ایران؛ جایگاه نخست رشد تولید علم در جهان

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
09:28 - سه‌شنبه 29 مرداد 1398
مشاور امنیت ملی عراق: تحریم‌های آمریکا علیه برخی عراقی‌ها تعرض به حاکمیت ملی و مردود است اتحادیه آفریقا حمله شبه‌نظامیان الشباب به نیروی صلح‌بانی مستقر در سومالی را محکوم کرد رئیس شورای نظامی سودان از مشارکت نظامیان این کشور در جنگ یمن حمایت کرد در پی کشته شدن ۵ دانش‌آموز سودانی، شورای نظامی سودان مدارس این کشور را تا اطلاع بعدی تعطیل کرد دانش‌آموزان سوداني در محكوميت كشتار دانش‌آموزان به دست نيروهاي امنيتي در خارطوم تظاهرات كردند تشدید درگیری‌ها در لیبی؛ رسانه‌ها از تعطیل شدن میدان نفتی شراره لیبی خبر دادند نخستین جلسه محاکمه «عمر البشیر»، رئیس جمهور سابق سودان امروز به اتهام فساد مالی برگزار می‌شود کره جنوبی: کره شمالی امروز ۲ موشک بالستیک با برد ۲۵۰ کیلومتر آزمایش کرد انفجار اتوبوس بر اثر برخورد با بمب کنار جاده‌ای در غرب افغانستان ۳۴ کشته و ۱۵ زخمی بر جا گذاشت ناکامی صدها آتش نشان فرانسوی در اطفای حریق جنگل‌های جنوب این کشور روسیه دعوت پرو را برای شرکت در نشستی درباره تحولات ونزوئلا رد کرد روسیه: شورای حکام درباره گزینه مدیرکل جدید آژانس به توافق جمعی رسیده است رویترز: رشد اقتصادی حوزه یورو در ماه‌های گذشته، روند کاهشی داشته است وزارت تجارت ترکیه: صادرات و واردات این کشور در ماه گذشته به صورت محسوسی کاهش یافته است دویچه‌وله: ۶۵۰ هزار نفر در آلمان سرپناه دائم ندارند؛ از این تعداد ۴۸ هزار نفر در خیابان‌ می‌خوابند گاردین: گرم شدن زمین موجب افزایش مرگ و میر و کاهش هوش، رشد و سوء تغذیه کودکان می‌شود
کد خبر : ۶۶۵۸۲۹
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
معاون آموزشی وزارت علوم: طبق اعلام دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد؛ ایران از نظر رشد تولید علم، جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
مجتبی شریعتی نیاسر در تیتر امشب با مقایسه توفیقات بعد از پیروزی انقلاب و شرایط اوایل انقلاب گفت: تعداد دانشجویان در ایران در 40 سال گذشته از 175 هزار به 4 میلیون، هیئت علمی از 2500 به 83 هزار و تعداد مراکز آموزشی در این مدت از 35 به 2800 مرکز رسیده است. 
 
 جایگاه نخست ایران در رشد تولید علم در جهان
 او گفت: معیارهای توسعه انسانی 5 دسته هستند که یکی از آنها آموزش است و یکی از دلایلی که ایران در رتبه بالای توسعه انسانی در گزارش های بین الملی قرار گرفته است توجه به آموزش است.
 
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: جامعه علمی و نخبگان ما بعد از انقلاب نمود خاصی پیدا کرده اند و به تبع آن زمینه مطرح شدن آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران در جهان را مطرح کرده اند.
 
شریعتی نیاسری گفت: در اصفهان که یکی از استان های برخوردار در حوزه آموزش عالی بعد از انقلاب است در اوایل انقلاب دوره های مهندسی در مقطع تحصیلات تکمیلی هم نداشتیم و مجبور بودیم دانشجویان را به خارج کشور بفرسیتم.
 
او افزود: پیشرفت ها همه ناشی از توجه ویژه کشور ایران به آموزش عالی بوده است حتی با بهترین مراکز آموزش عالی رقابت هم داریم.

وی گفت: اگر گزارشی در سازمان ملل درباره کشور ما منتشر می شود نشان دهنده اعتبار کشور ما در عرصه بین المللی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: گذشته از جمعیت دانشجویی که 23 برابر و هیئت علمی که 28 برابر شده است، بورسیه کردن دانشجویان از روی نیاز تقریبا به صفر رسیده است که این ها همه به نوعی نشان از کیفیت بالا در آموزش عالی در کشور دارد.

او با بیان اینکه بانوان و دختران ما بعد از انقلاب حضور بالایی در دانشگاه ها داشته اند، گفت: از نظر مهارت افزایی در دهه 60 گام های جدی برداشته شد و توسعه جدی در آموزش های مهارتی در کشور داشته ایم.

شریعتی نیاسری درباره مهمترین ویژگی های پیشرفت در نظام آموزشی، افزود: گام های جدی در آموزش عالی برداشته شده است اما بازهم بیشتر از رشد کمی باید به رشد کیفی توجه شود.
 
او گفت: در تحقق مصوبه شورای عالی آموزش و تعاملات خارجی و دوره های مشترک با کشورهای خارجی قدم های جدی برداشته شده و در اعتبار سنجی نیز به کیفیت گرایی توجه شده است.
 
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه از نظر تولید مقاله در سطح بین المللی رشد قابل توجهی داشته ایم گفت: امروز روز کیفیت است و توجه به کیفیت یکی از ضرورت هایی است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیگر مهمان برنامه تیتر امشب، گفت: شاخص توسعه انسانی سه عنصر سلامت، آموزش و شاخص کیفیت زندگی را شامل می شود.
 
حریرچی افزود: در سال 1990 کشور ما رتبه میانه را داشته است و اکنون در گزارش (2018)، 50 رتبه رشد را داشته ایم، در این گزارش 27 ساله از نظر امید به زندگی از 63.8 مرد و زن به 76.2 رسیده و میزان سالهای تحصیل از 4.2 به 9.6 رسیده یعنی بیش از 2 برابر رشد داشته است و سرانه درامد بر اساس دلار بین المللی از 11 هزار و 420 دلار به 19 هزار و 130 دلار رسیده است.

جایگاه نخست ایران در رشد تولید علم در جهان 
حریرچی گفت: کشورهای دنیا به4 گروه تقسیم شده است که کشورما در جایگاه دوم از بالا با شاخص رشد توسعه انسانی قرار گرفته است که رشد خیلی بالایی را نشان می دهد.
 
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: گزارش اخیر که از طرف مجامع بین المللی منتشر شد نشان داد کشور ما از نظر شاخص سلامت (H &Q) در 27 سال گذشته از متوسطه 56 صدم به 71 ممیز 8 صدم رشد داشت است که هم از متوسط جهان و هم از کشورهای خاورمیانه بالاتر هستیم و این شاخص میزان دسترسی به خدمات و کیفیت سلامت را نشان می دهد.

او درباره شاخص افزایش امید به زندگی که با کاهش مرگ و میر حاصل می شود، گفت: کشور ما از ابتدای انقلاب تاکنون در مرگ و میر کاهش چشمگیری داشته است و در 40 سال انقلاب متوسط امید به زندگی از 50 به به 76 تا 77 رسیده است.

 حریرچی افزود: ما از وضعیت متوسط و متوسط به پایین در سالهای قبل به متوسط به بالا رسیده ایم.
 
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما علاوه بر اینکه اکنون پزشک خارجی نداریم اعزام بیمار به خارج کشور را به کمتر از 10 مورد رسانده ایم، کشور ما نیز به توریسم درمانی تبدیل شده است و قسمت عمده گردشگری در کشور در حوزه سلامت است.

رئیس مرکز آمار در ارتباط تلفنی درباره افزایش امید به زندگی گفت: امید به زندگی در 40 سال بعد از انقلاب رشد داشته است.
 
امید علی پارسا  گفت: وقتی سطح زندگی و آموزش و سلامت را مقایسه می کنیم مشخص می شود که رتبه شاخص توسعه انسانی افزایش قابل توجهی داشته و از 26 به 18 ارتقا یافته است.

جایگاه نخست ایران در رشد تولید علم در جهان 
امید علی پارسا گفت: توزیع درآمد نسبت به قبل انقلاب وضعیت بهتری دارد و سهم دهک دهم، 20 برابر دهک اول بوده که به 14 برابر کاهش پیدا کرده بنابراین شاخص های توزیع درآمد نشان می دهد توزیع درآمد نسبت به سال های قبل انقلاب متعادل تر است.

پارسا درباره اعتبار این گزارش گفت: آمار و ارقام این گزارش براساس آمارهای کلیه کشورها در سازمان ملل جمع آوری شده است و کشور ما نیز آمار را به صورت دقیق جمع آوری و ارسال کرده است.
 
او درباره توسعه اشتغال گفت: رشد اشتغال از سال های بعد از جنگ تا سال 92 به 2.5 درصد و از سال 92 تا 96 به 3.5 درصد رسیده است که نسبت به گذشته خیلی بهتر عمل کرده ایم اما نسبت به نیاز کشور در شاخص اشتغال نیاز به رشد بیشتر داریم.

نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ارتباط تلفنی گفت: بسیاری از موفقیت هایی که در بزرگسالی حاصل می شود نتیجه تلاش ها در دوران دبستان و مدرسه است.

جایگاه نخست ایران در رشد تولید علم در جهان 
او گفت: تعداد دانش آموزان با رشد 76 درصدی نسبت به قبل از انقلاب از 8 میلیون و 300 هزار نفر به بیش از 14 میلیون و 700 هزار نفر رسیده است، تعداد مدارس نیز 184 درصد رشد دارد که نشان می دهد نظام آموزشی تا جایی که مقدور بوده گسترش داده ایم.
 
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: اوایل انقلاب 10 درصد معلمان و کارکنان مدرک لیسانس و بالاتر داشتند اکنون 99.9 درصد مدرک لیسانس و بالاتر دارند.

نوید ادهم گفت: از بعد از انقلاب به رشد بالای 10 درصدی در آموزش دختران رسیده ایم که رشد بالایی را نشان می دهد.
 
 
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۴°    ۳۶°