سردار حاجی زاده: همه مسئولیت حادثه را می پذیریم+ ویدئو کامل

irinn | وب سایت شبکه خبر

تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
14:11 - چهارشنبه 09 بهمن 1398
کد خبر : ۷۶۰۳۰۴
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزئیات حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 سردار حاجی زاده در نشست خبری که ظهر امروز شنبه 21 دی ماه 98 برگزار شد، جزئیات سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در بامداد چهارشنبه 18 دی را تشریح کرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: وقتی خبر سرنگونی هواپیمای مسافربری را شنیدم، آرزوی مرگ کردم که ای کاش میمردم و چنین حادثه ای را شاهد نبودم.

سردار حاجی زاده افزود: ما یک عمر خود را پیشمرگ مردم کرده ایم و امروز هم آبروی خود را با خداوند متعال معامله می کنیم و در این شرایط سخت در مقابل دوربین ها حاضر شدیم تا توضیح دهیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه بررسی ها و ارزیابی های این حادثه در مراجع بالاتر و در قوه قضائیه در حال انجام است، تصریح کرد: گردن ما از مو باریک تر است و همه مسئولیت این حادثه را می پذیریم، هرگونه تصمیمی که مسئولان بگیرند ما مطیع اجرای آنیم.

جزئیات حادثه
سردار حاجی زاده درباره علت حادثه گفت: مطلع هستید که بیش از یک هفته شرایط منطقه به شدت ملتهب و فوق العاده بود و از ابتدای انقلاب تاکنون شاهد چنین شرایطی نبودیم.

وی با بیان اینکه احتمال درگیری بالا بود و هم امریکایی ها و هم نیروهای مسلح ایران در آماده باش 100درصد بودند، اظهار داشت: علاوه بر این ها امریکایی ها تهدید کرده بودند که 52 نقطه ایران را هدف قرار خواهند داد و به همین دلیل همه یگان های آفندی و پدافندی ما در آماده باش کامل بودند و طبیعتا سامانه های مستقر در تهران نیز در همین شرایط به سر می بردند.


سردار حاجی زاده افزود: بر اساس بررسی های انجام شده و توضیحات عوامل، در شب حادثه و از ابتدای غروب، وضعیت آمادگی در شرایط جنگی و بالاترین سطح آماده باش قرار می گیرد و به سامانه ها می شود.


وی اضافه کرد: در این شرایط چند سامانه پدافندی به حلقه پدافند تهران افزوده می شود (که یکی از آنها) سامانه ایست که درگیر شده و در محدوده غرب تهران در اطراف بیدگنه مستقر می شود.


فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: در چندین مرحله آماده باش سه سه که بالاترین سطح آماده باش است، به همه شبکه یکپارچه پدافندی تاکید می شود و در مراحل مختلف چندین بار به همه سامانه ها، از جمله همین سامانه ای که درگیر شده اعلام می شود که موشک های کروز به سمت کشور شلیک شده و چند بار تاکید می شود که موشک ها در مسیرند و آماده باشید.

وی افزود: در چنین شرایطی که فقط کافی است شاسی (برای درگیری) فشار داده شود، این سامانه در فاصله 19 کیلومتری هدفی را به عنوان موشک کروز تشخیص می دهد.


سردار حاجی زاده ادامه داد: در چنین شرایطی، اپراتور موظف است تماس بگیرد اما به دلایلی از جمله اختلال یا شلوغی موفق به تماس نشده و در دو راهی شلیک یا عدم شلیک قرار می گیرد و می بایست در عرض 10 ثانیه تصمیم نهایی را اتخاذ کند که در نهایت گزینه شلیک عمل می شود.

سردار حاجی زاده درباره اظهارات پیشین سایر مسئولان درباره حادثه، اظهار داشت: عزیزان هواپیمایی کشوری تا قبل از انتشار بیانیه ستادکل نیروهای مسلح، قاطعانه تاکید داشتند که علت حادثه، اصابت موشک نیست و موضوع تحت بررسی است. باید در این باره بگویم که آنها بر اساس دانسته های خود نظر می دادند و از حادثه اطلاع نداشتند.

سردار حاجی زاده گفت: بنده وقتی مطلع شدم بلافاصله صبح چهارشنبه به مسئولان موضوع را اطلاع دادم و گفتم که به من خبر داده اند که هدفی را زده ایم ولی تقارن آن (با موضوع هواپیمای اوکراینی) باعث شد به شک بیافتم و حین حرکت از غرب کشور به سمت تهران با مسئولان تماس گرفته و گفتم که به احتمال زیاد هواپیمای خودی هدف قرار گرفته است.

وی افزود: تا به تهران برسم، مطلع شدم که طبق روند معمول، ستاد کل نیروهای مسلح تیم بررسی حادثه تشکیل داده و هم اعضای تیم تحقیق و هم عوامل دخیل در حادثه را قرنطینه کرده است.

سردار حاجی زاده افزود: ما اجازه نداشتیم در آن شرایط چیزی را منتشر کنیم و این بدان علت نبود که موضوعی کتمان شود، بلکه روند کار همین است و باید بررسی ها صورت پذیرد.
وی گفت: پس از جمع آوری همه اطلاعات و بررسی ها، صبح جمعه جزئیات واقعه مشخص شد و ستادکل نیروهای مسلح اقدام به اطلاع رسانی کرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: وقتی بنده حادثه را به مقامات اطلاع دادم، آنها می بایست موضوع را بررسی و ارزیابی می کردند و از اینجا به بعد، روند کار مربوط به ستاد کل است که در آنجا نیز بررسی ها سریع صورت گرفت.

وی بار دیگر در دفاع از مسئولان هواپیمایی کشوری و بیان علت تاکیدشان به دخیل نبودن موشک در حادثه، اظهار داشت: عزیزان ما در هواپیمایی کشوری بر اساس دانسته های خود عمل می کردند و تقصیری ندارند. من اعلام می کنم که آنها مقصر نیستند و ما مقصریم، (چون) هواپیما در مسیر بوده و خطایی نداشته و خطا را یکی از عوامل ما مرتکب شده است و ما باید جوابگو باشیم.

سردار حاجی زاده گفت: از آنجایی که هواپیمایی کشوری (سازمان) نظامی نیست و بر اساس تجربه هایی که دارند عمل می کنند، تحلیلشان این بود که هواپیما در صورت اصابت با موشک، متلاشی می شود اما این هواپیما متلاشی نشده و مسیری را طی کرده است.

وی درباره علت این اتفاق گفت: علت آن (متلاشی نشدن هواپیما) این بوده که موشک شلیک شده، کوتاه برد بوده و مجاورتی عمل می کند و از آنجایی که سر جنگی کوچکی دارد، هواپیما هنگام اصابت موشک متلاشی نشده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه بار دیگر تاکید کرد: کسی از هواپیمایی کشوری از این موضوع مطلع نبوده و من باید از آنها دفاع کنم. ضمن اینکه نه نیروهای مسلح و نه سپاه قصد پنهان کاری نداشتند و می بایست روال تحقیقات و بررسی ها انجام شود.

سردار حاجی زاده با ابراز تاسف اکید از وقوع این حادثه، اظهار داشت: ما نیز همانند خانواده های شهدا غمزده ایم و خود را شریک غم آنها می دانیم.
وی تصریح کرد: این حوادث هزینه شیطنت های امریکا و التهاباتی است که ایجاد کرده است.
فرمانده نیروی هوافضا با بیان اینکه ما خود را آماده یک درگیری همه جانبه کرده بودیم، گفت: هر آن احتمال تجاوز وجود داشت و هواپیماهای جنگنده و بمب افکن فراوانی در منطقه به پرواز در آمده بود، اما متاسفانه با تصمیمی عجولانه این حادثه و فاجعه بزرگ رخ داد.


سردار حاجی زاده در پاسخ به این سوال خبرنگار شبکه خبر که "آیا امکان نداشت آسمان کشور در آن ساعات کلیر و پروازها متوقف شود"، گفت: من نمی خواهم کسی را متهم کنم و گروه های مسئول موضوع را بررسی خواهند کرد، اما این اتفاق (متوقف کردن پروازها) باید رخ می داد.


وی بار دیگر تصریح کرد: هیچ اشکالی به بخش هواپیمایی کشوری و سایر بخش های دولتی و کشوری وارد نیست و هر خطا و مشکلی که بوده در بخش نیروهای مسلح است.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: مسئولیت این امر (کلیر کردن آسمان کشور) بر عهده کسان دیگری بوده که می بایست این امر را مدیریت و فرماندهی می کردند.

سردار حاجی زاده در پایان گفت: همانگونه که آنشب بنده در غرب کشور عملیات ضربات موشکی را کنترل می کردم عزیزان دیگری نیز موظف بودند این بخش (توقف پروازها) را مدیریت کنند، اما به هر روی این زمینه فراهم شد که فردی این خطا را مرتکب شود و متاسفانه این حادثه رخ دهد.

 

پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
-۱°    ۸°