امضای تفاهم‌ نامه توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی برون شهری
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
08:54 - شنبه 27 دی 1399
کد خبر : ۶۷۸۶۱۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
در این تفاهمنامه که بین رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی امضا و مبادله شد، تولید ٩٧4 واگن مسافری، باری و لکوموتیو با حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار در سال 1398 پش بینی شده است .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی در کشور گفت: برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده استفاده از این مدهای­ حمل و نقل، لازم است ناوگان ریلی نیز توسعه پیدا کند.
محمد اسلامی،­ در مراسم مبادله تفاهم‌نامه توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی برون شهری میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه و بودجه کشور، ضمن تاکید بر اراده کشور برای پایدارسازی اشتغال و توسعه تولید داخل­ افزود: ایران ظرفیت ارزشمندی در حوزه ریلی دارد، اما اگر این ظرفیت‌ها توسط دولت حمایت و پشتیبانی نشود، طبیعی است نه تنها در مسیر رشد و شکوفایی قرار نمی‌گیرد، بلکه­­از مدار تولید نیز خارج خواهد شد.­
وی ادامه داد: اهتمام ویژه ای در دولت برای توسعه شبکه ریلی وجود دارد و ظرفیت قانونی خوبی نیز در تبصره 18 قانون بودجه به این منظور دیده شده است.­
اسلامی با تاکید بر توسعه ظرفیت زیرساخت های حمل و نقل ریلی بر اساس خطوط برنامه گفت: امسال به حمدالله چهارمین مرکز استان ­ نیز به شبکه ریلی کشور متصل شد­ و استان پنجم نیز در آستانه اتصال قرار دارد.­
وی افزود: هنگامی که شبکه ریلی توسعه پیدا کرده و خطوط آنتنی، خطوط دوم، قطارهای حومه‌ای و ... احداث می‌شود، طبیعی است که تقاضای سفر و حمل بار نیز افزایش پیدا می‌کند. این تقاضا افزایش پیدا کرده و ما امروز قادر به پاسخگویی به تقاضای سفر و حمل بار از طریق شبکه ریلی کشور نیستیم.­
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی تا پایان دولت یک اولویت باقی خواهد ماند، گفت: لازمه تحقق این هدف توسعه ناوگان ریلی است. این مهم در کنار اهتمام دولت و بخش خصوصی کمک می‌کند که یکی از جلوه های شعار امسال که حمایت از تولید داخلی است، معنی شود.­
وی بر لزوم پای‌بندی بر زمان‌بندی تفاهم برای تولید واگن‌ها و لوکوموتیوها تاکید کرد و افزود: اکنون مراکز استانی مانند ارومیه، رشت، همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی متصل شده اما ناوگان کافی برای بهره‌برداری موثر از این خطوط وجود ندارد.
اسلامی بر لزوم افزایش ناوگان اشاره کرد و گفت: اکنون جابه جایی بار از طریق خطوط ریلی تقریبا دو برابر شده و از 30 میلیون تن در سال 96 به بیش از 50 میلیون تن رسیده است. این یعنی همچنان با افزایش تقاضا مواجهیم.
وی افزود: هیچ بهانه ای برای تخطی از این زمان بندی پذیرفتنی نیست و باید تلاش شود علاوه بر افزایش ناوگان، راندمان ناوگان فعلی نیز افزایش پیدا کند.

پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲°    ۱۳°