بیست و پنج سال سریعتر از رشد فرهنگ

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
16:38 - دوشنبه 25 شهريور 1398
مشاور امنیت ملی عراق: تحریم‌های آمریکا علیه برخی عراقی‌ها تعرض به حاکمیت ملی و مردود است اتحادیه آفریقا حمله شبه‌نظامیان الشباب به نیروی صلح‌بانی مستقر در سومالی را محکوم کرد رئیس شورای نظامی سودان از مشارکت نظامیان این کشور در جنگ یمن حمایت کرد در پی کشته شدن ۵ دانش‌آموز سودانی، شورای نظامی سودان مدارس این کشور را تا اطلاع بعدی تعطیل کرد دانش‌آموزان سوداني در محكوميت كشتار دانش‌آموزان به دست نيروهاي امنيتي در خارطوم تظاهرات كردند تشدید درگیری‌ها در لیبی؛ رسانه‌ها از تعطیل شدن میدان نفتی شراره لیبی خبر دادند نخستین جلسه محاکمه «عمر البشیر»، رئیس جمهور سابق سودان امروز به اتهام فساد مالی برگزار می‌شود کره جنوبی: کره شمالی امروز ۲ موشک بالستیک با برد ۲۵۰ کیلومتر آزمایش کرد انفجار اتوبوس بر اثر برخورد با بمب کنار جاده‌ای در غرب افغانستان ۳۴ کشته و ۱۵ زخمی بر جا گذاشت ناکامی صدها آتش نشان فرانسوی در اطفای حریق جنگل‌های جنوب این کشور روسیه دعوت پرو را برای شرکت در نشستی درباره تحولات ونزوئلا رد کرد روسیه: شورای حکام درباره گزینه مدیرکل جدید آژانس به توافق جمعی رسیده است رویترز: رشد اقتصادی حوزه یورو در ماه‌های گذشته، روند کاهشی داشته است وزارت تجارت ترکیه: صادرات و واردات این کشور در ماه گذشته به صورت محسوسی کاهش یافته است دویچه‌وله: ۶۵۰ هزار نفر در آلمان سرپناه دائم ندارند؛ از این تعداد ۴۸ هزار نفر در خیابان‌ می‌خوابند گاردین: گرم شدن زمین موجب افزایش مرگ و میر و کاهش هوش، رشد و سوء تغذیه کودکان می‌شود
کد خبر : ۷۱۷۴۱۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
بیست و پنج سال قبل در چنین روزهایی، نخستین سیمکارت های تلفن همراه در ایران باوجود مخالفت ها و بدبینی ها نسبت به کارآمد بودن آن، فعال شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
با پایان دهه دوم مردادماه ۱۳۹۸ سابقه حضور تلفن همراه در ایران به یک ربع قرن رسید و این درحالی است که بیست و پنج سال قبل، بسیاری عقیده داشتند که این فناوری کارایی نخواهد داشت و همانند اغلب پدیده‌های لوکس و تشریفاتی، دیر یا زود از مد خواهد افتاد.

در آن زمان، علاوه بر مخالفت‌های سیاسی در مجلس و حتی در دولت وقت، و نیز استدلال برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه وقتی در استفاده از تلفن‌های ثابت این همه مشکلات وجود دارد، قطعا در کارکرد تلفن‌های سیار مشکلات بیشتری رخ خواهد داد، مردم نیز رغبتی به استفاده از موبایل نداشتند و شرکت پست برای فروش سینمکارت‌ها اعلام کرد به هر کارمندی که برای دریافت سیمکارت ثبت نام کند، پاداش نقدی در نظر می‌گیرد.

نخستین سیمکارت‌ها هم بصورت رایگان در میان مسئولان، مدیران و نمایندگان مجلس توزیع شدند و در مرحله بعد، گروهی از بازاریاب‌ها تلاش کردند پزشکان، مهندسان، بازاریان و مدیران را به داشتن موبایل تشویق کنند.

اما این روز‌های کم مشتری در مراحل اولیه، خیلی زود سپری شد و با آشناتر شدن مردم، استقبال از تلفن همراه به قدری افزایش یافت که در مراحل بعدی، خریداران ساعت‌ها در صف پیش خرید و ثبت نام ایستادند و بسیاری نیز چندین سیمکارت، از سه چهار خط گرفته تا چند هزار خط، خریدند.

مثل اغلب فناوری‌های عصر جدید، موبایل نیز آنچنان سریع و فراگیر همراه مردم شد و به زندگی اشخاص و خانواده‌ها راه یافت که فرهنگ قادر به پا به پا همراه شدن با آن نبود و بازهم جا ماند.

بار دیگر یک تکنولوژی الکترونیکی به نام موبایل با پیشرفت‌های پی در پی و قابلیت‌های جدیدش، بی رحمانه و بی مبالات، عرف‌ها و باید و‌ها و نباید‌های انسانی را زیر پا گذاشت و حتی تبدیل به پدیده‌ای دردسر ساز شد.
 
ماموران پلیس، مقامات و نهادهای دولتی، نخستین مشتریان موبایل
در تاریخچه ورود موبایل به ایران، اگرچه روز‌های متعددی ذکر شده و حتی غرضی، وزیر وقت پست و تلگراف و تلفن از راه اندازی نخستین تلفن‌های بی سیم برای پلیس گفته است، اما شرکت ارتباطات سیار ایران بطور رسمی در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۳، با واگذاری ۴ سیم کارت به نهاد ریاست جمهوری، عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران را رسماً آغاز کرده است.

بهره برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور، ابتدا در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با ۲۴ سایت BTS و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد و به دنبال استقبال مردم، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور برآمد.

در ادامه و بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هیأت دولت اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد ریال تصویب کرد و تمامی وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیار ایران واگذار شد.

با جدی شدن خصوصی‌سازی صنعت مخابرات کشور، این شرکت با درک اقتضائات جدید بازار رقابت، از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را با نام تجاری همراه اول ادامه داد.

در سال ۱۳۸۹ این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و در ۲۸ آذر ۱۳۸۹، پنج درصد سهام (معادل ۱۰۳ میلیون سهم) خود را در فرابورس عرضه کرد. روز ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ نماد همراه اول در بازار بورس بازگشایی شد و این شرکت از آن سال در بازار بورس حضور دارد.

گوشی‌های هوشمند؛ نسل جدید و فرهنگ جدید

با ورود گوشی‌های هوشمند به بازار، به یکباره تحولی عظیم در عرصه تلفن‌های همراه ایجاد شد و باز هم این پیشرفت‌های بی مقدمه و تغییرات برق آسا، باعث ایجاد چالش‌های بسیاری در زمینه فرهنگی و اجتماعی شد.

به هر روی در سالروز تولد این همراه پرسرعت، یادآوری برخی از نکات هنگام استفاده از تلفن همراه مناسب است:

۱. زمانی که کسی با ما صحبت می‌کند به او احترام بگذاریم و یا در صورتی که در جلسه‌ای هستید که یکی از مخاطبان فرد مورد نظر هستید، توجه کامل و بی‌کم‌وکاست خود را به آن شخص بدهید و از ور رفتن با موبایل خود به دلایل مختلف٬ برای اس‌ام‌اس بازی و پاسخ به تماس‌ها یا چک کردن ایمیل‌ها٬ بپرهیزید. اگر تماسی آن‌قدر مهم است که باید به آن پاسخ دهید٬ از طرف صحبت خود عذرخواهی کنید و اجازه بگیرید و پس از آن مکالمه با آن سوی خط را آغاز کنید.

۲. دقت کنید که هنگامی که با موبایلتان صحبت می‌کنید، یک مکالمه خصوصی بین شما و طرف مقابلتان وجود دارد. پس لازم نیست که با صدای بلند خود حریم دور و بر خود را تحت تاثیرقرار دهید و دیگران را ناراحت کنید. فقط فریاد نزنید. همیشه حواس‌تان باشد تا وقتی مشغول مکالمه با موبایل هستید٬ داد و هوار راه نیندازید. به طور متوسط کاربران موبایل در هنگام مکالمه تلفنی صدای خود را ۳ برابر بلندتر از مکالمات حضوری می‌کنند. همیشه حواس‌تان به بلندی صدای‌تان باشد.

۳. هنگامی که در یک مهمانی مهم یا جلسه کاری هستید یا با کسی قرار دارید، بدانید که بزرگترین عاملی که میتواند این صحبت دوستانه و دو نفره را به مخاطره بیاندازد، زنگ خوردن ناگهانی موبایل شما است. چیزی که علاوه بر ناراحت کردن طرف مقابلتان، باعث می‌شود تا او را مانند گروگانی در بین تماس تلفنی خود گیر بیاندازید. پس با توجه بیش از اندازه به موبایل٬ آرامش خود و همراهان‌تان را به هم نزنید. همیشه پیش از نشستن پشت میز با دوست یا همراهان‌تان٬ موبایل خود را در وضعیت سایلنت قرار دهید.

۴. مکان‌هایی هستند که در سراسر جهان به‌طور معمولی باید سکوت در آن‌ها حفظ شود. به نوعی سکوت جزو ابتدایی‌ترین حریم آن هاست. مکان‌هایی مثل سالن‌های تئاتر و سینما ٬مساجد و بسیاری از مکان‌های مربوط به عبادت شهروندان٬ کتابخانه‌ها یا حتی مراسم ترحیم٬ جا‌هایی هستند که حفظ سکوت در آن‌ها شرط لازم حضور است. پس مطمئن شوید که وقتی در چنین موقعیتی حضور دارید٬ موبایل‌تان امکان ابراز وجود نداشته باشد.

۵. از گزینه پیام صوتی (Voicemail) موبایلتان استفاده کنید و تماس غیر ضروری خود را به‌وسیله آن ردگیری کنید و در مواقع لازم به آن‌ها پاسخ دهید.

۶. هرگز در مکان‌های عمومی و جا‌هایی که می‌دانید کسی یا کسانی منتظر پایان تماس شما هستند، آن‌ها را منتظر پایان تماس تلفنی خود نگذارید. چنین رفتاری در هیچ جای دنیا قابل پذیرش نیست. اگر تماس تلفنی شما واقعا چنین اهمیت بالایی دارد٬ ادب حکم می‌کند آن مکان را ترک کنید پس از اتمام مکالمه به آن جا برگردید.

۷. هنگام رانندگی هیچ‌گاه اس ام اس ندهید.

۸. در زمان مکالمه در مکان‌های عمومی به هر دلیلی مشغول مکالمه تلفنی می‌شوید٬ مراقب ادبیاتی که در مکان‌های عمومی به کار می‌برید باشید. مخصوصا زمانی که می‌دانید کسی یا کسانی صدای شما را می‌شنوند. کسی نمی‌داند که موضوع صحبت شما چیست و فقط کلماتی را که یک‌سویه شما بر زبان می‌آورید میشوند. پس بهتر است از گفتار پاکیزه‌ای بهره بگیرید.

۹. به فضای شخصی و حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید. اگر مجبورید در یک مکان عمومی از تلفن همراه خود استفاده کنید٬ سعی کنید میان شما و دیگرانی که در اطراف‌تان نشسته یا ایستاده‌اند دست‌کم سه متر فاصله باشد.

۱۰. اگر در خارج از شهر و به‌خصوص کشور خود هستید، در هنگام مکالمات سعی کنید به نوع بکار بردن الفاظ و کلمات دقت خاصی کنید. بسیاری از گفتار‌ها و جمله بندی‌های عادی، ممکن است در فرهنگ‌های مختلف طور دیگری برداشت شوند.
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۸°    ۳۲°