نشریات سینمایی؛ پرتعداد و کم اثر

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
01:56 - يکشنبه 29 دی 1398
کد خبر : ۷۱۷۴۲۳
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
نویسندگان نشریات سینمایی معتقدند این عرصه از حوزه نشر، بیش از آنکه به تعدد رسانه یا فراوانی خبرنگاران و نویسندگان نیاز داشته باشد، به آموزش تخصصی و ارتقای کیفیت مطالب نیازمند است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
شاهین امین، روزنامه نگار با بیان اینکه روزنامه نگاری یک حرفه به تمام معناست، اظهار داشت: این فن کاملا بصورت تخصصی و تا مراحل پس از پی اچ دی تدریس می‌شود و مدارج علمی و آکادمیک مشخصی دارد، بنابر این کسی که وارد این عرصه می‌شود باید این فن و دانش را فراگرفته باشد.
نشریات سینمایی؛ پرتعداد و کم اثر
امین با بیان اینکه خبرنگار باید علاوه بر حوزه عمومی، در عرصه تخصصی مشخصی نیز توانمند باشد، تصریح کرد: در عرصه سینما نیز ما باید خبرنگار قوی و تخصصی داشته باشیم.

این روزنامه نگار با انتقاد از حجم گسترده نشر مطالب مربوط به سینما، گفت: جامعه ما ظرفیت پذیرش این حجم از تولید را در عرصه سینما ندارد و ما بیش از اندازه به اهمیت و جایگاه آن بها داده ایم.

وی اضافه کرد: به تبع این موضو، تعدد نشریات و رسانه‌های سینمایی ما و صفحات و بخش‌هایی که به سینما اختصاص داده می‌شود، به مراتب بیش از ظرفیت سینمای ماست.

امین افزود: این حجم از تولید، به نیروی انسانی زیادی نیز نیاز دارد و من معتقدم که ظرف و مظروف باید متناسب باشد تا کیفیت مطالب پائین نیاید.
نشریات سینمایی؛ پرتعداد و کم اثر
علی اکبر عبدالعلی زاده، روزنامه نگار دیگر حاضر در برنامه شهرفرنگ، با اشاره به دوره‌های مختلف شکل گیری نشریات سینمایی اظهار داشت: هر حوزه‌ای برای رشد پایدار نیاز به فعال بودن رسانه‌های مختص خود است، اما در عرصه سینما ما چنین امکانی را نداشتیم و با وجود تعدد نشریات از ماهنامه گرفته تا روزنامه ها، رشد مناسبی را شاهد نبوده ایم.

عبدالعلی زاده افزود: این رشد در عرصه نشریات سینمایی شبیه به موجودی فربه است که اندام نامیزانی دارد و یکی از دلایل آن، تمرکز رسانه‌های سینمایی در تهران است.

این روزنامه نگار اضافه کرد: تنوع چشمگیری که ما در عرصه نشریات سینمایی می‌بینیم، در شهر‌های دیگر دیده نمی‌شود و حتی در تهران نیز پایدار نیست و گاهی فقط با انتشار ۳ شماره متوقف شده است.

عبدالعلی زاده گفت: وقتی در حوزه رسانه حضور فراگیر و پایدار وجود نداشته باشد، این عرصه از رسانه نیز قدرت موثری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه آموزش، یک مقوله پراشکال در عرصه نشریات سینمایی است، افزود: از دهه ۷۰ به این سو ما با بدنه گسترده‌ای از خبرنگاران مواجه شدیم که بدون کمترین آموزش و تحصیل، وارد این عرصه شدند و حتی در حوزه‌های سیاسی شروع به فعالیت کردند.

عبدالعلی زاده گفت: از آنجایی که ظاهرا ما در حوزه رسانه‌ها همواره با قحط الرجال مواجه ایم، در این دوره ما با خبرنگارانی مواجه شدیم که در مدت ۳ ماه تبدیل به دبیر و سردبیر می‌شدند.

وی افزود: بخش زیادی از این خبرنگاران دچار ریزش شدند و برخی نیز دچار خودشیفتگی شدند.

شاهین امین با رد بخشی از اظهارات عبدالعلی زاده، گفت: من با اینکه برخی‌ها در عرض ۶ ماه سردبیر شدند با این شدت موافق نیستم، اما معتقدم که ما نیروی کافی کیفی نداریم.

وی افزود: این مشکل فقط مختص نشریات سینمایی نیست و تقریبا همه حوزه‌های نشر و متاسفانه حتی عرصه‌های دیگر را نیز شامل می‌شود.

این روزنامه نگار با بیان اینکه یک روزنامه نگار سینمایی به ویژگی‌هایی بیشتر از مهارت‌های خبرنگاری نیاز دارد، افزود: برای روزنامه نگار سینمایی، سینما باید مسئله اصلی او باشد و بیش از اطلاعات سینمایی باید دغدغه سینما را داشته باشد.

در ادامه این بحث، عبدالعلی زاده گفت: حوزه خبر بیشتر از آنکه یک موضوع آکادمیک باشد، به تجربه نیاز دارد و هیچ دانشگاه یا مرکز آموزشی نمی‌تواند آن را با جزوه و کلاس به دانش جویان منتقل کند.

این روزنامه نگار افزود: در دوره‌ای یک دوره آموزشی برای روزنامه نگاران سینمایی دایر شد که بسیار کارساز بود و اغلب اعضای گروهی که در آن دوره‌های آموزشی شرکت کردند، بعد‌ها به ماهرترین و موثرترین روزنامه نگاران تخصصی سینمای کشور تبدیل شدند.

شاهین امین نیز با اشاره به اینکه خود او از پرورش یافتگان همان کلاس‌های آموزشی است، گفت: بین منتقد و روزنامه نگار تفاوت وجود دارد.

وی با بیان اینکه هیچ یک از این حرفه‌ها برتری و امتیازی نسبت به یکدیگر ندارند، افزود: منتقد یا خبرنگار یک شغل است و این‌ها همانند پزشکی، معلمی، رفتگری یا قنادی یک شغل است، اما آنچه که مهم است "خبرنگار خوب" یا "منتقد خوب" بودن است.

امین افزود: ما منتقدان درجه یک و خوبی داشتیم که نتوانستند روزنامه نگاران موفقی شوند و عکس این شرایط نیز وجود داشته است و شاهد بودیم که گروهی از بهترین فعالان عرصه نقد، نتوانستند روزنامه نگاران موفقی باشند.


ویدئو کامل برنامه پنجشنبه شب شهرفرنگ منتشر می‌شود.
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱°    ۳°