آلایندگی تهران معضلی که همچنان لاینحل است

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
23:17 - سه‌شنبه 29 مرداد 1398
مشاور امنیت ملی عراق: تحریم‌های آمریکا علیه برخی عراقی‌ها تعرض به حاکمیت ملی و مردود است اتحادیه آفریقا حمله شبه‌نظامیان الشباب به نیروی صلح‌بانی مستقر در سومالی را محکوم کرد رئیس شورای نظامی سودان از مشارکت نظامیان این کشور در جنگ یمن حمایت کرد در پی کشته شدن ۵ دانش‌آموز سودانی، شورای نظامی سودان مدارس این کشور را تا اطلاع بعدی تعطیل کرد دانش‌آموزان سوداني در محكوميت كشتار دانش‌آموزان به دست نيروهاي امنيتي در خارطوم تظاهرات كردند تشدید درگیری‌ها در لیبی؛ رسانه‌ها از تعطیل شدن میدان نفتی شراره لیبی خبر دادند نخستین جلسه محاکمه «عمر البشیر»، رئیس جمهور سابق سودان امروز به اتهام فساد مالی برگزار می‌شود کره جنوبی: کره شمالی امروز ۲ موشک بالستیک با برد ۲۵۰ کیلومتر آزمایش کرد انفجار اتوبوس بر اثر برخورد با بمب کنار جاده‌ای در غرب افغانستان ۳۴ کشته و ۱۵ زخمی بر جا گذاشت ناکامی صدها آتش نشان فرانسوی در اطفای حریق جنگل‌های جنوب این کشور روسیه دعوت پرو را برای شرکت در نشستی درباره تحولات ونزوئلا رد کرد روسیه: شورای حکام درباره گزینه مدیرکل جدید آژانس به توافق جمعی رسیده است رویترز: رشد اقتصادی حوزه یورو در ماه‌های گذشته، روند کاهشی داشته است وزارت تجارت ترکیه: صادرات و واردات این کشور در ماه گذشته به صورت محسوسی کاهش یافته است دویچه‌وله: ۶۵۰ هزار نفر در آلمان سرپناه دائم ندارند؛ از این تعداد ۴۸ هزار نفر در خیابان‌ می‌خوابند گاردین: گرم شدن زمین موجب افزایش مرگ و میر و کاهش هوش، رشد و سوء تغذیه کودکان می‌شود
کد خبر : ۶۱۷۷۷۰
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در تیتر امشب گفت: در حالیکه پلیس معتقد است اتوبوس های شرکت واحد نقش اساسی در آلایندگی هوا دارند اما نمی توان از نقش خودروها و بقیه موارد آلاینده هوای پایتخت چشم پوشی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

سید نواب حسینی‌منش مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره معاینه فنی اتوبوسرانی در پاسخ به گزارش سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت مبنی بر اینکه بخش بزرگی از اتوبوس های شرکت اتوبوسرانی فاقد معاینه هستند، گفت: از 6200 اتوبوس در سطح تهران تردد می کنند که از این تعداد  3 هزار اتوبوس گاز سوز هستند و معاینه فنی دارندو هیچ مشکلی در آلایندگی هوای تهران ندارند.

 

سال گذشته کلیه اتوبوس های گازسوز معاینه فنی گرفتند. هزار و دویست دستگاه اتوبوس اغلب اتوبوس های چندسال ساخت و جوان هستند که همه آنها نیز معاینه فنی دارند. اما دو هزار دستگاه اتوبوس هستند که جز ناوگان بخش خصوصی هستند و گلایه ها از آلودگی هوا در این دو هزار دستگاه اتوبوس است جز آلاینده ها هستند.

 

تیتر امشب

 

او افزود:  45 روز گذشته معاونت شهرداری بخشنامه ای به شرکت اتوبوس رانی ابلاغ کردند که تا اول مهرماه همه اتوبوس ها موظف به دریافت معاینه فنی هستند و اگر اتوبوسی معاینه فنی نداشته باشد از ابتدای مهرماه از تردد در سطح شهر جلوگیری خواهد شد.


او گفت: هشتاد و هشت درصد اتوبوس ها تا امروز معاینه فنی دریافت کرده اند و دو هزار و صد دستگاه اتوبوس در این 45 روز تعمیر شدند و پیش بینی ما این است که تا شهریور ما بالغ بر 95 درصد اتوبوس ها معاینه فنی بگیرند فقط تعدای از خودروها آنقدر فرسوده هستند که معاینه فنی نخواهند گرفت و شهرداری نیز از تردد این دسته از اتوبوس ها جلوگیری خواهد کرد.


 او درباره آمار معاینه فنی خودروهای پلیس نیز گفت: خودروهای پلیس نیز طبق آیین نامه هیئت وزیران موظف به دریافت معاینه فنی هستند اما پلیس راهور در مراکز معاینه فنی راهور به خودروهای پلیس معاینه فنی می دهد و ما آماری از معاینه فنی خودروهای پلیس راهور نداریم.


او درباره آمار 30 درصدی اعلام شده برای آلایندگی اتوبوس ها گفت: سهم اتوبوس های شرکت واحد از این درصد و آمار را نمی توانیم قبول کنیم اما در مورد آلایندگی خودروهای دیزل این درست است. ما حدود 130 تا 140 هزار خودروی داریم که از این تعداد 30 هزار اتوبوس دیزل هستند که این آمار بسیار پایین است. در شهرداری تهران نیز خودروهای آلاینده مثل خودروهای جمع اوری زباله داریم که به دلیل فرسودگی از معاینه فنی رد شده اند. خودروهای سازمان پسماند نیز نتوانسته اند معاینه فنی بگیرند که این نیازمند عزم جدی در سایر دستگاه هاست که تمامی دستگاه ها مکلف شوند خودروی آلاینده را بکارگیری نکنند.

 

در بودجه امسال نوسازی این ناوگان دیده شده است بنابراین ما به صرف معاینه فنی نباید بسنده کنیم چون خودروهای فرسوده باید حتما نوسازی شوند. پیشنهاد می شود خودروهایی که معاینه فنی هم دارند باید دوباره چک شوند و در صورت رد شدن، معاینه فنی باطل شود.

پلیس باید به طور فیزیکی معاینه فنی را کنترل کند بنابراین در کمک به پلیس، در مرحله دوم طرح کاهش با استفاده از دوربین ها معاینه فنی خودروها کنترل می شود و دیگر محدودیت های زمانی و مکانی را نخواهیم داشت.


 حسینی منش درباره طرح کاهش آلایندگی گفت: هدف از این طرح این است که از تردد خودروهای دودزا و آلاینده جلوگیری شود و مصوبه هوای پاک نیز این است که پلیس از تردد خودروی آلاینده و فاقد معاینه فنی جلوگیری کند. در تهران به طور سالانه میانگین حدود 380 هزار خودرو برای معاینه فنی اقدام می کردند که اکثر این خودروها برای دریافت طرح ترافیک به دریافت معاینه فنی اقدام می کردند. در آبان 95 با اجرای طرح کاهش این آمار از 380 هزار خودرو به یک میلیون  و هفتاد خودرو  یعنی به سه برابر افزایش یافت که این رقم نرخ رشد بالایی را به ما نشان می دهد. در سال 96 بالغ بر 300 هزار خودروی آلاینده شناسایی شد و درخواست شد که معاینده فنی بگیرند.


 از زمان اجرای سیمفا امکان معاینه فنی غیر حضوری وجود ندارد و کلیه مراکز به سامانه نظارت با دوربین مجهز شدند.


او درباره کیفیت معاینه فنی در تهران وشهرستان ها گفت: در معاینه فنی بخش هایی به صورت مکانیزه است. یک سری عیوب نیز ظاهری است و جایی درج نمی شود که به وسیله شرکت های صاحب صلاحیت نظارتی در دست اقدام برای کنترل است.

 

از مجموع 2 میلیون و 600 هزار خودرو، حدود یک میلیون خودرو وجود دارد که معاینه فنی نگرفته اند. اگر 2 میلیون و 600 هزار خودروی سطح شهر تهران در طرح معاینه فنی قرار گیرند بیش از یک میلیون خودروی آلاینده شناسایی خواهد شد. هدف از این طرح جریمه کردن نیست بلکه صرفا برای کاهش آلودگی هواست.

 

 در مرحله دوم طرح کاهش، تعداد دوربین ها و چتر نظارتی برای کل تهران افزایش یافته که به صورت 24 ساعته و در کل ایام هفته کنترل ها انجام خواهد شد. بعد نظارتی پلیس نیز برای ما بسیار اهمیت دارد و برای پرداخت جرایم نیز سقف درنظر گرفته شود تا اگر از سقف مورد نظر عبورکرد از تردد خودرو جلوگیری شود.


مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه افزود: دوربین های سطح شهر کار کنترل معاینه فنی را برای پلیس راحت تر کرده اما  درخواست ما این است که پلیس نیز با ارسال پیامک در کنترل معاینه فنی کمک کند.

 

معاینه فنی برای خودروهای بالای چهار سال انجام می شود اما در طرح تشویقی که انجام شد، خودروهایی با سن کمتر از چهارسال برای معاینه فنی اقدام کردند که در این آزمایش نیز حدود 45 درصد این خودروهای جوان نتوانستند معاینه فنی بگیرند. رویه معاینه فنی خودروهای سنگین به درستی انجام نمی شود و دستگاه ها به صورت مکانیزه نمی تواند دور موتور خودروی سنگین را چک کند.


وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلان شهرهای کشور دیگر مهمان تیتر امشب با انتقاد از عملکرد دستگاه های ذیربط در رابطه با خودروهای فرسوده گفت: شهرداری بیش از 3 سال است که اجازه بازسازی ناوگان حمل و نقل را نداده است.


او افزود: اجرای هر قانونی نیاز به ضمانت اجرا دارد و برخورد جدی و قانونی با خودروهای سنگین صورت نگرفته است.

 

دوهزار دستگاه اتوبوس آلاینده در تهران تردد دارند

 

حسینی با اشاره به اینکه در کشور 8 کلان شهر درگیر آلودگی هستیم، گفت: خودروهای سنگین وقتی از تردد در جاده ها منع می شوند، تا 20 یا 30 سال در شهرها تردد می کنند.


او با اشاره به اینکه سهم اتوبوس های شرکت های واحد از ذرات مضر معلق 10 درصد است افزود: اتوبوس ها بدلیل مواجه مستقیم با مردم ازاولویت رسیدگی برخوردارند.


حسینی به مسئولیت وزارت کشور اشاره کرد و گفت: وزارت کشور موظف است تمام اتوبوس های شرکت واحد را به فیلتر مجهز کند ولی تا امروز این اتفاق نیفتاده است.


او در رابطه با ابزارهای در اختیار این کارگروه گفت: بعنوان نماینده دولت، گزارشات در مورد رعایت نشدن مصوبات توسط ادارات دولتی به هیئت وزیران ارائه می شود.


او افزود: در بحث خودروهای سواری اقداماتی صورت گرفت اما در رابطه با خودروهای سنگین هیچ همکاری صورت نگرفته است.


این مقام مسئول با اشاره به رد شدن بیش از نیمی از خودروهای تهران در آزمایشات معاینه فنی گفت: ممکن است بسیاری از این رانندگان نسبت به تعمیر خودروهایشان اقدامی نکنند و برای دریافت معاینه فنی به مراکزی که کمتر سختگیری دارند مراجعه می کنند.


حسینی گفت: از زمانی که خودرو وارد چرخه مصرف می شود، مسئولیت نظارت بر عهده وزارت کشور است.


او افزود: پلیس وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین مربوط به آلایندگی را دارد و بدون همکاری پلیس و نهادهای دیگر اجرای طرح کاهش امکان پذیر نیست. 

 


 

پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۴°    ۳۶°