رادیو در‌ قاب تصویر
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
15:50 - شنبه 18 ارديبهشت 1400
کد خبر : ۴۸۷۵۴۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
در مراسمی با حضور رئیس رسانه ملی، شبکه‌های سراسری صدای جمهوری اسلامی ایران، تعاملی شدند و 11 رادیونمای شبکه‌های سراسری رادیو نیز راه‌اندازی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از روزنامه جام جم، دکتر علی‌ عسکری سه شنبه  در نشست با معاونان صدا، توسعه و فناوری رسانه و رسانه‌های مجازی، جمعی از مدیران شبکه‌های رادیویی و مدیران گروه‌های برنامه‌ساز و همزمان با آغاز تعاملی شدن رادیو  با بیان این‌که رادیو، رسانه‌ای اثرگذار و مورد توجه است، گفت: در رادیو بیش از هر رسانه‌ای، با زیبایی ادبیات، متن، هنر، صدا و موسیقی مواجه هستیم. میزان حکمت و دانشی که در پیام رادیو وجود دارد قابل مقایسه با تلویزیون نیست و نباید از این ویژگی غافل شد.
رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر مسئولیت خطیر برنامه‌سازان و اهالی رادیو در تولید محتوای فاخر و عمیق تاکید کرد: رادیو باید به محتوا و عمق‌بخشی به محتوا توجه کند و اگر از این محتوا در تلویزیون نیز بهره‌برداری شود به غنای برنامه‌های این رسانه نیز کمک خواهد شد، بر این اساس باید با تربیت نیروهای کارآمد و تازه نفس زمینه رسیدن به این هدف را فراهم کرد.
دکتر علی‌عسکری با بیان تاریخچه طراحی رادیو نما از سال 1386 گفت: این طرح، طرحی است که با نگاه تحول‌خواهی و نوگرایی آغاز شده و شروع یک حرکت است که برای اولین بار در ایران رخ داده است.رادیو در‌قاب تصویر closeرادیو در‌قاب تصویر closeرادیو در‌قاب تصویر
 او افزود: این اقدام با ابتکار عمل و تفکر عمیق‌تر مدیران رادیویی می‌تواند تصاویر زیبا و متناسب با محتوا را به مخاطب ارائه دهد.
وی با بیان این‌که رادیو نما، رادیو را در کنار تلویزیون قرار می‌دهد و با این اقدام ضریب نفوذ رادیو افزایش می‌یابد، بیان کرد: رادیونما در فضای مجازی نیز این امکان را فراهم می‌کند که ضمن حفظ ویژگی‌های رادیو، مخاطب را از متن و عکس مناسب با برنامه برخوردار ‌کند. رئیس سازمان صداوسیما از دست‌اندرکاران تهیه محتوای رادیو نما خواست به مقوله عکس توجه بیشتری داشته باشند، زیرا عکس‌های مناسب می‌تواند به شنیده شدن بهتر کمک کند.
دکتر علی‌عسکری افزود: نهضت تولید محتوا واقعیت دارد و باید با همکاری یکدیگر، محتوایی غنی تولید و عقبه‌ای قوی برای حضور در فضاهای رسانه‌ای ایجاد کرد.
رئیس رسانه ملی همچنین از طراحی‌های جدید برای امواج FM و AM رادیویی خبر داد و ابراز امیدواری کرد بزودی تک فرکانسی رادیویی، ایجاد شود و یک فرکانس تمام کشور را پوشش دهد.
دکتر علی‌عسکری از رشد 15 درصدی مخاطبان صداوسیما در سال گذشته یاد کرد و گفت: باید در فضای مجازی نیز به اثرگذاری مطلوب برسیم و راه‌اندازی رادیو‌نما و تعاملی شدن رادیو از گام‌هایی است که در این مسیر برداشته شده است.
رئیس سازمان صداوسیما سپس به انتخابات پیش‌رو اشاره کرد و افزود: رسانه ملی باید در فضای انتخابات، به طور جدی و شجاعانه روشنگری و بدون سیاه‌نمایی چالشگری کرده و بدون قضاوت مطالبات مردم را پیگیری کند.
او از نقش رادیو در شکل‌دهی گفتمان‌ها سخن گفت و ادامه داد: با شکل‌دهی گفتمان‌ها و ایجاد فضای آرام، فعال و پویا، باید مردم را به شرکت در انتخابات دعوت و فضای خوبی برای انتخاباتی سالم و پرشکوه فراهم کرد تا پله‌ای برای ارتقای نظام اسلامی باشد.
در مسیر گسترش فناوری‌های ارتباطی
نسرین آبروانی، معاون صدا نیز در این آیین اعلام کرد: طبق نظرسنجی سازمان، رادیو امسال حدود 3 و 9 دهم درصد افزایش مخاطب داشته است.
وی با شاره به این که در عصر نوین رسانه‌ای، ارتقای کمی و کیفی رسانه ملی ضروری است، گفت: در فرآیند تحول و دنیای مدرن، رسانه‌ها باید مرتب بازسازی شوند.
آبروانی با اشاره به راه‌اندازی رادیو نمای شبکه‌های رادیویی گفت: رادیو نما در مسیر گسترش فناوری‌های ارتباطی راه‌اندازی شد. این رادیو با فراهم کردن تصاویر متناسب با محتوا کاری مهم به انجام رسانده است. معاون صدا همچنین تعاملی شدن رادیو را گامی بلند برای عبور از مرزهای خاکی و ورود به دنیایی خواند که باورها را در ذهن مخاطبان حک می‌کند و از اهمیت زیادی برخورد است.
وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و اهتمام رئیس سازمان برای حضور قدرتمند در فضای مجازی افزود: امروز اولویت اصلی شبکه‌های رادیویی و برنامه‌سازان رادیو، حضور مؤثر در این فضا است.
رادیو در‌قاب تصویر closeرادیو در‌قاب تصویر closeرادیو در‌قاب تصویر 
 معاون صدای رسانه ملی تأکید کرد: رادیو از امروز تعاملی شد و معنای آن این است که محتوای غنی و متنوع‌تر با راه‌کارهای متفاوت به مخاطب ارائه می‌شود. وی همگرایی برودبند و برودکست را زمینه‌ای برای تعامل با مخاطب دانست و گفت: در این راه غیر از نظام مدیریتی، ذوق و هنر برنامه‌سازان رادیو نیز نقش مهمی‌دارد.
کمترین هزینه، بیشترین کیفیت
دکتر رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری رسانه نیز در این آئین با تأکید براین‌که با نظر ریاست سازمان برای ارتقای نفوذ و عمق‌بخشی به شبکه‌های رادیویی، رادیونما راه‌اندازی شده است، گفت: با وجود محدودیت‌ها و ظرفیت دیجیتال موجود باید زمینه چنین اقدامی برای شبکه‌های رادیویی فراهم می‌شد که با تلاش همکاران در معاونت‌های صدا، توسعه و فناوری رسانه و معاونت مجازی با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت و درکوتاه‌ترین زمان ممکن این کار به انجام رسید.
رادیو در‌قاب تصویر closeرادیو در‌قاب تصویر closeرادیو در‌قاب تصویر 
معاون توسعه و فناوری رسانه با بیان این که هر بخش وظیفه مهمی در توسعه و تعمیق گسترش نفوذ رادیو و سرویس‌های آن داشته است، عنوان کرد: رادیونما طرح جدیدی بود که با نگاه راهبردی و عمیق دکتر علی‌عسکری و تأکید بر عوض‌کردن مسیر رادیو راه‌اندازی شد. وی افزود: در بحث دریافت تلاش می‌کنیم در مسیر توسعه و ارتقای FM گام برداریم و همچنین در بخش ایجاد زیرساخت‌ها برای تعامل با مخاطب تلاش می‌کنیم. علیدادی پیوند رادیو به دیجیتال را اقدامی بی‌سابقه خواند و ابراز امیدواری کرد با تکیه بر آن و تفکر عمیق همکاران در بخش محتوا بتوان جذابیت رادیو و ضریب نفوذ آن را افزایش داد.
وی با اشاره به راه‌اندازی رادیونمای 15 شبکه رادیویی سراسری و 33 رادیوی استانی گفت: تمام این رادیوها در بسته‌ای منظم و منجسم از ماهواره پخش می‌شوند. معاون توسعه و فناوری رسانه ابراز امیدواری کرد با نوآوری‌های دیگر در زمینه حضور در فضای مجازی و ایجاد قابلیت تعامل با مخاطب و کانال‌های برگشتی برای توسعه فرهنگ اسلامی و عمل به منویات رهبر‌معظم‌انقلاب در زمینه تمدن نوین اسلامی، گام‌های بلندی برداشته شود.
ارتقای ضریب نفوذ در فضای مجازی
مهندس رضا قدیمی، معاون مجازی سازمان صداوسیما نیز یادآور شد: همه معاونت‌ها و بخش‌های مختلف سازمان باید برای حضور موثر در فضای مجازی تلاش کنند و این رویکرد تنها به معاونت مجازی منحصر نمی‌شود.
رادیو در‌قاب تصویر closeرادیو در‌قاب تصویر closeرادیو در‌قاب تصویر 
او با بیان این که اهتمام معاونت صدا برای حضوری موثر در فضای مجازی است، گفت: رادیو از بخش‌های پیش‌روی سازمان در این زمینه است و با اولویتی که رادیو در این زمینه قائل شده بزودی رسانه تعاملی رادیو به نام «شیما» عرضه خواهد شد که قابلیت استفاده متمرکز را از قابلیت‌های رادیو و محتوای تولید شده فراهم می‌کند.
رادیو در‌قاب تصویر closeرادیو در‌قاب تصویر closeرادیو در‌قاب تصویر 
یکپارچه‌سازی پایگاه مجازی شبکه‌های رادیویی از اقدامات دیگری بود که معاون مجازی سازمان از آن یاد کرد این اقدام مخاطب را از سردرگمی در میان سایت‌های دیگر رهایی می‌بخشد. وی همچنین از راه‌اندازی شبکه اجتماعی رسانه صدا نیز در آینده خبر داد.
مهندس شاملو، مدیر شبکه رادیویی ایران صدا و مدیر چند رسانه‌ای معاونت صدا نیز توضیحات مبسوطی درباره اقدامات معاونت صدا در زمینه تعاملی شدن رادیو و یکپارچه‌سازی پایگاه‌های مجازی شبکه‌های رادیویی ارائه کرد.
 رئیس سازمان صداوسیما در این مراسم از آرشیو دیجیتال رادیو بازدید کرد.
در این بازدید انبارلوئی، مدیرکل آرشیو سازمان، توضیحاتی را نیز در زمینه تعداد برنامه‌های آرشیوی و حجم کار انجام شده، ارائه کرد که ثبت 750 هزار متادیتا در برنامه‌های آرشیوی پس از انقلاب و 642 هزار پیوست، از جمله آنها بود. بر این اساس آرشیو دیجیتال حدود 70 هزار ریل صدا متعلق به پیش از انقلاب نیز به انجام رسیده که اکنون در مرحله ثبت متا دیتا هستند. بازدید از استودیوی رادیو تصویری و آشنایی با روند کار استودیوی تولید این رادیو، بخش دیگری از برنامه ریاست سازمان در این مراسم بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۶°    ۲۵°