اذعان اهل سینما به مطلوب بودن نظارت بر فیلمسازی

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
00:50 - دوشنبه 30 ارديبهشت 1398
نیویورک تایمز پرونده پولشویی ترامپ و دامادش را گشود نیروهای یمنی با نفود به منطقه مرزی عسیر در جنوب عربستان چند پایگاه نظامی را تصرف کردند
کد خبر: ۶۷۹۸۹۱
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
اغلب کارشناسان و دست اندرکاران سینما عقیده دارند نظارت صحیح بر فیلمسازی، لازمه ساماندهی و ارتقای این صنعت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه ای سازمان سینمایی درباره تخلف در اکران فیلم رحمان 1400 گفت: این فیلم مانند سایر فیلم هایی که اکران می شوند، روند قانونی را طی کرده و اغلب اصلاحات مورد نظر را انجام داده بود.
 
وی گفت: در زمان اکران فیلم چند مورد گزارش دریافت کردیم که در چند سینما برخی از اصلاحات به درستی انجام نشده و ما نیز کارشناسان خود را در چند نوبت به سینماهای مد نظر فرستادیم و متوجه شدیم که اصلاحات سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش به درستی انجام نشده و طبق آئین نامه نظارت بر نمایش فیلم می بایست از نمایش آن جلوگیری کنیم.

فرجی افزود: قانون به صراحت اعلام کرده است که هرکسی در موقع نمایش فیلم خودسرانه به حذف قسمتی از فیلم یا‌الحاق و افزودن صحنه‌هایی که در موقع صدور پروانه از طرف مراجع ذی‌صلاح حذف شده اقدام نماید و یا صحنه‌هایی از فیلم را در موقع تقاضای صدور پروانه‌نمایش خود از متن خارج کرده و این صحنه‌ها را بعد از صدور پروانه به متن فیلم اضافه کند، در مرحله اول پروانه نمایش فیلم و در‌صورت تکرار تخلف علاوه بر مجازات قانونی پروانه کسب متقاضی و نمایش دهنده فیلم لغو خواهد شد.
 
 در ادامه برنامه "شهرفرنگ" پنجشنبه شب شبکه خبر، سعید خانی، تهیه کننده سینما این برخورد با یک فیلم را نامطلوب دانست و گفت: به نظر من می شد که با گفتگو و تعامل مشکل را حل و دوباره امکان نمایش آن را فراهم کرد.
 
خانی افزود: اینکه بطور ناگهانی یک فیلم که با میلیاردها تومان هزینه ساخته شده، اینگونه از پرده ها پائین بیاید در شرایط فعلی که حال سینما خوب نیست، اتفاق جالبی نیست.
 
این تهیه کننده با اشاره به فروش بالای فیلم رحمان1400 گفت: مخصوصا وقتی همه مراحل را طی کرده باشی و فیلم درحال فروش باشد و مخاطب آن را دوست داشته باشد، حال بدی به سازنده فیلم دست می دهد.
 
با وجود اظهارات خانی، سعید الهی، کارشناس فرهنگ و رسانه بر اهمیت قانون مندی و جلوگیری از هرج و مرج اشاره کرد و گفت: قانون ستون خیمه ای تا در آن پراکنده گویی نکنیم و گرفتار آنارشیسم نشویم.
الهی افزود: این فیلم ساخته شده و مراحل اداری را طی کرده است و اتفاقا خوب می فروشد اما به ناگاه ارشاد متوجه می شود که این فیلم تخلف کرده و فیلمی که پروانه گرفته، نیست و باید جلو پخش آن را بگیرد.
 این کارشناس با تاکید بر اینکه این فیلم تخلف کرده اظهار داشت: بر خلاف برخی ادعاها در فضای مجازی، این فیلم توقیف نشده است، بلکه یک تخلف آشکار بر اساس قانون صورت گرفته و طبق قانون هم با آن برخورد شده است.
الهی افزود: حتی قوه قضائیه می تواند وارد این ماجرا شود و نسبت به تخلف یک ماهه این فیلم واکنش نشان دهد.
این کارشناس فرهنگی با تقدیر از اقدام وزارت ارشاد گفت: این برخورد که نخستین بار رخ داده قابل تحسین است.
 
خانی با رد عقاید الهی گفت: آقای الهی چون فیلمساز نیست راحت این حرف ها را می زند و کاش فیلمساز بود تا بداند چه حالی در چنین شرایطی رخ می دهد.
این تهیه کننده سینما افزود: اتفاقا برای برخورد با این فیلم از بیرون فشار وارد شده وگرنه چرا پس از یک ماه از پرده پائین آورده شد.
خانی عمده ترین دلیل برخورد با رحمان 1400 را بخل و حسادت بخاطر فروش بالای فیلم دانست.
 
در ادامه، الهی به فروش بالای سایر فیلم ها اشاره کرد و گفت: قانون باعث برخورد با این فیلم شده و فیلم های دیگری هم میلیاردی می فروشند اما اگر حسادت است چرا با آنها برخورد نمی شود.
 
خانی برخورد قانونی با تخلف را مطلوب دانست، اما در عین حال گفت: بازهم معتقدم بجای قانون می توان با گفتگو و تعامل این مشکلات را حل کرد.

وی افزود: قانون کلی گویی می کند و فیلمی در یک دولت مجوز پخش نمی گیرد و در دولت دیگری مجوز می گیرد.

الهی بر نقش مهم قانون اشاره کرد و گفت:احتمالا چون منافع مورد نظر شما تامین نشده، با آن بخش از قانون مشکل دارید وگرنه آقای فرجی به صراحت تکلیف درنظر گرفته شده در قانون برای تخلفی مانند تخلف فیلم رحمان را بیان کرد.
 
خانی، تهیه کننده سینما با انتقاد ازاجرای سلیقه ای قانون گفت: گاهی یک فیلم بر اساس قانون توقیف می شود، اما با تغییر مدیر در همان دولت، بازهم بر اساس قانون فیلم مجوز می گیرد.
 
این تهیه کننده سینما در پاسخ به این سوال که آیا فرزندتان را برای دیدن برخی از فیلم ها به سینما می برید، گفت: نه! نمی برم، این تفکیک سنی و تعیین محدودیت سنی برای انواع فیلم های سینمایی نمونه ای از نظارت صحیح بر فیلمسازی است و در همه کشورها صورت می گیرد و هم اکنون در کشورما هم فیلمی در اکران است که من فرزندم را برای تماشای آن نمی برم.

اذعان اهل سینما به مطلوب بودن نظارت بر فیلمسازی
سعید الهی، کارشناس فرهنگ و رسانه نیز با انتقاد از رواج برخی پدیده ها در سینمای ایران، تصریح کرد: شرایط به گونه ای است که آشکارا مشخص است که گیشه و فروش فیلم به هرموضوع دیگری ترجیح داده می شود.
وی افزود: برخی از مدیران ما به فروش بالای فیلم ها می نازند اما بعدا می بینیم که این فیلم های پرفروش آنقدرها هم فرهنگی نیستند و به کمترین و پائین ترین ذائقه ها توجه شده است.
الهی با اشاره به تجربه خود از حضور خانوادگی در سینما گفت: سوال من این است که چرا برای سرگرمی و نشاط آوری به پائین ترین ذائقه ها توجه می شود و فیلم سرگرم کننده بهتری ساخته نمی شود.
 
اذعان اهل سینما به مطلوب بودن نظارت بر فیلمسازی 
خانی با اشاره به نقد الهی درباره فرهنگی نبودن برخی از فیلم ها گفت: خب چرا کسانی که از فرهنگی نبودن فیلم ها گله می کنند، خودشان فیلم خوب نمی سازند؟ وقتی فیلم های طنز فرهنگی نیستند و فیلم های خارجی هم مجوز ندارند، پس جور سینما و اهالی سینما و سینمادارها را چه کسی باید بکشد؟

 الهی گفت: مدام شنیده می شود که چرخ سینما باید بچرخد، در حالی که کل اعضای خانه سینما 4 هزار نفر است، واقعا این 4 هزار نفر در برابر 81 میلیون نفر جمعیت ایران چقدرند که باید فرهنگشان تقدیم آنها شود و فیلم های سخیفی برای 81 میلیون نفر ساخته شود تا چرخ این 4 هزار نفر بچرخد.
 
خانی، تهیه کننده سینما گفت: در جمعیت 80 میلیونی ما فقط 2 درصد به سینما می روند و 98 درصد نمی روند پس چرا سازمان هایی به اسم آن 98 درصد سوای وزارت ارشاد وارد می شوند برای سانسور فیلم ها فشار می آورند؟
 
الهی وزارت ارشاد را همه کاره نظارت بر سینما دانست و گفت: اگر ارشاد از جایگاه خود دفاع نمی کند و تحت تاثیر فشارهای بیرونی قرار می گیرد، شما باید بخواهید که قانون مدار باشد و طبق قانون به وظیفه اش عمل کند.
 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۱°    ۳۱°