اصلاح ساختار بودجه؛ یادداشتی تئوریک یا برنامه ای اجرایی؟

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
12:11 - جمعه 29 شهريور 1398
نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله موحدی کرمانی در دانشگاه تهران اقامه می‌شود توزیع ۵ هزار بسته نوشت افزار بین دانش‌آموزان مناطق سیل زده گلستان به همت ستاد اجرایی فرمان امام وزیر آموزش و پرورش از تدوین برنامه حمایت از نخبگان و المپیادی‌ها تا دو ماه آینده خبر داد وزیر تعاون: امسال بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه کشور با هدف ایجاد اشتغال پایدار در نظر گرفته شده است مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی: در ۵ ماه گذشته ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید داده شده است میرمحمدصادقی: این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد رشد داشته است وزیر نفت از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در بندرعباس بازدید کرد سازمان خصوصی سازی از آغاز پرداخت سود سهام عدالت از اواخر آذر خبر داد صندوق رفاه دانشجویی: وام‌های شهریه از ۱۵ مهر به دانشجویان متقاضی پرداخت می‌شود
کد خبر : ۷۱۳۰۰۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
منتقدان، گزارش سازمان برنامه و بودجه درباره اصلاح ساختار بودجه را فاقد قابلیت اجرای واقع بینانه دانستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 رحیم زارع، نماینده مردم شهرستان های آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه امری ضروری بود و همه بر آن توافق داشتند، گفت: در زمان بررسی و تصویب بودجه 98 حدود 160 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی در نظر گرفته شد و این درحالی بود که در کنار آن حدود 881 هزار میلیارد تومان یارانه های آشکار و پنهان پرداخت می شود.
 اصلاح ساختار بودجه؛ یادداشتی تئوری یا برنامه ای اجرایی؟
زارع افزود: این رقم حدود 5 برابر درآمد نفتی لحاظ شده در بودجه است و اگر بخواهیم سرانه یارانه پرداختی به مردم را محاسبه کنیم مبلغی حدود 10 میلیون و 700 هزار تومان می شود.
 
این نماینده مجلس افزود: این درحالی است که همین درآمد نفتی لحاظ شده در بودجه نیز محقق نمی شود.
 
زارع واگذاری بخشی از پروژه های عمرانی به مردم و خارج کردنشان از شمول دولت را یکی از راه های کاهش هزینه ها دانست و افزود: با ساماندهی وضع مالیات نیز می توان وابستگی بودجه به درآمد نفت را کاهش داد و در صورت محقق شدن برنامه های مالیاتی، رقمی حدود 40 هزار میلیارد تومان عاید دولت می شود.
 
فرید موسوی، یکی از نمایندگان تهران در مجلس نیز، مولد سازی درآمدهای پایدار، بهسازی نظام مالیاتی و اصلاح نظام یارانه ها را 3 محور عمده اصلاحات دولت در ساختار بودجه خواند و گفت: یکی از اشکالات این برنامه ها این است که گویی دولت همه آرزوهای خوب توسعه ای را بیان کرده و امیدوار به اجرای مواردی است که برخی از آنها سالهاست امکان اجرا ندارند.
 
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش سازمان برنامه و بودجه در زمینه اصلاح ساختار بودجه که با رویکرد قطع وابستگی به نفت، تهیه شده است، آن را فاقد قابلیت اجرای صددرصد دانست و افزود: به گمان من آنچه که ارائه شده، برنامه مورد نظر سازمان برنامه و بودجه است و هنوز تبدیل به برنامه دولت نشده است.
 اصلاح ساختار بودجه؛ یادداشتی تئوری یا برنامه ای اجرایی؟
زارع نیز با بیان اینکه بعد تئوریک این برنامه پررنگ تر از امکان اجرایی آن است، افزود: ما در سال 81 حدود 10 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم و این کسری بودجه در سال 97 به بیش از 80 هزار میلیارد تومان رسیده است.
 
وی افزود: اگر فروش نفت ما صفر باشد کسری بودجه سال 98 به 108 هزار میلیارد تومان می رسد و این رقم در سال 99 به 150 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد که از یارانه ای که فقط برای بنزین پرداخت می شود، بیشتر است.
 
موسوی بار دیگر این طرح را یک متن تئوری توصیف کرد و افزود: متاسفانه برای اجرای آن نیز اراده و اجماعی نیست.
 
نمایندگان تهران و آباده، اصلاح نظام اخذ مالیات را از مهمترین راهکارها برای افزایش درآمدهای دولت دانستند.
 
 

پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۱°    ۳۵°