به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از ایرنا مجتبی خاکی صدیق روز یکشنبه در مراسم افتتاح مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: شروع به کار دانشگاهها از تاریخ ۱۵ شهریور ماه به این معنی نیست که تمام دانشگاهها باید در این تاریخ آموزش را آغاز کنند بلکه باید حدود این بازه زمانی مقرر شده آموزش دروس شروع شود.
وی افزود: فشار زیادی بر وزارت علوم در اوایل شیوع کرونا بود که ترم را تعطیل کنیم، اما تعطیلی ترم تبعات زیادی برای آموزش عالی داشت و ما تاکید داشتیم که به صورت مجازی آموزشها را ادامه دهیم.
خاکی صدیق تصریح کرد: در همان زمان جلسات اضطراری تشکیل و سوم اسفند ماه بود که تصمیم بر برگزاری جلسات کلاسها به صورت مجازی گرفته شد. به دلیل اینکه از کشورهای ابتدایی درگیر کرونا بودیم، تجربه زیادی در زمینه آموزش نداشتیم.
وی با اشاره به آمارهای یونسکو در هفته گذشته اظهار داشت: حدود یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون نفر درگیر کرونا هستند و حدود ۶۸ درصد از تمامی کسانی که باید آموزش میدیدند، با این مشکل درگیر بودند. ۱۴۶ کشور دنیا آموزش را تعطیل کردند. البته این آمار در گذشته ۱۹۲ کشور بود که اکنون کاهش پیدا کرده است و این تعداد کشور تنها آموزشهای پیش از دانشگاه را راه اندازی کرده اند.
خاکی صدیق تصریح کرد: انجمن بین المللی دانشگاهها در تاریخ می ۲۰۲۰، آماری را منتشر کرد که در آن آمده است فعالیت حدود ۱۰ درصد دانشگاهها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و ۳۰ درصد این مراکز عنوان کردند که دانشگاههای خود را به صورت نیمه باز نگاه داشته و فعالیتهای این مراکز را محدود کردند. ۵۹ درصد آنها نیز عنوان کردند که در دوران شیوع کرونا به طور کامل تعطیل شدند.
وی افزود: در خصوص نحوه آموزش دانشجویان حدود ۲ درصد دانشگاههای دنیا تاکید کردند که این آموزش برای آنها تاثیری نداشته و ۶۷ درصد آنها نیز گفتند از آموزش جایگزین استفاده کردهاند و ۲۴ درصد نیز تاکید کردند در حال آماده کردن زیرساختهای ارائه آموزشهای مجازی هستند و تنها هفت درصد دانشگاهها عنوان کردند که بطور کامل آموزش آنها تعطیل شده است که نشان میدهد کاری که ما در کشور انجام داده ایم، همتراز فعالیت سایر مراکز آموزشی معتبر دنیا بوده است.
به گفته خاکی صدیق تنها یک دانشگاه در کشو بوروندی در شرق آفریقا اعلام کرده بود که کرونا تاثیری بر آموزش دانشگاه نگذاشته است.
وی ادامه داد: پیش از کرونا، هفت مراکز آموزشی غیردولتی از ۳۰۰ مرکز در کشور در حوزه آموزش الکترونیک فعالیت میکردند، کمتر از ۱۰ دانشگاه رشته و دورههای تحصیلی آموزش الکترونیکی داشته اند و بقیه مراکز آموزشی نیز توانایی آموزش نداشتند. همچنین پیش از کرونا تنها حدود ۰/۵ درصد دانشجویان در بهمن ماه از آموزش الکترونیکی استفاده میکردند که آنها نیز دانشجویانی بودند که برای آموزش الکترونیکی جذب شده بودند.
معاون آموزشی وزیر علوم عنوان کرد: بسیاری از اعضای هیات علمی مخالف روند آموزش مجازی بودند و اطمینان داشتند که کلاسها پس از تعطیلات در سال ۹۹ بازگشایی میشوند. اما زمانی که به اواخر اسفند رسیدیم، اساتید نیز همراه شده و متوجه پیچیدگی موضوع شدند و کارگروه آموزش الکترونیکی، نرم افزارهای آموزشی و تولید محتوا را به دانشگاهها آموزش دادند.
خاکی صدیق عنوان کرد: دانشگاهها در تعطیلات نوروز نیز فعال بودند و کلاسها برگزار شد. حتی در روز ۲ فروردین در بسیاری از دانشگاهها کلاس برگزار شد یا برخی دانشگاهها در حال آماده سازی زیرساختها بودند.
وی ادامه داد: وضعیت در ایران در مقایسه با دانشگاههای معتبر سایر کشورها با توجه به جلسه سازمان یونسکو که به صورت مجازی برگزار شد، در وضعیت مطلوب بود. همچنین کشورهایی مثل چین، آلمان و فرانسه زیرساختهای قوی داشتند و بسیار در آموزش مجازی نسبت به سایر کشورها موفق عمل کردند.
خاکی صدیق گفت: چالش ما چگونگی ادامه روند آموزش الکترونیکی است و امیدواریم بتوانیم این دستاورد را حفاظت کنیم و شاهد تحول در نظام آموزشی باشیم، زیرا تحول در آموزش بسیار سخت است.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: ۹۲ درصد دانشگاهها آموزش الکترونیکی را پوشش دادند و نوعی دستاورد ملی برای کشور محسوب میشد که این دستاورد نتیجه تلاش بسیاری از اساتید و کارمندان دانشگاهی بود.
خاکی صدیق گفت: با توجه به مساله کرونا و طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا سال تحصیلی آینده ۱۵ شهریور آغاز میشود، اما به این معنی نیست که تمامی دانشگاهها باید آموزش را آغاز کنند بلکه آنها باید حول این تاریخ کلاسهای آموزشی را تشکیل دهند. زیرا در پاییز طبق اعلام وزارت بهداشت ما موج کرونا را خواهیم داشت.
خاکی صدیق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: احتمال این وجود دارد که ترم آینده نیز به صورت مجازی برگزار شود و همچنین امکان این وجود دارد که آموزش مجازی در آیین نامهها راه پیدا کند. بازگشایی خوابگاهها و برگزاری کلاسها نیز به امکانات دانشگاهها بستگی دارد که چه تعداد دانشجو را به صورت حضوری بپذیرند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برنامه ریزی شده برای دانشجویان مناطق محروم بستههای آموزشی ارائه شود.