بمبی علیه تومور های مغزی

08:36 - جمعه 09 خرداد 1399
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
محققان در چین، مولکولی کشف کرده اند که می تواند با تشخیص و خلع سلاح پروتئین های مضر با تومورهای مغزی بجنگد و بر این اساس می گویند با استفاده از این ‹بمب درون بدن› می توان به مبارزه سرطان رفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بر اساس این مطالعه که نتایج آن در شماره اخیر نشریه ای لایف eLife منتشر شد می توان به آینده درمان تومورهای مغزی امیدوارتر شد.
دکتر بو لی و همکارانش در دانگشاه پکینگ چین می گویند:  بیشتر جانداران چند سلولی از یک روش پیام رسانی سلولی یک طرفه به نام پیام رسانی دندانه Notch signaling برای انتقال پیام استفاده می کنند که برای رشد و نمو جنین، حیاتی است و تعادل بین سلول های بنیادی را حفظ می کند.
فعال شدن غیر طبیعی این روند انتقال پیام در پیش سازهای عصبی بدن که پیام هایی به همه سلول های بنیادی عصبی ارسال می کند ممکن است به افزایش شمار سلول های بنیادی در مغز بیانجامد که در نهایت ممکن است به ابتلا به سرطان مغز منجر شود.
محققان با انجام دادن آزمایش های بیوشیمیایی و ژنتیک بر روی سلول های بنیادی مغزی موسوم به نوروبلاست ها دریافتند مقادیر کافی از مولکول های مرتبط با روند پیام رسانی دندانه به نام پروتئین های دندانه Notch protein قادرند روند یاد شده را کنترل کنند.
در صورتی که پروتئین های دندانه در سلول های پیش ساز عصبی از بین نروند ممکن است روند سرطانی شدن مغز آغاز شود ولی مجموعه ای به نام کمپلکس رترومر از این روند مانع می شود.
دانشمندان می گویند در صورتی که این کمپلکس ضعیف یا غیر فعال شود ممکن است روند سرطانی شدن آغاز شود.
در واقع این تحقیق، مبنای روش جدیدی برای یافتن داروهای ضد سرطان مغز و درمان این نوع سرطان ها خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری یورک الرت در اینترنت،  سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا عوامل بیرونی هم‌چون ویروس و مواد سرطان زا موثر باشد.
در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، تعادل وجود دارد.
سرطان شامل همه انواع تومورهای بدخیم می‌شود که در پزشکی آنها را بیشتر با نام نئوپلاسم می‌شناسند.
احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی احتمال بروز سرطان با افزایش سن زیاد می‌شود سرطان باعث 13 مرگ‌ها است و  بر اساس گزارش انجمن بهداشت آمریکا سالانه  هفت میلیون و ششصد هزار نفر بر اثر سرطان جان می دهند.
 سرطان،‌ ویژه انسان نیست و همه جانوران و گیاهان پرسلولی نیز ممکن است به سرطان دچار شوند.
سرنوشت سلول‌ها کاملاً کنترل شده‌است و براساس نیازهای بدن می‌باشد.
در جنین میزان تکثیر سلول‌ها بیشتر از مرگ طبیعی سلولی است اما در جاندار بالغ میزان مرگ سلولی و تقسیم سلولی به تعادل می‌رسد.
سرنوشت سلول در هر زمان، به طور کاملاً دقیق، بوسیله فاکتورهای رشد، پیام‌های محیطی و برخی پروتئین‌ها و پیامبرهای سلولی، کنترل می‌شود.
جهش‌هایی که منجر به تغییر هر یک از فاکتورهای موثر در سرنوشت سلول، می‌شوند باعث بهم خوردن نظم دقیقی که در تنظیم رشد و تکثیر و تمایز سلول هاوجود دارد می‌شود و می‌تواند منجر به بروز سرطان شود.
سلول‌های سرطانی کنترل خود را بر چرخه سلولی از دست داده و به طور مداوم و بدون توجه به پیام‌های سلولی و فاکتورهای رشد، به تکثیر ادامه می‌دهند.
برچسب ها: تومور مغزی ، کشف ، مولکول