نبض/ استانداردهای ویزیت بیماران

irinn | وب سایت شبکه خبر

نسخه آزمایشی       
09:45 - سه‌شنبه 25 مهر 1396
رئیس مجلس: ایران و روسیه نقش بسزایی در ایجاد امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم دارند لاریجانی: شرکت کنندگان در اجلاس سن پترزبورگ از حرف‌های نسنجیده ترامپ اظهار نارضایتی کردند ­رئیس مجلس در پایان سفر سه روزه به روسیه: در دیدار با مقامات کشورها در اجلاس اتحادیه بین المجالس علاوه بر توسعه همکاری های اقتصادی درباره موضوعات امنیتی بحث و تبادل نظر شد
کد خبر: ۵۲۵۳۳۹
تاریخ انتشار: جمعه ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲
با توجه به اینکه حرف بیمار و شرح بیماری از حقوق بیمار است سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت بر لزوم رعایت استانداردهای ویزیت بیماران از طرف جامعه پزشکی تاکید دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
دکتر ماهر معاون فنی معاونت درمان وزرات بهداشت درباره اینکه ویزیت بیمار شامل چه مراحلی می شود گفت: پزشک ابتدا باید به معاینات بالینی بیمار بپردازد و بعد از تشخیص نوع بیماری و غیره ویزیت را مشخص کند.
 
وی افزود: در مورد زمان ویزیت نگاه ها در کشورهای مختلف متفاوت است. در برخی کشورها سخت گیری های ویژه ای وجود دارد؛ مثلا زمان معاینه در برخی کشورها تا 15 دقیقه است اما در کشورهای مختلف بر اساس تبحر پزشک و نوع بیماری زمان معاینه متفاوت است؛ در آیین نامه پزشکان زمان ویزیت از 15 دقیقه تا نیم ساعت تعریف شده است.
نبض پزشکی/ استانداردهای ویزیت بیماران
وی افزود: نظام ارجاع باید درست رعایت شود تا مراجعات به درستی انجام شود. با توجه به اینکه هفتاد درصد پزشکان جامعه پزشک عمومی هستند باید سیر درمان از مراجعه به پزشک عمومی آغاز شود.
 
 وی افزود: فاصله قیمت تمام شده ویزیت تا نرخ ویزیت در کشور در مراجعه به پزشکان پایین است بنابراین مردم بیشتر به پزشک متخصص مراجعه می کنند که این باید اصلاح شود.

دکتر ماهر گفت: در حال حاضر با توجه به کمبود نیروی متخصص بهترین روش مراجعه به پزشک عمومی است. در سیستم ارجاع نیز باید بعد از تشخیص بیماری به متخصص مراجعه شود.
 
وی در ادامه افزود: باید آموزش ها اصلاح شود اما این در همه دنیا این مرسوم است که اتکا به پاراکلینیک ها بیشتر شده و قبل از معاینه و درمان بیمار اول آزمایش ها انجام می شود. بیمه در  ازای چک لیست ها حقوق و مطالبات پزشکان را پرداخت می کند بنابراین نظارت ها بدلیل کمبود پزشک و مراجعات بیشتر مردم با مشکل مواجه است و دقیق انجام نمی شود.
 
 وی در ادامه درباره ویزیت همزمان چند بیمار گفت: برای پزشک سودی ندارد که این کار را انجام دهد و در نظام تغییر و تحول این گونه امور پیگیری شده که جریمه هایی برای پزشک در پی خواهد داشت.

 دکتر جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی دیگر مهمان برنامه گفت: ویزیت یکی از ارکان است. اول شرح حال بیمار انجام می شود بعد دامنه معاینه بیماری است که باید مشخص شود. شرح تصمیم گیری پزشک مهم است بعد از آن ارائه مشاوره مهم است در مرحله پنجم هماهنگ کردن مراقبت هاست که شامل آزمایشات و عکس ها و داروها می شود بعد از آن هم ماهیت مراجعه و زمان مراجعه قرار دارد البته سه مرحله اول که شامل شرح حال، تصمیم گیری و دامنه معاینه برای ویزیت مهم است.
 
وی افزود: وقتی بیمار در مطب ویزیت می شود باید مشخص شود اولین بار است و بیمار جدید است یا بیماری است که سابقه مراجعه به مطب را دارد. در بیمارستان ها هم نوع مراجعه اولیه و ثانویه است اما در کل نحوه اقدام یکی است.
 نبض پزشکی/ استانداردهای ویزیت بیماران
وی افزود: گوش دادن به درد دل بیمار و شرح بیماری از حقوق بیمار است. ابتدایی ترین کار در زمینه پزشکی گوش دادن به حرف بیمار است اما باید بیمار را به سمتی که  فقط درباره بیماری  گزارش دهد هدایت کنیم. 
 
وی افزود: اگر سطوح به سمت طب عمومی که دنیا رفته است، رعایت شود و نظام ارجاع را رعایت کنیم پزشک وقت بیشتری برای بیمار خواهد گذاشت و این موجب خواهد شد که افراد کمتری اول به متخصص مراجعه کنند چون لازمه درمان در ابتدا مراجعه به پزشک عمومی است. فوق تخصص کار نهایی را انجام  می دهد و  این مرحله است که باید بیمار تعیین تکلیف شود.
 
مثلا: بیماری ساده سرماخوردگی و التهاب چشم در مراجعات اولیه توسط پزشک عمومی بهتر درمان می شود بعد در صورت لزوم به پزشک متخصص و فوق متخصص معرفی خواهد شد. بسیاری از بیماران در سطح یک درمان خواهند شد که این ها لازمه رعایت بیماران و پزشکان در وهله اول است.

دکتر جهانگیری در ادامه درباره رضایت یا نارضایتی بیمار از پزشک گفت: بزرگان ما در جامعه پزشکی همواره توصیه کرده اند که تفاوتی بین مردم در مراجعه وجود نداشته باشد. کرامت انسانی باید حفظ شود. اساتید ما همه اسطوره اخلاق بوده اند و زمان لازم را برای بیمار در نظر می گرفتند.
 
وی افزود: به نظر بنده باید رابطه مالی بین بیمار و پزشک برداشته شود. ما در ساختار نظام سلامت با مشکل مواجه هستیم. واقعیت امر این است که در طرح تحول، بخش خصوصی حمایت لازم را نداشته است و مطالبات پزشکان به موقع پرداخت نشده است اما همه این ها موجب نشده است که درباره بیمار اجحاف شود.
 
دکتر جهانگیری گفت: با توجه به اینکه پزشکان ما در سطح دنیا طبابت می کنند و علم پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص ما در سطح دنیا از نظر بروز بودن در دنیا مشکلی ندارند بنابراین به مردم توصیه می شود که به اطباء خود اعتماد داشته باشیم تا بهترین خدمت رسانی انجام شود.

دکتر سید مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی گفت: معتقدیم که در زمینه ویزیت بیماران باید استانداردها رعایت شود.
 
وی در ادامه درباره وقت گذاشتن پزشکان برای بیماران گفت: برای بسیاری از خدمات از جمله معاینه بیمار استانداردهایی است که باید رعایت شود.
 نبض پزشکی/ استانداردهای ویزیت بیماران
پیش زمینه معاینات که شرایط لازم برای نوبت دهی و مدت انتظار بیمار مقدماتی است که رعایت می شود البته زمان حداقلی هم برای معاینه بیمار در نظر گرفته می شود. بعضا شکایاتی درباره اینکه پزشکان حرف بیمار را نشنیده و اقدام به نسخه نویسی می کنند که باید رعایت شود.

 وی در ادامه درباره تغییر تعرفه ها گفت: قیمت تمام شده یکی از تمهیداتی است که در وقت گذاری برای معاینه باید درنظر گرفته شود اما تعداد مریض ها و بیماران در همه جا یکسان نیست فقط تراکم بیماران در برخی مراکز است.
 
مطالعات در کشور محدود و موردی است اما این مطالعات نشان داده که بخشی از پزشکان وقت معاینه را افزایش داده اند که سعی بر این است زمان معاینه در بازده زمانی بهتر است افزایش یابد. وقت گذاشتن برای بیمار باید اصلاح شود. وقت گذاشتن برای معاینه و درمان بیمار در کشورهای اروپایی نیز موجب کیفیت مطلوب تر نظام درمان شده است.
 
وی در ادامه درباره ویزیت گرفتن برای آزمایش ها گفت: اگر جواب ویزیت نزدیک به مراجعه بیمار باشد باید ویزیت برداشته شود چون مراجعه بیمار برای نشان دادن آزمایش به مراجعه بعدی نزدیک است.
 
وی همچنین گفت: به ازای رشد تعرفه که داشته ایم استاندارد معاینه بیماران رعایت نشده است. وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باید نظارت های لازم را داشته باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۳°    ۲۲°