FATF خوب یا بد؟

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
08:41 - جمعه 28 دی 1397
وال استریت ژورنال: چین قصد دارد ۳ میلیارد دلار برای توسعه میدان نفتی یادآوران ایران سرمایه گذاری کند رژیم صهیونیستی ورود سومین کمک مالی ۱۵ میلیون دلاری قطر به غزه را به خاتمه راهپیمایی های بازگشت مشروط کرد درحمله توپخانه ای نیروهای عراقی به مواضع داعش در خاک سوریه ۱۵ تروریست به هلاکت رسیدند المسیره: متجاوزان سعودی در ۴۸ ساعت گذشته ۲۰۹ بار آتش بس حدیده را نقض کردند در حمله جنگنده های متجاوز به حدیده ۷ یمنی به شهادت رسیدند ترامپ اعلام کرد به علت ادامه تعطیلی دولت، در نشست اقتصاد جهانی در داووس سوئیس شرکت نمی کند ترامپ به بهانه تعطیلی دولت، سفر رئیس مجلس نمایندگان این کشور را به بلژیک، مصر و افغانستان لغو کرد سی ان ان: ۵۶ درصد مردم آمریکا ترامپ را مقصر اصلی تعطیلی دولت می دانند رئیس اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا: تعطیلی دولت وجهه آمریکا را در جهان خدشه دار کرده است دولت آمریکا در پی اختلاف کاخ سفید با کنگره بر سر ساخت دیوار در مرز مکزیک از ۲۸ آذر تعطیل است نشریه هیل: شمار کودکان جداشده از والدینِ متهم به مهاجرت غیرقانونی به آمریکا، از آمارهای رسمی بالاتر است دولت آمریکا مدعی است فقط ۲ هزار و ۷۳۷ کودک مهاجران غیرقانونی را از والدینشان جدا کرده است فرانس پرس: تسلا موتورز، ۱۴ هزار خودروی ساخت این شرکت را در چین به علت وجود مشکل در کیسه هوا فراخواند شمار قربانیان انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در کلمبیا به ۲۱ نفر رسید ­
کد خبر: ۶۵۵۵۴۲
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: ایران 37 مورد از 41 مورد توصیه های FATF را پذیرفته است و 4 مورد دیگر آن در قالب توصیه های FATF باید بررسی شود تا ما نیز از بستری که در بین کشورها برای روابط پولی - بانکی فراهم است استفاده کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور در تیتر امشب گفت: FATF مجموعه ای مقرارت بانکی است که کشورهای عضو برای تنظیم مقرارات بانکی - مالی توصیه هایی را پذیرفته اند و بر اساس آن توصیه ها روابط مالی خود را با همدیگر تنظیم می کنند که شامل 41 مورد توصیه است و ایران 37 مورد را تاکنون انجام داده است و تنها 4 مورد است که در قالب توصیه های FATF باید بررسی شود تا ما نیز از بستری که در بین کشورها برای روابط پولی بانکی فراهم است استفاده کنیم.
 
FATF خوب یا بد؟ 
او افزود: مقررات ناظر بر توصیه پولشویی بوده که 2 مسئله مهم پولشویی و مقوله مبارزه تامین مبارزه با تروریسم نیز به آن اضافه و تاکید شده است، در 15 مهرماه این کنوانسیون در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان 22 ایراد به این مصوبه وارد دانست که در تاریخ 6 آبان 97 ایرادات به مجلس برگشت و در جلسه تعاملی با شورای نگهبان با حضور آقای کدخدایی ایرادات بررسی شد.
 
او درباره الزام به اجرای CFT گفت: ما عضو مجموعه کشورهای نظام بین الملل هستیم و نه تنها جمهوری اسلامی بلکه تمامی کشورها ناگریز از تعاملات بین المللی با همدیگر هستند، اگر امکان ایزوله کردن کشور را داشتیم و در همه زمینه ها می توانستیم دور خود حصار بکشیم نیازی به این مجموعه قوانین نداشیتم اما اینگونه نیست و ما در تعامل با کشورهای دیگر هستیم و توصیه های FATF در  تسهیل روابط و تعامل با سایر کشور ها ضرورت پیدا می کند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پیوستن به FATF  و برداشته شدن تحریم ها گفت: مراودات چین و روسیه با ما نتیجه برجام است که برجام کل موانع شکلی و قانونی مراودات با کشورها را برداشت اما الان امریکاست که با استفاده از هژمونی و قدرت از مراودات جلوگیری می کند.
 
نوریان گفت: در ارزیابی هایی که FATF انجام می دهد، ریسک سرمایه گذاری را معین می کند که همین کفایت می کند، روسیه و چین و ترکیه بدون برداشته شدن قطعنامه های سازمان ملل نمی توانستند مراودات بانکی امروز را با ما داشته باشند، اتحادیه اروپایی می خواهد در قالب سوئیفت با ما همکاری کند اما فشار امریکاست که نمی گذارد همکاری ها ادامه یابد.
 
او درباره سوال مقایسه شرایط امروز با سال 92 گفت: الان شرایط بهتر است، عوامل زیادی مثل شرایط داخلی کشور و سیاست گذاری های دولت در این باره موثر است و با سیاست گذاری های برجام فرق دارد،CFT یکی از چهار مورد باقی مانده از کنوانسیون FATF  است که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت.
وی ادامه داد: در مجلس و در بررسی های کارشناسانه با شورای نگهبان در کمیسیون امنیت ملی که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نیز حضور داشتند تلاش شد مجموعه اشکالات را در جهت تامین نظر شورای نگهبان برطرف کنیم.
 
نوریان افزود: تعدادی از اشکالات مثل استرداد مجرمین اشکالات مبنایی بودند که نظر شورای نگهبان این بود که ناگزیر هستیم در این باره صلاحیت محاکم  غیر را بپذیریم بر اساس استدلاات فقهی نمی توان پذیرفت و از همین جا بود که به مجمع تشخیص ارسال شد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مجلس با حق شرط هایی این مصوبه را پذیرفته که بر اساس آن شرایط می توان به CFT ملحق شد و جلوی نگرانی ها را بگیرد، کنوانسیون CFT در حد صلاحیت قوانین عادی ماست و ما مقرر کردیم که کلیه مقررات مقید بر اساس قانون اساسی پذیرفته می شود.
 
او افزود: یکی از اصلی ترین اصول حق شرط  است که کنوانسیون حقوق معاهدات گفته نباید خلاف کنوانسیون شرط بگذارید، ما همه حرف ها را مقید به قانون اساسی کرده ایم.
 
یاسر جبرائیلی  کارشناس مسائل راهبردی دیگر مهمان برنامه درباره الزام پیوستن به CFT گفت: چند اشتباه درباره FATF وجود دارد، اشتباه اول این است که اگر به کنوانسیون  CFT وارد نشویم نمی توانیم با کشورهای دیگر مراوده بانکی داشته باشیم که این تنها یک مغلطه است، کنوانسیون CFT از سال 2000 اجرایی شده است و نشان می دهد که قبل از آن نیز ما مراودات بانکی داشته ایم پس گفتن اینکه اگر به FATF نپیوندیم مراوات بانکی محدود خواهد شد درست نیست.
 
FATF خوب یا بد؟ 
او افزود: از اول انقلاب 45 تعهدات خارجی داشته ایم که 32 تعهدات خارجی در دولت دوازدهم صورت گرفته است، بخش اعظم این کنوانسیون به وسیله قوه مجریه اجرایی شده است که مراودات بانکی را درست نکرده است بلکه برعکس با اجرای دستورات FATF تحریم های امریکایی به داخل مرزهای ایران کشیده خواهد شد.
 
جبرائیلی گفت: اینکه کشورهای خارجی و بانک های خارجی از مراوده بانکی با ما جلوگیری می کنند به این علت است که بر مبادلات مالی سوئیفت اشراف دارند و امریکا تمام مراودات را می بینند به همین علت به مشکل می خورد که راه حل آن این است که بدل سوئیفت را بگذاریم چنانچه دیگران نیز آن را انجام دادند.
 
وی ادامه داد:  هرچه پایبندی کشورها به این قواعد و استانداردها بیشتر باشد، نظام سلطه قدرتمندتر و توان زورگویی‌اش بیشتر خواهد شد، نظام سلطه در دهه‌های گذشته موفق شده با ایجاد، توسعه و متعارف ساختن یکسری نظامات مالی در جهان، بر جریان تعاملات اقتصادی میان کشورها اشراف پیدا کند و با تکیه بر این اشراف، ابزارهای دیگر خود مانند تحریم و تهدید را برای ضربه زدن به اقتصاد کشورهای مخالف سلطه به کار گیرد.

این کارشناس گفت: امروز آمریکا از این اشراف و سلطه‌ای که بر شبکه مالی بین‌المللی دارد، به‌عنوان یک قدرت جایگزین قدرت نظامی یاد می‌کند و نام آن را قدرت اعمال فشار می‌گذارد که مزایای قدرت سخت و نرم را دارد و معایب و هزینه‌ها و محدودیت‌های آنها را ندارد، شرط اساسی موفقیت دشمن در بهره‌برداری از این امکانات و ابزارهایش در حوزه مالی بین‌المللی، حضور هرچه بیشتر ما در این شبکه مالی و محدود ساختن مبادلات و تعاملات‌مان به این شبکه و نظامات مرتبط با آن است. 
 
 او گفت: هدف از برجام 2 چیز بود یکی نفت بفروشیم یکی دسترسی به دلار و ارز خارجی داشته باشیم اما گران شدن دلار امروز نشان دهنده هوشمند تر شدن امریکاست که با پیوستن به CFT تحریم ها عمیق تر خواهد شد. 
 
 او افزود: حق شرط گذاشتن برای الحاق به CFT به دلیل تبعات و نگرانی های امنیتی بوده است، حق شرطی که مجلس گذاشته به2 دلیل وارد نخواهد بود: ماده 19 کنوانسیون 1969 وین تصریح کرده که حق شرط در سه حالت غیرمعتبر است:
 
1- خود کنوانسیون حق شرط را منع کرده باشد.
2- معاهده صرفا حق شرط های خاص را مجاز کرده باشد.
3- حق شرط با اهداف و مقاصد کنوانسیون در تضاد باشد
 
وی ادامه داد: بنابراین حق شرط مجلس مشمول 2 بند از این 3 بند می شود که اولا  ماده 6 کنوانسوین می گوید باید اطمینان حاصل شود که اعمال کیفری در این کنفوانسیون تحت هیچ شرایطی با ملاحظات عقیدتی، سیاسی، فلسفی، قومی و سایر ملاحظات قابل توجیه نباشد، دوم اینکه بررسی اسناد مربوط به سایر کشورها در فرایند الحاق به CFT است.
 
او گفت: وضعیت ما در FATF یعد از الحاق به CFT هم تغییر نخواهد کرد چون تبعات CFT  برای تشکیل پرونده علیه جمهوری اسلامی بیشتر خواهد شد. 
 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
°    °