بنادر ایران در اختیار کشورهای بدون دریا

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
21:43 - شنبه 30 شهريور 1398
رئیس مجلس (در هرمزگان): ایران خواستار امنیت در منطقه است لاریجانی: کشورهای منطقه باید قدر نیروهای مسلح ایران را که مدافع امنیت منطقه هستند بدانند
کد خبر : ۶۷۶۱۷۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی: اجلاس امروز کشورهای عضو اکو مصوب کرد؛ ایران به کشورهایی که دسترسی به آبهای آزاد ندارند بر اساس 5 سطح تعرفه ای در زیرساخت ها امتیازات ویژه ای در استفاده از بنادر ارائه دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره اهداف برگزای اجلاس گفت: سازمان همکاری اقتصادی اکو 10 کشور عضو دارد و از سال 1343 بنیانگذاری شده است کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان بنیانگذاران این سازمان هستند.
وی افزود: هدف اصلی این سازمان توسعه همکاری های اقتصادی بین همه اعضاست.
 
حسن زاده گفت: سازمان اکو کنفرانس های متعددی در طول سال برگزار می کند که یکی از این اجلاس ها افزایش ترانزیت از طریق بنادر کشورهای عضو این کنفرانس است.
 مهمترین برنامه اکو برای استفاده از ظرفیت بنادر ایران
 معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروز پنجمین نشست حمل و نقل دریایی برگزار شده است تاکنون سه اجلاس در ایران و 2 اجلاس در ترکیه و پاکستان برگزار شده است و اجلاس بعدی نیز در ترکمنستان خواهد بود.
 
وی ادامه داد: ایران به دلیل داشتن موقعیت ترانزیتی و دسترسی به آبهای آزاد خلیج فارس و دریای خزر تعداد اجلاس بیشتری برگزار کرده است.
 
حسن زاده گفت: یکی از اهداف این سازمان این است که موانع تعرفه را کاهش دهد تا تجارت بین کشورها افزایش یابد.

وی ادامه داد: ایران امادگی کامل ترانزیتی با کشورهای همجوار دارد، تفاهم های خواهر خواندگی بین بنادر ایران و پاکستان امضا شده است، با ترکیه و ترکمنستان و دیگر کشورها نیز تفاهم نامه های همکاری داریم و هیچ محدودیتی در ترازنیت و رونق بازار کشورها نداریم. 
 
وی گفت: ایران آماده است به کشورهایی که امکان دسترسی به آبهای آزاد را ندارند در دستیابی به این آب ها کمک می کند.
 
 
او گفت: ظرفیت کشور ایران در بنادر حدود 232 میلیون تن است که از این ظرفیت 50 میلیون تن می تواند از طریق ترانزیت انجام شود اما تاکنون فقط 10 میلیون از راه ترانزیت استفاده شده است. 
 
او افزود: موانع زیادی از جمله هزینه های بیش از کریدور رقیب در مسیر کریدور شرق و غرب است و آنچه امروز تصویب شد این بود که دبیرخانه اکو طرحی را ارائه داد که با رای جمیع شرکت کنندگان تصویب شد.
 
 معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: این طرح شامل احصاء جزئیات کریدورها بود و قرار شد نحوه خدمات دهی 3 کشور اصلی که دسترسی به آبهای آزاد دارند به 7 کشوری دیگر بررسی خواهد شد و به اجلاس بعدی ارائه می شود.
 
حسن زاده گفت: تجار 10 کشور عضو اطلاع زیادی از فرصت ها، پتانسیل ها و مزیت ها ندارند و امروز از طرف ایران، پیشنهاد تخصیص بنادر به تجار کشورهای عضو داده شد تا از این راه بتوانیم موانع موجود را تا حدی برطرف کنیم.
 
وی ادامه داد: با این کار بخشی از هزینه ها کاهش می یابد و مدیریت می شود و کشورهای عضو در بندر دسترسی به امکانات بنادر خواهند داشت.
 
او افزود: با افغانستان درباره استفاده تجار افغان از بندر چابهار به توافقاتی رسیده ایم و تفاهم نامه نهایی شده است تاجیکستان نیز درباره استفاده از این مزیت و فرصت فراهم شده در ایران استقبال کرده است.
 
حسن زاده گفت: درآمد ترانزیت قابل مقایسه با درآمدهای نفتی نیست احیای موقعیت ترانزیتی کشور و ایجاد اشتغال و بهره گیری از حداکثر ظرفیت در ایجاد اشتغال از مهمترین اهداف ترانزیت دریایی است.
 
 معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره توافقنامه بندری بین سه کشور گفت: این توافقنامه که معروف به توافقنامه چابهار است در سطح سه کشور هند، افغانستان و ایران تصویب و به مجلس ارائه شده است که بر افزایش تجارت و ترانزیت از مسیر بنادر هند، چابهار ایران و 3 نقطه در مرز ایران و افغانستان تاکید دارد.
 
وی گفت: امسال شاهد جابجایی 9 کشتی ترانزیتی به افغانستان بودیم، هفته گذشته نیز صادرات 23 کانتینر افغانستان از مسیر بندر چابهار به هند انجام شد، هفته گذشته همچنین روز چابهار با حضور 18 کشور برگزار شد و کانتینر ها در بندر چابهار بارگیری شد.
 
حسن زاده درباره جذابیت های استفاده از بنادر ایران افزود: ترانزیت از بنادر ایران تخفیف های 50 درصدی دارد، سرمایه گذاری سایر کشورها در بنادر ما نیز شامل بسته مشوق های غیر تعرفه ای می شود که می توانند در بنادر سرمایه گذاری کنند.
 
وی ادامه داد: ما به عنون یکی از سازمان های همکار در اکو فعالیت هستیم و اکو با هدف اینکه به هر 10 کشور کمک کنند به این موضوع نگاه می کند و سازمان بنادر دریایی به عنوان بازیگر اصلی در تجارت جهانی و منطقه ای بیشترین تعاملات را با کشورهای همجوار داشته است.
 
 معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اجلاس امروز نوزدهمین همایش در حوزه بندری و دریایی برگزار شد، این اجلاس ها به افزایش ترانزیت کالا از ایران شناسایی  بیشتر ظرفیت های دریایی کشور مان کمک می کند.
 
او گفت: در حوزه های گمرک موافقت نامه های جاده ای و جابجایی انجام شده است و در حوزه حمل و نقل دریایی بر اساس موافقتنامه های آلماتی توانستیم ارتباط با کشورهای عضو اکو را برقرار کنیم و بسترهای لازم برای استفاده بخش خصوصی آماده شده است. 
 

 

 
 
 
 
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۲°    ۳۶°