تعیین قیمت خودرو براساس ابلاغ شورای رقابت
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
16:38 - چهارشنبه 30 مهر 1399
کد خبر : ۷۹۴۸۹۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت:همه شرکت‌ها و نمایندگی‌ها موظف هستند قیمت تمامی خودرو‌ها را براساس ابلاغ شورای رقابت تعیین کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 عباس تابش در نشست امروز ستاد تنظیم بازار که با موضوع قیمت‌گذاری خودرو برگزار شد گفت: درجلسه امروز قیمت‌هایی که اقای شیوا مطرح کردند مشمول خودرو‌های معوقه نیست و این خودرو‌ها با قیمت‌های قبلی تحویل داده می‌شود.
وی ادامه داد: در حوزه مدیریت تولید، خودرو ساز مکلف است امار ماهانه تولید خود را به سازمان حمایت اعلام کند و سازمان حمایت نیز براساس تناسب ۶۰ به ۴۰ (ایفا تعهد فروش فوق العاده) که امروز تعریف شد رصد خواهد کرد تا هم تناسب رعایت شود و هم اینکه به ازای هر ماه، تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو برای ۲ خودروساز رصد شود.
وی در زمینه مدیریت عرضه و مدل‌های فروش بیان کرد: سازمان حمایت مدل‌های عرضه و فروش را پیگیری و نظارت می‌کند بطوریکه محدودیت‌های ثبت نامی مانند کد ملی، سن بالای ۱۸ سال، دارا بودن گواهینامه، عدم امکان ثبت نام برای افرادی که سه سال گذشته خودرو دریافت کردند، سند در رهن بودن برای فروش فوق العاده به مدت یک سال، عدم امکان صلح در قرار داد، امکان خرید و فروش در فروش فوق العاده، عدم ارائه خودرو برای متقاضیانی را که پلاک انتظامی فعال دارند، رصد می‌کند.
 رئیس سازمان حمایت افزود: خدمات پس از فروش خودرو‌هایی که ظرف ۳ ماه اول تحویل، به خدمات پس از فروش مراجعه نکردند غیر فعال می‌شود و همچنین ثبت نام تنها با شماره حساب بانکی شخصی خریدار صورت گیرد.
 تابش درباره نظارت در این بازار گفت: کلیه شرکت‌ها و نمایندگی‌ها مقرر هستند قیمت‌های تمامی خودرو‌ها را براساس ابلاغ شورای رقابت تعیین کنند.
 وی درباره قیمت متعارف در کف بازار افزود: قیمت متعارف قیمتی است که خودرو را درب کارخانه تحویل می‌دهند به علاوه ۱۰ درصد است، بازرسین و اتحادیه و اصناف ملکف هستند این فرمول را برای نظارت در نظر بگیرند و قیمت بالا‌تر را به عنوان گرانفروش به تعزیرات گزارش دهند.
وی با اشاره به اینکه خرید و فروش خودرو در مراکز مجاز و مراجع رسمی صورت می‌گیرد ادامه داد: شبکه‌های مجازی نیز مکلف هستند عرضه خودرو‌هایی که با قیمت متعارف است، نمایش دهند.
 
با روش های فروش و پیش فروش خودرو اجازه واسطه گری نمی دهیم
 آقای مهدی صادقی نیارکی با اشاره به این که به دنبال یک برنامه مشخص هستیم تا خودرو را به دست مصرف کننده واقعی برسانیم، افزود: توصیه می‌کنیم بعد از اعلام روش‌های فروش و پیش فروش و اصلاح قیمت، مردم وارد فرآیند خرید خودرو شوند.
 وی گفت: مردم به هیچ عنوان در فضای هیجانی و رسانه‌ای که در هفته‌های اخیر ایجاد شده است وارد نشوند که ضرر می‌کنند و این حباب به زودی شکسته می‌شود.
 سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت افزود: سه روش برای فروش و واگذاری خودرو در نظر گرفته شده است که عبارت است از فروش فوق العاده، پیش فروش (تا یکسال تحویل داده می‌شود) و مشارکت در تولید است.
 آقای صادقی نیارکی با تاکید بر این که اصل در این سه روش ایفای تعهدات است، گفت: ما هر چه در صنعت خودرو تولید کنیم ۶۰ درصد به ایفای تعهدات گذشته و معوقه اختصاص می‌یابد و بقیه در قالب درصدی که مشخص می‌شود که در اطلاعیه‌های فروش اطلاع رسانی خواهد شد به عنوان پیش فروش و فروش فوق العاده واگذار خواهد شد.
وی افزود: در فروش فوق العاده تحویل حداکثر تا سه ماه خواهد بود، یک هفته سایت باز خواهد شد و همه کسانی که تمایل دارند ثبت نام می‌کنند و دریافت وجه می‌شود و صرفاً مصرف کنندگانی که در سه سال گذشته در ثبت نام خرید خودرو حضور نداشتند می‌توانند وارد این مکانیزم شوند و حضور پیدا کنند.
 سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت گفت: فروش فوق العاده در مقاطع دیگر ادامه خواهد داشت و فقط یک یا دو مرحله نیست پس از اتمام مرحله ثبت نام و دریافت وجه چنانچه تعداد ثبت نام کنندگان به میزان تعداد خودرو‌هایی باشد که در اطلاعیه آمده است ما این خودرو‌ها را در مدت سه ماه بدون سود مشارکت تحویل مشتریان می‌دهیم. 
آقای صادقی نیارکی افزود: اگر تعداد متقاضیانی که ثبت نام کردند بیشتر از تعداد خودرو‌های قابل عرضه باشد فرآیند قرعه کشی با حضور مراجع نظارتی در شرکت‌های خودرو ساز اتفاق می‌افتد و متعاقباً پول‌هایی که دریافت شده چنانچه که در قرعه کشی اسامی آن‌ها احراز نشده باشد به مشتریان پس داده می‌شود و یا در فرآیند قرعه کشی یا ثبت نام آتی مشارکت داده خواهد شد.
وی گفت: ۴۰ درصد ظرفیت فروش، به فروش فوق العاده اختصاص داده می‌شود و بقیه ثبت نام‌ها تا یک سال یعنی ۳ تا ۱۲ ماه به صورت پیش فروش است.
سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت افزود: مجدداً با کسر تعهدات معوق و تعهدات جاری ظرفیت احصاء می‌شود و اطلاعیه صادر خواهد شد، در فرآیند پیش فروش مجدد سایت باز می‌شود و سود مشارکتی در آنجا هم نداریم، چون صرفاً برای مصرف کننده است و کالای سرمایه‌ای نیست.
 آقای صادقی نیارکی گفت: روش‌های دیگر با ظرفیت‌های کمتری از تولید ۵۰ و ۱۵ درصد در سال‌های آتی است، اسم این روش مشارکت در تولید است که متعاقباً اعلام خواهد شد و مشتریان می‌توانند ثبت نام کنند و خودروی خود را در زمان مقرر و حداقل پرداخت دریافت و استفاده کنند.

هر کد ملی امکان یکبار ثبت نام خودرو را دارد

 دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: در جلسه امروز این ستاد مقرر شد هر کد ملی به شرط آنکه بالای ۱۸ سال باشد یک بار امکان ثبت نام خودرو داشته باشد. 
آقای عباس قبادی در نشست این ستاد درباره دستورالعمل‌های نظارتی و قیمت گذاری خودرو افزود: البته افرادی که ثبت نام می‌کنند باید در سه سال اخیر از فروش‌های فوق العاده برخوردار نشده باشند. ضمن اینکه سند خودرو نیز در رهن می‌ماند.
آقای قبادی گفت: علاوه بر این در بحث احتکار خودرو نیز قرار شد نهاد‌های نظارتی مربوط موضوع را پیگیری کنند.
وی افزود: با توجه به دستور اکید وزیر صمت به ستاد تنظیم بازار درباره موضوعات ثبت نام و نحوه تحویل خودرو همچنین تصمیم سازی در این موضوعات امروز نشست ستاد تنظیم بازار با حضور اعضا برگزار و در آن دستورالعمل‌های نظارتی ثبت نام، تولید و فروش خودرو بررسی شد.
وی گفت: با همکاری شورای رقابت، سازمان حمایت و معاونت صنایع وزارت صمت، روش‌های فروش و بحث‌های نظارتی خودرو را تصویب کردیم.
 
 
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۱°    ۲۵°