گفتگوی 18:30 / عوارض آزاد راهها

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
04:44 - يکشنبه 29 مهر 1397
فوتبال لالیگا : «رئال مادرید ۱ - ۲ لوانته» ؛ «والنسیا ۱ - ۱ لگانس» ؛ «ویارئال ۱ - ۱ آتلتیکو مادرید» ، «بارسلونا ۴ - ۲ سویا»
کد خبر: ۵۹۱۹۷۴
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
مدیرکل آزاد راههای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای معتقد است نرخ عوارض در ایران نه تنها بالا نیست، بلکه با آن چیزی که برای ساخت اولیه آزادراهها پیش بینی شده است فاصله زیادی دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عوارض آزاد راه ها گران است یا خیر
محمدرضا زمانیان، مدیرکل آزاد راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با برنامه 18/30 شبکه خبر، در پاسخ به این سوال که نرخ عوارض آزادراه  بالا است یا نه، گفت: نرخ عوارضی در ایران نه تنها بالا نیست، بلکه با آن چیزی که برای ساخت اولیه بزرگراه ها پیش بینی شده است فاصله زیادی دارد.
او گفت: وقتی آزادراهی بخواهد شکل بگیرد ابتدا مطالعات فنی و اقتصادی پیرامون طرح انجام می شود و در آن زمان پیش بینی می شود که از این آزاد راه در موقع بهره برداری چه مقدار تردد صورت میگیرد و بازگشت سرمایه در طول دوران بهره برداری به چه میزان خواهد بود.
زمانیان گفت: در واقعیت اگر بتوانیم با همان پیش بینی اولیه تردد و میزان نرخ عوارض را دریافت کنیم، این به این معنی است که جوابگوی نیازهای آزادراه خواهیم بود، اما وقتی وارد بهره برداری می شویم با مسائل متعددی روبرو می شویم.
 
او گفت: به عنوان مثال برای نرخ فعلی ابلاغ شده عوارض آزادراهها با ممانعت نهادهای مختلف دولتی روبرو هستیم و اینها موضوعاتی است که  قابلیت پیاده کردن آن را نداریم.
 
مدیرکل آزادراههای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: میزان و افزایش عوارض آزادراهها تاثیری چندان در تردد مردم ندارد و ترددها از جاده های قدیم مانند گذشته انجام می شود و در جاده های قدیم نقاط حادثه خیز شناسایی شده است.
 
او گفت: آزاد راه های ما  نسبت به جاده ها و بزرگراهها از ایمنی بیشتری برخوردار هستند.
 
زمانیان در پاسخ به این مطلبی درباره یکسان سازی نرخ عمارض همه آزادراه ها گفت: هزینه ساخت آزادراهها در نقاط مختلف متفاوت است و بستگی به تعداد تونل و هزینه دیگر دارد.
عوارض آزاد راه ها گران است یا خیر

سید احسن علوی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم گفت: نسبت آزادراه به جاده های معمولی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها کمتر است.
 
او گفت: دولت ناگزیر است  با توجه به محدودیت اعتبارات، از بخش خصوصی  برای ساخت آزاد راه ها به صورت مشارکتی  20 یا 30 درصدی استفاده کند و برای اینکه این قرارداد مستهلک شود، قاعدتا این قرارداد بین 15 سال تا 18 سال منعقد می شود که در این مدت باید سود سرمایه گذار یا پیمان کار برگردد.
او گفت: سازمان حسابرسی هر سال این موضوع را بررسی می کند و اگر سود پیش بینی شده بدست نیامده باشد مبلغ عوارض افزایش می یابد.
سیداحسن علوی گفت: هزینه آزادراه در مکان هایی که کمتر عملیات خاکی و ابنیه دارد هر کیلومتر حدود سه میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه دارد که در برخی دیگر از مکان ها که داری تونل و عملیات ساختمانی می باشد به سه میلیارد و پانصد میلیون تومان هم می رسد.
عوارض آزاد راه ها گران است یا خیر
خجسته، نماینده مجلس با انتقاد از گرانی  نرخ عوارض آزاد راه ها گفت: در بزرگراه ساوه_ همدان به مردم ظلم می شود، در حدود 80 کیلومتر 3 تا عوارضی وجود دارد که از 10 هزارتومان آغاز می شود تا مبلغ بالاتر ادامه دارد.
 او گفت: افزایش قیمت عوارض در آزاد راه ها،  موجب افزایش تردد در جاده های قدیمی شده است که این عمل موجب افزایش تصادف در جاده ها شده است.
خجسته گفت: نرخ عوارض در سراسر کشور باید یکسان سازی شود.
عوارض آزاد راه ها گران است یا خیر
هادی هاشمی، کارشناس حمل و نقل و ترافیک با بیان اینکه قیمت عوارض در کشور زیاد نیست، گفت: میزان آزاد راه در کشور بسیار کم است و نرخ تراکم راه در کشور ما 5/2 کیلومتر است که در سایر کشورها این مقدار 50 برابر می باشد و باید بگویم که ما راه نداریم.
 او گفت: آزادراه ها را در دنیا بخش خصوصی می سازد و و در کشور ما هم باید بخش خصوصی وارد کارشود و آزاد راه بسازد.
 
هاشمی گفت: خدمات راهداری در کشور ضعیف است و باید کاری کرد که سرمایه دار بیاد و جاده بسازد و  وزارت راه باید با بخش خصوصی در ساخت جاده ها همکاری کند و دولت باید راهداری را تقویت کند.


برچسب ها: عوارض ، آزاد راه ، همدان ، ساوه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۲°    ۲۴°