یارانه بنزین هر خودرو 14 برابر یارانه هر ایرانی
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
15:58 - جمعه 03 بهمن 1399
کد خبر : ۶۹۱۰۸۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶
کارشناس انرژی: با این قیمت بنزین به هر خودرو سالانه بیش از 7 میلیون تومان یارانه تعلق می گیرد که 14 برابر یارانۀ سالانه هر ایرانی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، اردشیر دادرس کارشناس انرژی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این مطلب با اشاره به این که مصرف بنزین کشور 3 برابر میانگین جهانی است افزود: ناوگان عمومی فرسوده و ناکامل، فاصله 12 کیلومتری جایگاه ها از هم (شعاع زیاد حمل رسیدن به جایگاه ها)، و مصرف بالای خودروهای تولید داخل و قاچاق سوخت از جمله علل مصرف بالای سوخت در کشور است.
 
این کارشناس با بیان این که تولید ما الان سر به سر است گفت: اگر مصرف بنزین به همین شیوه ادامه یابد مجبور به واردات خواهیم شد و با منطقی کردن قیمت و سهمیه بندی با جداسازی خودروهای عمومی و شخصی می توانیم مصرف بنزین را مدیریت کنیم.  
 
یارانه هر خودرو 14 برابر یارانه هر ایرانی 
 
او گفت: میانگین از هر 1000 نفر ایرانی 200 نفر خودرو دارند که این نسبت در اروپا 870 خودرو به ازای 1000 نفر است و خودروهای داخلی ما در هر 100 کیلومتر بین 9 تا 10 لیتر مصرف می کنند در حالی که میانگین جهانی آن 5 لیتر است.
 
دادرس، مبارزه با قاچاق سوخت و و کنترل آن و بهینه سازی مصرف بنزین و نوسازی و بهسازی و توسعه ناوگان عمومی و منطقی کردن قیمت را از جمله راهکارهای کنترل و مدیریت بنزین دانست.   
 
 او با تاکید بر لزوم منطقی شدن قیمت سوخت گفت: آژانس بین المللی انرژی برای قیمت گذاری سوخت سه شاخص دارد، یکی میزان عرضه و تقاضا که باید متناسب و منطقی باشد، دوم عرضه متناسب داخلی با قیمت صادراتی، و سوم که خیلی مهم است رعایت نسبت قیمت حامل های انرژی با یکدیگر است که ما هیچ کدام را نداریم و رعایت نمی کنیم. 
 
این کارشناس با تاکید بر لزوم اصلاح زیرساخت ها و بهبود کیفیت جایگاه های سوخت گفت: باید جایگاه های بنزین نیز کارمزد مناسب داشته باشند و استفاده از سی ان جی بیشتر توسعه یابد که در کاهش مصرف بنزین بسیار مهم و موثر است. 
 
یارانه هر خودرو 14 برابر یارانه هر ایرانی 
 
 فریدون اسعدی دیگر کارشناس انرژی نیز با تاکید بر لزوم سهمیه بندی و منطقی کردن قیمت سوخت برای مدیریت و کاهش مصرف گفت: خودروهای تولید داخل بسیار پر مصرف اند و باید در ساز و کار حمایت از صنعت تولید خودرو در کشور تجدید نظر اساسی و جدی شود.
 
اسعدی با بیان این که با ادامه این وضعیتِ مصرف به زودی در همین سال 98 به وارد کننده بنزین تبدیل خواهیم شد تاکید کرد: منطقی کردن قیمت سوخت یکی از عوامل تاثیر گذار بر مصرف سوخت است و بهبود کیفیت خودروها و نوسازی ناوگان عمومی نیز بر میزان مصرف سوخت تاثیر دارد.
 
این کارشناس انرژی نیز استفاده از کارت سوخت، سهمیه بندی و منطقی کردن قیمت و جلوگیری از قاچاق و بهبود کیفیت خودروها را برای کنترل مصرف بنزین لازم شمرد و افزود: اگر دولت سالانه همان 10 درصد را بر نرخ بنزین اضافه می کرد ما الان با این شکاف بزرگ و عمیق بین قیمت عرضه و قیمت واقعی نبودیم و افزایش قیمت حامل ها معضل نمی شد و شوکی به جامعه و اقتصاد وارد نمی کرد. 
 


 
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
-۳°    ۳°