نشریات سینمایی؛ پرتعداد و کم اثر

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
10:46 - چهارشنبه 01 آبان 1398
معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره سوء استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای دخالت در امور داخلی کشورها هشدار داد نيروهاي عراقي تلاش شماري از اعضاي باقي مانده داعش را براي حمله به ميدان نفتي علاس در شرق استان صلاح الدين ناكام گذاشتند رئيس‌جمهور فرانسه تلفني با همتای روس خود درباره تحولات شمال شرق سوريه گفتگو کرد فاکس نیوز: ۱۰۰ خودروی زرهی آمریکا پس از ترک شمال شرق سوریه وارد عراق شدند القدس العربی: هدف اصلی آمریکا از ابقای شماری از نظامیانش در سوریه، حمایت از اسرائیل است نيروهاي خليفه حفتر مواضع نظاميان دولت وفاق ملی را در شرق طرابلس بمباران كردند دادستان کل نظامی دولت وفاق ملی لیبی حکم بازداشت خلیفه حفتر را به اتهام قتل و ربودن غیرنظامیان صادر کرد در حمله مسلحانه طالبان به ولایت قندوز در شمال افغانستان ۱۸ پلیس کشته شدند هزاران سودانی با تظاهرات در شهرهای مختلف، انحلال حزب حاکم عمر البشیر، رئیس جمهور سابق را خواستار شدند مراسم تاج گذاری «ناروهیتو» امپراتور جدید ژاپن در توکیو برگزار شد
کد خبر : ۷۱۷۴۲۳
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
نویسندگان نشریات سینمایی معتقدند این عرصه از حوزه نشر، بیش از آنکه به تعدد رسانه یا فراوانی خبرنگاران و نویسندگان نیاز داشته باشد، به آموزش تخصصی و ارتقای کیفیت مطالب نیازمند است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
شاهین امین، روزنامه نگار با بیان اینکه روزنامه نگاری یک حرفه به تمام معناست، اظهار داشت: این فن کاملا بصورت تخصصی و تا مراحل پس از پی اچ دی تدریس می‌شود و مدارج علمی و آکادمیک مشخصی دارد، بنابر این کسی که وارد این عرصه می‌شود باید این فن و دانش را فراگرفته باشد.
نشریات سینمایی؛ پرتعداد و کم اثر
امین با بیان اینکه خبرنگار باید علاوه بر حوزه عمومی، در عرصه تخصصی مشخصی نیز توانمند باشد، تصریح کرد: در عرصه سینما نیز ما باید خبرنگار قوی و تخصصی داشته باشیم.

این روزنامه نگار با انتقاد از حجم گسترده نشر مطالب مربوط به سینما، گفت: جامعه ما ظرفیت پذیرش این حجم از تولید را در عرصه سینما ندارد و ما بیش از اندازه به اهمیت و جایگاه آن بها داده ایم.

وی اضافه کرد: به تبع این موضو، تعدد نشریات و رسانه‌های سینمایی ما و صفحات و بخش‌هایی که به سینما اختصاص داده می‌شود، به مراتب بیش از ظرفیت سینمای ماست.

امین افزود: این حجم از تولید، به نیروی انسانی زیادی نیز نیاز دارد و من معتقدم که ظرف و مظروف باید متناسب باشد تا کیفیت مطالب پائین نیاید.
نشریات سینمایی؛ پرتعداد و کم اثر
علی اکبر عبدالعلی زاده، روزنامه نگار دیگر حاضر در برنامه شهرفرنگ، با اشاره به دوره‌های مختلف شکل گیری نشریات سینمایی اظهار داشت: هر حوزه‌ای برای رشد پایدار نیاز به فعال بودن رسانه‌های مختص خود است، اما در عرصه سینما ما چنین امکانی را نداشتیم و با وجود تعدد نشریات از ماهنامه گرفته تا روزنامه ها، رشد مناسبی را شاهد نبوده ایم.

عبدالعلی زاده افزود: این رشد در عرصه نشریات سینمایی شبیه به موجودی فربه است که اندام نامیزانی دارد و یکی از دلایل آن، تمرکز رسانه‌های سینمایی در تهران است.

این روزنامه نگار اضافه کرد: تنوع چشمگیری که ما در عرصه نشریات سینمایی می‌بینیم، در شهر‌های دیگر دیده نمی‌شود و حتی در تهران نیز پایدار نیست و گاهی فقط با انتشار ۳ شماره متوقف شده است.

عبدالعلی زاده گفت: وقتی در حوزه رسانه حضور فراگیر و پایدار وجود نداشته باشد، این عرصه از رسانه نیز قدرت موثری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه آموزش، یک مقوله پراشکال در عرصه نشریات سینمایی است، افزود: از دهه ۷۰ به این سو ما با بدنه گسترده‌ای از خبرنگاران مواجه شدیم که بدون کمترین آموزش و تحصیل، وارد این عرصه شدند و حتی در حوزه‌های سیاسی شروع به فعالیت کردند.

عبدالعلی زاده گفت: از آنجایی که ظاهرا ما در حوزه رسانه‌ها همواره با قحط الرجال مواجه ایم، در این دوره ما با خبرنگارانی مواجه شدیم که در مدت ۳ ماه تبدیل به دبیر و سردبیر می‌شدند.

وی افزود: بخش زیادی از این خبرنگاران دچار ریزش شدند و برخی نیز دچار خودشیفتگی شدند.

شاهین امین با رد بخشی از اظهارات عبدالعلی زاده، گفت: من با اینکه برخی‌ها در عرض ۶ ماه سردبیر شدند با این شدت موافق نیستم، اما معتقدم که ما نیروی کافی کیفی نداریم.

وی افزود: این مشکل فقط مختص نشریات سینمایی نیست و تقریبا همه حوزه‌های نشر و متاسفانه حتی عرصه‌های دیگر را نیز شامل می‌شود.

این روزنامه نگار با بیان اینکه یک روزنامه نگار سینمایی به ویژگی‌هایی بیشتر از مهارت‌های خبرنگاری نیاز دارد، افزود: برای روزنامه نگار سینمایی، سینما باید مسئله اصلی او باشد و بیش از اطلاعات سینمایی باید دغدغه سینما را داشته باشد.

در ادامه این بحث، عبدالعلی زاده گفت: حوزه خبر بیشتر از آنکه یک موضوع آکادمیک باشد، به تجربه نیاز دارد و هیچ دانشگاه یا مرکز آموزشی نمی‌تواند آن را با جزوه و کلاس به دانش جویان منتقل کند.

این روزنامه نگار افزود: در دوره‌ای یک دوره آموزشی برای روزنامه نگاران سینمایی دایر شد که بسیار کارساز بود و اغلب اعضای گروهی که در آن دوره‌های آموزشی شرکت کردند، بعد‌ها به ماهرترین و موثرترین روزنامه نگاران تخصصی سینمای کشور تبدیل شدند.

شاهین امین نیز با اشاره به اینکه خود او از پرورش یافتگان همان کلاس‌های آموزشی است، گفت: بین منتقد و روزنامه نگار تفاوت وجود دارد.

وی با بیان اینکه هیچ یک از این حرفه‌ها برتری و امتیازی نسبت به یکدیگر ندارند، افزود: منتقد یا خبرنگار یک شغل است و این‌ها همانند پزشکی، معلمی، رفتگری یا قنادی یک شغل است، اما آنچه که مهم است "خبرنگار خوب" یا "منتقد خوب" بودن است.

امین افزود: ما منتقدان درجه یک و خوبی داشتیم که نتوانستند روزنامه نگاران موفقی شوند و عکس این شرایط نیز وجود داشته است و شاهد بودیم که گروهی از بهترین فعالان عرصه نقد، نتوانستند روزنامه نگاران موفقی باشند.


ویدئو کامل برنامه پنجشنبه شب شهرفرنگ منتشر می‌شود.
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۱°    ۱۸°