مسیر ناهموار فیلمنامه نویسی

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
11:38 - شنبه 17 خرداد 1399
کد خبر : ۷۱۷۰۳۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
آزادی عمل و کار انفرادی نقس بسزایی در نوشتن یک فیلمنامه استاندارد با کیفیت دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 رئیس انجمن فیلمنامه نویسان سینما با بررسی جایگاه فیلمنامه نویسی در سینمای ایران به شهر فرنگ گفت: در مسیر تولید فیلم در سینما، گروهی کارکردن در نوشتن فیلمنامه نتیجه مطلوبی نخواهد داد. فیلمنامه نویسی باید انفرادی باشد.

حجت قاسم زاده اصل با بیان اینکه ساختن فیلم نتیجه یک کار هماهنگ گروهی است، افزود: جای تعجب و شگفتی است که فیلمنامه بد زودتر ساخته می شود. موج سینمای کمدی ریشه سینما و فیلمنامه خوب را می زند.

مسیر ناهموار فیلمنامه نویسی

رئیس انجمن فیلمنامه نویسان سینما با بیان اینکه پیش تولیدهای نرم افزاری نداریم، گفت: هیچ کس در جهان نیست که از روی فیلمنامه بتواند حدس بزند فیلم موفق می شود یا نه.

او گفت: بیننده غیر قابل پیش بینی است. بهمین دلیل نمی توان موفقیت فیلم را پیش بینی کرد. بیشتر فیلم های سینمایی ساخته شده زمان مرده دارند که می توان آنها را کوتاه کرد. مردم باهوشند و منتظر نویسنده و کارگردان نمی نشینند. می فهمند که در ساخت فیلم "آب بستند" .

قاسم زاده دربار چرایی بی کیفیتی فیلم های سینمایی گفت: در تلویزیون ساخت فیلم دقیقه ای است و در سینما قصه لاغر فیلم که مجذوب بازیگر می شود باعث می شود بیننده متوجه  شود که در فیلم آب بسته شده است.

او گفت: تفکر نویسنده هراسی، نویسندگان را فلج کرده است. نویسنده آزادی ندارند.

قاسم زاده، نویسنده و کارگردان سینما افزود: تهیه کنندگان و سینماداران فیلمی را می خواهند که بفروشد، با خوب و بد بودنش کاری ندارند. دولت هم وظیفه نظارتی خود را رها کرده است.

مسیر ناهموار فیلمنامه نویسی

نویسنده و مترجم معتقد است فیلمنامه های استاندارد سینمایی، ماندگار می شود. در تاریخ سینمای جدی ایران از دهه 40 تاکنون، فیلمنامه برجسته ای که نتیجه کار گروهی باشد نداریم.

امیرعطا جولایی افزود: مولف با کسی که فیلمنامه می نویسد متفاوت است. کارگردان های زیادی دارند که تصور می کنند چون فیلمنامه را خودشان نوشته اند، مولفند.

او افزود: لزومی ندارد کارگردان ها از اینکه به او مولف نمی گوئیم، بهراسند. ضعف فیلمنامه مشکل بنیادین سینمای ماست. اساساً قدرت تشخیص فیلمنامه خوب از بد وجود ندارد تا مانع از ساخت اثری با فیلمنامه بد شود.

 جولایی گفت: ظاهرا سر صحنه آنقدر خوش می گذرد که به مراحل پیش تولید، توجه چندانی نمی شود و همه دوست دارند زودتر به مرحله فیلمبرداری برسند.

 

پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۲°    ۳۴°