سه عامل موثر در کاهش میزان تصادفات

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
18:45 - پنجشنبه 26 تير 1399
کد خبر : ۷۰۸۹۴۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا معتقد است: در تجربه کشورهای موفق در کنترل میزان سوانح رانندگی، سه مقوله راه، عامل انسانی و وسیله تاثیرگذار است که اگر بخواهیم ایمنی را افزایش دهیم باید استانداردهای لازم را در این سه مقوله بالا ببریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
سرهنگ نادر رحمانی، در گفتگوی 18:30 و در تشریح خبر حضور 30 درصدی عابران پیاده در تصادفات درون شهری اظهار کرد: در قوانین کشور ما عابر بر راکب ارجحیت دارد و این نشان از توجه قوانین کشور به رعایت مقررات و نکات ایمنی از جانب راننده است.

او با بیان اینکه در همه تصادفات راننده مقصر نیست، تصریح کرد: در مواردی اگر طبق بررسی های کارشناس صحنه، راننده حین تصادف، سرعت مجاز و واکنش به موقع داشته باشد، در اینجا مقصر به شمار نمی آید.
 
 18:30
 
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا ادامه داد: عابران نیز برای حفظ خود وظایف مشخصی دارند و رعایت نکات لازم برای برای حفظ جان آنان الزامی است.
 
او گفت: میزان قصور عابران در تصادفات کمتر از 10 درصد است و در کل نباید کارهایی انجام دهند که منجر به تصادف شود؛ برای مثال از طول بزرگراه و خیابان برای تردد استفاده نکنند و در حد امکان از پیاده رو استفاده کنند و در جاهایی که محل های خط کشی در نظر گرفته شده فقط مجازند از این محل ها استفاده کنند. 
 
رحمانی اضافه کرد: یکی از علل بالابودن میزان تصادفات در کشور ما بحث های ساختاری است؛ در کشورهای موفق در کنترل میزان سوانح رانندگی سه مقوله راه، عامل انسانی و وسیله موثر است، اگر بخواهیم ایمنی را افزایش دهیم باید این سه عامل را به طور متوازن ارتقا دهیم و استانداردهای موجود در ایمنی را در این سه مقوله بالا ببریم.

میثم مهدیار کارشناس جامعه شناسی میهمان تلفنی برنامه در ادامه به بررسی جامعه شناسانه تصادفات رانندگی پرداخت و گفت: عابران پیاده تنها مقصر حوادث رانندگی نیستند و این امر متاثر از دو وجه ساختاری و فرهنگی است.
 
 18:30
 
او با بیان اینکه فرد در دنیای امروز سردرگم مانده تصریح کرد: انسان به لحاظ ویژگی هایی که دارد می تواند با تغییرات محیطی همراه  شود، اما رشد کلانشهرها باعث شده انسانها مبهوت این تغییرات شوند و نتوانند با اقتضائات زندگی شهری همگام شوند.
 
او با انتقاد از عملکرد وزارت اموزش و پرورش در این باره، خاطر نشان کرد: این ارگان بر اساس اقتضائات زندگی شهروندی تنظیم نشده و به طور ویژه به رفتارهای ترافیکی بسیار کم پرداخته است.
 
مهدیار اضافه کرد: در شهرسازی و معماری شهرها هم باید توجه به مباحث ایمنی، فرهنگی و سرمایه اجتماعی درنظر گرفته شود.
 
او گفت: ناجا نیز برای نهادینه کردن پیام های خود به سرمایه اجتماعی بالاتری نیاز دارد و با این ساز و کارها نمی توان در بدو امر عابر پیاده را به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی جریمه کرد.
 
 
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۲°    ۳۳°