حمل و نقل کانتینری کشتیرانی ملی رکورد زد
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
03:47 - يکشنبه 28 دی 1399
کد خبر : ۵۰۶۳۵۹
تاریخ انتشار : شنبه ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
بخش کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر به افزایش خیره‌ کننده حمل کالا دست یافته است که رکودی تازه محسوب می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، این موفقیت در حالی برای ناوگان ملی رقم می‌خورد که در حال حاضر 17 خط بزرگ کشتیرانی خارجی به بندر شهیدرجایی به صورت مستقیم و منظم به صورت هفتگی تردد دارند و هم‌زمان تعداد زیادی از خطوط کشتیرانی و NVOCC نیز از طریق دبی ترانشیپ می‌کنند.
کاپیتان حمزه کشاورز مدیر عامل شرکت حمل‌ و نقل کانتینری در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا گفت: عملکرد شرکت حمل و نقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دو ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با 19 سال فعالیت این شرکت بی‌سابقه است. وی افزود: حمل محمولات از آسیا و اروپا رشد قابل‌ توجهی داشت به طوری که در دو ماه اول سال 1396 حدود 195 هزار TEU تنها در بندر شهید رجایی حمل شد که بیش از 52/5 درصد از کل عملکرد آن بندر است که این سهم حتی بیش از دوران تحریم خطوط خارجی است که به ایران نمی‌آمدند. در حالی که هم اکنون 17 خط بزرگ کانتینری خارجی به طور مستقیم و هفتگی تردد می کنند و دیگر خطوط نیز از دبی ترانشیپ می‌شوند، البته با درایت مدبرانه مدیریت ارشد گروه و تلاش بی‌وقفه همکاران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این شرکت به نقطه ای رسید که سهم بازار آن بیشتر از زمانی است که خطوط خارجی به کشور نمی‌آمدند.
کشاورز اظهار داشت : در دوران تحریم شرکت حافظ دریا با همراهی شرکت کشتیرانی والفجر بیش از 78 درصد بار ایران را جا به جا می کرد که سهم حافظ دریا از این میزان 54 درصد بود و کشتیرانی والفجر حدود 28 درصد محمولات را از دبی و کانتینرهای دیگر خطوط حمل می‌کرد. در حال حاضر این تعداد تنها سهم عملکرد شرکت حمل‌ونقل کانتینری کشتیرانی در مقایسه با دیگر خطوط است. ضمناً از نظر مقایسه رشد عملکرد نسبت به دوره دو ماهه سال 1395 نیز61 درصد افزایش بوده و در عین حال کرایه حمل نیز افزایش قابل توجهی داشته است.
وی تاکید کرد: تمام کریدورهای اصلی جهانی آسیا به اروپا، آسیا به خلیج‌ فارس، هند به اروپا، اروپا به هند، اروپا به خلیج‌فارس و ... بعد از تشکیل اتحادیه‌های استراتژیک، شاهد رشد کرایه حمل بودند و برخی از خطوط کشتیرانی توانستند از وضعیت قرمز خارج شوند و در حالت (Back to black) قرار گیرند. همچنین تعدادی از آنها نیز در شرایط قرمز هستند اما زیان آنها به مراتب کمتر شده است.
کاپیتان کشاورز گفت : اقدامات برای همکاری با خطوط بین‌المللی صورت گرفته است. در حمل بین‌الملل سرویس هند به عراق رشد خوبی دارد. برخی از خطوط خارجی علاقه‌مند هستند که بتوانند در این سرویس با این شرکت مشارکت داشته باشند که پیشنهاد این خطوط در حال بررسی است، خوشبختانه روند بسیار خوبی در رشد حمل محمولات بین‌الملل در زمینه کانتینری وجود دارد. در سال 1395 برغم اینکه خطوط کانتینری دنیا زیان دیده بودند، شرکت حمل و نقل کانتینری توانسته است این سال را با سودآوری پشت سر بگذارد و عملکرد قابل قبولی را برای صاحبان سهام و مدیریت کلان شرکت داشته باشد. امید است به زودی اخبار خوبی در زمینه همکاری‌های بین‌المللی با دیگر خطوط بگوش رسد.
وی افزود: در دوره جدید  روابط این شرکت با خطوط خارجی، ترمینال‌ها و بنادر را تسهیل کرد. برخی از صاحبان کالای عمده و بزرگ که نمی‌توانستند با کشتیرانی همکاری کنند، بازگشتند و این شرکت توانست در شرایط عادلانه و مناسب‌تری با خطوط خارجی رقابت کند.
سهم بازار این شرکت در این دوران در بندر شهیدرجایی در طول مدت فعالیت کانتینر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه بوده است به گونه ای که عملکرد شرکت حمل و نقل کانتینری در دو ماهه اول سال جاری نسبت به 19 سال گذشته بی‌نظیر بوده و به کسب رکوردی بی سابقه رسیده است.
کشاورز اعلام کرد : اتفاق دیگری که در دوره اخیر رخ داد، راه اندازی خط مستقیم بنادر کاندلا و موندرای هند به چابهار است. در حال حاضر 3000 کانتینر رزرو شده که در این مسیر باید حمل شوند و تعداد قابل‌توجهی هم تخلیه شده‌اند.
وی افزود : در بازارهای جهانی کانتینری مدتی است که شاهد ادغام برخی شرکت‌ها و سپس تشکیل اتحادیه‌های استراتژیک به شرکت‌های باقی‌مانده هستیم به گونه‌ای که 9 خط بزرگ کانتینری ورشکسته یا ادغام و یا اینکه از سوی دیگر خطوط خریداری شدند. از اول آوریل سال 2017 میلادی، خطوط باقی‌مانده، سه اتحادیه استراتژیک بزرگ تشکیل دادند. اتحادیه M2 که دو خط بزرگ مرسک و MSC را شامل می‌شود. دیگری OCEAN که خطوط کشتیرانی CMA CGM، کاسکو (که با China Shipping ادغام شده است)، اورگرین و OCCL در آن جای دارند. اتحادیه دیگر موسوم به THE Alliance است که شامل سه خط ژاپنی موسوم به NYK ، Kline و Mitsui O.S.K. Lines (که با هم ادغام شدند.) بعلاوه کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان (که با شرکت امارات متحده عربی موسوم به UASC ادغام شدند) و شرکت یانگ‌مینگ تایوان است که در نهایت منجر به تشکیل این اتحادیه شد.
کشاورز گفت : فعالیت این اتحادیه‌ها از اول آوریل شروع شد و هم‌زمان با آغاز به کار آنها شاهد افزایش قابل توجه کرایه‌های کانتینری در سطح دنیا بودیم و در حال حاضر کرایه مسیرها بین 60 تا 100 درصد افزایش یافته است.
برچسب ها: کشتیرانی ، کانتینری
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲°    ۱۱°