آیا یارانه پردرآمدها حذف می شود؟

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
06:46 - يکشنبه 03 شهريور 1398
مشاور امنیت ملی عراق: تحریم‌های آمریکا علیه برخی عراقی‌ها تعرض به حاکمیت ملی و مردود است اتحادیه آفریقا حمله شبه‌نظامیان الشباب به نیروی صلح‌بانی مستقر در سومالی را محکوم کرد رئیس شورای نظامی سودان از مشارکت نظامیان این کشور در جنگ یمن حمایت کرد در پی کشته شدن ۵ دانش‌آموز سودانی، شورای نظامی سودان مدارس این کشور را تا اطلاع بعدی تعطیل کرد دانش‌آموزان سوداني در محكوميت كشتار دانش‌آموزان به دست نيروهاي امنيتي در خارطوم تظاهرات كردند تشدید درگیری‌ها در لیبی؛ رسانه‌ها از تعطیل شدن میدان نفتی شراره لیبی خبر دادند نخستین جلسه محاکمه «عمر البشیر»، رئیس جمهور سابق سودان امروز به اتهام فساد مالی برگزار می‌شود کره جنوبی: کره شمالی امروز ۲ موشک بالستیک با برد ۲۵۰ کیلومتر آزمایش کرد انفجار اتوبوس بر اثر برخورد با بمب کنار جاده‌ای در غرب افغانستان ۳۴ کشته و ۱۵ زخمی بر جا گذاشت ناکامی صدها آتش نشان فرانسوی در اطفای حریق جنگل‌های جنوب این کشور روسیه دعوت پرو را برای شرکت در نشستی درباره تحولات ونزوئلا رد کرد روسیه: شورای حکام درباره گزینه مدیرکل جدید آژانس به توافق جمعی رسیده است رویترز: رشد اقتصادی حوزه یورو در ماه‌های گذشته، روند کاهشی داشته است وزارت تجارت ترکیه: صادرات و واردات این کشور در ماه گذشته به صورت محسوسی کاهش یافته است دویچه‌وله: ۶۵۰ هزار نفر در آلمان سرپناه دائم ندارند؛ از این تعداد ۴۸ هزار نفر در خیابان‌ می‌خوابند گاردین: گرم شدن زمین موجب افزایش مرگ و میر و کاهش هوش، رشد و سوء تغذیه کودکان می‌شود
کد خبر : ۷۱۶۳۲۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
امیرآبادی نماینده مجلس معتقد است به دلیل سیاسی کاری و نبود بانک اطلاعاتی منسجم در کشور دولت نمی تواند یارانه پردرآمدها را قطع کند و فرید موسوی دیگر نماینده مجلس می گوید: تبصره 14 دولت را مکلف به حذف یارانه پردرآمدها و دهک های بالای جامعه کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مجلس گفت: بهمن ماه سال 89 که دولت یارانه را برقرار کرد بر این اساس بود که مردم در مصرف آب، برق و حامل های انرژی صرفه جویی کنند و دولت از مازاد این درآمدها سوپسیدی به صورت نفدی به مردم پرداخت کند.
 
دولت بعد از چندسال به این نتیجه رسید که یارانه به نیازمندان تعلق دارد و باید یارانه پردرآمدها را حذف کند که نه تنها از سال اولی که 63 میلیون نفر یارانه می گرفتند کم شده است بلکه تاکنون که 80 میلیون نفر یارانه می گیرند، سالانه نیز حدود یک میلیون نفر به جمع یارانه بگیران اضافه می شود. 
 
عقاید مختلف حذف یارانه پردرآمدها 
او افزود: از سال 93 و 94 در قانون بودجه، مجلس دولت را مکلف کرده است که یارانه افرادی که پردرآمد هستند را قطع کند که دولت هنوز این کار را انجام نداده است چون یارانه به سمت بحث های سیاسی و رای گیری و انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ربط داده شد؛ واقعیت این است که کسی نمی تواند یارانه را قطع کند.
 
امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه افراد پردرامد و دهک های بالا قابل شناسایی نیستند، گفت: بیشتر افرادی که یارانه شان قطع شده است افرادی هستند که زیرپوشش کمیته امداد، تامین اجتماعی، بازنشسته و مستمری بگیر هستند.
 
او گفت: به دلیل اینکه بانک اطلاعاتی منسجمی در کشور نداریم نمی توان خانوارها را از نظر درآمد به صورت دقیق تفکیک کرد.
 
امیرآبادی نماینده مجلس در ادامه افزود: وقتی هنوز ما نمی دانیم سه دهک بالا چه کسانی هستند نمی توان همان را نیز حذف کرد و دولت نمی تواند این کار را عملیاتی کند و همچنان به دلیل نبود زیرساخت ها و ابزارهای لازم و اطلاعات کافی این کار امکان پذیر نخواهد بود.
 
او افزود: برای رسیدن به امور مستمندان و مستضعفان جامعه راهکارهای مختلفی وجود دارد و حذف یارانه تنها راهکار نیست.به طور مثال از طریق یک لیتر بنزین به افراد جامعه می توانستیم در سال ..هزار میلیارد تومان به اف
 
به دلیل مشکلاتی که در شناسایی افراد پردرامد و کم درامد در جامعه وجود دارد نه تنها یارانه پردرامدها حذف نخواهد شد بلکه دولت به سمت حذف یارانه افراد کم درامد خواهد رفت. 
 
 امیرآبادی در ادامه افزود: دولت توانایی شناسایی دهک ها را ندارد و با این کار بازهم یارانه افراد فقیر قطع خواهد شد.
 
فرید موسوی نماینده مجلس گفت: تشکیل کارگروه و حذف یارانه افراد پردرامد تبصره 14 بودجه است که به دولت دیکته شده است. 
 
او افزود: نبود بانک های اطلاعات تجمیع شده از اطلاعات خانوارهای ایرانی و ثروت خانوارها داشته باشد یکی از مشکلات اصلی است. نبود اراده اصلی برای تشکیل بانک های اطلاعاتی نیز یکی از معزلات است چون هنوز قوانین ما به صورت جزیره ای است.
 
عقاید مختلف حذف یارانه پردرآمدها 
 او افزود: نگاه های جزیره ای دستگاه های مختلف شناسایی خانوارها را با چالش جدی مواجه کرده است. درباره 10 میلیون نفر در کشور هیچ اطلاعات ثبت شده ای  در کشور نداریم که برای بهبود وضعیت اقصادی کشور بانک های اطلاعاتی ضروری است. 
 
موسوی گفت: در بررسی های اولیه، حذف هر دهک به قیمت سال 97 حدود 4 هزار میلیارد تومان می تواند به درآمدهای کشور کمک کند بنابراین با توجه به الزام تبصره 14 برای حذف 3 دهک از حذف این 3 دهک حدود  12 هزار میلیارد تومان برای کشور درآمد زایی خواهد داشت.
 
او افزود: ناکارآمدی مدیریت داخل کشور، تحریم های بین المللی معیشت اقشار آسیب پذیر جامعه را تهدید می کند بنابراین در درجه اول باید اقشار آسیب پذیر حمایت کنیم.
 
 موسوی افزود: برای جبران برخی هزینه ها ممکن است پول پرقدرتی را وارد جامعه کنیم که تورم را به جامعه تحمیل خواهد کرد که عواقب آن دامنگیر مردم خواهد شد بنابراین با حذف سه دهک بالای یارنه می توان به اقتصاد کشور کمک کرد. 
 
اجازه بررسی حساب های بانکی این امکان را به ما می دهد که یارانه افراد پردارمد و دهک های بالا را حذف کرد.
 
موسوی افزود: در حوزه مالیات سازمان مالیاتی اسامی دستگاه هایی که مالیات شفافی نداشتند به مجلس ارائه کرده اند که این اقدام موجب شده در یک ماه اخیر بسیاری از دستگاه ها نظام مالیاتی خود را به سمت شفافیت برده اند و اراده ای که بین مجلس و دولت شکل گرفت این امر را محقق کرده است.
 
او افزود: همانطور که در اجرای طرح رجیستری خواستیم و عملی شد به مدیران جسور نیاز داریم که قوانین به درستی انجام شود.
 
موسوی گفت: برای حذف یارانه افراد پردرامد باید تصمیم جدی بگیریم و اراده کافی وجود داشته باشیم.  
 
50 درصد درآمد حاصل از آزادسازی قیمت ها برای یارانه در نظر گرفته شد که در برخی موارد حتی 100 درصد یارانه از بودجه تامین شده است.
 
آیا یارانه پردرآمدها حذف می شود؟ 
وحید شقاقی کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط تلفنی گفت: نظام یارانه، مالیات و بانکی ما دچار مشکل است و برای بازتوزیع ثروت بین دهک های کم درآمد همیشه مشکل شناسایی افراد بوده است.
 
برای اصلاح امور( نظام مالیاتی، بانکی و یارانه) باید به سمت شفافیت اطلاعات برویم که برای این کار متغیرهای زیادی وجود دارد که در یارانه 70 درصد یارانه پنهان به افراد پردرامد می رسد باید توزیع یارانه را بر اساس درامد افراد انجام دهیم.
 
وحید شقاقی در ادامه گفت: درامد نفتی نیازی به اصلاح این سه نظام را نمی  داد  اما با توجه به مشکلاتی که در صادرات ننفت به وجود امده برای کاهش شکاف طبقاتی نیازمند اصلاحی برخی درامدها هستیم.
 
بخشی از حذف درامد های نفتی را باید با درامدهای مالیاتی پوشش دهیم بنابراین با توجه به درامدهای نفتی عزمی برای حذف یارانه و اصلاح مالیات و درامدهای مالیاتی نبوده است.
 
دولت از سال اواخر  98 مجبور خواهد بود اصلاحاتی در  امور بانکی و مالیاتی انجام دهد که یارانه های پنهان باید از طریق بانک های اطلاعاتی و شفافیت انجام شود بنابراین بدون اطلاعات هیچ اصلاح ساختاری نخواهیم داشت.
 
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۳°    ۳۶°