سناتور آمریکایی: آژانس نمی تواند وارد مراکز نظامی ایران شود
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
17:37 - جمعه 09 آبان 1399
کد خبر : ۱۱۶۳۰۵
تاریخ انتشار : جمعه ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
سناتور آمریکایی تصریح کرد آژانس نمی تواند وارد مراکز نظامی ایران شود و هیچ کشوری اجازه این کار را نمی دهد.
سناتور آمریکایی: آژانس نمی تواند وارد مراکز نظامی ایران شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سناتور کریس مورفی (Chris Murphy) در نشستی در موسسه تحقیقاتی کارنگی در واشنگتن گفت: «در بررسی توافق هسته ای ایران باید به چند معیار توجه داشت.

همه اعضای کنگره باید درک کنند که رای گیری درباره این توافق در خلاء رخ نمی دهد. این مسئله پیامدهای بسیار گسترده ای خواهد داشت که فراتر از خود توافق خواهد بود. این رای گیری ، انتخاب بین توافقی است که پیامدهای جهانی دارد و اجرایی می شود یا توافقی که پیامدهای جهانی دارد و فقط به علت مخالفت کنگره آمریکا، اجرایی نمی شود. کنگره آمریکا تنها نهاد قانون گذاری در گروه پنج بعلاوه یک است که این توافق را به رای می گذارد.

واقعیت این است که اگر کنگره آمریکا این توافق را رد کند، دو اتفاق می افتد. اتفاق نخست آن است که تحریم ها از هم پاشیده می شود. اتفاق دوم آن است که محدودیتها درباره برنامه هسته ای ایران اعمال نخواهد شد. مسئله به همین روشنی است. کسانی که فکر می کنند وضع دیگری پیش خواهد آمد، در دنیای وهم و خیال به سر می برند. به همکارانم در کنگره آمریکا که می خواهند به این توافق نه بگویند می گویم که با این کارشان، وضعیتی آخرالزمانی را بوجود می آورند زیرا ایرانی که از نظر اقتصادی قدرتمندتر می شود بدون هیچ کنترلی به برنامه هسته ای اش ادامه می دهد. بررسی توافق هسته ای، به منزله شرکت در همه پرسی نیست بلکه انتخاب بین دو گزینه است که پیش روی اعضای کنگره دارد.»


وی در ادامه افزود: «معیار دوم ارزیابی این توافق هسته ای، توجه به پیامدهای منطقه ای آن است. بحثهای زیادی در این خصوص در جریان است. نباید تاریخ را بار دیگر تکرار کند. نباید پیچیدگی روابط آمریکا با کشورهای منطقه را با نگاهی ساده انگارانه مبتنی بر نگاه سیاه و سفید و تحلیل ادم خوب و ادم بد در منطقه خاورمیانه(غرب آسیا)، لاپوشانی کرد.

مخالفان توافق هسته ای می گویند این توافق سبب می شود تحریمهای ایران برداشته شود و این کشور پول بیشتری برای صرف کردن در فعالیتهای مضر در منطقه داشته باشد. اما باید توجه داشت که این تحریمها فقط به عنوان اهرم فشار به کار گرفته شدند تا ایران وادار شود برنامه ساخت تسلیحات هسته ای اش را رها کند. اگر انگیزه مخفی این تحریمها آن بود که ایران هرگز رها نشود، هیچیک از متحدان ما حاضر نمی شدند با این تحریمها همراهی کنند چه رسد به اینکه روسیه و چین این کار را انجام بدهند. اینکه گفته شود تحریمهای هسته ای هدفی بغیر از متوقف کردن حرکت ایران به سمت تسلیحات هسته ای داشته، اشتباه است. نباید خودمان را گول بزنیم که تحولات در منطقه خاورمیانه(غرب اسیا) به نفع آمریکا بوده است.

اگر من از این توافق حمایت می کنم به علت آن نیست که معتقد باشم این توافق سبب شروع همکاری قوی آمریکا و ایران می شود بلکه علت حمایت از این توافق آن است که به نظرمن، این توافق سبب می شود تسلیحات هسته ای از دسترس رژیم ایران دورتر شود. نمی دانم چرا بسیاری از همکاران من در کنگره به شدت نگران نظم جدید منطقه ای هستند که در قالب آن، آمریکا از اتکای خودش به متحدان سنی عرب در منطقه کمی دورتر شود. ایران بازیگر بدی است و کارهای وحشتناکی در منطقه انجام می دهد اما عربستان سعودی هرگز پاک نبوده است. برای رویکرد آمریکا در تحمل نکردن حمایت ایران از تروریسم در منطقه در شرایطی که واشنگتن از حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس از وهابیت و گروههای افراطی اسلامی چشم پوشی می کند، هیچ توجیهی وجود ندارد.»
وی گفت: «بسیاری از نومحافظه کاران می گویند داعش بزرگترین مشکل فعلی در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) است. حال چطور ممکن است تصور شود نوعی ائتلاف بین ایران و آمریکا به تقویت جریان مقابله با این گروه کمک نمی کند؟ بی تردید، همکاری با ایران برای شکست دادن داعش، ناخوشایند است. اما ما در دنیای بسیار بهم ریخته و آشفته و درهم و برهم زندگی می کنیم. در دنیای واقعی باید به دشمنان دشمنانتان توجه کنید. اجازه بدهید منظورم را صریح تر بیان کنم. من نیز همانند مخالفان توافق هسته ای نگران هستم که ایران از پول حاصل از رفع تحریمها برای تشدید بی ثباتی و درگیری در منطقه خاورمیانه استفاده کند اما همواره این ریسک برای راهبرد هسته ای ما مطرح است. من از ایران قدرتمند استقبال نمی کنم بلکه منظورم این است که به اصطلاح دوستان ما در منطقه، با منافع ما در منطقه همراهی کنند. گاهی دشمنان اسمی ما می توانند با ما ائتلاف تشکیل بدهند.»


وی در ادامه افزود: «درباره مسئله بازرسی ها از ایران نیز باید بگویم که بازرسی ها مهمترین بخش این توافق هسته ای است که به شدت از آن حمایت می کنم. قبل از اینکه حمایت رسمی خود را از این توافق اعلام کنم باید بدانم ماهیت بازرسی ها به چه صورت است و ایا به همان صورتی است که دولت آمریکا ادعا می کند. به هرحال، معیار ما برای ارزیابی این مسئله در توافق هسته ای ، بازرسی همه جایی و همه زمانی نیست و نمی تواند هم اینگونه باشد. باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر امورخارجه آمریکا هرگز یک بار هم این عبارت را به زبان نیاورده اند. یکی از اعضای دولت آمریکا این عبارت را به کار برده است. هیچ کشوری ازجمله ایران ، اجازه نمی دهد امکان دسترسی نامحدود به همه جای خاک کشورش وجود داشته باشد. مسخره است اگر تصور شود قوانینی وجود خواهد داشت که براساس آن، آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند به مراکز نظامی ایران وارد شود.

براساس پروتکل های موجود، آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی تواند وارد تاسیسات نظامی در کشورهای عضو ان پی تی شود و بازرسی کند. اما توافق اخیر ، چارچوبی زمانی برای این منظور مشخص کرده است که اجازه دسترسی آژانس به مراکز نظامی ایران داده شود. درمجموع باید بگویم عبارت بازرسی های همه جایی و همه زمانی، فقط برای منحرف کردن است و کسانی این سخن را بیان می کنند که هرگز قصد نداشته اند از این توافق هسته ای حمایت کنند. ممکن است برخی بگویند رژیم بازرسی ها به اندازه کافی شدید نیست. این سخن می تواند علتی درست برای مخالفت با توافق هسته ای باشد اما اینکه این توافق با چنین معیار افسانه ای منطبق نیست نباید دلیلی برای به شکست کشاندن آن باشد.»


وی گفت: «بسیاری بعید می دانستند اوباما بتواند به توافق هسته ای با ایران دست پیدا کند. حتی خود اوباما معتقد بود شانس رسیدن به توافق هسته ای پنجاه-پنجاه است. اما این توافق حاصل شده است. این توافق از بسیاری جهات، فوق العاده است. تعداد سانتریفیوژهای ایران هفتاد درصد کاهش می یابد. ذخایر اورانیوم ایران نیز نود و هشت درصد کاهش می یابد. غنی سازی اورانیوم از بیست درصد به حدود سه درصد کاهش می یابد. مسیر فراوری پلوتونیوم بسته می شود. بازرسی های بی سابقه اعمال می شود. باید به رئیس جمهور و وزیر امورخارجه آمریکا و تیم آنها در رسیدن به این توافق تاریخی، تبریک گفت. بحثهایی که در سنا در این خصوص انجام خواهد شد، تاریخی خواهد بود. این بحثها نه تنها برای حمایت از توافقی تاریخی و چشمگیر است بلکه برای حمایت یا رد دیپلماسی است که آمریکا هدایت کننده آن بوده است. باید به این سخن اسحاق رابین نخست وزیر پیشین اسرائیل توجه داشت که با دوستانمان صلح نمی کنیم بلکه با دشمنان بسیار ناخوشایندمان صلح می کنیم. دیپلماسی دشوار است. مذاکره با کسانی که با آنها اختلافهای اساسی داریم، سخت است.

اما اگر دیپلماسی به شکست منجر شود، غالبا به جنگ و ویرانی می رسیم. این سخن رئیس جمهور آمریکا اشتباه نیست که این دو گزینه را با صراحت مطرح کرده است. با مذاکره با ایران که عملا به معنای دادن امتیازهایی به ایران است یا از طریق حمله به ایران می توان مانع دستیابی این کشور به تسلیحات هسته ای شد. فقط دو گزینه مطرح است مذاکره یا جنگ. ما در یک قرن گذشته به اندازه کافی جنگیده ایم و جنگهای زیادی داشته ایم. در واشنگتن، به راحتی جنگ توجیه می شود. در بحثهای مطرح در واشنگتن، تقریبا همواره گرایشی به سمت جنگ وجود داشته است. اما با نگاه به تاریخ متوجه می شویم که دیپلماسی به معنای ضعیف بودن نیست بلکه نشانه قدرت است. اگر این توافق مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای شود، کنگره باید از آن حمایت کند.»

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۱°    ۲۳°