شهر فرنگ/ ایران بر سکوی اول منطقه در ساخت فیلم های مقاومت
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
15:30 - دوشنبه 20 مرداد 1399
کد خبر : ۵۰۶۱۰۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴
کارشناسان سینما معتقدند، ایران در مقایسه با دیگر کشورهای عرب زبان و با وجود مشکلات موجود، در ساخت فیلم های مقاومت موفق تر از سایرین عمل کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مرتضی شعبانی تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: در سینمای هالیوود مرسوم است که در سینما و فیلم های ساخته شده این شرکت، نمادی از کشور سازنده در تصاویر (پلان) دیده می شود.
 
 مرتضی شعبانی یکی از ضعف های اساسی در ساخت فیلم های مقاومت در خارج از مرزهای کشور را آگاهی نداشتن نسبت به زبان و فرهنگ کشور هدف دانست و گفت: با توجه به اینکه ما در ساخت فیلم های مقاومت مشکل زبان در خاک همسایگان عرب زبان داشتیم، باز هم بیشتر از کشورهای عربی در مورد سینمای مقاومت فیلم ساخته شده ایم.
 
شعبانی گفت: اگر چه سینمای سوریه از پیشینه خوبی برخوردار است اما بازهم در مقابل مشکلات سینمای ایران، عقب تر است. 
شعبانی تهیه کننده فیلم "ابو زینب" افزود: فیلم ابو زینب سرگذشت مادری است که سه فرزند او شهید شده اند اما شاید شما متوجه کشور سازنده آن نشوید.
 
شهر فرنگ/ تجلی مقاومت در سینما 
این تهیه کننده سینما، در خصوص اینکه درباره مدافعان حرم هنوز فیلمی به صورت جدی ساخته نشده است، افزود: تا اتفاقی در منطقه می افتد، نمی توان بلافاصله مستند آن را ساخت، بنابراین نمی توان توقع داشت بلافاصله فیلم بلند سینمایی روی پرده سینما برود.
 
شعبانی افزود: شناخت درست از سرزمینی که قرار است در آن فیلم ساخته شود، نیاز به مترجم حرفه ای دارد؛ از طرفی خطر مرگ برای مستند سازان و فیلم سازان، محدودیت و  ضرورت امنیت اطلاعات از جمله عواملی هستند که ساخت فیلم های مستند با مفهوم مقاومت را محدود می کند.
 
برخی کشورها مانند ترکیه، سوریه، لبنان و مالزی که عضو اتحادیه رادیو تلویزیون های منطقه هستند، عموما مستندهای اجتماعی و ارزشی را پخش می کنند.
 

شهر فرنگ/ تجلی مقاومت در سینما 
سلطان محمدی منتقد سینما نیز در بخش دیگری از این گفتگو، گفت: اگر از بعد آرمانی و ارزشی به فلسطین نگاه کنیم می بایست بیش از این در مورد انتفاضه فلسطین و مقاومت مردم فلسطین فیلم سازی صورت می گرفت اما اگر از منظر و زاویه سینما نگاه کنیم، می توان گفت که مسئله فلسطین که یک مسئله فرامنطقه ای است تا حدودی به آن پرداخته است. 
 
او ادامه داد: در سینمای کشور ما که ممکن است تولیدات آن به بیش از 50 فیلم در سال نشود، در مورد مستند مقاومت نیز با آثار محدودی مواجه هستیم.
 
محمدی علت کمبود ساخت مستندهای ارزشی را در گمنامی و ارزش های اخلاقی شهدا و رفتار اشخاص دانست و گفت:  معمولا بعد از شهادت شهدا، به لایه های شخصیتی آنها پی می بریم، آنهم از طرف اطرافیان و نزدیکانشان معرفی می شوند یا از روی وصیت نامه های آنها متوجه می شویم چون علاقه ای به مطرح شدن ندارند.
 
این منتقد سینما گفت: اگر آثار مستند و واقعی در مورد مظلومیت فلسطین و مقاومت مردم سوریه و عراق ساخته نشود، ممکن است در عالم سینما و نفوذ کشورهای معاند نتایج عکس و وارونه به دست آید.
 
او از خاکستر سبز، سرب و بازمانده به عنوان فیلم های ساخته شده با مضمون مقاومت نام برد.
 
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۴°    ۳۷°