(2) آرایش سیال سیاسی/ رئیس جمهور آینده کیست؟

irinn | وب سایت شبکه خبر

نسخه آزمایشی       
21:13 - دوشنبه 07 فروردين 1396
نخست وزیر رژیم صهیونیستی حضور مقامات جمهوریخواه و دموکرات را در نشست سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (ایپک) نشانه ائتلاف بزرگ واشنگتن ـ تل آویو خواند نتانیاهو: همانطور که بارها گفته ام اسرائیل هیچ هم پیمانی بهتر از آمریکا ندارد و آمریکا هم هیچ دوستی بهتر از اسرائیل ندارد نخست وزیر رژیم صهیونیستی: خدماتی که ما (صهیونیست ها) به بشریت کرده ایم بسیار بزرگ و مهم است نتانیاهو: باید با میانه روهای منطقه ائتلاف کنیم و همراه با آمریکا به مقابله با ایران بپردازیم نخست وزیر رژیم صهیونیستی: ما با اقداماتمان به کودکانمان درس صلح می دهیم نتانیاهو، نیروهای مقاومت را پیروان اسلام شبه نظامی خواند و گفت: باید هر طور شده آنها را شکست دهیم رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که بارها در مذاکرات سازش شرکت داشته است اعلام کرد سیاست های سرکوبگرانه و نژادپرستانه رژیم صهیونیستی نمی گذارد مذاکرات به نتیجه ای برسد محمود عباس: ادامه سیاست های سرکوبگرانه اشغالگران هرگز امنیت را برای اسرائیل به دنبال نخواهد آورد خبرگزاری فرانسه: ۴۰ درصد فرانسوی ها هنوز نمی دانند در انتخابات ریاست جمهوری آینده به کدام نامزد رای بدهند
کد خبر: ۴۸۸۹۱۵
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷
تا دو ماه دیگر با رای مردم چهره دوازدهمین رئیس جمهور ایران مشخص می شود. اگرچه اکنون بازار انتخابات ایران بر اساس روند طبیعی هنوز در میان افکار عمومی گرم نشده است اما بازار نام ها و نامزدهای انتخاباتی گرم است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دو ماه مانده به انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری چهره برخی از نامزدهای احتمالی انتخابات مشخص شده است: 
 
نام سید حسن قاضی زاده هاشمی بتدریج در لیست انتخاباتی کشور پررنگ می شود. هاشمی وزیر بهداشت دولت فعلی است. محمد مهدی زاهدی با پیشینه وزارت علوم در دولت قبل جز اولین کسانی است که چند ماه قبل نامزدی اش را اعلام کرده است. مصطفی میرسلیم نیز نامزدی خود را به صراحت اعلام کرده است، میرسلیم سابقه وزارت دارد. محمد غرضی چهره آشنای انتخابات گذشته این بار هم حضور خود در انتخابات را رد نکرده است. محسن رضایی نیز اگرچه نامزدی اش را تایید نمی کند اما همچنان در لیست های کاندیدای انتخاباتی حضور دارد. مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دولت فعلی از جمله نام هایی است که با وجود برخی تکذیب ها، نامش در لیست نامزدهای احتمالی دیده می شود. علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس در برخی گمانه زنی ها جزء چهره هایی معرفی می شود که ثبت نام خواهند کرد. کواکبیان نیز از نامهای مطرح در لیست های نامزدهای احتمالی است، کواکبیان نماینده مجلس کنونی است. حسن روحانی رئیس جمهور مستقیما مطلبی درباره نامزدی خود نگفته است اما در عرصه سیاسی کمتر کسی در نامزدی او تردید دارد. علی مطهری هم از گمانه زنی های انتخاباتی به دور نبوده است، مطهری نماینده مردم تهران در مجلس است.  حمید رضا حاج بابایی در چند لیست احتمالی حضور دارد، حاج بابایی نماینده مجلس است. محمد باقر قالیباف شهردار تهران از جمله نام هایی است که احتمال نامزدشدن او در برخی تحلیل ها بالاست. نام اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم در گمانه زنی ها پررنگ است، جهانگیری سخنی در این زمینه نگفته است. علی نیکزاد وزیر مسکن دولت دهم از دیگر کسانی است که نامش در چند لیست نامزدهای احتمالی دیده می شود. پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی می گوید قصدی برای کاندیدا شدن ندارد اما اسم او همچنان در پیش بینی ها مطرح است. حمید بقایی از اعضای دولت دهم چند روز است رسما اعلام نامزدی کرده است، بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور دهم بوده است. مهرداد بذرپاش نماینده سابق مجلس از دیگر کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری دوازدهم است، بذرپاش در برخی لیست ها به طور جدی مطرح است. سعید جلیلی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی هم در پیش بینی تحلیلگران سیاسی جزء نامزدهای احتمالی انتخابات اردیبهشت است. رستم قاسمی هم احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ثبت نام می کند، قاسمی وزیر نفت دولت قبل بوده است. مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم جزء کسانی است که جریان های سیاسی احتمال ثبت نام او را در انتخابات می دهند. ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی هم در پیش بینی شماری سیاسیون از نامزدهای بالقوه ریاست جمهوری است. محمد اشرفی اصفهانی نیز اعلام کرده نامزده انتخابات است، اشرفی اصفهانی رئیس هیئت بدوی تخلفات نهاد ریاست جمهوری است. محمد واعظی هم در تحلیل برخی سایت ها به جمع نامزدهای احتمالی انتخابات اردیبهشت پیوسته است،واعظی وزیر ارتباطات است. عزت اله ضرغامی رئیس پیشین صدا و سیما هم در لیست های نامزدهای احتمالی انتخابات دوازدهم حضور دارد. امراله شیخیانی جدیدترین نامزد انتخابات 96 است، شیخیانی به عنوان دبیرکل حزب مردم ثبت نام می کند.

جریان های سیاسی با دیدگاهها و سلایق گوناگون برای جلب آراء مردم و پیروز شدن نامزدشان در انتخابات 29 اردیبهشت روش ها و تکنیک های مختلفی را اجرا می کنند.

تکنیک سایه:  تکنیک سایه بر این فرض بنا شده که اگر یک جریان سیاسی بتواند خود را زیر سایه برخی شخصیت ها قرار دهد می تواند از انرژی مثبت آن شخصیت ها برای جلب آراء مردم استفاده کند. این تکنینک تقریبا در همه جریان های سیاسی طرفداران فراوان دارد و هر جریان سعی می کند خود را به یک شخصیت تاثیر گذار حال حاضر و یا حتی گذشته منتصب کند. هدف اصلی این تکنیک این است که رای دهندگان به این جمع بندی برسند که سایه این شخصیت ها به اصطلاح فرهنگ عامه بالای سر این جریان است.

تکنیک نامزدهای ضربه گیر یا پوششی:  در این تکنیک چندین نفر از یک جریان سیاسی برای درامان ماندن نامزد اصلی از حملات و انتقادات جریان های رقیب نامزد انتخابات می شوند، البته از همان اول مشخص است که این نامزدها در نهایت به نفع یک نفر کنار یعنی نامزد اصلی کناره گیری می کنند. فلسفه این تکنیک این است که نامزد اصلی از ضربه خوردن در افکار عمومی محفوظ بماند و در رقابت های انتخاباتی دچار ریزش آرا و شکست احتمالی نشود.

تکنیک مخالفان مانع: این روش تبلیغاتی سیاسی نیز با مدل مهندسی معکوس در پی القای این هدف انتخاباتی است که ناکامی برخی گروهها و جریان های سیاسی بعلت کارشکنی و مانع تراشی مخالفان است. این تکنیک بروز شده همان تکنیک قدیمی فرافکنی است.  

تکنیک نظر سنجی: در این روش هم چند نفر از یک جریان سیاسی نامزد می شوند. هرکدام از این چند نامزد شانس خود را  از دیگران بیشتر می داند و حاضر نیست به نفع  دیگر نامزدها کنار برود. در این روش همه چند نامزد در رقابت ها حاضر هستند اما برای شکسته نشدن آرای این جریان تعهد می دهند که در روزهای پایانی به نفع نامزدی که در نظرسنجی ها بیشترین رای را دارد کنار بروند.

تکنیک دره عمیق:  تکنیک دیگری که جریان های سیاسی برای جلب آرای مردم در انتخابات 96 در دستور کار قرار داده اند تکنیک دره عمیق است. در این روش تلاش می شود نتیجه اقدامات دوره قبلی به دره ای عمیق و پر از مشکلات تشبیه شود که هرچه تلاش می شود اصطلاحا پر نمی شود. محور القایی این تکنیک بر این قاعده استوار است که اگر مردم بر اثر تبلیغات جریان های سیاسی وجود این دره عمیق را بپذیرند ناخودآگاه قانع می شوند که حل نشدن مشکلات ناشی از ناتوانی این جریان سیاسی نیست بلکه بعلت دره عمیقی است که از دوره های گذشته به ارث رسیده اند.

تکنیک شکستن آرای دیگران: شاید استفاده از این تکنیک در ابتدا دور از ذهن به نظر برسد اما در دنیای سیاست هیچ چیز بعید نیست. این تکنیک موقعی مورد استفاده قرار می گیرد که یک جریان مثلا A می داند نامزد حائز صلاحیت در انتخابات ندارد اما هوادارانش ممکن است به یک جریان دیگر مثلا B که آن را به دیدگاههای خود نزدیک می دانند رای دهند؛ برای جلوگیری از تحقق این مسئله  نامزد جریان A رسما و با تبلیغات خاص به میدان می آید تا هواداران آن جریان با یک شوک احساسی آماده حرکت بعدی شوند، مدتی بعد هنگامی که این نامزد بعلت نداشتن شرایط قانونی احراز صلاحیت نشد، آن جریان سیاسی به بهانه نبود امکان حضور در انتخابات تلویحا هواداران خود را به کناره گیری از صندوق رای فرامی خواند. اگر این هدف محقق شود آرای جریان B کاهش و احتمال شکست آن از جریان سوم افزایش می یابد. به این ترتیب جریان A می تواند با حفظ هوادارانش همچنان در کمین فرصت های بعدی باشد.  

تکنیک دشمن فرضی- سوال فرضی- پاسخ فرضی: این تکنیک همان دوقطبی سازی کاذب است که با برخی تغییرات جزئی به روز شده است. جریان های سیاسی برای اجرای موثر این روش تلاش می کنند با مخالف تراشی برای دیدگاهها و نظرات خود در اذهان عمومی به نوعی دو قطبی سازی دست بزنند و از این طریق مستقیم یا غیر مستقیم آرای مردم را متوجه خود کنند. زنان، آزادی و موضوعات فرهنگی - اجتماعی از موضوعاتی است که معمولا در این تکنیک مورد توجه خاص قرار دارند.
 
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۳°    ۱۸°