پرداخت برخط مالیات املاک، گامی برای تسهیل کسب و کار

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
16:11 - پنجشنبه 12 تير 1399
کد خبر : ۷۱۲۹۴۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۲
رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد، برخط شدن پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک را گامی مهم در بهبود فضای کسب و کار و رافع بخش بزرگی از مشکلات پیشین دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد، اخذ مالیات از معامله املاک را از معیارهای موثر در سطح شاخص کسب و کار در عرصه اقتصاد بین المللی دانست و گفت: نقل و انتقال املاک و مالیات آنها علاوه بر تاثیرگذاری بر بخش هایی از اقتصاد داخلی، یک معیار موثر اقتصادی جهانی نیز محسوب می شود.
 
فیروزی درباره محاسن الکترونیکی و برخط شدن تعاملات بازار املاک گفت: مردم در حال حاضر برای پرداخت مالیات املاک باید سندی را از دفترخانه گرفته و به اداره دارایی تحویل دهند و تعیین میزان مالیات نیز مدت زمانی طول می کشد.
 
وی افزود: گاهی بعد از چند روز با مراجعه دوم، رقم مالیات مشخص شده و فر می تواند آن را پرداخت کند، اما گاهی ممکن است مراحل بیشتری طی شود و این مراجعات نیز زمان بر است که با الکترونیکی شدن روند، این مشکلات رفع می شود.

مالیات

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد، حذف مواجه زخ به رخ مودی مالیاتی با مالیات دهنده را از امتیازات برخط شدن پرداخت مالیات املاک خواند و گفت: این موضوع گلوگاهی در روند اخذ مالیات است و می تواند حتی زمینه ساز فساد نیز باشد، اما در دولت الکترونیک، این مواجهه به کمترین حد می رسد.
 
فیروزی افزود: با برخط شدن امکان پرداخت مالیات املاک که در حال حاضر در 260 دفترخانه در تهران صورت می گیرد، مراجعه کننده برگه ای را در دفترخانه تحویل گرفته و همانجا به صورت سیستماتیک مشخص می شود که مالیات ملک، بسته به ویژگی هایی مانند محل و منطقه، چقدر است و امکان پرداخت نیز فراهم است.
 
وی با ذکر دو دلیل عمده برای اتخاذ این تصمیم گفت: یک دلیل بهبود رتبه ایران در عرصه جهانی کسب و کار بود و دلیل دیگر نیز این بود که مردم تغییرات مثبت در فضای کسب و کار را حس کنند و بخشی از مشکلاتشان بطور واقعی رفع شود.
 
مالیات

محمد جمشیدی، دبیر هیئت مدیره کانون سردفترداران با استقبال از اینکه انجام امور مالیاتی ظرف چند دقیقه می تواند صورت بگیرد، گفت: انتخاب دفترخانه به عنوان پیشخوان این سامانه اقدام هوشمندانه ای است چون همه آنها شناخته شده اند و زیرساخت های لازم را نیز دارند. 
 
 وی افزود: در روند سنتی، مراجعه کننده باید دستکم بیست تا سی سند کاغذی با خود به اداره دارایی می برد، اما با روند جدید علاوه بر اینکه در زمان، صرفه جویی می شود، استفاده از کاغذ نیز به مراتب کمتر می شود.
 
جمشیدی ابراز امیدواری کرد کاستی های روند جدید نیز زودتر شناسایی و رفع شوند و افزود: در حال حاضر نیز دفترخانه ها دستکم در 7 مورد باید با دارایی تعامل کنند که زمان و انرژی زیادی می برد.
 
پرداخت برخط مالیات املاک، گامی برای تسهیل کسب و کار 
سیدمحمدرضا احمدی، مدیرکل اجرایی طرح جامع مالیاتی نیز گفت: امیدواریم این طرح به تمام سطح تهران تعمیم یابد و مردم دیگری نیازی به مراجعه و حضور فیزیکی در چند نهاد نداشته باشند.
 
 احمدی ارتباط چندجانبه دستگاه های مختلف را از امتیازهای روند جدید اخذ مالیات دانست و گفت: بخشی از اطلاعات مورد نیاز برای تعیین مالیات املاک در اختیار نبود و با فراهم شدن امکان تبادل اطلاعات میان دستگاه های مختلف تا حد زیادی مشکلات رفع می شود.
 
 
برچسب ها: گفتگوی خبری ، مالیات
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۰°    ۳۴°