاهش قیمت مسکن، زمین‌های دولتی به قیمت کارشناسی واگذار می‌شود حسینی: زمین در شهرهای بزرگ ۶۰ درصد قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص داده است دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها: مصوبه جدیدی مبنی بر افزایش هزینه سالانه ارسال پیامک‌های بانکی نداشته‌ایم نتایج قرعه‌کشی بیست‌ویکمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات اعلام شد اعزام ۱۳ هزار دانشجو به عتبات از۲۷ تیر آغاز می‌شود و تا نیمه مهرماه ادامه دارد برنامه شهر فرنگ با موضوع «سینمای ایران و دخانیات»؛ شبکه خبر، امشب ۲۲:۱۵
کد خبر: ۱۷۸۸۳۲
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
به رغم آنکه فقط 10 درصد فیلم های تولیدی گروه هنر و تجربه قابلیت اکران دارند، اما کارشناسان معتقدند تشکیل این گروه در دو سال اخیر فرصت مناسبی را برای حضور جوانان در عرصه سینما فراهم کرده است.
شهرفرنگ/فیلم اجتماعی از واقعیت تا اغراق

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ایرج تقی پور تهیه کننده سینما و کیوان امجدیان روزنامه نگار و منتقد سینما با حضور در استودیو شهرفرنگ به بررسی سینمای اجتماعی در ایران پرداختند.

ایرج تقی پور تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه مخاطبان خارجی از نوع رابطه خانوادگی که در فیلم های ایرانی ملاحظه می کنند، لذت می برند، گفت: روابط اجتماعی برای ما بسیار مهم است ، در نگاه کلی بیش از 70 درصد فیلم های ایرانی که تماشاگر پیدا کردند ژانر اجتماعی هستند.
وی افزود: جوانان در چند سال اخیر سینمای ایران را متحول کرده اند و شرایط برای تولید آسان شد. در دو سالی که گروه هنر و تجربه تشکیل شده است، 700 فیلم از طریق جوانان تهیه شده است. البته 90 درصد این فیلم ها قابلیت نمایش ندارند. اما همان 10 درصد بسیار قابل توجه هستند و به شدت گرایشات اجتماعی بسیار دارند. و این گرایشات اجتماعی متفاوت است.

ایرج تقی پور تهیه کننده با سابقه سینمای ایران با بیان اینکه رشد اجتماعی طی 30 سال گذشته حیرت آور است، گفت: در تلویزیون یک برنامه داریم که آن را اجرا می کنیم و در سینما ماجرا برعکس تلویزیون است. فیلمساز به علاقه مخاطب توجه می کند، و باید توجه داشت.

کیوان امجدیان روزنامه نگار و منتقد سینما
کیوان امجدیان منتقد سینما هم در ادامه این برنامه به نسل جدید فیلمسازانی اشاره کرد که بدون سفارش فیلم های در خور توجهی می سازند و صداقت را می توان در کارهای ایشان دید.
وی افزود: هر چند غرولندهایی هم وجود دارد، اما امیدوارم به این نسل جدید بیشتر رسیدگی شود، و توجه و امکانات صرفا به فیلم هایی که دارای کارگردان های مشهور و تهیه کنندگان پرسابقه هستند، خلاصه نشود.

وی با بیان اینکه ژانری به نام ژانر اجتماعی نداریم، و یک دسته بندی بومی در کشور ما وجود دارد، گفت: خارجی ها چندان از فیلم های اجتماعی ما استقبال نمی کنند. این که نگاه چگونه باید باشد و چقدر صداقت در آن هست، مطرح است.
امجدیان تصریح کرد: موضوعات اجتماعی به نوعی در همه فیلم ها وجود دارد، اما همه فیلم ها پرفروش نیستند و یک بخشی از فیلم ها بجای اجتماعی بودن غرولند هستند. بعضی از فیلم ها واقعا قصدشان صداقت نیست، طرح مشکل می کنند و بعد اغراق می کنند و مسئله را کاملا گداخته مقابل مخاطب قرار می دهد. اما در مقابل فیلمسازانی مانند کیایی و آثاری چون خط ویژه وعصر یخبندان موضوعات را به گونه ای طرح می کند که هم مخاطب نسبت به آن ناراحت می شود، و هم مخالفان جلوی آن را نمی گیرند. اما برخی فیلمسازان صرفا داد و فریاد می زنند. واقعا برخی فیلم ها فقط مخاطب را مکدر می کنند.
ایرج تقی پور نیز با تاکید بر اینکه ما اساسا هنرمند بدون دغدغه نداریم، هنرمند ما را به جایی می برد که ما خود به تنهایی نمی توانیم برویم، گفت: میل به زیبایی با توفیق در ارائه زیبایی متفاوت است. فعل هنرمندانه یعنی مخاطب را رهنمون به رستگاری کند و ما هنر غیردینی نداریم هر اثری که اشاره به رستگاری دارد هنرمندانه است، و عدم توفیق در این موضوع نشان می دهد که کار هنرمندانه نیست.
در ادامه برنامه امجدیان گفت: دوستی می گفت هنرمند باید دردها را پیدا و آن را بیان کند، اما اگر بخواهیم فقط دردها را بیان کنیم و بخواهیم از آن کنایه های سیاسی در بیاوریم و اغراق کنیم این فیلم راه به جایی ندارد.
وی تصریح کرد: بعضی از فیلم ها از اول تا آخر فقط تلخی را نشان می دهند و متاسفانه مانور داده می شود، اما آیا فیلم باید ذهن مخاطب را آزار بدهد. با اینکه هر ویرانی یا خرابی به جایی بر می خورد، اما اگر فقط تلخی ها را نمایش دهیم، آن دیگر سینما نیست. فیلم های خیلی تلخ و سیاه را بیشتر از یکبار نمی توان دید. اما فیلمی مانند ابد و یک روز، با اینکه تلخی فقر و اعتیاد را نشان می داد اما ته فیلم نشان می داد، اما مخاطب را در پایان به فکر وا می دارد.
ایرج تقی پور هم درباره فیلم مورد نظر امجدیان گفت: کاملا مشخص بود که روستایی از نظر محتوایی و فنی کاملا می دانست که چه می خواهد.

مشروح این برنامه در ویدئو ذیل قابل مشاهده است:

دانلود

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۲°    ۳۷°