دلیل حادثه دانشگاه آزاد، شنبه اعلام می شود

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
10:37 - دوشنبه 22 مهر 1398
مقررات منع رفت و آمد در بغداد لغو شد نخست وزیر عراق (با تأکید بر همراهی دولت با خواسته‌های مردم): ما با مردم عراق هستیم نخست وزیر عراق: برخی به دنبال سوءاستفاده از تظاهرات مردم و سیاسی کردن اعتراضات هستند پارلمان عراق اعلام كرد براي بررسي خواسته‌هاي تظاهركنندگان، امروز نشست فوق‌العاده برگزار مي‌كند نماینده آیت‌الله سیستانی: حملات به تظاهركنندگان، نيروهاي امنيتي و اموال عمومي در بغداد و شماري از استان‌ها را محكوم مي‌كنيم فرماندهی عملیات مشترک عراق: اوضاع در مقایسه با روزهای گذشته بهتر و تحت کنترل است رسانه‌های هم جهت با رژیم سعودی و آمریکا در تلاشند حتی با تصاویر جعلی یا قدیمی، به اعتراضات کنونی در عراق سمت وسوی خاص سیاسی دهند تک‌تیراندازان ناشناس دو نیروی امنیتی و دو شهروند عراقی را در بغداد کشتند
کد خبر : ۶۵۴۰۷۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ: اتوبوس حادثه دیده فرسوده بوده و معاینه فنی نداشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با حضور در برنامه گفتگوی 18:30 گفت: این حادثه ساعت 12 و 21 دقیقه روز سه شنبه در محوطه داخلی دانشگاه اتفاق افتاد، دانشگاه آزاد به علت واقع شدن در قسمت مرتفعی در قسمت غربی شهر برای جابجایی داخلی از سرویس هایی استفاده می کند.

وی افزود: این اتوبوس از دانشکده فنی مهمندسی 34 نفر مسافر داشته که با راننده 35 جمعا سرنشین داشته است، اتوبوس در ایستگاه اول که دانشکده تربیت بدنی بوده توقف نداشته است و در ایستگاه کتابخانه نیز توقف نمی کند و راننده زمانیکه دانشجویان اعتراض می کنند می گوید ترمز ندارم.

او گفت: مسیر شیب زیاد و سرعت گیرهایی دارد که دانشجویان بر اثر بالارفتن و افتادن روی سرعت گیر متوجه ترمز نداشتن اتوبوس می شوند و اتوبوس بر اساس وزنی که دارد شتابش بیشتر می شود، 675 متر را طی می کند تا به پیچ انتهایی می رسد و فضای سبز و درختان کوچک نیز نتوانسته افزایش سرعت را بگیرد سرانجام بعد از طی مسافت 69 متری در فضای سبز به پایه بتنی تاسیساتی برخورد می کند که به دلیل سرعت بالا، شتاب و وزن اتوبوس، کف اتوبوس در قسمت جلو جمع و متلاشی می شود و در این حادثه دو سوم اتوبوس از بین رفته بود و فقط یک سوم انتهایی اتوبوس باقی مانده بود و دانشجویان به علت شتاب و سرعت بالا و برخورد با پایه بتنی پرت می شوند که منجر به فوت و مصدومیت تعدادی از دانشجویان شد.

بررسی ابعاد حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات 
سردار مهماندار در ادامه گفت: تا شنبه جمع بندی ها انجام می شود، در شناسایی عوامل موثر در این حادثه 4 موضوع مد نظر پلیس است: 1- خطای راننده   2- اشکالات و نواقص راه  3- اشکالات و نواقص خودرو  4- کوتاهی مسئولین در بکارگیری کارفرما و پیمانکار  که 3 تیم کارشناسی مشغول بررسی ابعاد حادثه هستند، تیم اول کارشناسان پلیس هستند که موضوع  تصادفات را بررسی می کنند، تیم دوم کارشناسان فنی مکانیک هستند که مکانیک خودرو را مورد بررسی قرار می دهند و تیم سوم کارشناسان فنی و مهندسین در حوزه راه مشغول بررسی هستند.

سردار درباره ادامه کار این خودروی فرسوده با وجود نداشتن معاینه فنی گفت: در معابر داخلی سازمانها و اماکن پلیس کنترل ندارد و اتوبوس مربوطه در داخل دانشگاه فعال بوده است؛ مجلس نیز مصوب کرده که پلیس بدون هماهنگی اجازه ورود به دانشگاه ها را ندارد به همین دلیل ما کنترلی در محوطه دانشگاه نداشته ایم.

او افزود: معاینه فنی در کشور با استفاده از ابزارهای الکترونیکی و وصل شدن مراکز به وزارت کشور انجام می شود و همه خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند، کنترل می شوند، از 22 آذر این اتوبوس معاینه فنی نداشته و 100 هزار تومان جریمه ای که داشته مربوط به مسئله دیگری بوده که نشان می دهد این اتوبوس خارج از دانشگاه تردد نداشته است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: دانشگاه مسئولیت رعایت نکات ایمنی را دارد و نصب علائم ایمنی در حوزه مسئولیت دانشگاه است و شهرداری و وزارت راه در محوطه دانشگاه دخالتی ندارند  ولی ممکن است برخی ابزارها از جمله مشاوره را در اختیار نداشته باشد.
 
او افزود: نیروی انتظامی آماده مشاوره با دانشگاه ها در زمینه ایمنی خودروهاست و اعلام آمادگی کرده که در زمینه ایمنی مشاوره های لازم را در اختیار دانشگاه ها قرار دهد.

او افزود: در این حادثه نقض قانون صورت گرفته و اجرا نشدن قانون موجب ورود دستگاه های قضایی و نظارتی خواهد شد.

رضا مسعودی رئیس دانشگاه علوم تحقیقات در ارتباط تلفنی درباره قرارداد با پیمانکار گفت: این قرارداد در تاریخ 18 فرودین 97 با پیمانکار منعقد شده و تا 29 اسفند 97 اعتبار دارد، در قرارداد تعهدات پیمانکار، شرایط خودرو و راننده در نظر گرفته شده بود، پیمانکار موظف بوده وسایل نقلیه ای را در اختیار دانشگاه قراردهد که موارد فوق را رعایت کنند و مسئول ترابری نیز مستول نظارت بر کار پیمانکار بورده است.

بررسی ابعاد حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات 
مسعودی درباره نظارت بر ایمنی گفت: در 5 مرحله به شرکت پیمانکار اخطار داده شد اما موارد اخطار متفاوت است، در این 5 مرحله فقط اخطار در زمینه ایمنی اتوبوس نبوده بلکه موضوعات جزئی دیگری نیز بوده است اما دانشگاه یک ماه و نیم بعد از استقرار تیم پیمانکار در دانشگاه در تاریخ 28 آبان گذشته تصمیم به فک قرارداد گرفته است و در تاریخ 6 آذر درخواست پیمان در روزنامه نیز منتشر شده بود و پاکت این پیمان چند روز پیش به دست دانشگاه رسیده بود و به واسطه این کار پیمانکار تعلیق شده تا وضعیت اتوبوس مشخص شود.
 
مسعودی افزود: این اتوبوس ها در طول روز در دانشگاه کار می کردند و در ابتدای صبح و پایان کار نیز به عنوان سرویس کارمندان مشغول بوده اند و در سطح شهر تردد داشته است.

او افزود: در سال 96 سه پاکت پیمان در مناقصه ارسال شده که با توجه به ملاحظاتی بنابر قیمت پایین قرارداد به دستور مدیریت وقت اقدام به قرارداد با این شرکت انجام شده است.

او درباره استفاده از نکات ایمنی در دانشگاه گفت: 25 سال از سن این جاده در دانشگاه می گذرد و کسی که جاده را برای استفاده تحویل گرفته مسئول بوده که الزامات ایمنی را از پیمانکار درخواست کند.
 
مسعودی گفت: ما اعلام آمادگی کرده ایم که از راهنمایی های کارشناسی پلیس استفاده کنیم و همکاری لازم در استفاده از تمام موارد در خصوص ایمنی را با ناجا خواهیم داشت.

 رئیس دانشگاه گفت: ما هیچ گزارشی درباره مشکل فنی تا قبل از حادثه دریافت نکردیم، پیمانکار تعلیق شده و دانشگاه به علت قصور از پیمانکار شکایت کرده است.
 
وی ادامه داد: پیمانکار وظایف حقوقی و قانونی دارد که باید رعایت کند و حتی 4 ماه قبل از تمام شدن قرارداد بدنبال تعلیق و فک قرارداد بودیم که این کار روند قانونی را طی می کرد و اخطارها نشان دهنده این است که پیگیری دانشگاه در خصوص حمل و نقل جدی بوده است.
 
محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد در گفتگوی 18/30 گفت: تعدادی از مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در بیمارستان های امام خمینی، حضرت رسول اکرم، شریعتی و بیمارستان عرفان نیایش بستری هستند.
 
بررسی ابعاد حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات
وی افزود: هشت نفر از مصدومان این حادثه که جراحات کمتری داشتند از بیمارستان مرخص شدند و دانشگاه روند درمان آنها را در منزل پیگیری می کند.
 
نفر گفت: پنج نفر حال عمومی نامناسب دارند و در ICU این بیمارستان ها بستری هستند.

وی افزود: آسیب ها و صدمات و نوع شکستگی ها در جمجه و مهرهای کمر نشان دهنده شدت زیاد این حادثه است و تیم درمانی تمام تلاش خود را برای بهبودی مصدومان به کار بسته و تمام امکانات دانشگاه هم در خدمت تیم درمانی دانشجویان مصدوم است. 
 
 
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۴°    ۲۱°