سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
13:53 - يکشنبه 22 فروردين 1400
کد خبر : ۵۱۵۱۸۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه ، دیدگاه های خود را بیان کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در ادامه نشست علنی امروز چهارشنبه، 25 مرداد 1396 ، صلاحیت محمود جواد ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه بررسی شد. 
محورهای دیدگاه های مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه:
پور مختار، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه:
 
 سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: شاهد ضعف مفرط در وزارت امور خارجه به لحاظ ضعف در نظارت و ارائه مسئولیت به سفرا هستیم.
محمد علی پورمختار در نشست علنی امروز (چهارشنبه 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با محمدجواد ظریف گفت: ابتدا پیش از اظهارنظر درخصوص عملکرد وزیر امور خارجه باید نسبت به اظهارنظر رئیس جمهور طی دوره گذشته یادآوری کنم که حوزه بانک ها نیازمند ساماندهی و تعیین تکلیف هستند.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ با اشاره به وجود نقدهای جدی درخصوص عملکرد ضعیف سفارتخانه ها اظهار کرد: باید امور سفارتخانه ها سامان یابد، زیرا کارکرد نسبتاً ضعیفی در دوره گذشته داشته اند و این مهم در کمیسیون اصل 90 طی دوره گذشته براساس گزارش های دریافت شده بررسی شده است.
وی تصریح کرد: شاهد ضعف مفرط در وزارت امور خارجه به لحاظ ضعف در نظارت و ارائه مسئولیت به سفرا هستیم.
پورمختار با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه می تواند برخی مشکلات در حوزه اقتصادی را سامان دهد، افزود: اگر در حوزه صادرات و حتی واردات با مشکلاتی مواجه هستیم، می توانیم از ظرفیت امور خارجه برای رفع آنها استفاده کنیم.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مباحثی مانند حل مشکلات بازاریابی، حل مشکلات تجار و افرادی که مراودات مالی خارجی دارند در گرو تلاش سفرا است، افزود: امروزه مشکلاتی برای برخی واردکنندگان وجود دارد و در این زمینه گلایه های زیادی درخصوص نوع همکاری سفرا داشته اند. به عبارتی دیگر می توان گفت در طول 4 سال گذشته سفارتخانه ها برنامه ای برای رفع مشکلات مذکور نداشته اند.
وی ادامه داد: بر این اساس وابستگان اقتصادی مشخص شده اند اما عملکردشان مشخص نشد و حتی مجبور شدیم در قانون برنامه توسعه ششم، دولت و وزارت امور خارجه را ملزم کنیم که این وابستگان اقتصادی حتما از افراد اقتصادی یا فارغ التحصیلان این حوزه انتخاب شوند.
پورمختار با یادآوری اینکه وزیر پیشنهادی امور خارجه قول راه اندازی معاونت اقتصادی را داده است، اظهار کرد: اما باید اذعان کرد 4 سال گذشته را در حوزه توجه به مسائل اقتصادی از دست داده ایم و می توان این موضوع را یکی از نقاط ضعف در عملکرد وزارتخانه مذکور دانست.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه سفارتخانه ها در حمایت از اتباع ایرانی عملکرد ضعیفی داشته اند، در این راستا شکایات زیادی از اتباع ایرانی که با مشکل مواجه شده و نیاز به همکاری داشته اند، واصل شده است که مجبور شدیم بر این اساس جلساتی را با آقای قشقاوی برگزار کنیم، حتی در برخی از موارد، حل برخی از مشکلات نیاز به مساعدت داشت که مسئولان در پاسخ عنوان کردند که با کمبود بودجه مواجه بودند، اما چنین دلیلی موجه نیست.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به ضعف دیگر وزارت امور خارجه اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مراسم تنفیذ اشاره کردند که ارتقا و گسترش روابط در سطح وسیعی است، اما ایجاد چنین روابطی توسط چه کسی جز سفرا باید محقق و سامان یابد. سفرا باید اطلاعات واقعی در مقابل اقدامات رسانه ای شبکه های معاند به کشورهای خارجی ارائه دهند و در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.
وی تصریح کرد: اگر از بی توجهی سفارتخانه ها و ایرادات این مجموعه ها بگذریم، باید اذعان کرد بیشتر به مسائل مادی که البته در خصوص تعداد معدودی از سفارتخانه ها صدق می کند، توجه می شود و این موضوع واقعیت تلخی است که وجود دارد، مامور رسمی وزارت خارجه به دنبال کارهای خود و راه اندازی کاسبی، تحصیلات و... باشد، لذا چنین رویکرد پذیرفته نیست.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته شاهد تضعیف شدن روابط مان در برخی از نقاط جهان بوده ایم، افزود: به عنوان مثال در آمریکای لاتین که ظرفیت بسیار خوبی از لحاظ فکری و همراهی سیاسی با کشورمان وجود دارد، دچار تضعیف روابط بوده ایم که از دیگر نقاط ضعف وزارت امور خارجه بوده است. همچنین در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس و آسیای میانه نیز نیاز به تدبیر قوی تری برای افزایش سطح روابط داریم.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه نتوانسته درخصوص اتهامات ضدحقوق بشری برخی کشورها مانند آمریکا و انگلیس، اجماعی را ایجاد کند، بیان کرد: در این راستا نتوانسته برای مقابله با این اقدامات قطع نامه هایی را از سوی مراجع ذی ربط صادر کند.
پورمختار خاطرنشان کرد: هم اکنون در این حوزه شاهدیم قطع نامه های مجمع عمومی سازمان ملل و شورای حقوق بشر علیه کشورمان به طور مکرر صادر می شود، اما مشاهده نشده که وزارت امور خارجه چرایی این قضیه را تحلیل کند و دلیل این موضوع را مشخص کند. 
 
پورابراهیمی، مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه:
 
سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت دپیلماسی اقتصادی تاکید کرد که برای تغییر ساختار وزارت امور خارجه باید اساسنامه آن تغییر کند.
محمدرضا پور ابراهیمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه ، اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی یکی از مباحثی که در سال های گذشته در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده ام، این موضوع را قبل از وزارت ظریف در وزارت امور خارجه از آقای صالحی پرسیده ام و تا امروز هنوز شاهد اقدام قابل قبولی دراین زمینه نبوده ایم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: البته بعد از طرح این سوال و ورود آقای لاریجانی شاهد شکل گیری فضای مثبتی برای تغییر در ادبیات جدید وزارت امور خارجه بودیم و دیپلماسی اقتصاد در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت.
وی گفت: با این حال اختلاف نظر جدی در زمینه اجرای دیپلماسی اقتصادی و تغییر ساختار بین بنده و دکتر ظریف وجود دارد، زمانی که از وزیر امور خارجه درباره دیپلماسی اقتصادی سوال شد، ظریف قول تغییر در ساختار وزارت خارجه را داد و مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت برای این منظور فرصت سه ماهه به وزیر داد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه به فیلم آن جلسه علنی دسترسی ندارد تا نشان دهد وزیر امور خارجه چه حرف ها و قول هایی داده است، تصریح کرد: ظریف تاکید داشت که با خلأ جدی در این زمینه موافق است اما دست او در این زمینه بسته است و قرار شد در قوانین و مقررات این موضوعات لحاظ شود، به همین جهت در بررسی برنامه ششم توسعه مجلس تلاش کرد دراین زمینه گامی بردارد اما وزارت خارجه پیشنهادی در برنامه ششم ارائه نکرد.

پورابراهیمی با تاکید براینکه باید اساسنامه وزارت امور خارجه با مفهوم تغییر ادبیات در ساختار تدوین شود، عنوان کرد: مسئله این است که اگر بعد از ظریف، وزیری برای تصدی وزارت امور خارجه انتخاب شود و اعتقادی به دیپلماسی اقتصادی و تغییر ساختارها نداشته باشد، امکان استمرار برنامه های پیشنهادی وجود ندارد و گذشته وزارت خارجه مجدد تکرار خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار هیئت وزیران در سال گذشته عنوان کردند که سفرا از حضور فعالان اقتصادی در خارج از کشور مطلع نیستند، این در حالی است که سفیر کشوری مانند کره وقتی استوارنامه خود را تحویل می دهد اولین جلسه خود را با نمایندگان ال جی در ایران در نظر می گیرد، امروز جنگ ما جنگ اقتصادی است اما سفرای ما در این زمینه هیچ دانشی ندارند.
وی با بیان اینکه موضوع دیپلماسی اقتصادی را دکتر لاریجانی به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده است، اظهار داشت: اگر تغییر ساختار در وزارت امور خارجه به مفهوم تغییر در اساسنامه وزارت امور خارجه نباشد برنامه های پیشنهادی ظریف تاثیر بلندمدتی نخواهد داشت.
این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین اگر اصلاح ساختار به مفهوم اصلاح اساسنامه باشد به ظریف رای می دهم اما اگر چنین نباشد حضور ایشان در وزارت امور خارجه  را مناسب نمی دانیم. 
 
ابطحی، مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه:
 
سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه 
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: من اگر جای آقای روحانی بودم با توجه به حمایت‌های موجود، تیم دیپلماسی و سیاست خارجی خود را تغییر می‌دادم.
سید محمد جواد ابطحی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مرداد) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: اگر سخنان روز گذشته رئیس جمهور نبود امروز به عنوان مخالف وزارت آقای ظریف سخنرانی نمی‌کردم؛ آقای روحانی سخنانی را در دفاع از وزیر امور خارجه و تفاهم برجام بیان کرد که نمی‌توانستم سکوت کنم.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌های آقای ظریف به گونه‌ای بود که به عنوان نماینده ملت در مجلس شورای اسلامی نمی‌توانستم سکوت کنم. وزیر خارجه پیشنهادی برای دولت دوازدهم در نشست کمیسیون اشاره داشتند که باید سیاست خارجی در یک دایره قدرت تصمیم‌گیری لحاظ شود و افراد غیرمسئول در این حوزه اظهارنظر نکنند و حق دخالت نداشته باشند. بنا به گفته ایشان جایگاه وزارت امور خارجه در چرخه سیاست‌سازی، سیاست‌گذاری، اجرای سیاست‌های منسجم و یکپارچه، ایجاد ساز و کار قانونی پیشگیری از مداخله مقامات غیرمسئول در سیاست خارجی دنبال خواهد شد.

وی در ادامه افزود: نکته‌ای که آقای ظریف در پی آن هستند بر همگان روشن است که ایشان به دنبال ایجاد موانع حقوقی، موانع قانونی برای اظهارنظر افراد بوده و تنها برای خود و دیپلمات‌های وزارت امور خارجه حق اظهارنظر داشته باشد؛ این پیام خوبی نیست. مسئله این است که سیاست خارجی موضوعی نیست که تنها در یک وزارتخانه تعیین شود. حساسیت و اهمیت این حوزه از آن روست که امنیت روابط کشور با محیط پیرامونی، اقتصاد، فرهنگ و حتی سیاست داخلی در بخش‌های کلان توسط نهادهای بالادستی و رهبر معظم انقلاب تعیین می‌شود.

ابطحی گفت: به نظر می‌رسد ورود مجلس از بعد نظارتی به برخی پرونده‌های سیاست خارجی و گاه ممانعت از اعمال و اجرای برخی سیاست‌های دولت در حوزه سیاست خارجی در ایده آقای ظریف بی‌تأثیر نبوده است. نمود بارز این موضوع را می‌توان ورود مجلس به بررسی کامل تفاهم برجام، نمایان کردن ایرادات این توافق و مصوبه نمایندگان برای تعارض قانونی آن و جایگاه مجلس است.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اگر قرار باشد افراد غیرمسئول در حوزه سیاست خارجی ورود پیدا نکنند و حق اظهارنظر نداشته باشند؛ به جز آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، دیگر نمایندگان نمی‌توانند در این حوزه وارد شوند. ائمه جمعه نیز بر این اساس دیگر حق اظهارنظر درباره سیاست خارجی را نخواهند داشت. امیدوارم برداشت من از سخنان وزیر پیشنهادی امور خارجه اشتباه بوده باشد.

وی در ادامه گفت: تجربیات تاریخی نشان می‌دهد دولت نیازمند همراهی مجلس است. قرارداد قوام- سادچیکف را همگان می‌دانند که اگر مجلس به کمک قوام می‌آمد؛ آن قرارداد اجرا نمی‌شد و آذربایجان از ایران جدا نمی‌شد.ان شاء الله آقای ظریف تصدیق خواهند کرد که برداشت ما اشتباه بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به سخنان روز گذشته روحانی در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهوری بیان داشتند که ایران برجام را نه تهدید علیه کشورهای دیگر و نه تسلیم در برابر کشورهای دیگر بلکه توافقی برد - برد و متوازن می‌دانند. ایشان گفتند که وزیر امور خارجه، ارتباطات را با جهان گشوده‌اند. روحانی مدعی شد که برجام الگوی تحفظ صلح بر جنگ با چندجانبه‌گرایی بوده و برجام موجب حصول اطمینان از فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران شده است. این کلمات بدین معناست که سند برجام به امضا رسیده تا با اجرای تعهدات توسط ایران در نهایت این اطمینان برای دنیا ایجاد شود که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی صرفاً صلح آمیز بوده است یعنی ایران حتی از حقوق عادی خود در NPT محروم شده است.

ابطحی در ادامه گفت: مطابق ماده (4) NPT کشورها می‌توانند فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز شامل تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای را داشته باشند اما در توافق برجام پذیرفته شد که اجرای برنامه به عنوان معیاری برای صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تلقی گردد. برخلاف سخنان روحانی، برجام را باید یک مکانیزم کنترل و نظارت بر ایران دانست که متأسفانه توسط تیم وزارت امور خارجه پذیرفته شده است. بر اساس این مکانیزم نظارت است که خط قرمز یکسان گریز هسته‌ای از جانب ا
مریکا به عنوان اعطای اجازه به ایران برای هر یک از فعالیت‌هایش تعیین می‌گردد. آیا آقای روحانی و ظریف این توافق دیپلماسی بر جنگ است؟

وی بیان داشت: بر اساس یکی از احادیث امام صادق (ع) که به نقل از لقمان حکیم بیان می‌کردند، در جلب منفعت بسیار را اندک و در زیان کوچک را بزرگ بشمار. جای تأسف است که دشمن ما به این دستور‌العمل توجه کرده و طوری رفتار می‌کند که به خاطر اعطای چند وعده نسیه متضرر شده‌اند. در این وضعیت برخی دوستان آنچنان شعف و شادی از این قرارداد ابراز کردند که دشمن فهمید می‌تواند قیمت را هر چقدر که می‌خواهد بالا ببرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دونالد ترامپ یک تاجر است؛ چرا به قراردادی متعهد بماند که هر چه امتیاز خواسته به دست آورده است و حالا می‌تواند با نقض آن از همان وعده‌های نسیه شانه خالی کند. آقایان ظریف و روحانی بارها بیان کردید که در صورت نقض برجام ازجانب امریکا اقداماتی انجام خواهید داد اما سوال من این است که امریکا چه کاری باید انجام دهد که شما بپذیرید توافق برجام نقض شده است.

ابطحی تصریح کرد: گفته‌اید که نباید اقدامی انجام دهیم که نقض برجام به هزینه ایران باشد حتی گفتید که این کار هدیه‌ای نیست که ما به ترامپ بدهیم. امریکا و ترامپ هر قدر که بخواهند می‌توانند تحریم پشت تحریم علیه ایران وضع کنند و مطمئن باشند که ایران به تفاهم برجام وفادار خواهد ماند و ما هیچ اقدام متقابلی انجام نخواهیم داد. آنها وقتی که می‌توانند هر هزینه‌ای را به ایران تحمیل کنند اقدام به گسترش تحریم‌ها خواهند کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: آقای برجام[1] شما را به دیانت، امانت و غیرت توصیف کرده‌اند ما نیز چنین می‌کنیم اما رئیس جمهور در همان بیان گفتند که انتقاد را محترم بشمارید و به منتقدان به دیده دشمن نگاه نکنید. اگر دستاورد برجام همین باشد که ما دیگر به امریکا اعتماد نکنیم بزرگ ترین دستاورد تفاهم برجام بوده است. مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود؛ امریکایی‌ها که در کارنامه‌شان 400 قرارداد با سرخپوستان بومی قاره امریکا امضا کرده‌اند همه را نقض کردند. ایالات متحده به کسی وفادار نمی‌ماند و تفاهم برجام را نقض می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری به رغم حمایت صریح از تیم مذاکره کننده هسته‌ای فرمودند که ای کاش آنها عجله نمی‌کردند. آیا تیم مذاکره کننده نمی‌توانست توافقی بهتر از این انجام دهد، بنا به اذعان خودشان بله، می‌توانستند. عجله تیم مذاکره کننده هسته‌ای این بود که هنوز تعهدات امریکا عملی نشده است. سوئیفت باز شود اما برای واردات شکر، آب معدنی باز شده است. وضعیت پیش آمده به اینجانب به عنوان نماینده مجلس نشان می‌دهد که باید به سیاست خارجی کمک کنم و بگویم مجلس با تمام قوا در اختیار شماست. مصوبه مقابله با اقدامات خصمانه امریکا در مجلس شورای اسلامی حتی یک رأی مخالف هم نداشت.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه دیپلماسی که پشتوانه قاطع ملت را در پشت خود دارد باید در مقابل امریکا و دشمنان ایران محکم‌تر بایستد. سیاست دونالد ترامپ این است که تنش و بحران را بالا ببرد، هزینه جنگ را تحمیل کند تا طرف مقابل وادار به مذاکره شود. در بحث کره شمالی شاهد بودیم که ترامپ از یک طرف تهدید کرد اما از طرف دیگر با چینی‌ها تماس گرفت که راهی برای مذاکره با پیونگ یانگ پیدا کند. در مورد توافق تغییرات اقلیمی پاریس نیز دیدیم که امریکا در ابتدا خارج شد اما سپس اعلام کرد که یک سال در توافق تغییرات اقلیمی باقی خواهد ماند ولی درباره آن با کشورهای دیگر مذاکره خواهد کرد.

ابطحی گفت: امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. تمام ارکان حکومت جمهوری اسلامی در مقابل امریکا یکپارچه متحد هستند و پشتوانه دستگاه دیپلماسی هستیم. من اگر جای آقای روحانی بودم با توجه به حمایت‌های موجود تیم دیپلماسی و سیاست خارجی خود را تغییر می‌دادم. ظریف تعهداتی داده است که ما قدردان زحمات ایشان هستیم ولی در این موقعیت دولت دوازدهم نیازمند یک تیم دیگر و ادبیات متفاوت در سیاست خارجی است. به قول قوام سیاست را کشتیبانی دیگر آمد؛ در این وضعیت باید کشتیبانی دیگر در سیاست خارجی ایران حضور پیدا کند.

وی بیان داشت: رئیس جمهوری بیش از آنچه به خودشان زحمت دهند باید کار را در سیاست خارجی به دیگران بسپارند. قرآن کریم به عنوان آخرین نسخه نجات بخش الهی راه‌ها را برای ما گشوده است و در سیاست خارجی نیز نمودهای بارزی دارد. روحانی کافی است کتاب ارزنده استاد علوی در این زمینه را بخوانند. تمام آیات درباره موضع‌گیری در مقابل دولت‌های خارجی مورد نقد و کنکاش قرار گرفته است. آیات فراوانی داریم که اشاره می‌کند چگونه قرارداد و تفاهم خارجی امضا کنیم حتی نوع واکنش به نقض قرارداد توسط طرف مقابل با صراحت بیان شده است. 
 
رضازاده (موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه):
 
سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه

نماینده مردم کازرون در مجلس معتقد است تأمین حداکثر منافع ملی کشور در گروی اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی و پرهیز از ترجیح منافع جناحی بر منافع ملی به‌ویژه در سطح رسانه‌ها است.
حسین رضازاده در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در موافقت با معرفی محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مهم ترین دفاع از عملکرد ظریف نگاه به تفاوت سیاست خارجی فعلی با گذشته است که خود حکایت از دیپلماسی قوی همراه با منطق، اخلاق و ادب ایشان دارد چرا که روزها و ماه‌ها بحث با نمایندگان کشورهایی که سابقه طولانی در استعمار و خنجر از پشت زدن دارند، کاری بس دشوار و طاقت فرسا بوده که وی با اقتدار از سد آنها گذشت.
نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: استفاده همیشگی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در سیاست خارجی را شاهد بودیم که رهبری فرمودند احساس قدرت و نشستن مقابل 6 قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت از حضور و وجود خود به طرف های مقابل و همچنین تدین، شجاعت، ایستادگی و با منطق صحبت کردن، دلسوز، غیور و انقلابی بودن، پرتلاش و زیر بار زور نرفتن، از نقاط قوت ظریف است.
وی افزود: اعتماد مقام معظم رهبری به ظریف بزرگ ترین نعمت الهی برای وی و مهم ترین دلیل برای بنده و نمایندگان برای دفاع از ایشان است و برای اینکه عملکرد وزیر خارجه در دولت یازدهم را بهتر ارزیابی کنیم باید تصویری از وضعیت سیاست خارجی پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب ظریف به عنوان وزیر امور خارجه را ترسیم کنیم.
رضازاده ادامه داد: ارجاع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل، اجرای قطعنامه تحریمی شورای امنیت مبتنی بر فصل هفتم منشور سازمان ملل، طرح ابهامات مختلف درباره ابعاد نظامی و اجتماعی پرونده هسته ای، اجماع جهان علیه جمهوری اسلامی و تلاش برای منزوی کردن کشور، معرفی پرونده صلح آمیز هسته ای به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی، افزایش بی سابقه ایران هراسی، اتحاد قدرت های بزرگ در برابر ایران، تنزل جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی وضعیتی بود که در حوزه بین الملل داشتیم که باعث بروز برخی اشکالات شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه به برخی اشکالات که در شاخصه های اقتصادی کشور به خاطر سیاست غلط خارجی در گذشته روی داده بود اشاره کرد و یادآور شد: افزایش شدید نرخ ریسک سرمایه گذاری خارجی، تحریم های شدید در بخش های حیاتی اقتصادی به خصوص نظام بانکی، رشد منفی 6 درصدی، تورم 45 درصدی، کاهش صادرات و افزایش بی رویه کالاهای مصرفی، کاهش شدید درآمدهای نفتی، افول وضعیت کسب و کار به رتبه 145 جهانی از جمله این ایرادات بود.
وی افزود: راهبردهایی برای تغییر بنیادین و بهبود وضعیت های دوجانبه ازسوی وزارت خارجه در دولت یازدهم اتخاذ شد که دیپلماتی کارکشته و حرفه ای این وضعیت را بر عهده گرفت که گفت و گوهای هسته ای و توافق برجام اولین آزمون ظریف بود که با موفقیت و اقتدار پشت سر گذاشت و در کنار آن برد مذاکره هسته ای، اتخاذ رویکرد منطق تعامل و گفت و گوی سازنده با دنیا منجر شد گشایش هایی در روابط خارجی پدید آید.
رضازاده در ادامه به سایر دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در دوران صدرات ظریف اشاره و بیان کرد: خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد، تثبیت نظام جمهوری اسلامی در فضای بین المللی با عنوان یک کشور اهل تعامل و مسئولیت پذیر، آشکار شدن قدرت دیپلماسی و ابتکار عمل ایران در مقابل قدرت های بزرگ، آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شدن ایران، رفع بسیاری از تحریم ها در حوزه های کلیدی انرژی، بانکی، مالی و حمل و نقل، باز شدن فضای بین المللی کشور و خارج شدن ایران از انزوای تحمیلی، برهم خوردن اتحاد آمریکا با سایر قدرت های بین المللی در مقابله با ایران، تغییر روند منفی رشد اقتصادی و ارتقای آن به 6 درصد، ایجاد فضای مطلوب جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش تولید و فروش نفت خام و بازپس گیری سهم ایران در بازارهای جهانی از جمله این اقدامات بود.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: وزارت امور خارجه توانست موانع موجود را از جلوی پیشرفت اقتصادی کشور و فضای اقتصادی و همکاری بین المللی بردارد که دستاورد بزرگی برای ظریف است و فضای بین المللی همکاری با ایران قبل از دولت یازدهم هزینه بر بود اما امروز همکاری با ایران یک افتخار و غنیمت برای کشورها است.
وی با بیان اینکه از لحاظ مسائل منطقه ای و بین المللی کشور در شرایط خطیری به سر می برد، عنوان کرد: علیرغم موفقیت های قابل توجه در دستیابی به بسیاری از اهداف طی این 4 سال، چالش ها و موانع بسیاری پیش رو وجود دارد که برخی از این چالش ها عبارت است از: نابسامانی درونی حزبی نظام سیاسی آمریکا و سیاست های مبتنی بر تهدید، تحریم، بازخواهی و مقابله با جمهوری اسلامی، عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه و تلاش برای بی اثر کردن برجام، تلاش این دولت ها برای بازگرداندن فضای ایران هراسی و شیعه هراسی و امنیتی کردن ایران از طریق موضوعات منطقه ای، تنش در روابط با همسایگان جنوبی به دلیل سیاست های مخرب رژیم سعودی که برای غلبه بر این چالش ها کسب حداکثر منافع و امنیت ملی مستلزم هماهنگی در سیاست خارجی و امنیتی کشور و سپردن امور به دست وزیر کاربلد و دیپلمات برجسته ای همچون آقای ظریف است.
رضازاده در ادامه با تأکید بر اینکه تأمین حداکثر منافع ملی کشور در گروی اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی و فرصت ها و چالش ها و پرهیز از ترجیح گاه و بی گاه منافع جناحی بر منافع ملی به ویژه در سطح رسانه ها است، خاطرنشان کرد:  پرهیز از سیاست های متفرق و متعارض در حوزه های اقتصادی، پرهیز از اقدامات و سخنان متضاد یا خنثی کننده در موضوع واحد از سوی دستگاه های رسمی، پرهیز از اقدامات تخریبی گروه های خودسر در داخل مثل حمله به سفارتخانه ها از مهم ترین اقداماتی است که باید انجام شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با یادآوری این مطلب که نخستین زن را به عنوان معاون و سخنگوی وزارت خارجه و حتی سفیر جمهوری اسلامی ازسوی ظریف انتخاب شد، بیان داشت: نخستین سفیر از اقلیت های قومی و مذهبی در وزارت ظریف منصوب شد و وی مصمم است تا ساختارهای قدیمی به جا مانده از دوران گذشته را شکسته و با ایجاد معاونت اقتصادی در راستای رهنمودهای برنامه ششم توسعه رویکرد اقتصادی در دیپلماسی کشور را در کنار رویکرد سیاسی و امنیتی تقویت کند.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: ظریف در هدایت دستگاه دیپلماسی موفق بوده و کسی صالح تر از وی برای ادامه مسیر نمی شناسیم که رأی قاطعی به انتخاب ایشان می دهیم.
 
زهرا ساعی ، موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه:
سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه
 
عضو کمیسون اجتماعی مجلس با بیان اینکه آقای ظریف توسط رئیس جمهور به عنوان وزیر امور خارجه دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، گفت: ما می خواهیم وزیری انتخاب کنیم که در مقابله با چالش ها تاثیرگذار باشد.

، زهرا ساعی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 25 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر امور خارجه اظهار داشت: آقای ظریف نامی آشنا نه تنها برای ایرانیان بلکه جهانیان می باشد که در 4 سال گذشته گام های بلندی برای پیشبرد ایران برداشته اما در این راه ناملایمتی های فراوانی را نیز دیده است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی، گفت: با آغاز مذاکرات هسته ای و شروع رفت و آمدهای سیاسی با کشورهای دیگر راه برای موفقیت مذاکرات و به نتیجه رساندن آن هموار شد.
وی با اشاره به اینکه آقای ظریف با راهبرد مناسب در سیاست خارجی مبتنی بر فضای ایران هراسی و حل و فصل موضوع هسته ای در مذاکرات با 6 قدرت جهانی به توافقی دست یافت که علاوه بر حفظ دستاوردهای هسته ای ایران به بحران ساختگی غرب علیه برنامه صلح آمیز هسته ای پایان داد، اضافه کرد: آقای ظریف یک متخصص حرفه ای است.
ساعی ادامه داد: تلاش هایی نیز در راستای حفظ مصالح کشور توسط آقای ظریف صورت گرفته است که گواه آن سخنان مقام معظم رهبری می باشد که در سخنان خود آقای ظریف و تیم مذاکره کننده را امین، شجاع و باغیرت خواند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه با هدایت آقای ظریف در 4 سال گذشته در حوزه های مختلف منطقه ای در قالب هیات های دیپلماتیک به کشورهای مختلف جهان سفر کرده است، گفت: در همین راستا هیات هایی نیز از مناطق مختلف به ایران اسلامی سفر کردند که دستاوردهای مثبتی در حوزه های سیاسی و اقتصادی داشته است.
ساعی با اشاره به اینکه به هر حال ظریف توسط رئیس جمهور به عنوان وزیر امور خارجه دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، اضافه کرد: ما می خواهیم وزیری را انتخاب کنیم که در مقابله با چالش ها تاثیرگذار باشد.
وی با تاکید بر اینکه وزیر خارجه با رأی اعتماد بالایی انتخاب می شود، بیان کرد: این مسئله باعث می‌شود تا در مذاکرات با پیشبرد اهداف قدرت چانه زنی بیشتری داشته باشد و بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند.
این نماینده مجلس گفت: با توجه به اقدامات دولت پرخاشگر آمریکا در مقابله با برجام در ماه های آینده باید مذاکرات بیشتری با طرف های اروپایی، روسی و چینی صورت بگیرد و از طرف دیگر شاهد تحولات در منطقه خود هستیم.
ساعی با بیان اینکه مسئله سوریه بعد از پیروزی های اخیر از حال جنگی خارج و کفه ترازو به سمت مذاکرات سنگین تر شده است و در حوزه خلیج فارس موضوعات عربستان و قطر را پیش رو داریم، گفت: همچنین در عراق تحولاتی در حال وقوع است که همه آن ها باعث اهمیت بیش از پیش حوزه دیپلماتیک کشور می‌شود.
وی ادامه داد: سکان دار دستگاه دیپلماسی باید با بالاترین رأی انتخاب شود که در مذاکرات این مسئله اثرگذار است، نباید از نظر دور بدانیم که آقای ظریف اثر تبلیغاتی فراوانی داشته و دارند که انتظار می رود بتوانند در دوره جدید این ضعف وزارتخانه را برطرف کنند و این مسئولیت را به تنهایی به دوش نکشند.
ساعی اضافه کرد: آقای ظریف در هر مسئولیتی که قرار گرفته اند به کارگیری نیروهای متخصص، بانو و جوان اهمیت داده اند؛ برای ایشان بسیار مهم است ساختار قدیمی و به جا مانده از گذشته را بشکنند و با ایجاد معاونت اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی رویکرد اقتصادی در دیپلماسی کشور را در کنار رویکرد سیاسی، امنیتی تقویت شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه کسی را با صلاحیت تر از آقای ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه نمی شناسم، اظهار داشت: امیدوارم دستگاه دیپلماسی هر چه بهتر و چابک تر به اهداف عالیه خود دست پیدا کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: آقای میرزاده نقل کردند در دیدار 2 ماه گذشته اعضای کمیسیون آموزش مجلس با دومین شخصیت کشور ژاپن در توکیو زمانی که او متوجه می شود آقای روحانی در انتخابات پیروز شده در جلسه رسمی بلند می شود و می گوید برای امنیت منطقه مراقب آقایان روحانی و ظریف باشید.

طیبه سیاووشی (موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه):
 
سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: وزارت امور خارجه کشورمان توانسته با در اولویت قرار دادن منافع ملی و رعایت مصالح عمومی کشور ، نظام مقدس جمهوری اسلامی را از شرایط پیچیده و بعضاً خطرناک به سلامت خارج سازد.
طیبه سیاوشی شاه عنایتی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با محمدجواد ظریف گفت: در ابتدا لازم می دانم اقدامات و تلاش های کم سابقه و اثربخش دولت یازدهم را مورد تقدیر قرار دهم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات دولت یازدهم در دستیابی به توافق هسته ای و خروج از قرار گرفتن در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قابل تقدیر است، افزود: دولت یازدهم موجب خروج ایران از انزوای بین المللی را فراهم ساخت.
وی با تاکید بر اینکه انزوای ایران در عرصه بین المللی، مشکلات بسیاری را در امور داخلی کشور نیز به وجود آورده بود، تصریح کرد: انزوای ایران در عرصه بین المللی مایه خرسندی منطقه ای و بین المللی بود.
سیاوشی شاه عنایتی ادامه داد: با وجود قرار گرفتن کشورمان در منطقه پرتلاطم خاورمیانه و تحولات عمیق در جهان عرب و محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه با مهار تهدیدات ایجاد شده توانست با حداکثر سازی فرصت پدید آمده برای ایران، توفیقات خوبی را در رابطه با کشور عراق در زمینه تعاملات سیاسی و اقتصادی پیش بگیرد و همچنین روابط بحرانی با کشور عربستان را به خوبی مدیریت کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به گسترش همکاری های سازنده با کشورهای همسایه از جمله ترکیه، گفت: این روابط ایران را تبدیل به یک بازیگر صلح ساز و شریک در حل سیاسی بحران ها در عرصه سیاست منطقه کرده است.
وی ادامه داد: در عرصه بین المللی وزارت امور خارجه به ریاست دکتر ظریف توانست روابط در حال سکون با کشورهای اروپایی را به تحرک تبدیل کرده و با دستیابی به توافق هسته ای، عرصه سیاست بین الملل شاهد حضور فعال ایران در روابط دوجانبه با کشورهای اروپایی باشد.
سیاوشی شاه عنایتی گفت: با وجود چالش های فراوان در عرصه سیاست خارجی به ویژه پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا، وزارت امور خارجه به صدارت دکتر ظریف با به کارگیری توان دیپلماسی خود همچنان در مقابله با عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه، ابتکار عمل را حفظ کرده است.
وی با بیان اینکه مخالفت با توافق هسته ای، وجه مشترک میان کشورهای معاند با جمهوری اسلامی ایران است، افزود: کشورهایی که در جهت بازگرداندن ایران به انزوای بین المللی با طرح مسائلی مانند ایران هراسی و شیعه هراسی، دست به اقدامات تخریبی زدند به رغم فضای سنگین عدم اعتماد و موج فرقه گرایی در بین کشورهای منطقه ، جمهوری اسلامی ایران در سایه تدابیر دستگاه سیاست خارجی توانسته حضور قدرتمندانه خود را به دور از هرگونه تنش و با کاربرد همه ابزارهای دیپلماتیک حفظ کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: وزارت امور خارجه کشورمان به ریاست دکتر ظریف توانسته با در اولویت قرار دادن منافع ملی و رعایت مصالح عمومی کشور ، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از شرایط پیچیده و بعضاً خطرناک به سلامت خارج سازد.
وی با اشاره به ائتلاف کشورها به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان تصریح کرد: دکتر ظریف توانسته است این ائتلاف را برهم زده و در راستای منافع ملی حرکت کند.
سیاوشی شاه عنایتی ادامه داد: مشی تدبیر و اعتدال به لطف توانایی دکتر ظریف و تیم قدرتمند دستگاه سیاست خارجی کشورمان، گفتمان جدیدی را وارد عرصه بین المللی کرد، مشی و رویکردی که ناشی از خودباوری و اتکا به همه توانمندی های داخلی با هدف دوری کردن از تهدیدات خارجی است تا بدین ترتیب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به کمک این سربازان فداکار، پویاتر از گذشته، تعاملات سازنده و موثر با جهان خارجی را محقق سازد.
وی با اشاره به تاکید موکد دکتر ظریف در برنامه پیشنهادی خود مبنی بر تقویت طرح دیپلماسی اقتصادی مقاومتی و اقتصادمحور کردن سیاست خارجی گفت: بازطراحی ساختار وزارت امور خارجه ضمن چابک سازی و پاسخگویی به نیازهای جدید از جمله تقویت دیپلماسی اقتصادی نشان از دیدگاه وی نسبت به اوضاع داخلی است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: دکتر ظریف گفتمان تعامل، گفت وگو و تفاهم را مبتنی بر اصول عزت و مصلحت بنا کرده که معتقد است فرمایشات مقام معظم رهبری است.
وی گفت: دکتر ظریف از تقابل یا همکاری بدون قید و شرط فاصله گرفته تا منافع حداکثری نظام مقدس را در بازی برد-برد سیاست خارجی محافظت کند، علاوه بر این ضروری می دانم به یک رویکرد تقدیرآمیز دکتر ظریف درخصوص توجه به مشکلات زیست محیطی موجود و تلاش در راستای حل و فصل این مشکلات در چارچوب سازمان های بین المللی که امیدواریم در دولت دوازدهم نیز پیگیری شود، اشاره کنم.
سیاوشی شاه عنایتی با بیان اینکه دکتر ظریف برای مقابله با تبلیغات منفی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در رابطه با حقوق بشر، زنان و اقلیت ها می تواند سفرای موفقی برای نشان دادن چهره واقعی نظام باشند، گفت: در ابتدا بر خود فرض می دانم در مقابل انتظارات ذکر شده نمایندگی های خارج از کشور، به موضوعاتی درخصوص اینکه دیپلمات های ما در قیاس با دیپلمات های همسطح در سطح جهان بسیار پایین است اشار کنم.
وی گفت: حقوق کارمندان وزارت امور خارجه در داخل کشور کمترین حقوق در بین کارکندان دولت بوده که امیدواریم مجلس شورای اسلامی با توجه به انتظاراتی که از دستگاه های مختلف وزارت امور خارجه و به ویژه نمایندگی های ایران در خارج از کشور دارد، به این مورد توجه ویژه داشته باشد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید تاکید کنم که رأی بالای نمایندگان به دکتر ظریف تاثیر مهمی در تداوم قاطع سیاست خارجی دولت دوازدهم دارد.

دفاع «ظریف» وزیر پیشنهادی امور خارجه:
 
سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی امور خارجه
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ایران مظهر مردم سالاری دینی است و این از بزرگ ترین ذخایر راهبردی کشور است.
محمدجواد ظریف در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی افزود: خدا را شکر می کنم که بار دیگر توفیق خدمت به این مردم فهیم، شجاع و باوفای ایران را به این بنده حقیر عطا کرده است، مردمی که با چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و با ایثار و فداکاری، کار و تلاش، دانش و بینش و با مقاومت و صبوری نظامی باثبات و پیشرفته در منطقه ای ناامن و بی ثبات بنیان نهاده اند و در حالی با مشارکت بیش از 41 میلیون نفر در انتخاباتی آرام و امن برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند که در محیط پیرامونشان گاه برای اداره یک شهر و یا روستا ماه ها کشتار و خونریزی صورت می گیرد.
وی گفت: استقلال، خودباوری، نهراسیدن از قدرت های بزرگ و جانبداری از مظلومان در برابر ستمگران که معنای واقعی دفاع از حقوق بشر است، سیاست خارجی ایران در 4 دهه گذشته را شکل داده و این اصول رمز اقتدار و قدرت کشور ماست.
ظریف گفت: امام بزرگوار این باور عمیق را در مردم ایران نهادینه کرد که ابرقدرتی در جهان جز خداوند باری تعالی وجود ندارد و تمام قدرت های جهان ناگزیرند در برابر اراده ملت ها سر تسلیم فرود آورند.
وی افزود: چارچوب های مصرح در قانون اساسی وظایف و تکالیف وزارت امور خارجه را در پاسداری از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشور به تصویر کشیده است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مجموعه ای از اسناد کلیدی نظیر سند چشم انداز، سیاست های اقدامی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، برنامه های کشور در حوزه سیاست خارجی را مشخص می کند .
وی افزود: فراز راهبردی مقام معظم رهبری بر رعایت عزت، حکمت و مصلحت بر دوگانه اندیشی و ایجاد فاصله بین انقلابی بودن و عقلانی بودن خط بطلان می کشد و روشن می سازد بین حفظ ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی و سیاست رفتار عقلانی رابطه ای منطقی و ماهوی وجود دارد.
ظریف گفت: بی تردید عصر برتری غرب در نظام بین المللی به سر آمده است و جهان وارد عصر پساغربی شده است، در دوران پساغربی سیاست جهانی در چند قدرت بزرگ خلاصه نمی شود و کنش گرا، متعدد و متکثر شده اند و انحصار بازی از دست قدرت های غربی خارج شده و قدرت و ثروت در جهان در حال جا به جایی است.
وی افزود: هرچند عناصر سخت افزاری قدرت کماکان موثرند اما عناصر معنایی قدرت که جمهوری اسلامی ایران است همچنان در این حوزه ید طولایی دارد.
 

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: منطقه ما یکی از سخت ترین دوران های خارجی خود را می گذراند و برخی از کنشگران منطقه ای هنوز با پیگیری بازی با حاصل جمع صفر برای خود و دیگران هزینه می تراشند و با اتکای فزاینده به قدرت های فرامنطقه ای، خشونت و افراط بر اعتدال و همکاری پیشی گرفته است.
وی افزود: ایران به لطف الهی و بر اثر چهار دهه مقاومت مردم از ثبات، استحکام و اقتدار کم نظیری برخوردار است.
ظریف گفت : جمهوری اسلامی ایران مظهر مردم سالاری دینی است و این از بزرگ ترین ذخایر راهبردی کشور است و آنچه به قدرت کشور ما قدرت بخشیده است علاوه بر ظرفیت های ذاتی و توان نظامی و صنعتی و علمی ، سامانه معنایی و گفتمانی است که انقلاب اسلامی مردم و مسئولان کشور ما را به خودباوری، باورمند ساخته است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه در ادامه سخنانش گفت: مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد مردم سالاری دینی نقش برجسته ای در تقویت قدرت معنایی جمهوری اسلامی دارد.
ظریف افزود: بهره گیری از دیدگاه ها و راهنمایی های نمایندگان مجلس در کمیسیون های مختلف از یک سو و نقش آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی دو مولفه مهم اقتدار ملی و سیاست خارجی است.
وی گفت: در صورتی که افتخار ادامه خدمت با رای نمایندگان ملت بزرگ ایران را پیدا کنم، با توجه به چالش های موجود دو ابراولویت تقویت روابط با همسایگان و حل و فصل مشکلات منطقه ای و کمک برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضع معیشت مردم را پیگیری خواهم کرد.
ظریف افزود: حل مشکلات منطقه ای و گسترش روابط مطلوب با همسایگان، زمینه های بی ثباتی، تنش و درگیری را در حوزه های پیرامونی کاهش می دهد و بستر مناسبی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد کرد.
وی گفت: همسایگان بهترین  و مهم ترین شرکای اقتصادی ما هستند و حضور بخش خصوصی در کشورهای همسایه با حمایت دولت ابزاری کارآمد برای تقویت اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای افزایش تولید و  اشتغال داخلی است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: با یاری و همفکری شما نمایندگان سیاست های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال خواهیم کرد و حمایت های لازم برای حضور موثر کارآفرینان داخلی در بازارهای حوزه پیرامونی را فراهم خواهیم ساخت.
ظریف گفت: گسترش شبکه های همکاری های دوجانبه از سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه تا اعتمادسازی با همسایگان برای ایجاد محیطی امن و باثبات در منطقه و داخل کشور ضرورتی انکارناپذیر است.
وی افزود: این ضرورت را در برنامه ها و ساختار وزارت خارجه دیده ایم و در این مسیر تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه ای به ویژه مجمع گفتگوی منطقه ای در خلیج فارس و ایجاد جبهه واحد منطقه ای در مبارزه با افراط و تروریسم مهم ترین دستور کار سیاست خارجی را شکل می دهد.
ظریف گفت: همکاری با جهان اسلام برای مقابله با صهیونیسم و حمایت از مقاومت و مردم فلسطین و باز گرداندن موضوع فلسطین به عنوان مهم ترین اولویت جهان اسلام رمز اتحاد منطقه ای ما خواهد بود.
وی افزود: در بخش دیپلماسی اقتصادی، راهبرد ملی ما تامین پایدار منافع ملی در محیط ناپایدار منطقه و جهان است و تحقق این امر مهم در وزارت امور خارجه با محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی تبلور می یابد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: دیپلماسی اقتصادمحور نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی روابط اقتصاد خارجی در وزارت امور خارجه و جهت دادن منافع فعالان اقتصادی، بنگاه ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی اقتصادی در مسیر تامین منافع ملی است.
ظریف افزود: وزارت امور خارجه با تقویت جهت گیری راهبردی اقتصادی در ساختار مرکز و سفارتخانه ها و با ایجاد انگیزه و آموزش های لازم برای مدیران، سفرا و کارشناسان، معاونت جدید اقتصادی و سفارتخانه ها را در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی به کار خواهد گرفت.
وی گفت: در این مسیر حمایت از ورود به بازارهای جهانی و منطقه برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی، تسهیل تامین مالی و جذب سرمایه، فناوری و گردشگر و ارتقای جایگاه جهانی کشور در اقتصاد دانش بنیان در اولویت کاری ما قرار خواهد داشت.
ظریف افزود: ایجاد زمینه های لازم برای حضور موثر اقتصاد به ویژه بخش خصوصی در زنجیره ارزش جهانی، تامین توسعه روابط اقتصادی با همسایگان، قدرت های نوظهور، تسهیل توافق با کشورهای اروپایی برای مشارکت در پروژه های بزرگ اقتصادی و توجه به ظرفیت های اقتصادی بازارهای جدید برای اطمینان از دستیابی به اهداف بسیار مهم است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین گفت: چابک سازی تشکیلات و اصلاح ساختار وزارت امور خارجه مهم ترین برنامه اداری من در صورت برخورداری از رای اعتماد نمایندگان مردم خواهد بود.
آقای ظریف در ادامه سخنان خود افزود: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه های مهم وزارت امور خارجه است و در این زمینه با همکاری ما و سازمان امور اداری و استخدامی کشور طرح چابک سازی تشکیلات وزارتخانه و اصلاحات ساختاری در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: افزایش انگیزه کارکنان ، کاهش فاصله مدیران و کارمندان، استقرار نظام شایسته سالاری ، توجه به قومیت ها ، جوانان و زنان در داخل و نمایندگی های وزارت امور خارجه از مبانی تغییرات ساختاری وزارت امور خارجه خواهد بود.
ظریف اتکا به خرد جمعی ، استقبال از نقد سازنده ، همفکری با نخبگان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، راستگویی به مردم و مسئولان و تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات را راهنمای جهت گیری وزارت امور خارجه دانست و تاکید کرد: انسجام داخلی ، مشارکت همگانی سیاسی و مدنی ، رشد اقتصادی و قدرت بازدارندگی از ارکان سیاست های ما خواهد بود.
وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه افزود: باید توانمندی ها و مزیت های کشور شناسایی شود و در صورتی که دوباره از رای اعتماد نمایندگان مردم برخوردار شوم با توکل به خدای متعال ، توسل به ائمه و تمسک به بقیه الله الاعظم و پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری با اعتماد به قدرت مردم از هیچ کوششی در راه تحقق اهداف نظام دریغ نخواهم کرد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین گفت: سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه، در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم قرار گرفته و به توفیق های فراوانی دست یافته است اعم از عادی شدن فروش نفت با حذف دلالی های پرفساد و بازگشت قانونمند درآمد حاصل، باز شدن مسیر تعاملات بانکی، رفع موانع حمل و نقل دریایی هوایی و ریلی و ورود 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم این عددی که می گویم مبتنی بر آخرین آمار بانک مرکزی است.
ظریف افزود: نباید فراموش کنیم 4 سال پیش کجا بوده ایم لذا برای اهمیت این عدد مقایسه می کنم قبل از تحریم ها سرمایه گذاری خارجی در دولت نهم 3/4 میلیارد دلار و در دولت دهم 3/9 میلیارد دلار بوده است .
وی گفت : افزایش گردشگری ، عقد قراردادهای متعدد اقتصادی و تجاری و توسعه همکاری در حوزه علم و فناوری از جمله حوزه همکاری هسته ای به دست آمده است .
ظریف اضافه کرد : اینها دستاوردهای بزرگ این ملت است و ارتباطی به وزارت خارجه ندارد برادران و خواهران عزیز ، دستاوردهای بزرگ ملت قهرمان ایران را کوچک نکنیم .
وی گفت : پیوند با ایرانیان خارج از کشور به رغم کمبودهای مالی از پیش گسترده تر و عمیق تر شد که جلوه ای از آن را در صف های طولانی هموطنان مقیم خارج از کشور برای انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم که بطلان ادعاهای معاندان نظام را به بهترین وجه ثابت کرد .
ظریف افزود : البته در 4 سال گذشته با موانعی هم رو به رو بوده ایم هم از درون کشور و هم از بیرون کشور؛ ملاحظات جناحی، شتابزدگی در تحلیل شرایط پیچیده، عدم انضباط در کلام و گفتارهای مربوط به مناسبات خارجی از جمله آنهاست.
وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: آقای ابطحی من آخرین نفری خواهم بود که در این کشور بخواهم در حوزه سیاست خارجی تک صدایی ایجاد کنم حتماً چنین خواسته ای ندارم و نخواهم داشت زیرا تعدد گفتمان ها در کشور را عامل قدرت و قوام و تقویت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران می دانم .
وی گفت: ملاحظات جناحی ، شتابزدگی در تجزیه و تحلیل ، عدم انضباط در کلام ، اقدامات موازی و ناهماهنگ در حوزه های گوناگون سیاسی و اقتصادی ، چالش های عمده سیاست خارجی بوده است که باید در دوره جدید البته نه با قوانین بلکه با اقناع، همدلی و هم افزایی برطرف شود.
ظریف افزود : مناطق پیرامونی ایران و رفتار برخی کنشگران منطقه ای مهم ترین چالش خارجی پیش روی سیاست خارجی ماست که البته نه تنها سیاست خارجی ما بلکه منطقه و جهان است.
وی گفت : آنها که نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام کرده اند که ان شاءالله به عنوان سند افتخار مقاومت مردم ایران باقی خواهد ماند، اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست ها فضای شیعه هراسی و ایران هراسی را در منطقه و جهان تشدید کنند و از تغییراتی که در ایالات متحده پیش آمده است برای تنش و بحران آفرینی بیشتر منطقه ای بهره برداری کنند گرچه این کشورها و گروه ها مرتکب اشتباه اساسی محاسباتی شده اند اما این واقعیت و چالش ها وظیفه سیاست خارجی است که به سامان رساندن این منطقه را سنگین تر می سازد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: تحولاتی که در مدیریت سیاسی ایالات متحده آمریکا افتاده و به دنبال آن بازی هایی که از جانب دولتمردان این کشور برضد ایران انجام می گیرد ناشی از توهم و کج فهمی توامان است.
ظریف در دفاع از برنامه پیشنهادی خود افزود: وظیفه سنگین وزارت خارجه در دولت دوازدهم با هم افزایی هوشمندانه سایر نهادها تقویت این باور در نخبگان سیاسی ایالات متحده است که ایران ستیزی ، سکه ای از رونق افتاده است که در بازار جهانی خریدار ندارد.
وی گفت: این مهم از طریق مقاومت در برابر زیاده خواهی ها از یک سو و نیز گسترش همه جانبه روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان از سوی دیگر دست یافتنی است و تاکنون نیز توفیقات بسیار خوبی در این حوزه داشته ایم.
ظریف افزود: دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند ما باید با نشان دادن عقلانیت و قانون مندی ایران از یک سو و انتخاب های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان ایالات متحده تردیدی باقی نگذارد که تکرار تجربه های شکست خورده قبلی نتیجه ای جز نگرانی افزونتر و انزوای بیشتر در پی ندارد.
وی گفت: برجام حاصل اعتماد به ایالات متحده نیست؛ جمله جمله برجام نشان دهنده بی اعتمادی جدی ما نسبت به آمریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات پایان مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است .
وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: اجماع و انسجام داخلی، طراحی فراگیر و استفاده هم افزا از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و  جامعه مدنی ضرورت غیر قابل انکار دستیابی به این هدف است می باید با اجماع و هماهنگی این واقعیت را برای نخبگان سیاسی آمریکا بررسی کنیم که دولت های قبلی آمریکا نیز پس از سال ها تجربه تحریم و تحمیل به میز مذاکره آمدند.
ظریف گفت: اکنون نیز نه تنها آمریکا به عنوان یک جزء برجام نمی تواند تعهدات خود را فراموش کند و با عهدشکنی یک تفاهم بین المللی را نادیده بگیرد بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم همانگونه که ریاست جمهوری در سخنرانی دیروزشان اعلام کردند باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام هم دیده شده است و این نشانه بی اعتمادی ما در دوران مذاکره به ایالات متحده است.
وی افزود: برای رسیدن به این منظور بهره برداری از دیپلماسی عمومی و روش ها و ابزارهای نوین و کارآمد اطلاع رسانی برای تبیین دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گفتمانی و معنایی و ارتقای جایگاه ایران در افکار عمومی ضروری است.
ظریف گفت: حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان غیور و توانمند منافع ملی از یک سو و نیز جلب مشارکت ارزشمند آنها برای بازسازی کشور به ویژه استان های پدری و مادری آنها از مهمترین ظرفیت های قدرت معنایی و مادی جمهوری اسلامی  ایران است که با تلاش و کوشش و با کمک شما و با بودجه ای که در اختیار ما برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور قرار خواهید داد، اقدام خواهیم کرد.
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۷°    ۲۶°