توسعه تولید و صادرات در شهرک ها و نواحی صنعتی
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
 -  يکشنبه 07 آذر 1400
کد خبر : ۳۴۹۶۸۴
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران از صادرت 1.7 ميليارد دلاري يكهزار واحد صنعتي اين مناطق خبرد اد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاري صدا و سيما، علي يزداني معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در اولين نشست شوراي اطلاع رساني سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران ضمن تشريح اهميت بنگاه هاي كوچك ومتوسط در ايجاد اشتغال و توسعه صنعتي كشور از استقرار 1000 واحد صنعتي صادرت گرا در شهركها و نواحي صنعتي سراسر كشور خبر داد.
وي گفت: صادرات محصولات اين واحدهاي صنعتي به بيش از 1.7 ميليارد دلار مي رسد.
يزداني در اين نشست تخصصي كه با هدف ارتقاي سطح آگاهي مخاطبان از پتانسيل هاي موجود در شهركها و نواحي صنعتي برگزار شد، تشكيل اين شورا را در ايجاد خرد جمعي موثر برشمرد وگفت: با همفكري و تعامل ‌موثر مي توان بسترهاي خوبي براي بهبود صنعت به ويژه صنايع كوچك و متوسط كه بيش از 96 درصد كل صنايع كشور را در بر گرفته است، فراهم كرد.
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران ضمن تشريح سياست ها و اقدامات حمايتي سازمان و ضرورت اطلاع رساني از پتانسيل هاي موجود در اين بخش افزود : 290 ناحيه روستايي در سراسر كشور وجود دارد كه در جهت كاهش مهاجرت روستاييان به كلان شهرها و ايجاد اشتغال در اين مناطق با همكاري معاونت توسعه روستايي طرح هاي خوبي در نظر گرفته شده است.
يزداني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به سياست هاي سازمان در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي و منويات مقام معظم رهبري و ستاد اقتصاد مقاومتي اشاره کرد و گفت : موظفيم واحدهاي توليدي و صنعتي در شهركها و نواحي صنعتي كشور را آسيب شناسي كنيم و براي حل مشكلات اين واحدها راهكارهاي اساسي انجام دهيم.
وي بازديد از 250 شهرك و ناحيه صنعتي را در همين راستا توصيف كرد و گفت : نظارت بر وضع شهرك ها و نواحي صنعتي و واحدهاي مستقر در اين مناطق با جديت در حال پيگيري است و تمهيداتي جهت تامين منابع ملي براي واحدهاي صنعتي در نظر گرفته شده است.
وي حضور در بازار سرمايه به ويژه بورس كالا و فرابورس را يكي از راههاي تامين منابع مالي واحدهاي صنعتي كوچك و متوسط توصيف كرد و گفت: سازمان با همكاري سازمان بورس سعي در رفع مشكل نقدينگي واحدهاي صنعتي از طريق بازار سرمايه دارد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اجراي طرح رونق را نيز در جهت رفع كمبود نقدينگي واحدهاي صنعتي غير فعال و واحدهايي كه زير ظرفيت مشغول فعاليت هستند، برشمرد و از اعطاي تسهيلات به واحدهاي صنعتي در قالب اين طرح خبر داد.
يزداني در ادامه ضرورت اطلاع رساني وتبيين پتانسيل هاي موجود را مورد تاكيد قرار داد و ضمن استقبال از همكاري با شبكه ايران كالا و حمايت اين شبكه از واحدهاي كوچك و متوسط خاطرنشان كرد: ما نيز آمادگي داريم با مشخص شدن انتظارات اين شبكه از سازمان و شاخص هاي در نظر گرفته شده، همكاري خود را در اسرع وقت با اين شبكه آغاز كنيم.
وي قانون دسترسي آزاد اطلاعات را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين مجموعه هر نوع اطلاعاتي را كه به بهبود وضعيت صنعت ، اشتغال و همچنين نهادينه سازي فرهنگ مصرف كالاي ايراني منجر شود در اختيار رسانه ها به ويژه صداو سيما قرار خواهد داد.

افزايش ميزان نفوذ كالاي داخلي در سبد كالاي ايراني

همچنين در اين نشست اقاي مقيمي عضو هيئت مديره و معاون برنامه ريزي سازمان نيز به تشريح ماموريت هاي اصلي سازمان نظير حمايت و ساماندهي بنگاه هاي كوچك و متوسط ، بهم رساني اين بنگاه ها ، حمايت از تامين منابع مالي و تاسيس نهادهاي مالي مورد نياز از قبيل بانك صنايع كوچك و... پرداخت.
معاون و برنامه ريزي سازمان در ادامه كاهش هزينه سرمايه گذاري را از مزيت هاي استقرار واحدهاي صنعتي در شهركها و نواحي صنعتي برشمرد و خاطر نشان كرد: اين مجموعه با فراهم كردن زيرساخت هاي عمراني و همچنين اعطاي 7تا 13 سال معافيت مالياتي، فضاي مناسبي را براي حضور سرمايه گذاران در اين مناطق فراهم كرده است.
مقيمي در اين نشست همچنين خواستار افزايش ميزان نفوذ كالاي داخلي در سبد كالاي ايراني شد و خاطر نشان كرد: براي اينكه فرهنگ استفاده از كالاي ايراني در اولويت بيشتري قرار گيرد بايد شبكه مصرف و توليد همزمان مورد توجه قرار گيرد، به عبارت ديگر هم مصرف كنندگان و هم توليد كنندگان به صورت شبكه اي در نظر گرفته شوند تا برنامه هاي ساخته شده در صدا و سيما از تاثير گذاري بيشتري برخوردار باشد.
دكتر نجفي سولاري استاد دانشگاه امام صادق (ع) و عضو شوراي اطلاع رساني سازمان نيز در اين نشست آگاهي سازي و انعكاس مناسب تلاش هاي انجام شده از طريق اين اتاق فكر را موثر برشمرد و گفت: رسانه به آشنايي بيشتر از توانمندي ها و پتانسيل هاي موجود در بخش صنعت ، نياز دارد و با برگزاري اين نشست ها مي توان محتواي مناسبي براي اصحاب رسانه فراهم كرد و از سوي ديگر مردم نيز با توانمندي هاي بخش صنعت به ويژه سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي آشنا خواهند شد. دكتر موسويان رييس مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و عضو شوراي اطلاع رساني سازمان نيز در اين جلسه با اشاره به مهاجرت كسب وكار سنتي به سمت ديجيتال و استفاده از بسترهاي تجارت الكترونيك خاطر نشان كرد : بايد كسب وكارها بصورت شبكه اي كه دولتمردان هم حضور دارند با يكديگر مرتبط باشند و با بهر ه مندي از اطلاعات روز در جهت هم افزايي حركت كنند.
وي ايجاد اين شبكه ارتباطي را در توانمند سازي واحدهاي صنعتي ، تعاوني ها و... موثر برشمرد و افزود : متاسفانه در اين زمينه تجربه موفقي نداشتيم اما مي توان با شكل گيري اتاق هاي فكر به سمت خرد جمعي و هكاري كسب وكارها به صورت شبكه اي حركت كرد.
 دكتر زابلي زاده مدير شبكه ايران كالا نيز در اولين جلسه شوراي اطلاع رساني ، راه اندازي اين شبكه را فرصت مناسبي توصيف كرد و گفت: فضاي مناسبي براي حضور و معرفي واحدهاي صنعتي در رسانه فراهم شده است كه با همكاري سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي مي توان در جهت تقويت بنگاه هاي كوچك ومتوسط ، ترويج فرهنگ مصرف كالاي ايراني حركت كرد.
 
تبليغ و پخش رايگان هديه رسانه ملي به تمام صنايع فعال در عرصه اقتصادي

بنابر اين گزارش معاون منابع مالي و سرمايه انساني سازمان صدا و سيما از تبليغ و پخش رايگان هديه رسانه ملي به تمام صنايع فعال در عرصه اقتصادي خبر داده است.
احمد شهرياري در گفتگو با شبكه ايران كالا، رويكرد رسانه ملي در سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل را رويكرد مثبت و فعالانه بيان كرد و گفت: در اولين سفر استاني با رئيس سازمان صدا و سيما به استان خراسان شمالي، اولين بازديد ايشان از صنايع كوچك و متوسط استان بود و با دعوت از آنان و پرسيدن مشكلات و مسائلشان ، موضوع كاملا رسانه اي شد تا نشان داده شود رسانه ملي علاقه مند است از همه صنايع كشور اعم از كوچك و خصوصا متوسط كه واقعا نقطه گلوگاهي اقتصاد است به دليل ميزان تاثيري كه در اشتغال دارد حمايت جدي شود.
وي افزود : به طور مشخص شايد كم نظير باشد كه در اكثر برنامه هاي شبكه هاي مختلف رسانه ملي شاهد هستيم فعالان اقتصادي، فعالان صنايع و كشاورزي به اشكال مختلف مسائل، مشكلات، فعاليتها و موفقيت هايشان نشان داده مي شود كه روحيه اميدو نشاط را به شرايط اقتصادي كشور و جامع دميده است.
شهرياري اظهار داشت : در اين باره بيش از هزاران ساعت فعاليت شده كه نشان دهنده توجه ويژه و عميق رسانه ملي به مسئله اقتصاد مقاومتي و بخصوص اقدام و عمل اجرائي در اين بخش است.
وي افزود : وقتي فعاليت يك واحد توليدي كوچك در يك گوشه كشور و تاثير آن بر اقتصاد ملي و اشتغال نشان داده مي شود، روحيه اميد به مردم منتقل مي شود و مردم مشاهده مي كنند كه هزاران مجموعه مشغول فعاليت هستند كه چرخ اقتصاد كشور بچرخد.
شهرياري مهم ترين برنامه عملي و اقدام رسانه ملي را در سال اقتصاد مقاومتي ، اقدام و عمل ، تاسيس شبكه ايران كالا اعلام كرد و گفت : شايد شاخص ويژه و مهم رسانه ملي براي همراهي با صنعت، اقتصاد و خود كفايي كشور و شكل عملياتي بخشيدن به اقتصاد مقاومتي ، تاسيس شبكه ايران كالا است كه در نوع خود جزو اقدامات بي نظير است.
وي رسانه را مكمل ساير ابعاد كشور دانست كه نقش يك سيستم عصبي را دارد ، افزود : لزوم فعاليت اين سيستم عصبي ايجاد ارتباط ارگانيك بين واحدهاي اقتصادي و بين توليد، توزيع و مصرف است و درهمين راستا شبكه ايران كالا براي ايجاد يك سيستم ارتباطي و اطلاعاتي هماهنگ تاسيس مي شود.
معاون منابع مالي و سرمايه انساني رسانه ملي در ادامه اهميت پرداختن به صنايع كوچك و متوسط را متذكر شد و گفت : صنايع كوچك نوعا زيردست صنايع بزرگ له و ناديدده گرفته مي شوند و نمي توانند رشد لازم را داشته باشند، در حالي كه اشتغال و توسعه بيشتر در بخش اقتصادهاي كوچك است.
وي افزود: اكثر كساني كه در بخش هاي اقتصاد كوچك فعال هستند توان تبليغ ندارند و اين ضعفي است كه بطور طبيعي وجود دارد و رسانه ملي سعي مي كند اين ضعف را برطرف كند.
شهرياري نقش شبكه ايران كالا را در توسعه صنايع كوچك و متوسط تاثير گذار ارزيابي كرد و توضيح داد: اين شبكه با ايفاي نقش واسط بين حلقه توليد، توزيع و مصرف ، كالاهاي ايراني را كه به دست ايراني ها توليد شده به همگان مي شناساند.
معاون منابع مالي و سرمايه انساني سازمان صدا وسيما با اشاره به اين كار بزرگ رسانه ملي گفت: سازمان با درآمد و بودجه خود ضعف اقتصادهاي كوچك در تبليغات را جبران مي كند و اين كار بزرگي است كه در رابطه با اقتصاد ملي و مقاومتي انجام مي پذيرد.
وي در ادامه افزود: رسانه ملي در كشور ما از يك اعتبار فوق العاده بالايي برخوردار هست و ما مي خواهيم اين اعتيار را براي اقتصاد ملي و مقاومتي هزينه كنيم و تضمين هايي ايجاد مي كنيم كه مردم عزيز ما وقتي كالاي ايراني را مي بينند كه در يك واحد كوچك توليد و عرضه مي شود ، خوب بشناسند و بدانند چه خدمات پس از فروشي دارد و بدين وسيله ما زواياي بسيار زيادي از اقتصادمان را فعال خواهيم كرد.
شهرياري درباره تعرفه آگهي و تبليغات در شبكه ايران كالا توضيح داد : شايد رقابتي را در هزينه هاي توليد داشته باشيم و كساني كه هزينه توليد را خودشان بپردازند قطعا اولويت خواهند داشت اما هزينه تبليغ و پخش را رسانه ملي هديه مي كند به تمام صنايعي كه قصد دارند در عرصه اقتصادي فعال باشند.
 بدين وسيله به آنها كمك شود تا ان شاالله خودشان را معرفي كنند و بعد در ادامه مسير آن موقع كه به نقاط مطلوب تري از موفقيت رسيدند به بخش هاي ساير شبكه ها بروند كه به طور طبيعي از نظام تبليغاتي خاص خود برخوردار است.
اين مدير رسانه ملي با اشاره به محدوديت بودجه سازمان و چشم پوشي از هزينه تبليغات و درآمد زايي از اين طريق گفت: اين رويكرد ، نشان دهنده همت بزرگ رسانه ملي است كه بنا دارد به اقتصاد ملي و مقاومتي شكلي عملي بدهد و كمك جدي كند و با اينكه خودش در مضيقه اقتصادي و بودجه است و با توجه به شرايطي كه دولت دارد حمايت از بنگاه هاي اقتصادي كوچك را وظيفه خود مي داند.
معاون منابع مالي و سرمايه انساني رسانه ملي در مورد نحوه كمك شبكه ايران كالا به بنگاه هاي اقتصادي و رفع گرفتاري هاي اين بنگاه توضيح داد: واحدهاي بسيار زيادي در كشور در حال حاضر فعال هستند كه شايد به دليل اينكه خوب شناخته شده نيستند در عرصه ملي نمي توانند عرض اندام كنند.
وي افزود: ما با معرفي اين صنايع و اين نوع توليد كنندگان به جامعه ، خلاءها را پر مي كنيم و در اين راستا قطعا و يقينا با حركت روبه جلويي كه اين بنگاه ها خواهند داشت ساير مشكلاتشان هم برطرف خواهد شد .
شهرياري اظهار داشت : براي هر صنعت و توليد كننده اي بازار فروش بسيار مهم است و اينكه بتواند بازار فروشي مطمئن داشته باشد و وقتي به بازار مطمئن رسيد خيلي از مشكلات صنايع حل خواهد شد و ساير مشكلات هم بطور طبيعي مشكلات ساختاري و مشكلات نظام قوانين ما و يا بحث هاي ديگريست كه در خلال اين رشد قطعا آنها مطرح مي شود و توسط بقيه مسئولين كشور حل خواهد شد.
اينگونه ما صنايع خودمان را بالا مي آوريم و اين بالا آوردن صنايع نشان از اين خواهد بود كه رشد وسيعي را در سطح اقتصاد ملي خواهيم داشت.
وي در خصوص ساز و كار ارتباط اين شبكه با بنگاه ها گفت: ر فاز اول قطعا صنايعي كه قدرت تبليغ ندارند را دعوت مي كنيم و كار تبليغ را براي آنها انجام مي دهيم و آنها را به بخش مصرف معرفي مي كنيم.
بعد از تقويت بنگاهها و صنايع در اين شبكه ما به تدريج آنها را به ساير شبكه ها با نرخ مناسب تري كه كار تبليغ را برايشان انجام دهد معرفي مي كنيم. كسانيكه در ساير شبكه ها تبليغ مي كنند و اتفاقا آنهايي كه در حال حاضر هزينه پرداخت مي كنند را شايد برايشان بسته هاي تشويقي قائل شويم كه باز در شبكه ايران كالا به شكل رايگان تبليغ كنيم.
شهرياري در ادامه افزود: تلاش مي كنيم يك رابطه رفت و برگشتي را براي دو طرف تعريف بكنيم كه در كنار هم و مكمل هم تبليغ همديگر را هم بكنند و يقينا وقتي يك كالايي كه يك صنعت كوچك ما دارد توليد مي كند در كنار يك صنعت بزرگ قرار مي گيرد از بزرگي آن استفاده خواهد كرد و خودش را بزرگ جلوه خواهد داد.
معاون منابع مالي و سرمايه انساني رسانه ملي مخاطبان شبكه ايران كالا را آحاد جامعه
دانست و گفت: اگر غير از اين باشد قطعا اين شبكه و رسالتي كه براي آن قائل هستيم به موفقيت نخواهد رسيد.
شهرياري از مستند، تيزر تبليغاتي ، انيميشن، نمايش و خبر به عنوان سبك هاي مختلف برنامه سازي در شبكه ايران كالا نام برد و زمان راه اندازي شبكه را قبل از پايان سال جاري اعلام كرد.
وي گستره جغرافيايي شبكه را كل كشور بيان كرد و گفت: سعي بر اين هست كه شبكه با كيفيت اچ دي باشد و قطعا هزينه هاي لازم را خواهيم داشت تا به اين نقطه برسيم.
اين مدير رسانه ملي با ابراز اميدواري از اينكه مردم بتوانند با شبكه ايران كالا ارتباط برقرار كنند گفت: ان شاء الله  كه مصرف كننده در كوتاهترين زمان بتواند كالايش را با كمترين هزينه واسطه گري و با خدمات پس از فروش بسيار خوب به فروش برساند.
شهرياري افزود : خدمات پس از فروش پاشنه آشيل توليد كننده هاي ما هست كه بتوانند اين سرويس را بدهند كه مردم خوب ما وقتي كالاي ايراني را مصرف مي كنند خاطرجمع باشند كه پشتوانه دارد و بدين صورت نيست كه با خريد ارتباط قطع شود ، ما مي خواهيم كه اين ارتباط تا انتهاي عمر كالا بين مصرف كننده و توليد كننده وجود داشته باشد.
شهرياري در پايان به حضور شبكه ايران كالا در فضاي مجازي اشاره كرد و افزود: اين شبكه قطعا وب سايت و وبلاگ خواهد داشت و ارتباطات ديگري را هم در فضاي مجازي برقرار خواهيم كرد كه بتواند مكمل اين رسانه در ارائه خدمات بهتر باشد..
برچسب ها: شهرک صنعتی ، صادرات
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۴.۹۹°    ۱۵.۷۹°