سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: از سال گذشته برنامه های وزارت صمت در 7 محور و 34 پروژه متناسب تدوین شد و مورد بررسی قرار گرفت. امسال نیز با توجه به شرایط اقتصادی 7 محور و 40 پروژه تدوین شده است.
زرندی افزود: موضوع ارز و نیاز به جبران کمبود ارز با نگاه جدی به ساخت داخل و تعمیق و توسعه داخل است که 11 برنامه ذیل این محور است، 5 پروژه برای توسعه صادرات، 5 پروژه در بخش توسعه معادن مبتنی بر نقشه راه معدنی هدف گذاری شده است، در توسعه صادرات دانش بنیان، لجستیکی تجاری و مدیریت بازار با 5 پروژه، بهبود فضای کسب و کار و تامین مالی و سرمایه گذاری و تغییر نگاه از بانک محوری به مردمی محور است که برنامه های وزارت صمت حول این 7 محور تعریف شده است.
او افزود: اینها استراتتژی های توسعه صنعتی است که باید وزارت صمت در این 7 محور خود را ارتقا دهد.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ادامه گفت: نهضت ساخت داخل برنامه ای سه ساله از سال 98 تا 1400 است تا 10 میلیارد دلار تبدیل به تولید و ساخت داخل شود. در این راستا بیش از یک میلیارد دلار قرارداد وتفاهم نامه امضا شد و قانون حداکثر سابق به تولید داخل ابلاغ شد و با بیش از 3 و 8 دهم میلیارد دلار قرارداد وارد عمل شدیم.
زرندی گفت : اصلی ترین بخش صنعت خودرو و قطعات خودرو بوده است که 5 و 3 دهم واردات داشیتم بنابراین بر اساس تفکیک صنایع موضوع ساخت داخل مبنا قرار گرفته است.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: با توجه به تحریم و موضوعات اقتصادی باید مدیریت ارز در کشور در الویت قرار گیرد. امسال نیز با توجه به موضوع کرونا باید کاهش عرضه و تقاضا مورد توجه قرار گیرد.
نوده فراهانی عضو هیات مدیره شهرک صنعتی شمسآباد در ارتباط تلفنی گفت: سال 98 جدیت در بخش واردات و قاچاق به تولید کمک کرد و تولید ارتقای یافت اما کرونا در پایان سال المان های تولید را تغییر داد بنابراین تقاضا و طرح های اقتصادی دولت برای صنعت تولید را تحت تاثیر قرار داده است، برگشت چک ها برای تولید نیز مشکل ساز شده و در سامانه ستاد کرونا عواقب مسئولیت ها را بر عهده تولید قرار داده اند همچنین قاچاق کالا بر تولید تاثیر منفی خواهد داشت.