هشدار انجمن بیوتکنولوژی درباره سرقت ژنتیکی انگلیس از مردم ایران
 -  جمعه 30 مهر 1400
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
سوابق کشور انگلستان در لطمه زدن ‏به کشور ما و هدف اصلی آن ها به دست آوردن اطلاعات ژنتیکی مردم جهان سوم به ویژه ‏جمهوری اسلامی ایران است ‎.‎
هشدار انجمن بیوتکنولوژی درباره سرقت ژنتیکی انگلیس از مردم ایران

در روزهای گذشته در فضای شبکه های ارتباطی مجازی نماهنگ (کلیپ) ضبط شده ‏مشهوری دست به دست می شود که در آن مجموعه ای از بازیگران از مردم تقاضا می کنند با کمک چند گوش پاک کن ‏‏(سواپ) ارسالی از مکانی نامعلوم، نمونه ای از سلول های دهانی خود را با هدف نجات بیماران سرطانی به بانک ژن ‏جهانی هدیه کنند‎.‎

در این نماهنگ با ابراز ناراحتی از سهم کم نمونه های ایرانی در بانک جهانی ژن گفته شده است که ایرانی ها علاقه ای به ‏نجات بیماران ایرانی و خارجی و بیماران لوسمی ندارند‎ و ‎حرف اصلی آن، این است که برای نجات بیماران جهان نیازمند اهدای نمونه سلولی ایرانیان هستیم!

فضای این نماهنگ به شدت احساسی است و در انتهای آن نشانی مجموعه بانک های ژن کشورهای اروپایی و آمریکایی و بانک ‏جهانی اهداکنندگان نمونه مغز استخوان بیان می شود‎.‎

«دکتر محمود تولایی» عضو هیئت مدیره انجمن ‏بیوتکنولوژی، ژنتیک و ایمنی زیستی ایران در این باره گفت: مجموعه ویژگی های فردی هر انسان در قالب رازها و ‏اسرار نهفته شده در ژن ها است که از سوی خداوند خلق شده است و این آثار آنچه که بیانگر ویژگی های ظاهری فرد، ‏مانند رنگ چشم، نوع مو، ظرفیت ها و استعدادها و سلامت است، اطلاعات نهفته شده ای دارد که خداوند در ژنوم انسان به ودیعه گذاشته است‎.‎

این رئیس سازمان بسیج علمی افزود: به هر میزانی که علم بشر پیشرفت می کند و با دستیابی به فناوری های علم جدید ، بخشی از ‏این رازها برای بشر شناسایی می شود، اما به اقتضای همین پیشرفت ها، میزان تسلط بر استفاده از ظرفیت های ‏خدادادی نیز افزایش می یابد.

دکتر تولایی ادامه داد: بنابر این یکی از جنبه هایی که امروزه در جهان مادی مورد توجه قرار گرفته است، توسعه ‏علم پزشکی از پزشکی متداول به سمت علم مولکولی است‎.‎

وی گفت: چنین ظرفیت هایی، پزشکی ما را از پزشکی عام به سمت «پزشکی ‏اختصاصی یا پرسنال مدیسین » پیش می برد. یعنی ویژگی های ژنتیکی هر شخصی منحصربه فرد است و مطرح کردن ‏این که هر دارویی امکان پاسخگویی به همه افراد را دارد، موضوع معقولی نیست بلکه متناسب با تفاوت های فردی است‎.‎

دکتر تولایی با تاکید براینکه این تفاوت ها سبب می شود، قابلیت پاسخگویی دارو به هر فردی متفاوت ‏باشد، گفت: همین مساله ایجاب می کند برای هر فرد خاص، مطالعات ویژه مولکولی انجام شود و امروز مباحثی ‏مانند ژن درمانی و اصلاح ژن یا تغییر در فرآیندهای تولید پروتئین و فرآورده های متابولیک در بدن ما به وسیله ‏مطالعات ژنتیک قابل مدیریت کردن باشد‎.‎

وی در ادامه گفت: اگر ‏این اطلاعات در اختیار افراد غیرمطمئن قرار گیرد، سبب آسیب پذیری فردی نسبت به یک بیماری ‏یا شناخت آسیب پذیری یک جامعه نسبت به یک عامل عفونی شود.

تولایی تصریح کرد: چنانچه ‏در پشت پرده چنین مجموعه ای افراد ناسالمی وجود داشته باشد، میکروارگانیسم ها، عوامل عفونی و عوامل بیماری زایی ‏را طراحی می کنند تا جامعه هدف، قابلیت مقابله و پاسخگویی مقابل آن عامل مهاجم پاتولوژیک را نداشته باشد‎.‎

این عضو هیئت مدیره انجمن ‏بیوتکنولوژی، ژنتیک و ایمنی زیستی ایران با تاکید بر سلاح دو لبه بودن اطلاعات ژنتیکی همچنین خاطرنشان کرد:اگر این اطلاعات ژنتیک در اختیار یک مجموعه سالم درمانی قرار بگیرد به ‏طور اختصاصی می تواند برای یک بیمار نجا ت بخش باشد و اگر در اختیار یک فرد ناسالم قرار بگیرد، بیماری‎های ‏جدیدی برای آن فرد طراحی خواهند کرد که بدن وی توان مقابله با آن بیماری را نداشته باشد و در قالب یک ‏عفونت ویروسی منتقل شود. بنابراین اطلاعات ژنتیکی یک سلاح دولبه ای است که باید از آن حراست کرد‎.‎

وی به مطالبی که چندی پیش در فضای مجازی منتشر شده است، ‏اشاره کرد و گفت: ریشه این حرکت مربوط به یک مجموعه آزمایشگاهی در انگلیس است که به ظاهر اعلام کرده اند ‏می خواهیم به شناخت بیماری های خاص و خطرناک کمک کنیم اما با توجه به سوابق این کشور در لطمه زدن ‏به کشور ما، این نگرانی وجود دارد که هدف اصلی آن ها به دست آوردن اطلاعات ژنتیکی مردم جهان سوم به ویژه ‏جمهوری اسلامی ایران باشد‎.‎

دکتر تولایی هشدار داد: اگر آن ها بخواهند نمونه هایی را از جامعه ایرانی به دست بیاورند تا عرصه های آسیب پذیر ژنوم ‏ایرانیان را شناسایی کنند ، این موضوع از نظر کلان و اجتماعی یک تهدید به شمار می آید و از نظر اخلاقی هم کشف و انتشار ‏بسیاری از رازهای سلامت افراد درست نیست.

رئیس سازمان بسیج علمی در عین حال گفت : با این علم می توان مشخص کرد که برای مثال، فردی مستعد است تا ‏‏10 سال آینده دچار بیماری قلبی شود یا اگر با یک عامل سرطانی مواجه شود، سیستم ایمنی اش برای پاسخگویی چه توانایی دارد.

دکترتولایی ادامه داد: اگر آسیب پذیری ژنتیکی افراد شناسایی و منتشر شود، پیامدها و عوارض از همان زمان دامنگیر ‏افراد خواهد شد، زیرا با شناسایی این که چه افرادی دچار بیماری خواهند شد، آنها موقعیت ها و حقوق اجتماعی خود ‏را خواسته یا ناخواسته از دست می دهند. مثلا بانک ها ممکن است به این افراد وام ندهند، استخدام آنها دچار مشکل ‏می شود، کسی به سادگی با آنها قرارداد نمی بندد و زندگی را دچار زحمت و مشقت می کند‎.‎

تولایی هشدارداد: مردم باید هوشیار باشند، با برخی ‏شعارهای عوام فریبانه، گنجینه اسرار ژنتیکی خودشان را در اختیار هر کسی قرار ندهند و اگر واقعا هدف ‏خیرخواهانه ای مطرح می شود، حتما از طریق مراکز مطمئن داخلی اقدام کنند، زیرا امروز در کشور ما ظرفیت تخصصی ‏در موضوع ژنتیک، از سطح منطقه بسیار مطلوب تر است‎.‎

وی گفت : در قوانین کشورمان نیز ، لایحه حفاظت از میراث ژنتیکی را داریم، اما به نظر می آید بر اجرای آنها ‏باید تاکید شود زیرا برخی از این رفتارها و ارتباطات آشکارا انجام می شود‎.‎

دکتر تولایی با ابراز شگفتی از این که فضای مجازی اعلام می کند که هرکسی می تواند یک نمونه بیولوژیک خود را به ‏یک مرکز تحقیقاتی بفرستد، گفت: جاسوسی ژنتیکی هدف اصلی این مراکز است به ویژه یک مرکز تحقیقاتی که در ‏بریتانیا مستقر است.

تولایی تاکید کرد: این مراکز در تلاش برای اعمال خطرآفرین اینچنینی هستند و رسانه ها هم باید هوشیار ‏بوده و ریشه این اطلاع رسانی را در شبکه های اجتماعی شناسایی کنند و به مراجع مربوطه اطلاع دهند‎.‎

منبع: ایرنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
0
اینکه اونها هرگز کاری رو به نفع نه تنها جامعه و کشور ما بلکه به نفع هیچ کشوری قدمی بر نمی داران کاملا روشن است , اما چون ممکنه افرادی باشن که باز فریب این رسانه ها رو بخورن , لطفآ برای حراست در این موضوع , مجازاتی رو تعین کنید , چون این یک امر ملی هست , البته مردم رو باید آگاه کرد , حالا از طریق رسانه ها و حتا فرستادن اس ام اس به افراد از طرف سازمانهای مربوطه که مردم متوجه جدی بودن امر بشن , فکر میکنم خیلی میتونه تاثیر گذار باشه
حامد
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
با سلام
ضمن عرض خسته نباشید به کلیه پرسنل شبکه خبر .خواهش می کنم این مطالب رو از طریق شبکه های تلویزیون به ملت اطلاع بدید .
غلی