ایران؛ متعهد به تامین امنیت آبراهه های دریایی

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
20:02 - چهارشنبه 27 شهريور 1398
«حافظ قشقایی» در دسته ۵۵ کیلوگرم نشان نقره دوضرب رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان در تایلند را کسب کرد فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، حضور تیم بانوان ایران در مسابقات قهرمانی جهان را به فدراسیون ایران تبریک گفت تیم بانوان ایران نخستین‌بار با حضور (بسامی، ارجمندخواه، حسینی و جهانفکریان) در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان در تایلند شرکت کرده است تیم ملی شطرنج ایران (پوریا درینی، پویا ایدنی و آرین غلامی) قهرمان جام همکاری شانگ‌های چین شد فدراسیون جهانی تیروکمان از «شهرزاد الهیاری» برای قضاوت در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو دعوت کرد تیم ملی تنیس روی میز مردان ایران با برتری مقابل سنگاپور در رده هفتم مسابقات قهرمانی آسیا در اندونزی قرار گرفت رئیس فدراسیون فوتبال: سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا سه سهمیه مستقیم و حضور یک تیم در پلی‌آف شد «موعود بنیادی‌فر» داور نودمین شهرآورد تهران (استقلال ـ پرسپولیس) شد دیدار استقلال ـ پرسپولیس در هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر، یکشنبه (۳۱ شهریور) برگزار می‌شود هفته سیزدهم لیگ برتر فوتسال: «فرش‌آرا ۶ ـ اهورای بهبهان ۴» ؛ «حفاری اهواز ۳ ـ ارژن شیراز ۱» ؛ «سن‌ایچ ساوه ۲ ـ ستارگان ورامین ۳» ؛ «آذرخش بندرعباس ۲ ـ مقومت البرز ۳» والیبال قهرمانی آسیا در تهران (در حال برگزاری): دست اول «ایران ۲۵ ـ هند ۱۶» ؛ دست دوم « ۲۵ ـ ۲۱» والیبال قهرمانی آسیا در تهران (گروه F): «کره جنوبی ۳ ـ ژاپن ۲» ؛ «چین تایپه ۳ ـ پاکستان ۲»
کد خبر : ۷۱۷۹۵۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران خود را متعهد به اجرای استاندارد‌های دریایی و زیست محیطی و تامین امنیت آبراهه‌های دریایی از جمله تنگه هرمز، خلیج فارس و دریا‌های عمان و خزر می‌داند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
­ آقای جلیل اسلامی در مراسم روز دریانورد افزود: حفاظت‌های شبانه روزی نیرو‌های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین مرزبانی نیروی انتظامی موجب شده، آب‌های مرزی ایران و منطقه، یکی از نقاط امن دریایی در جهان باشد.
وی افزود: امروز همه ما در اینجا گردهم آمدیم تا از یک سال تلاش و زحمت دریانوردان عزیز میهن اسلامی و فعالان جامعه دریایی کشور در همه بخش ها؛ از حافظان حریم دریایی و امنیت دریانوردی کشور گرفته تا صنعت کشتیرانی، صیادی، صنایع دریایی و خدمات وابسته ان و محیط بانان محیط زیست دریایی قدردانی شایسته‌ای بعمل آوریم.
وی با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه صنعت حمل و نقل دریایی کشور گفت: این صنعت در نوک پیکان این تحریم‌ها قرار گرفت، اما مطمئن هستیم دولت و ملت بزرگ ایران با تکیه بر نیروی انسانی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و اتکال به خداوند، قادر به پشت سر گذاشتن این ناملایمات و توطئه‌های دشمنان خواهند بود و در همین مسیر سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، در تعامل نزدیک با شرکت‌های کشتیرانی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط، شرکت‌های بیمه‌ای و مؤسسات رده بندی و هماهنگی با ارگان‌های دولتی، تلاش کرده است با اقداماتی نظیر استفاده از بیمه‌های تخصصی P&I ایرانی، ارتقای کیفی خدمات فنی و مهندسی، صدور همه گواهینامه‌های فنی و ایمنی شناورها، انجام بازرسی‌ها توسط بازرسان ایرانی، افزایش توان نظارتی ایمنی بر آبراه‌های تحت حاکمیت و بنادر کشور، اتکای بر توان علمی و فن آوری شرکت‌های دانش بنیان، حضور فعالانه در مجامع بین المللی در جهت دفاع از حقوق قانونی ناوگان ملی دریانوردی کشور و ارتقای کیفی و کمی توان داخلی جهت انجام تعمیرات دوره‌ای ناوگان و ساخت کشتی‌های جدیداز تاثیر این تحریم‌ها بکاهد.
آقای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشور‌های پیشتاز در کشتیرانی در گذشته و حال و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اعضای سازمان بین المللی دریانوردی، با عضویت در بیش از ۳۰ کنوانسیون و پروتکل دریایی، همواره خود را متعهد به اجرای استاندارد‌های بین المللی نسبت به ناوگان ملی دریایی دانسته و ایمنی آبراه راهبردی تنگه هرمز، خلیج عمان و خلیج فارس را با تهیه و تولید نقشه‌های بروز شده دریایی و ارایه خدمات ناوبری دریایی به کشتی‌های عبوری و ورودی به بنادر، همواره تأمین کرده است که به آن باید حفظ و ارتقای امنیت دریانوردی منطقه توسط دلیرمردان نیروی دریایی ارتش، سپاه و مرزبانی دریایی نیروی انتظامی را نیز اضافه کرد.
به گفته معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، امروزه کشور ما به لحاظ استاندارد‌های آموزش و صدور گواهینامه‌های دریانوردان به عنوان یکی از کشور‌های پیش رو در جهان مطرح بوده و در فهرست سفید سازمان بین المللی دریانوردی قرارداشته و کشتی‌های تحت پرچم آن از رکورد مطلوبی در رژیم‌های کنترل و بازرسی مناطق جهان برخوردار است. در رابطه با تربیت دریانوردان شایسته ایرانی بر اساس معیار‌ها و سرفصل‌های آموزشی بین المللی آمده در کنوانسیون (STCW)، و در تطابق با شعار همایش امروز "ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی"، همت و تلاش مضاعفی توسط همه ارگان‌های دریایی، از سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های کشتیرانی گرفته تا مراکز دانشگاهی و آموزش دریایی را لازم داریم.
وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعمال نظارت عالیه بر مراکز علمی و آموزشی دریایی کشور و بروز نگه داشتن ۱۲۰ دستورالعمل اجرایی و ارتقای سطح دانش مدرسان و ممتحنان، با همت شرکت ملی نفت کش در مرحله نخست، تعداد ۵۰ نفر از فارغ التحصیلان غیر بورسیه‌ای رشته علوم دریایی دانشگاه‌ها را به عنوان کارآموز دریایی بر روی کشتی‌های تحت مالکیت این شرکت معرفی کند و با قدردانی از همکاری مدیریت شرکت ملی نفتکش، از دیگر مالکان و شرکت‌های کشتی رانی دعوت می‌کنیم تا در این طرح مهم مشارکت و ان را یک گام بلند برای تربیت دریانوردان بومی تلقی کنند.
آقای اسلامی تصریح کرد: در حوزه تعاملات با نهاد‌های بین المللی دریایی باید اشاره کنم که سازمان بنادر و دریانوردی حسب قانون، نمایندگی رسمی دولت ایران را در چندین مجمع بین المللی برعهد دارد. در این میان نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی به عنوان مرجع صلاحیتدار برای تدوین و تصویب مقررات جهان شمول حوزه ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی، همواره مورد توجه دولت‌های عضو بوده است. این نقش آفرینی در دو سطح شرکت در اجلاس‌های فنی و تخصصی کمیته‌ها و شورا و دیگری همکاری‌های فنی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینار‌ها تبلور می‌یابد.
وی افزود: در اجلاس اخیر شورای آیمو که در هفته آخر تیرماه سال جاری برگزار شد، هیئت نمایندگی ایران در این اجلاس با حضوری فعالانه و با انجام رایزنی‌های فشرده با نمایندگان دولت‌های عضو و غیر شورا، مانع از تصویب قطعنامه‌ پیشنهادی ایالات متحده امریکا و امارات متحده عربی در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز شد و شورا نهایتاً به ذکر بخشی از مفاد قطعنامه در گزارش نهایی بسنده کرد.
­معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره شناور‌های سنتی و ارتقای ایمنی آن‌ها گفت: اگرچه جایگزینی اینگونه کشتی‌ها بیش از یک دهه در دستور کار بوده، اما علیرغم تسهیلات و مشوق‌های در نظر گرفته شده، توفیق این طرح‌ها به دلایل متعدد با فراز و فرود‌هایی مواجه بوده است. با این حال، سازمان بنادر و دریانوردی همیشه پشتیبان برنامه‌ها وطرح‌های ساماندهی و نوسازی شناور‌های سنتی بوده و در این مسیر آمادگی ایفای مسئولیت‌های خود را داشته و دارد که تهیه برنامه ارتقا و جایگزینی شناور‌های سنتی با همکاری دستگاه‌های ذی ربط واز طریق کمیسیون اقتصادی هیئت وزیران از جمله آن‌ها محسوب می‌شود.
وی افزود: نکته دیگری که در رابطه با مسایل ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی قابل اشاره است، اجرای الزامات ناشی از اصلاح کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی (MAROL) در رابطه با سوخت کم سولفور در کشتی‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی (دی ماه ۱۳۹۸) است. طبق این الزام قانونی و در جهت کاهش آلودگی جوی ناشی از فعالیت کشتی ها، سوخت سنگین مصرفی ناوگان ملی دریایی که حدوداً یک و نیم میلیون تن در سال برآورد می‌شود، باید از سطح گوگرد سه و نیم درصد به نیم درصد کاهش یابد.
آقای اسلامی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی با درک اهمیت موضوع و با شرکت فعالانه در اجلاس‌های آیمو در طی فرایند تصویب اصلاحیه، پیگیری موضوع از وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، شرکت‌های کشتیرانی، سازمان حفاظت محیط زیست، شورای عالی صنایع دریایی و مؤسسات دانشگاهی- تحقیقاتی است.
به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با حمایت‌های دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام، به روز رسانی و در صورت نیاز بازسازی پالایشگا‌های کشور برای تولید سوخت و حمایت از بخش خصوصی برای ورود به عرصه تأمین و یا تولید سوخت مورد نظر، در دستور کار جدی وزارت نفت قرار گرفته است و موضوع همچنان در حال پیگیری است.

پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۱°    ۳۶°