آخوندی: ضرورت همکاری دولت و مجلس برای تحقق پروژه های عمرانی

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
09:55 - شنبه 30 شهريور 1398
بانک مرکزی: امهال تسهیلات قرض الحسنه تا اطلاع ثانوی ممنوع است پایانه بار هوایی فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد ساعت رسمی کشور ساعت ۲۴ امشب یک ساعت به عقب کشیده می‌شود آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان گروه علوم پزشکی کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد از امروز ستاد اربعین: تا امروز ۷۲۱ هزار و ۹۳۶ نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند
کد خبر : ۳۴۹۳۸۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
وزير راه و شهرسازی طی نشستی مشترک با اعضای فراکسيون بانوان مجلس شورای اسلامی توجه به حضور زنان در جامعه از منظر مأموريت وزارت راه و شهرسازی را رويکرد جديد اين وزارتخانه اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاري صدا و سيما؛ عباس اخوندي گفت: چگونگي حق دسترسي زنان به شهر يکي از موضوعات اصلي ما در اين حوزه است، متأسفانه علي‌رغم اينکه حضور زنان هر روز در شهرها پررنگ‌تر مي‌شود ولي شهرهاي ما بر اساس فلسفه مردسالاري طراحي شده و در طراحي معابر و فضاهاي عمومي به زنان و به دنبال آن کودکان و خانواده توجهي نشده است.
 
وزير راه و شهرسازي طي نشستي با حضور اعضاي فراکسيون زنان مجلس شوراي اسلامي با تأکيد براينکه فعاليت در اين حوزه نيازمند پيمودن راه بسيار طولاني در کشور است گفت: در حال حاضر مسئله حضور مشاوران امور بانوان در وزاتخانه‌ها بعد تشريفاتي داشته و بيشتر به خدمات رفاهي کارمندان زن در ادارات رسيدگي مي‌شود اما موضوعي که ما در اين دوره در دستور کارخود قرار داده‌ايم علاوه بر توجه به امور رفاهي و اداري توجه به حضور زنان در جامعه از منظر مأموريت وزارت راه و شهرسازي است.
 
آخوندي در ادامه اين اقدام را تجربه‌اي بي‌سابقه در فعاليت راه و شهرسازي طي سال‌هاي گذشته دانست و گفت: چگونگي حق دسترسي زنان به شهر يکي از موضوعات اصلي ما در اين حوزه است، متأسفانه علي‌رغم اينکه حضور زنان هر روز در شهرها پررنگ‌تر مي‌شود ولي شهرهاي ما بر اساس فلسفه مردسالاري طراحي شده و در طراحي معابر و فضاهاي عمومي به زنان و به دنبال آن کودکان و خانواده توجهي نشده است.
 
وزير راه و شهرسازي همچنين از حق دسترسي زنان به حمل و نقلي ايمن به عنوان نکته مهم ديگري در اين حوزه ياد کرد و گفت: بحث‌هاي حمل و نقل در حوزه‌هاي گوناگون دريايي، هوايي، ريلي و جاده‌اي در ظاهر بحث عمومي به شمار مي‌رود ولي در بطن خود جزئيات و مشکلات بسيار زيادي دارد.
 
وي در اين‌باره افزود: قطعا در انتخاب محل ايستگاه‌هاي راه‌آهن بايد شرايط حمل و نقل ايمن از ايستگاه تا مرکز شهر و از اين محل به حمل و نقل درون‌شهري براي زنان فراهم شود به طور مثال يک خانم به تنهايي از ايستگاه راه‌اهن شيراز که در 12 کيلومتري شهر واقع شده چگونه مي‌تواند دسترسي ايمني به شهر داشته باشد؟
 
وزير راه و شهرسازي با تأکيد براهميت اتصال حمل و نقل درون و برون‌شهري گفت: با اجراي اين مهم، هدف ما براي برخورداري از حمل و نقلي يکپارچه محقق خواهد شد که قطعا از سطح يک شعار عبور کرده و نيازمند برنامه‌ريزي دقيقي در حوزه حمل و نقل، مسکن و شهرسازي است.
 
آخوندي مسئله توانمندسازي زنان در مناطق ناکارآمد در حوزه مسکن را يکي ديگر از مسائل مهم در اين حوزه اعلام کرد و گفت: ما بايد پس از طرح اين موضوع و برنامه‌ريزي براي آن به فکر آموزش در اين حوزه باشيم چرا که بايد مباني و اهداف اين حوزه را در کارمندان از سطح يک حرف به عمل تبديل کرده و بعد آن را در سطح وزاتخانه، دولت و مجلس به تصويب برسانيم.
 
 وي با بيان اينکه قطعا نهادينه کردن نگرش جديد در توجه به حوزه بانوان، اقدامات عملياتي و توجه مديران و کارکنان به اين موضوع نيازمند آموزشي گسترده و طولاني مدت خواهد بود گفت: با وجود اينکه در ابتداي اين فرآيند، کم‌حوصلگي‌ و بي‌توجهي‌هاي بسياري به اين موضوع مي‌شود ولي ما، در وزات راه و شهرسازي آن را مطرح و جلساتي براي توجيه معاونان در اين حوزه برگزار کرديم که در ادامه به توجيه مديران وساير کارمندان اين وزارتخانه خواهيم پرداخت.
 
عضو کابينه دولت تدبير و اميد با تأکيد براينکه قصد داشتيم در اين جلسه زاويه ديد وزارت راه و شهرسازي به امور بانوان را به اعضاي محترم فراکسيون بانوان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اعلام کنيم گفت: قطعا امروزه مشکلات موجود در اين حوزه علاوه بر بخش مسکن و حمل و نقل در ساير حوزه‌ها مانند اشتغال و ... نيز ديده خواهد شد که بايد مورد پيگيري قرار گيرد.
 
وي در اين خصوص اضافه کرد: ما در وزارت راه و شهرسازي علاقمند هستيم تا از نظرات و پيشنهادهاي شما در اين مسير استفاده کنيم چرا که قطعا اين جريان نو با وجود بهره‌مندي ما از کارشناسان در هيئت علمي کميته امور بانوان و تمامي تلاش افراد براي پايه‌ريزي طرح و برنامه‌اي محکم در اين حوزه، داراي نواقصي هست که نياز به همکاري بيشتر دارد.
 
وزير راه و شهرسازي در ادامه جلسه با تأکيد بر اين مطلب که در بحث‌هاي اجرايي بايد مسائل را با همکاري و همراهي يکديگر پيش ببريم گفت: وقتي از اجرا صحبت مي‌کنيم، قطعا اين اجرا در ابتدا تغيير رفتار و نوع مديريت در کشور بوده و فقط به تصويب و صدور يک قانون محدود نمي‌شود.
 
وي دراين‌باره افزود: به طور مثال آئين‌نامه مناسب‌سازي معبرها براي تردد معلولين از سال 74 به تصويب رسيد ولي شاهد هستيد که پس از گذشت 21 سال چه اتفاقي در اين حوزه رخ داده است، بنابراين متوجه مي‌شويم که اجراي اين‌گونه طرح‌ها کار ساده‌اي نبوده و تنها نياز به يک دستورالعمل ندارد بلکه بايد نوع رويکرد مديران در اين زمينه تغيير کند.
 
وي ضمن اعلام آمادگي کامل وزارت راه و شهرسازي در پيشبرد گام به گام برنامه‌ها در اين حوزه بيان کرد: ما قصد داريم تمامي بحث‌هاي مرتبط با حوزه‌هاي اجرايي را با کمک يکديگر و به صورت جزء به جزء پيش ببريم که قطعا از اين جهت راهي طولاني مدت در پيش داريم.
 
وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنان خود کم بودن توجه به امور بانوان را اصلي‌ترين بحث موجود در اين بخش در کشور دانست و خاطرنشان کرد: براساس آخرين جمع‌بندي ما در خصوص حوزه بانوان ما بايد کاري کنيم تا امور بانوان در همه بخش‌ها مورد توجه مديران قرار بگيرد، به طور مثال اگر مدير يک فرودگاه اين امر را در فعاليت‌هاي خود قرار دهد قطعا اين مسائل نمود اجرايي بيشتري خواهد داشت .
 
به گفته آخوندي متأسفانه در حال حاضر بحث رسيدگي به امور بانوان در سطح وزارت‌خانه‌هاي کشور تبديل به اقدامي کليشه‌اي شده است که احتراز از اين مسئله يکي از محورهاي اصلي در اين حوزه در وزارت راه و شهرسازي به شمار مي‌رود.
 
عضو کابينه دولت تدبير و اميد در بخش ديگري از سخنان خود درباره درخواست‌هاي عمراني نمايندگان درخصوص حوزه انتخابي ‌شان بيان کرد: بدون شک تمامي درخواست‌ها و صحبت‌هاي گفته شده از سوي نمايندگان محترم صحيح و مناسب است ولي نکته مهم آن است که ما تنها به ميزان امکانات و بودجه‌اي که دراختيار داريم مي‌توانيم خدمات ارائه داده و فعاليت داشته باشيم، ما همه بايد با يکديگر همکاري داشته باشيم چرا که در يک راستا حرکت مي‌کنيم، در واقع خود نمايندگان هستند که بودجه را تعيين کرده و به تصويب مي‌رسانند پس ما ضمن آگاهي از شرايط يکديگر بايد در اين راه با همکاري يکديگر پيش برويم.
 
وي در ادامه هزينه پروژه‌هاي در دست اجراي وزارت راه و شهرسازي در حال حاضر را 170 هزار ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: اين در حالي است که اعتبار تخصيص داده شده به اين وزارت‌خانه در سال جاري تنها 1500 ميليارد تومان ( کمتر از يک صدم هزينه پروژه‌هاي درحال اجرا) بوده است.
 
آخوندي ادامه داد: ما تلاش کرديم تا در همين شرايط سخت اقتصادي از طريق اوراق بدهي و ... پروژه‌ها را پيش ببريم که موفق شديم 8 برابر اعتبار تخصيص داده شده ( برابر با 12 هزار ميليارد تومان) پروژه را اجرايي کنيم.
 
وزير راه و شهرسازي با تأکيد براينکه قطعا تأخير در اجراي برخي پروژه‌ها از روي بي‌توجهي مسئولين نيست گفت: آخر کار زماني که کار و اجراي طرح‌ها سخت مي‌شود، راه‌حل تنها کمک کردن به همديگر است، پرخاش مشکلي را حل نمي‌کند، آن هم در زماني که شرايط اداره کشور به شدت سخت شده است و تنها مستلزم درک و همياري است.
 
عضو کابينه دولت يازدهم پيرامون بحث مسکن مهر در کشور نيز گفت: در حال حاضر نزديک به يک ميليون و900 هزار واحد از اين طرح تکميل شده و کمي بيش از 200هزار واحد آن باقي‌مانده که بيش از نيمي از آن فاقد متقاضي خواهد بود.
 
وزير راه و شهرسازي ضمن استقبال از واگذاري واحدهاي مسکن مهر فاقد متقاضي به زنان سرپرست خانوار گفت: مشکل ما اين است که به دليل جانمايي نامناسب و عدم امنيت و امکانات در اين نواحي متقاضي براي واحدها نداريم. اين خانه‌ها در مکان‌هايي ساخته شده‌اند که هيچ اعتباري براي خدمات روبنايي آن‌ها درنظر گرفته نشده است.
 
وي ضمن اشاره به اين نکته که ما تمامي تلاش خود را براي پايبندي به تعهدات دولت يازدهم در خصوص پروژه‌هاي مسکن مهر به کار گرفته‌ايم گفت: 87هزار واحد مسکوني بدون انجام مطالعه دقيق در پرديس ساخته شد که تنها صدها ميليون‌ تومان براي انتقال آب و يا ساخت مسير دسترسي‌اش نياز است، وزارت راه و شهرسازي در اين دوره تونلي براي تسهيل در دسترسي به اين منطقه احداث کرد که هيچ‌گونه اعتباري براي آن در نظر گرفته نشده بود.
 
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: ما هم‌اکنون در پرديس در حال ساخت شهري هستيم که دو برابر شهرهايي چون کاشان و بابل جمعيت دارد، شهري که توقع مي‌رود يک ساله ساخته شود و تمام امکانات فيزيکي و اجتماعي آن فراهم آيد، هرچند که در حال حاضر به صورت شبانه‌روز براي اجراي اين پروژه تلاش مي‌شود تا به نتيجه برسد.
 
اين مقام مسئول اضافه کرد: با وجود تمامي مشکلات موفق شديم تا کنون 37 مدرسه و شماري درمانگاه، مسجد و راه دسترسي در پرديس بسازيم، تصور کنيد شهري که کف يک برج آن به موازات سقف برج ديگري است چه اقدامات سختي براي هموار کردن راه‌ها و تأمين خدمات زيربنايي‌اش احتياج دارد.
 
وزير راه و شهرسازي با تأکيد براين نکته که تمامي تلاش براي پيشبرد پروژه‌هاي پرديس به کار گرفته شده و هيچگونه کم‌کاري در اجراي آن نمي‌شود گفت: در حال حاضر 900 برج بالاي 12 طبقه در اين شهر جديد وجود دارد که تصور کنيد در زمان بروز حادثه‌اي مشابه آتش‌سوزي ساختمان پلاسکو چه فاجعه‌اي رخ خواهد داد؟ حادثه‌اي که بزرگترين ماشين آتش‌نشاني تنها قادر به خاموش کردن آتش تا طبقه چهارم آن خواهد بود.
 
آخوندي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه اقدامات گسترده‌اي از سوي وزارت راه و شهرسازي در حوزه سکونتگاه‌هاي غيررسمي، حمل و نقل، بافت ناکارآمد شهر، مديريت شهري و شهرفروشي در تهران در اين دوره انجام شده است گفت: شهر تهران بحث پيچيده‌اي دارد که پيشنهاد مي‌کنم جلسه‌اي جداگانه با نمايندگان محترم استان تهران در خصوص آن داشته باشيم. ما طي سه سال گذشته درخصوص ساماندهي شهر تهران اقدامات بسياري انجام داده‌ايم که بحث سکونتگاه‌هاي غيررسمي و حمل ونقل محور اصلي آن‌ها به شمار مي‌رود.
 
وي در ادامه فعال بودن کارگاه‌هاي آزادراه تهران- شمال و افتتاح فاز يک آن در بهار سال آينده، فعال بودن پروژه خط آهن اسلامشهر، تصميم براي ساخت شرکت راه‌آهن حومه‌اي و پيگيري احداث خط‌آهن‌هاي حومه‌اي کشور را نمونه‌اي از فعاليت‌هاي فعلي وزارت راه و شهرسازي اعلام کرد و گفت: قطعا تمامي درخواست‌هاي نمايندگان محترم نظير رسيدگي به معابر، زيرساخت‌ها و تأمين قير مورد پيگيري قرار گرفته و از کوچکترين اقدام در مسائل مطرح شده دريغ نخواهد شد.
 
وي در پايان جلسه از بازديد و بررسي پروژه هاي عمراني تبريز در روزهاي آينده خبر داد و گفت: در خصوص طرح مسکن اجتماعي مي‌خواهيم به يک نتيجه کلي برسيم که مجري اين طرح چه کسي خواهد بود، ما قصد داريم سازمان‌هاي رفاهي مجري اين طرح باشند که بايد در جلسه هيئت وزيران به تصويب برسد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۲°    ۳۶°