سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
00:26 - دوشنبه 20 ارديبهشت 1400
کد خبر : ۵۱۵۴۴۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برای کابینه دوازدهم با نقر برنامه ها و سوابق عباس آخوندی ادامه یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
نمایندگان مجلس شورای اسلامی برنامه و کارنامه عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت راه و شهرسازی را نقد کردند.
 
محورهای سخنان نمایندگان:
 
 سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
محمود صادقی، مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:
در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما هم به عنوان فراکسیون امید و هم به عنوان اصلاح طلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود اما این حمایت به صورت تعامل فعال است یعنی ضمن اینکه از دولت حمایت می کنیم همکاری با دولت فعال است و هر جا که انتقادی از دولت وجود داشته باشد آن را با صراحت مطرح می کنیم و به ضعف ها اشاره می کنیم و این هیچ منافاتی با همکاری و حمایت از دولت ندارد و به تعبیر امام علی(ع) که می فرماید: برادر تو کسی است به تو راست بگوید نه آن کس که تو را تصدیق کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در خصوص برادرم جناب آخوندی بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی و عملکرد 4 سال گذشته وی انتقاداتی دارم که در مجموع به این جمع بندی رسیده ام که به عنوان مخالف صحبت کنم.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ارائه شده آقای وزیر توازن بین 2 حوزه مأموریتی این وزارتخانه یعنی راه و شهرسازی دیده نمی شود و به طور کلی سهم بخش راه در برنامه پیشنهادی بسیار قابل توجه است در حالی که به شهرسازی و مسکن به طور متوازن و همسان توجه نشده است.

صادقی تصریح کرد: من این سوال را از آقای آخوندی دارم که آیا طبق لایحه دولت این دو وزارتخانه از یکدیگر تفکیک شده بود و بنا بود جناب عالی به عنوان وزیر مسکن به مجلس برنامه بدهید، به همین مقدار به بخش مسکن توجه می کردید؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در برنامه پیشنهادی در بخش راه حتی تا آنجا به جزئیات پرداخته شده که برای روکش آسفالت معابر تا تعیین مبالغ مورد نیاز هم عدد و رقم داده شده است اما در بخش شهرسازی و مسکن بیشتر به ارائه کلیات و راهبردها پرداخته شده است و در گزارش عملکرد این وزارتخانه نیز همان وضعیت قابل مشاهده است در حالی که طرح های اجرا شده در حوزه راه و حمل و نقل بسیار چشم گیر و قابل تحسین است اما در بخش مسکن البته اقداماتی انجام شده مانند سروسامان دادن به وضعیت آشفته مسکن مهر که از دولت گذشته به ارث رسیده بود و همچنین تثبیت نرخ آن به افزایش سقف تسهیلات بانکی برای تحریک تقاضا در بازار مسکن هم باید توفیقات قابل توجهی در عملکرد در بخش مسکن دیده نمی شود که رئیس جمهور نیز به این ضعف عملکرد در نطق خود اشاره کرد.

وی با اشاره به موضوع مسکن اجتماعی افزود: در ابتدای دولت به عنوان یک آلترناتیو یا جایگزین برای مسکن مهر مطرح شده بود از آن اثر عملی ندیدم غیر از اینکه در گزارش عملکرد وزارتخانه مطرح شده است تدوین و تصویب برنامه مسکن اجتماعی در هیأت وزیران و گزارش عملکرد در همین حد است و همچنین در این گزارش آمده است تهیه طرح ساماندهی و توانمندی سکونت گاه های غیررسمی که همان حاشیه نشینی است برای 91 شهر که طرح آن تصویب شده اما از اجرای آن خبری نیست.

صادقی تصریح کرد: البته در طرح پیشنهادی صحبت از توسعه مسکن روستایی شده است و به تعداد 900 هزار واحد از طریق بنیاد مسکن برنامه دارم که در 4 سال آینده مسکن روستایی ایجاد کنم ولی چندان به نظر نمی آید که اجرایی باشد و در خصوص اینکه این کار چگونه باید انجام شود و اینکه فقط این طرح وعید است توضیحی داده نشده است که امیدواریم دولت و این وزارتخانه به بخش شهرسازی و مسکن با نگاه متوازنی نگاه کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خصوص بحث شهرسازی و معماری با توجه به اینکه جزء حیطه وظایف و اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری است اختیارات و وظایفی را وزارت مسکن برای جلوگیری از گسترش بی رویه شهرها و انحراف از طرح های جامع شهری و ساماندهی شهرسازی و همچنین بحث های مربوط به برج سازی ها و تغییر کاربری ها و افزایش تراکم های غیر قانونی وزارت مسکن در این زمینه از بعد حاکمیتی مسئولیت دارد که هم نظارت دارد و هم می تواند به این مسئله اجرا ورود کند اما متأسفانه امروز در شهر تهران شاهد هستیم با این افزایش بی رویه شهر و تغییر کاربری ها که تنفس را در شهر تهران و بسیاری از کلان شهرها دشوار کرده است اگرچه وزارت مسکن، شورای عالی شهرسازی و معماری اقداماتی در این زمینه انجام داده است اما این اقدامات هیچ یک در عمل ثمراتی نداشته اند.

صادقی در ادامه با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل توفیقات بزرگی وزارتخانه داشته و گزارش خوبی داده اند و به ویژه بحثی که در نتیجه اجرای توافق هسته ای در خرید هواپیماهای جدید همچون بوئینگ قرارداد بسته و در حال خریداری هستند که از آثار مثبت برجام است، افزود: ضعف هایی در این حوزه ناوبری دیده می شود،در  فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از جهت مدیریتی اختلال های زیادی دیده می شود.

وی افزود: همچنین  نظام مدیریتی این بخش دچار اشکال است و نظام حقوق و مزایا و نظام اداری آن دچار اختلال است به طوری که دسته بندی ها و باندبازی ها و رقابت های مخرب در آنجا وجود دارد به گونه ای که منجر به اتلاف منابع مالی و انسانی می شود و بدنه تخصصی این حوزه که داخل این دسته بندی ها نیستند از این وضعیت رنج می برند و به حاشیه رانده شده اند، ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد و به مسئله کلان حوزه هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم نامناسب پاداش و ارتقا و بی توجهی و بها ندادن به نیروهای متخصص و کارآمد موجب گسترش نارضایتی شده است که تداوم این وضعیت با توجه به حساسیت های این حوزه برای آینده صنعت هوانوردی بسیار خطرناک و مشکل آفرین است.

وی افزود: در خصوص انضباط اداری و مالی وزارت راه و شهرسازی در تفریغ بودجه سال 94 رتبه تعداد واخواهی ها در خصوص وزارت راه و شهرسازی بعد از وزارت نیرو و قبل از وزارت کشاورزی با 637مورد رتبه دوم را دارد. 
 
سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی 
علی بختیار، مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:
در 4 سال گذشته سوانح جاده ای همچنان بیش از اندازه ی استاندارد است و به سوانح ریلی هم اضافه شده است.
در حوزه ی ریل و راه و جاده توازن در نظر گرفته نشده است.
سوانح جاده ای ما بالاتر از استانداردهای جهانی است که در این دوره، سوانح ریلی نیز به آن اضافه شده است.
 
سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی 
قرجه طیار، موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به عنوان یکی از خدمتگزاران نظام که طی 38 سال، همواره مسئولیت‌ها و پست‌های مهم و ملی کشوری را به دوش داشته و منشأ خدمات و اثرات بسیاری بوده است.

 نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آخوندی جزو سابقون نظام محسوب می‌شود، ادامه داد: سابقه دو دوره تصدی بر عالی‌ترین مقام وزارت شهرسازی و مسئولیت‌های مهم دیگر را نیز در کارنامه خود دارد؛ تجربه عملی، علمی و آکادمیک و سابقه اجرایی در پست‌های تخصصی را نیز باید به رزومه وی افزود.

وی اداه داد:وزارت راه و شهرسازی در طول 4 سال گذشته و به ویژه پس از توافق برجام، به کشور و ملت ایران خدمات بزرگی ارائه کرده است که برخی از این خدمات شامل بازسازی ناوگان هوایی، کشاندن شرکت‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی پای میز مذاکره و عقد قرارداد با شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و ... در تاریخ 38 ساله انقلاب شکوهمند اسلامی بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه توفیقات دولت یازدهم در امور زیربنایی و زیرساخت‌های راه و راه آهن، کشتیرانی، مسکن و شهرسازی، هواپیمایی به یقین با همت، بینش بلند و چشم انداز قابل دفاع آقای آخوندی محقق شده است،افزود: رشد حدود 3 برابری ترانزیت ریلی، رشد 2.5 برابری ترانزیت کالاهای غیرنفتی از بنادر تجاری، رشد 114 درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور، رشد 32.4 درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر و همچنین بهسازی و بازسازی 1400 کیلومتر از خطوط ریلی کشور و احداث، توسعه و تکمیل بیش از 16 هزار کیلومتر راه‌های روستایی، اصلی و زیرساختی جاده‌ها و همچنین بهره‌برداری از بزرگترین پایانه مسافربری کشور در بندر شهید حقانیِ هرمزگان از دیگر دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم به تصدی‌گری آقای آخوندی محسوب می‌شوند.

طیار برخلاف نظر مخالف این وزیر پیشنهادی معتقد است وی در حوزه مسکن نیز کارنامه قابل قبولی دارد؛چراکه بازآفرینی سکونت‌های غیررسمی و شهری شامل بافت‌های حاشیه‌ای با جمعیت 11 میلیون نفر و بافت‌های فرسوده با جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر و تأمین مسکن اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد جامعه، تنها بخشی از دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: بازنگری طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه ارتقای وضعیت مسکن و تصویب و ساخت سالانه یکصد هزار واحد مسکن در قالب طرح‌های اجتماعی و حمایتی و تصویب و نوسازی مسکن روستایی با سالانه 200 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت و افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تا یکصد میلیون و تسهیلات ساخت مسکن تا یکصد و 50 میلیون تومان، برخی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم به شمار می‌آید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به برخی دیگر از برنامه‌های آخوندی برای وزارتخانه راه و شهرسازی دولت دوازدهم اشاره کرد با بیان اینکه عمده برنامه‌های  آخوندی در چارچوب برنامه ششم توسعه کشور تدوین شده است، گفت: توسعه ریلی کشور به توسعه جاده‌ای و تقویت بازاریابی ترانزیت برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی  و بین‌المللی در اولویت است و در  افق 4 ساله رو به رو ، گسترش نفوذ حمل و نقل ایران در منطقه و جایگاه تاریخی و فراموش شده ایران در جاده ابریشم و بحث ترانزیت بار دیگر فعال شده و امید است ایران به پل ارتباطی منطقه تبدیل شود.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تکمیل زیرساخت‌ها،افزایش خطوط ریلی و آزادراه‌ها به مجموع 7 هزار کیلومتر و افزایش بنادر تجاری به 46 میلیون تن و افزایش ظرفیت فرودگاه‌ها به 57 میلیون نفر در سال را در دولت قبل شاهد بوده ایم، گفت: رشد 500 درصدی ترانزیت ریلی و تبدیل آسمان پل ترافیکی میان اروپا- اقیانوسیه و اروپا- خاورمیانه و جذب گسترده سرمایه های داخلی و خارجی برای توسعه فرودگاه های دیگر بخش دیگری آقای آخوندی در  دولت آینده است.

وی مهمترین برنامه آخوندی در  بخش مسکن را اجرای دقیق راهبردها و سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب در برنامه ششم توسعه خواند و گفت: تامین مسکن اقشار کم درآمد، تکمیل و بهربرداری از پروژه‌های مسکن مهر، مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی و فعال سازی حساب یکصدم حضرت امام(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و توجه به بافت فرسوده شهرسازها و استفاده از  توان فنی و مالی و مدیریتی بخش خصوصی و فعال و توانمندسازی ستاد ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرها و به ویژه کلان شهرها از  برنامه‌های قابل تقدیر وزارت راه و شهرسازی در دولت آینده خواهد بود.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:  غریب به اتفاق متخصصان و کارشناسان و انجمن‌های صنفی در حوزه راه و شهرسازی به درایت و توانمندی  بالای "آخوندی"  اذعان دارند و در صورت رای اعتماد نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، مردم و روستاییان بزرگوار از برنامه‌ها و خدمات ایشان به نیکی بهره مند خواهند شد.

 سخنان مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
 زارع، موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:
سال گذشته مشکلاتی را در حوزه مسکن و راه به وزیر این حوزه انتقال دادم و وزیر مربوطه گام هایی را برای حل مشکلات برداشت البته دفاع از وزیر پیشنهادی به این دلیل نیست که اقیانوس راه و شهرسازی مشکلاتی ندارد.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به محدودیت ها و تحریم های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران آنچه سبب دفاع اینجانب از وزیر راه شد، مواردی است که به طور شفاف آن ها را مطرح می کنم البته درخواست می کنم برای مهندسین عضو نظام مهندسی تصویب آئین نامه کنترل ساختمان باید به پس از اصلاح قانون نظام مهندسی موکول شود.  

وی تاکید کرد: نقش وزارت راه و شهرسازی در سیاست گذاری مسکن و تولید آن 60 تا 70 درصد است؛اما در اجرا نقش این وزارتخانه تنها 5 درصد است،بنابراین مجموعه ای از عوامل باید برای رونق در حوزه مسکن تعامل و همکاری کنند. سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد، مجموعه نظام بانکی و تعاونی ها در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در افزایش رونق تولید مسکن نقش موثری دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد:تا زمانی که نگاه سیستمی در کشور ایجاد نشود،همه مشکلات برگردن وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد،عملکرد وزیر در حوزه مسکن مهر به ویژه شهرستان خرمبید قابل قبول است؛زیرا مسکن مهر از سال 86 شروع و در 6 سال قبل از فعالیت آقای آخوندی 48 هزار میلیارد تومان منابع بانکی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت،اما در دوران 4 سال آخوندی این میزان 7 هزار و 500 میلیارد تومان بود.

زارع اضافه کرد: یکسال قبل از آغاز به کار این دولت ارزش پول به یک سوم کاهش پیدا کرد،بنابراین منابع هزینه شده برای مسکن مهر در 6 سال قبل از فعالیت آخوندی اگر به دلار محاسبه شود،رقمی معادل 35 میلیارد دلار است اما در دوران وی این رقم به 2 میلیارد دلار رسید ؛بنابراین از 2 میلیون و 200 هزار مسکن مهر، 50 درصد قبل از حضور آخوندی افتتاح شد و 50 درصد باقیمانده در زمان فعالیت آخوندی افتتاح شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود:در همه کشورهای توسعه یافته دنیا 80 درصد هزینه مسکن از تسهیلات به دست می آید؛اما در حال حاضر برای مجموعه نظام بانکی رقمی برای ارائه تسهیلات در حوزه مسکن باقی نمانده است؛بنابراین وزارت راه و شهرسازی در این حوزه تنها یک طرف ماجرا است،ضمن اینکه اگر نقش وزارت راه و شهرسازی تنها به میزان 20 درصد در تولید ساختمان باشد باید برای رفع مشکلات در این حوزه از همکاری و تعامل وزارتخانه های دیگر نیز استفاده کرد.

نقش زیربنایی رشد اقتصادی و توسعه کشور برعهده حوزه حمل و نقل است

وی ادامه داد: حمل و نقل یک بعد اقتصاد است و نقش زیربنایی برای رشد اقتصادی و توسعه کشور برعهده حوزه حمل و نقل است، کلید توسعه کشور و اقتصادی و اجتماعی حمل و نقل بوده و این حوزه واسط میان فعالیت های تولیدی، اقتصادی، صنعتی، ارزی در سطح ملی و بین المللی است.طی 4 سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان برای کارهای زیربنایی،راهسازی،اختصاص داده شده است؛بنابراین باید از مجموعه راهداری وزارت راه برای فعالیت های صورت گرفته تشکر کرد.

زارع گفت: 10 هزارمیلیارد تومان بودجه برای حوزه حمل و نقل هزینه شده است،درحال حاضر وزارت راه و شهرسازی 163 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه های کل کشور نیازمند است؛اما درسال 95، 8 هزار میلیارد تومان به این وزارتخانه تعلق گرفته است ،بنابراین عملکرد در این شرایط باید به طوردقیق بررسی و مورد توجه قرارگیرد؛ضمن اینکه سازمان مدیریت مجلس و دستگاه های دیگر باید از حوزه وزارت راه حمایت کنند.

وی افزود: 200 فروند هواپیمای به روز در کلاس جهانی به کشور وارد شده که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی قرارداد 100 فروند هواپیما با شرکت ایرباس، 80 فروند با شرکت بوئینگ، 20 درصد با شرکت ایتالیایی بسته شده است. ناوگان هوایی کشور باید نوسازی شده و در حوزه سرمایه گذاری باید جذب خارجی صورت گیرد،همچنین بسیاری از پروژه های بزرگ مانند چابهار، زاهدان و مشهد از طریق بخش خصوصی صورت گرفته که حدود 6580 کیلومتر انواع راه ها و زیرساخت های جاده ای ساخته شده است.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:حمل بار طی 4 سال گذشته از 30 میلیون تُن در حوزه ریلی  به 40 میلیون تن افزایش بوده است. 

پس از سخنان این نمایندگان، نوبت کاری مجلس خاتمه یافت تا ادامه بررسی رای اعتماد وزرای کابینه دوازدهم روز شنبه از سر گرفته شود.
برچسب ها: کابینه
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۶°    ۲۷°