دستیابی محققان ایرانی به روش نوین ساخت هیدورژن با عیار بالا

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
10:18 - چهارشنبه 27 شهريور 1398
مشاور امنیت ملی عراق: تحریم‌های آمریکا علیه برخی عراقی‌ها تعرض به حاکمیت ملی و مردود است اتحادیه آفریقا حمله شبه‌نظامیان الشباب به نیروی صلح‌بانی مستقر در سومالی را محکوم کرد رئیس شورای نظامی سودان از مشارکت نظامیان این کشور در جنگ یمن حمایت کرد در پی کشته شدن ۵ دانش‌آموز سودانی، شورای نظامی سودان مدارس این کشور را تا اطلاع بعدی تعطیل کرد دانش‌آموزان سوداني در محكوميت كشتار دانش‌آموزان به دست نيروهاي امنيتي در خارطوم تظاهرات كردند تشدید درگیری‌ها در لیبی؛ رسانه‌ها از تعطیل شدن میدان نفتی شراره لیبی خبر دادند نخستین جلسه محاکمه «عمر البشیر»، رئیس جمهور سابق سودان امروز به اتهام فساد مالی برگزار می‌شود کره جنوبی: کره شمالی امروز ۲ موشک بالستیک با برد ۲۵۰ کیلومتر آزمایش کرد انفجار اتوبوس بر اثر برخورد با بمب کنار جاده‌ای در غرب افغانستان ۳۴ کشته و ۱۵ زخمی بر جا گذاشت ناکامی صدها آتش نشان فرانسوی در اطفای حریق جنگل‌های جنوب این کشور روسیه دعوت پرو را برای شرکت در نشستی درباره تحولات ونزوئلا رد کرد روسیه: شورای حکام درباره گزینه مدیرکل جدید آژانس به توافق جمعی رسیده است رویترز: رشد اقتصادی حوزه یورو در ماه‌های گذشته، روند کاهشی داشته است وزارت تجارت ترکیه: صادرات و واردات این کشور در ماه گذشته به صورت محسوسی کاهش یافته است دویچه‌وله: ۶۵۰ هزار نفر در آلمان سرپناه دائم ندارند؛ از این تعداد ۴۸ هزار نفر در خیابان‌ می‌خوابند گاردین: گرم شدن زمین موجب افزایش مرگ و میر و کاهش هوش، رشد و سوء تغذیه کودکان می‌شود
کد خبر : ۷۱۹۲۱۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: پژوهشگران کشور توانستند روش نوینی برای ساخت هیدروژن با عیار و خلوص بالا ارایه کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت را باید یکی از راه‌های مدرن تامین انرژی بدانیم. البته استفاده از آن در آغاز مسیر قرار دارد و سرمایه گذاری و تحقیقات زیادی بر روی هیدروژن به عنوان سوختی دارای توجیه اقتصادی در حال انجام است. البته علت توجه محققان به هیدروژن نیز بی دلیل نیست.
 
گاز هیدروژن خصوصیاتی همچون تمایل واکنش دهندگی بالا، فراوانی و عدم آلایندگی محیط زیست را دارد اما یکی از مهمترین روش‌های تولید هیدروژن با خلوص بالا استفاده از غشای پالادیمی است که در اکثر مراکز پژوهشی معتبر دنیا روی آن کار می‌شود.

با توجه به اهمیت این فناوری در صورت حمایت از طرح‌ها در این حوزه می‌توان همزمان با کشور‌های پیشرو در این مسیر قدم برداشت و از دستاورد‌های این طرح در زمینه‌های مرتبط با پیل سوختی مانند کاربرد‌های نیروگاهی و خودروسازی استفاده کرد؛ بنابراین طرحی با عنوان «ساخت غشای کامپوزیتی پالادیمی با روش لایه گذاری بدون اعمال جریان (ELP) به منظور تخلیص هیدروژن به عنوان خوراک پیل سوختی» توسط محققان در دانشگاه صنعتی بابل و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد.

مجید تقی زاده مجری این طرح پژوهشی هدف از انجام آن را ساخت غشا پالادیمی با روش لایه گذاری بدون اعمال جریان دانست که از هیدروژن تولید شده به این روش می‌توان به عنوان خوراک پیل سوختی استفاده کرد.

سوختی پاک برای آینده

به گفته وی، مجموعه‌ای از عوامل مختلف از جمله محدودیت منابع فسیلی، تأثیرات منفی زیست محیطی، بهره گیری از منابع هیدروکربنی، افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی، منازعات سیاسی و تأثیر آن بر ارائه انرژی پایدار از جمله دلایلی هستند که بسیاری از سیاستمداران و متخصصان مباحث انرژی و محیط زیست را در حرکت به سوی ایجاد ساختاری نوین مبتنی بر امنیت ارائه انرژی، حفظ محیط زیست، ارتقاء کارایی سیستم انرژی وادار کرده است. از جمله منابعی که در آینده می‌توان به عنوان سوخت پاک، قابل حمل و نقل، مناسب و کارآمد مورد استفاده قرار گیرد علاوه بر الکتریسیته، هیدروژن است.

تقی زاده همچنین بیان کرد: پیل‌های سوختی یکی از مهمترین مبدل‌های انرژی در آینده هستند که از هیدروژن خالص، متانول و گاز طبیعی به عنوان خوراک استفاده می‌کنند.
 
تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریسیته در پیل‌های سوختی فرایندی مستقیم است که بدون ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی و صوتی انجام می‌شود.
 
از این رو مطالعه راه‌های مختلف تولید و خالص سازی هیدروژن ضروری به نظر می‌رسد.
 
یکی از مهمترین روش‌های تولید هیدروژن با خلوص بالا استفاده از غشای پالادیمی است که در اکثر مراکز پژوهشی معتبر دنیا مورد مطالعه قرار دارد.
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۱°    ۳۶°