شاخص ترین چالش ها و موانع پیش روی صادرات

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
07:58 - جمعه 09 خرداد 1399
کد خبر : ۵۳۴۲۲۹
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
گفتگوی 18:30؛
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران به دو چالش اصلی صادرات اشاره کرد و گفت: چالش اول این است که محصولات کشور ما قدرت رقابت در بازارهای جهانی ندارند و دوم اینکه دیپلماسی ما در بخش اقتصادی خارج کشور ضعیف است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
به مناسبت روز ملی صادرات عدنان موسی‌پور رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گفتگو با برنامه 18:30 گفت : عدم واقعی بودن نرخ ارز اصلی ترین مشکل ماست و نرخ ارز در صادرات تاثیر اساسی دارد.
موسی پور افزود: پرچم دوم ما فرش است و زمانی فرش ایرانی با 300 هزار تومان در بازار خارج عرضه می شد اما اکنون با 5 هزار دلار عرضه می شود و این به دلیل تورم 450 درصدی است.
 گفتگوی 18:30/ شاخص ترین چالش ها و موانع پیش روی صادرات
 رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران گفت: در مذاکرات برجام از هر 20 کلمه، 11 کلمه در مورد تجارت بود و اکنون هم رقابت اصلی بین دولتهاست. وی بی تجربگی دولت ها را بسیار مهم دانست و نقطه ضعف دیگر  اینکه نگاه به شرکتهای کوچک، نگاه حمایتی نیست.
 
موسی پور نقش دولت در اتاق بازرگانی و اتاق خصوصی را 80 درصد دانست و افزود: حدود 90 تا 95 درصد تولیدات ما صادراتی نیستند و ما یک کشور با تجربه 20 تا 25 سال در صادرات هستیم و باید اقتصاد ما، اقتصاد صادرات محور باشد.
 
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران ادامه داد: باید در 4 تا 5 سال آینده تحولات فراوانی داشته باشیم و کشورهای اطراف ما در پی جذب سرمایه هستند تا کالا را در کشور خود تولید کنند و بیشتر روابط ما با کشورهایی خوب شده است که نقش فروشنده را بازی می کنند.
 
محمدرضا مودودی قائم مقام سازمان توسعه تجارت دیگر مهمان برنامه نیز گفت: کشور ما در صادرات بسیار جوان است و تجربه ای حدود 15 سال دارد، اگرچه در این مدت رشد زیادی داشته ایم اما تا پایان سال باید به رشدی حدود 53 میلیارد دلار برسیم اما اکنون با 3/5 میلیارد دلار از سال گذشته عقب تر هستیم.
مودودی ادامه داد: برجام در سال گذشته باعث عقب افتادگی ما شد و افت قیمت های جهانی فقط 3/5 درصد به ما رشد داد.
قائم مقام سازمان توسعه تجارت گفت: اگر امسال با کمبود مواجه شدیم به دلیل کمبود موجودی بود.مثلا ما اصلا در انبار ها موجودی پسته نداشتیم و ظرفیت کشور، ظرفیت تولیدی نبود.
چون این یک استراتژی استراتژی کلانی نبود. واحدهای ما استراتژی تولیدی نداشتند. ما بالای یک میلیارد دلار فقط دو شرکت نفتی داشتیم. در این سال ها تنوع صادراتی نداشتیم.
گفتگوی 18:30/ شاخص ترین چالش ها و موانع پیش روی صادرات 
مودودی افزود: بحث سرمایه گذاری به روابط ما با دنیا برمی گردد، تحریم باعث شد ما رابطه مناسبی با دنیا نداشته باشیم.
قائم مقام سازمان توسعه تجارت گفت: در دنیا بخش عمده ای از کالاهایی که صادر می شود در قالب پیمان های منطقه ای است و 50 درصد کالاهای صادراتی در تجارت های منطقه ای است. در کشور ما این اتفاق نمی افتد چون ما تقریبا خود تولید کننده همه اقلام هستیم.
 
مودودی ادامه داد: پس ما نیازمند یک عزم ملی هستیم تا بتوانیم مرزهای خود را بر روی بعضی کالاها باز کنیم زیرا با شیوه فعلی نمی توانیم با 15 همسایه خود ارتباط تجاری داشته باشیم و سهم ما از تجارت جهانی 25 صدم درصد است و درکل باید بپذیریم حتی اگر بعضی صنایع آسیب ببینند، بخشی از بازار را به کشورهای دیگر بدهیم.
قائم مقام سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: شرکت های بزرگ صادراتی باید شکل بگیرند اما مشکل ما دیوارهای حمایتی هستند و اینکه بازار دو کشور عراق و افغانستان با بازار روسیه و دیگر کشورهای منطقه کاملا متفاوت است و تا زمانیکه بازار ایران مدرن نشود، بازار اصلی شکل نمی گیرد پس باید این تغییر رویکرد و تغییر کیفیت صورت بگیرد و هیچگاه نمی توانید خودرو را با همین کیفیت که به افغانستان می دهید به دیگر کشورها هم صادر کنید.
 

 
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۲°    ۳۵°