فاز اول بندر چابهار آماده بهره برداری
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
16:46 - پنجشنبه 23 ارديبهشت 1400
کد خبر : ۵۱۷۹۳۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: فاز اول بندر چابهار آماده بهره برداری شد. بندر چابهار بزرگ‌ترين پروژه اجرايي كشور در 4 سال اخير معرفی شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
بهروز آقايي با اعلام اينكه فاز مطالعاتي بندر چابهار قبل از سال 86 از سوي 7 مشاور بين‌المللي انجام شده، اظهار داشت: عمليات بندر سازي در بندر چابهار يكي از بزرگترين و مدرن ترين عمليات در كشور است.

وي با اشاره به احداث هزار و 650 متر موج‌شكن با هزينه 50 ميليون دلار در فاز اول بندر چابهار، افزود: فاز نخست  این بندر از سال 86 آغاز شد و هم اكنون پنج كيلومتر داك گذاري استحصال شده است كه در نتيجه آن 203 هكتار اراضي با دريافت مجوزهاي زيست‌محيطي و هماهنگي ارگان‌هاي مربوطه طي عمليات احداث بندر ايجاد شد.

آقايي ادامه داد: در احداث بندر چابهار تلاش شد بهترين و كم‌هزينه‌ ترين شيوه‌ها براي استحصال اراضي در نظر گرفته شود به همين منظور از گل‌ و لاي لايروبي ساحل آن اراضي استحصال شده است.

مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان حجم عمليات لايروبي را 15 ميليون مترمكعب اعلام كرد و تاکید كرد: 100 ميليون دلار هزينه اين لايروبي بوده كه از نظر حجم و زمان بزرگ‌ترين عمليات لايروبي بنادر كشور محسوب مي شود.

وي اضافه كرد: ماحصل مجموع اين عمليات هزار و 700 متر اسكله، دو اسكله كانتينري سوپرپست پاناماكس و سه اسكله جنرال است كه ظرفيت بندر چابهار را به بيش از 8 ميليون تن مي‌رساند، در صورت آماده بودن پسكرانه اين ظرفيت تا 15 ميليون تن قابليت افزايش دارد كه اين به ميزان كل ظرفيت بنادر شمالي كشور است.

به گفته آقايي آبخور بندر چابهار در حال حاضر 16.5 متر در فاز اول است كه در فاز دوم به 18 متر ارتقا خواهد يافت.
 
وي در اين باره توضيح داد: اين به معناي بزرگ‌ترين و بيشترين آبخور در كل بنادر كشور است كه اين اجازه را به بندر چابهار مي‌دهد پذيراي انواع كشتي‌هاي كانتينري و جنرال كارگو باشد.
 
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه به بركت نگاه ويژه مقام معظم رهبري و دولت‌ها پروژه بندر چابهار از سال 86 تا 92 حدود 30 درصد پيشرفت داشت؛ تصريح كرد: از سال 92 و از زمان تصدي دولت يازدهم تاكنون 65 درصد در احداث بندر چابهار پيشرفت حاصل شده است.

آقايي ادامه داد: در سال 95 كه بيشترين پيشرفت اتفاق افتاد، توانستيم 15 درصد نسبت به گذشته در احداث بندر پيش برويم به گونه‌اي كه هم‌اكنون فاز يك بندر چابهار قابليت افتتاح و بهره‌برداري را دارد.

اين مدير بندري در زمينه خريد تجهيزات نيز گفت: سال گذشته با گشايشي كه برجام ايجاد كرد، توانستيم در فروردين ماه ال سي لازم را براي خريد تجهيزات باز كنيم كه طي آن در بهمن ماه سال 95 اولين تجهيزات وارد بندر شد.

مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان اين مسئله را بيانگر فروريختن ديوار بي‌اعتمادي بين ايران به عنوان كشوري كه تحريم شده و سازندگان بين‌المللي تجهيزات بندري دانست و افزود: پيش از اين حتي براي خريد كوچك‌ترين قطعات با مشكلات زيادي روبرو بوديم اما هم‌اكنون به بركت قدرت نظام اسلامي همه اين تجهيزات با كيفيت عالي به بنادر كشور وارد مي‌شود.

اين مقام مسئول افزود: نخستين تجهيزاتي كه خريداري شد از شركت ليبهر آلمان بود كه بخش اول آن 20 ميليون دلار ارزش داشت.

آقايي در زمينه خريد تجهيزات جديد گفت: 13 دستگاه تجهيزات جديد نيز از جمله چند دستگاه ليچ استراكچر، صفاف و ليفتراك خريداري شده نيز از مبدأ بارگيري شده‌اند و تا پايان شهريور ماه به بندر چابهار وارد خواهند شد.
 
اين مقام مسئول در سازمان بنادر و دريانوردي ضمن اشاره به اينكه در مدت احداث بندر چابهار از منابع صندوق توسعه ملي نيز استفاده كرده ايم، تصريح كرد: با استفاده اين منابع در فاز اول ساخت يك سيلوي 100 هزار تني آغاز شده است و مطالعات احداث يك نيروگاه 25 مگاواتي برق نيز از همين محل انجام مي شود.

وي افزود: از محل منابع صندوق قرار است سه مكنده با توان تخليه 600 تن بر ساعت با همكاري شركت‌هاي ايراني و آلماني ساخته شود كه اين تجهيزات نيز تا پايان سال جاري در بندر نصب خواهد شد.

مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان نقبي هم به بحث ترمينال مسافري بندر شهيد كلانتري زد و ادامه داد: ترمينال مسافري بندر چابهار يكي از بزرگ‌ترين و مجهزترين ترمينال‌هاي مسافري منطقه است كه ارزش آن هم‌اكنون بيش از 10 ميليارد تومان برآورد مي‌شود.

وي با تاكيد براينكه اين ترمينال با هزينه پنج و نيم ميليارد تومان نوسازي و تجهيز شده است، گفت: در آبان ماه سال گذشته در خط چابهار به مسقط 800 مسافر از طريق اين خط تردد كرده‌اند.

آقايي خط چابهار- مسقط را از نظر زمان و فرايندهاي ترخيص مسافر داراي بالاترين سرعت ارزيابي كرد و تاکید کرد: اين مهم با همكاري همه ارگان‌هاي مربوط و در يك كار تيمي محقق شد البته ترمينال مسافري چابهار هم‌اكنون و در فصل توفان مانسون فعاليت نمي‌كند.
 
وي با اعلام اينكه براي دوره جديد فعاليت اين ترمينال مسافري مناقصه‌اي برگزار كرده‌ايم؛ تصريح كرد: در ماه آينده اسناد اين مناقصه بازگشايي خواهد شد كه اميدواريم پس از آن، اين خط مسافري به يك خط پر رونق و با ثبات تبديل شود.
 
آقايي در مورد سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در بندر چابهار نيز گفت: اين بندر به لنگرگاه و توقفگاهي براي بخش خصوصي تبديل شده است.
 
وي افزود: هم‌اكنون 40 شركت متقاضي سرمايه‌گذاري در بندر چابهار هستند. به عنوان مثال يك شركت چيني براي احداث كارخانه توليد اوره سرمايه‌گذاري 100 ميليارد توماني می کند و هم زمان شركت سوئدي "سوآپه" سرمايه‌گذاري سه ميليارد توماني در بخش تصفيه سوخت خواهد کرد.
 
به گفته اين مقام مسئول در مجموع ميزان سرمايه‌گذاري ها در بندر چابهار ب3 هزار ميليارد تومان خواهد شد. در يك نمونه براي احداث ترمينال مكانيزه مواد معدني 285 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري مي‌شود كه ابلاغيه آن در همين هفته اعلام خواهد شد.
 
آقايي در اين زمينه تاكيد كرد: بندر چابهار براي هر گونه سرمايه‌گذاري، محدودیتی ندارد.
 
وي در ادامه با اشاره به اينكه تلاش داريم در حوزه بانكرينگ نيز براي خدمات‌رساني به شناورها خارج از منطقه خليج‌فارس اقداماتي را صورت دهيم؛ تصريح كرد: پيش از اين ما فرصت‌هاي بانكرينگ را در منطقه به رقبايي مانند بندر فجيره واگذار كرده‌ايم به همين دليل بايد هر چه زودتر در منطقه خارج از خليج‌فارس، این روند را اصلاح کنیم.
 
مدير كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان اشاره اي نيز به ضعف خطوط مواصلاتي به بندر چابهار داشت و گفت: براي نهايي شدن توان و ظرفيت بندر چابهار نيازمند توسعه خطوط مواصلاتي در پسكرانه هستيم. به همين منظور تاكنون عمليات احداث 600 كيلومتر راه‌آهن انجام شده است كه 300 كيلومتر آن در مرحله ريل‌گذاري است.
 

آقايي موفقيت بندر چابهار را منوط به اقدامي ملي دانست و گفت: برای بهره‌گيري از سرمايه‌گذاري در بندر چابهار سه موضوع بايد در اولويت باشد: نخست اينكه اين بندر بايد در گردونه رقابت وارد شود به همين منظور تبديل شدن اين بندر به منطقه ويژه اقتصادي ضروري است.
دوم انتظار داريم دولت 30 درصد تخفيف سود بازرگاني را براي اين بندر اختصاص دهد.
سوم انتظار داريم حداقل 20 درصد از تخليه و بارگيري كالاي اساسي كشور به بندر چابهار تخصيص داده شود.

پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۸°    ۳۰°