قیمت خودرو برسر دوراهی مجلس و وزارت صمت

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
12:06 - دوشنبه 19 آذر 1397
عقب نشینی رئیس جمهور فرانسه برای فرونشاندن اعتراض‌ها در این کشور رئیس جمهور فرانسه با نمایندگان ۵ اتحادیه بزرگ تجاری و ۳ انجمن صنفی کارفرمایی امروز در الیزه دیدار می‌کند مکرون قصد دارد امشب در نطقی تلویزیونی راه‌کارهایی را برای فرونشاندن بحران ارائه کند اعتراض‌ها به نظام سرمایه‌داری و سیاست‌های اقتصادی دولت در فرانسه در حال افزایش است اتحادیه‌های کارگری راه‌آهن و مترو فرانسه اعلام کردند این هفته به طور کامل اعتصاب می‌کنند وزیر اقتصاد فرانسه از کاهش رشد اقتصادی این کشور در پی اعتراضات اخیر به نظام سرمایه داری خبر داد بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی در فرانسه اعتراض های اخیر در این کشور را در ۳۲ سال اخیر بی سابقه عنوان کرده‌اند رسانه های فرانسه نیز اوضاع کنونی این کشور را خطرناک و ناآرامی ها را بزرگترین بحران رئیس جمهور عنوان کرده‌اند اسپوتنیک: پلیس بلژیک صدها بازداشتی تظاهرات ضد سرمایه‌داری در این کشور را در اصطبل اسب نگهداری کرد
کد خبر: ۶۴۶۴۴۴
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
خودروسازان معتقدند قیمت خودرو باید به حداقل 5 درصد زیر قیمت بازار برسد،این در حالیکه کمیسیون صنایع مجلس معتقد است قیمت خودرو باید براساس قیمت تمام شده تعیین شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رمضانعلی سبحانی‌فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور در برنامه تیتر امشب گفت: تولیدخودرو از ابتدای امسال با نوسانات نرخ ارز و تحریم ها کاهش شدیدی پیدا کرد، این کار موجب کاهش عرضه شد در حالیکه تقاضا تغییری نکرد که موجب قیمت های نجومی در صنعت خودرو شد.
او افزود: سازمان حمایت و وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار باید تکلیف قیمت خودرو را مشخص کنند. 
 
 تعیین تکلیف قیمت خودرو  آیا قیمت خودرو بالاخره تعیین تکلیف می شود؟
 
او افزود: به لحاظ شرایط خاص کشور وظایف شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار واگذار شد لذا بایستی وزارت صمت ورود کند و تعیین تکلیف کند.
 
سبحانی فر گفت: رئیس جمهور تاکید دارد که قیمت ها تغییر نکند بنابراین با ثابت ماندن قیمت ها  و شرایطی که برای خودروسازان حاکم شده، کاهش تولید قیمت حاشیه ای را به صورت نجومی افزایش داده است این در حالی است که قیمت کارخانه تغییری نداشته است.
 
او درباره واگذاری وظایف شورای رقابت به سازمان حمایت که آیا این تصمیم به صلاح است یا خیر گفت: سازمان حمایت در این باره ذینفع نیست بلکه باید هم طرف تولید کننده و مصرف کننده را داشته باشد.

 سبحانی‌فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودرو در کشور ما با کیفیت فعلی گران نیز هست که هزینه های بالای آن از جیب مصرف کننده اخذ می شود.
 
او افزود: در شرایط فعلی واردات خودرو کاهش و قیمت حاشیه بازار افزایش یافته و سازمان حمایت و تنظیم بازار نیز در اینباره ورود نمی کند بنابرین قطعه ساز نیز متضرر شده که درخواست ما این است که سازمان حمایت بر اساس شاخص های تعیین شده ورود کند.
 
سبحانی فر گفت: وقتی قیمت بالارفته و تولید کاهش یافته تعیین قیمت براساس 5 درصد زیر قیمت بازار اشتباه است، اگر قیمت محاسبه شود حتی به قیمت خیلی پایین تر از حاشیه بازار خواهیم رسید.
 
او گفت: در جلساتی که داشتیم قرار بر این شد که شاخص های مواد اولیه مشخص شود و بر اساس قیمت تمام شده، قمیت خودرو تعیین شود.
 
سبحانی فر گفت: مجلس معتقد است بین عرضه و تقاضا باید رابطه منطقی باشد تا از افزایش قیمت ها در صنعت خودرو خارج شویم بنابراین شاخص ها باید بر اساس قیمت تمام شده باشد.

حسن قره‌ئی نماینده خودروسازان دیگر مهمان برنامه گفت: ظرفیت تولید در ایران2 میلیون دستگاه است، در ایران نسبت به کشورهایی مثل هند، برزیل، مالزی، اندونزی و ترکیه خودرو تعرفه بالایی ندارد.
 
 تعیین تکلیف قیمت خودرو  آیا قیمت خودرو بالاخره تعیین تکلیف می شود؟
 او افزود: هیچ جای دنیا شورای رقابت قیمت گذاری نمی کند و در همه جای دنیا قیمت گذاری چندجانبه است و اینکه بگوییم خودرو در دیگر کشورها ارزان است اشتباه است، به دلیل اشتغال زایی زیاد و رونق بخشیدن خودروسازی به صنعت های دیگر، کشورها سعی می کنند از صنعت خودروی داخلی خود حمایت کنند.
 
 او گفت: بازار ژاپن از نظر شاخص های رقابتی با ایران اختلاف جدی ندارد و بازار رقابتی است و بازار ایران نیز در مقایسه با بازار ژاپن رقابتی محسوب می شود.
 
او افزود: افزایش قیمت خودرو همزمان با افزایش قیمت ارز بوده و ممنوعیت واردات برای ثبت سفارش های  جدید است، تولید خودرو در کشور بر اساس ارز 8 هزار و هشتصد تومان انجام می شود و خودروساز به فکر بازیابی قیمت است نه افزایش قیمت.

 نماینده خودروسازان افزود: خودروهای خارجی نسبت به خودروهای داخلی از کیفیت بالاتری برخوردار است اما خودروهای داخلی نیز متناسب قیمت کیفیت خود را دارد.

او درباره فرمول قیمت گذاری خودرو افزود: اگر قرار باشد بر اساس قیمت تمام شده باشد حتما محاسبات انجام خواهد شد. فرایند محاسبه قیمت انجام میشود و به اطلاع مردم خواهد رسید.

قره ئی گفت: خوروسازان 5 هزار و 500 میلیارد تومان زیان دیده اند بنابراین با این زیان میزان تولید خودرو کاهش می یابد و سازمان حمایت در تعیین قیمت تلاش کرده جاهایی که قیمت بیشتر از حد مورد نظر باشد را قبول نکند.

او افزود: صنایع زیادی وابسته به صنعت خودرو هستند و نزدیک 60 درصد قیمت تمام شده خودرو قطعات است که شامل مواد پلیمری، فولاد، فوم، پارچه و غیره است که با توجه به افزایش 80  تا 200 درصدی بخشی قیمت ها باید بر اساس قیمت تمام شده باشد .


او افزود: سال گذشته که خودروی پراید 20 میلیون تومان بود10 میلیون وام بدون بهره می داد بنابراین اینکه خودروساز قطعه بدهد ولی تولید نداشته باشد اشتباه است.
 
او گفت: سازمان حمایت تمام اطلاعات را از خودروسازان گرفته است و اطلاعات موجود است.

رضا رضایی نماینده قطعه‌سازان دیگر مهمان برنامه نیز درباره سازکار تنظیم قیمت ها گفت: در شرایط فعلی که بیش از صد کارخانه قطعه سازی تعطیل شده و تعداد 200 هزار نفر از قطعه سازان بیکار شده اند ما در شرایط ایده آل نیستیم و عرضه و تقاضا شرایط عادی ندارد.
 
 تعیین تکلیف قیمت خودرو  آیا قیمت خودرو بالاخره تعیین تکلیف می شود؟
 او افزود: مسئله اصلی ما افزایش قیمت نیست بلکه موضوع به روز رسانی قیمت خودرو مطرح است، قطعه سازان کشور از تحریم گذشته آسیب پذیرتر شدند و بخشی از تامین نقدینگی خودروسازان به گردن قطعه سازان افتاد، شرایط تحریم جدید نیز به مشکلات ما اضافه کرد که  70 درصد مواد اولیه را 4800 درصد افزایش داد.
 
او افزود: پیشنهاد ما این است که هرچه سریعتر عواملی که باعث گرانی قطعه سازی کشور شده را پیدا کنیم، در شرایطی که ارز سه برابر شد مواد اولیه پلیمر بیش از اندازه افزایش قیمت داشته است و این موجب شده که قطعه ساز حتی یک سوم قیمت را نتواند از خودروسازان دریافت کند.
 
 رضایی با بیان اینکه قطعه سازی سرمایه ملی کشور است، گفت: جامعه قطعه سازی بیمار است، بدهی خودروسازان به قطعه سازان افزایش یافته و قیمت تمام شده قطعه بیش از 80 درصد افزایش یافته است.
 
او افزود: با توجه به کاهش ارزش پول کشور، اگر سی هزار میلیارد تومان به بدنه صنعت خودرو سازی تزریق نشود این صنعت به واقع درحال از بین رفتن است.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۳°    ۱۱°