دستگاه قضا در مسیر هوشمندسازی
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
 -  چهارشنبه 10 آذر 1400
کد خبر : ۷۹۷۰۰۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه جزئیات سامانه‌های جدید الکترونیک قوه قضاییه‎ و فرایند هوشمند شدن دستگاه قضا را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 عیسی زارع‌پور رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه در راستای تکریم مردم، مراجعین و تکریم دستگاه قضایی ‏سامانه‌هایی راه‌اندازی شده، افزود: از جمله این موارد، سامانه نوبت دهی است؛ ‏نوبت دهی برای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از فروردین ماه راه‌اندازی شده است در پی شیوع ویروس کرونا در کشور تلاش کردیم تا هرکسی بتواند ‏اینترنتی و از منزل نوبت بگیرد و به موقع در مکان حاضر شود. ‏

او با اشاره به تلاش قوه قضائیه برای تسهیل دسترسی مردم به عدالت افزود: سامانه مذکور با اولویت شعب اجرای احکام در سراسر کشور اجرایی ‏شده است؛ مردم با راه‌اندازی این خدمت می‌توانند قبل از مراجعه به شعب احکام ‏نوبت خود را دریافت کنند و با خیال راحت همان ساعت مراجعه کنند. ‎

زارع پور با اشاره به فرصتی که کرونا برای توسعه و استفاده از ظرفیت مجازی فراهم آورد گفت: دادگاه آنلاین و برخط برمی گردد به جلسه رسیدگی دادگاه که لازم است اصحاب دعوا در یک محل جمع شوند و زیرساخت‌های این موضوع فراهم شده است.

او با اشاره به صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی و مجازی گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم تا پایان سال همه زندان‌ها را به زیرساخت‌ها و سخت افزار مورد نیاز مجهز کنیم.

زارع پور با اشاره به امکان ملاقات‌های مردمی با مسئولان قوه قضائیه از طریق الکترونیکی و ویدئو کنفرانس گفت: نیاز به تجهیزات سخت افزاری داریم و می‌خواهیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم تا بتوانیم با توسعه زیرساخت‌ها خدمت را در اختیار عموم مردم قرار دهیم.

رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه گفت: در سامانه نظرسنجی از مردم، ‏نظرسنجی، بی واسطه و بدون دخالت انسان است و هرکسی که به قوه قضاییه مراجعه ‏می‌کنند بلافاصله بعد از آنکه کارش انجام شد یک پیامک برای او با یک لینک یکبار ‏مصرف ارسال می‌شود و می‌تواند هم در مورد واحد قضایی و هم در مورد تک تک ‏افرادی که در مسیر ایشان قرار داشتند نظر و نمره دهد. ‏

زارع پور تلاش مان این است که مراجعه مردم را به دفاتر قوه قضائیه و دادگاه‌ها به حداقل برسانیم یادآور شد: نتایج اولیه طرح نظرسنجی که یک ماه از اجرای آن می‌گذرد، میزان ‏رضایت مردم از اشخاص و عملکرد قوه حدود ۷۰ درصد قابل قبول بوده است. ‏

رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائیه با بیان این که خدمت جدید دیگر ثبت و پیگیری ‏اعاده دادرسی از دیوان عالی کشور است، به راه اندازی سامانه صدور گواهی عدم سوءپیشنیه اشاره کرد و گفت: ‏الان شرایط صدور گواهی عدم سوء پیشینه ‏حداکثر ظرف یکروز و به شکل الکترونیکی فراهم شده است یعنی هر ساعت از شبانه روز اراده ‏کنند مردم می‌توانند این درخواست را بدهند، یک روز کاری بعد این درخواست به ‏شکل الکترونیکی دریافت می‌شود و سیستمی هم راه‌اندازی کردیم و این امکان را دارد ‏که به شکل آنی اصالت گواهی عدم سوء پیشینه را استعلام کند‎. ‎

‏ زارع پور بیان درباره استعلام آنی ثبت اسناد گفت: یکی از موانع اطاله دادرسی ‏استعلاماتی است تا وضعیت یک ادعا روشن شود، همچنین در راستای تسهیل و تسریع ‏دادرسی‌ها مجموعه اقداماتی را انجام دادیم که یکی از آن‌ها توسعه استعلامات ‏الکترونیکی است. ‏

وی یادآور شد: ما حدود ۲۰۰ استعلام را شناسایی کردیم و باید از دستگاه‌های اجرایی ‏در کشور انجام شود تا به یک پرونده رسیدگی کرد، البته همه این موارد راجع به یک ‏پرونده یا یک نوع دعوای خاص نیست؛ همانطور که می‌دانید بر اساس یکی از بند‌های ‏قانون برنامه ششم توسعه (بند ط ماده ۱۱۷ قانون برنامه ششم) کلیه دستگاه‌ها مکلف ‏شدند به شکل الکترونیکی به استعلامات پاسخ دهند که یکی از دستاورد‌های قوه ‏قضاییه در این مدت آن بود که آیین اجرایی آن در دو هفته گذشته در دولت تصویب ‏شد و انشالله دستگاه‌ها مکلفند که این سرویس را در اختیار ما قرار دهند برخی موارد ‏را در سیستم مدیریت پرونده قضایی‌مان یکپارچه می‌کنیم. ‏

زارع پور افزود: هدف ما این است که هر پرونده‌ای که تشکیل می‌شود در راستای ‏دستیابی به دستگاه قضایی هوشمند به شکل اتوماتیک خود سیستم تشخیص دهد که ‏چه استعلاماتی نیاز دارد و استعلامات‬ مورد نیاز را خود سیستم به شکل الکترونیکی ‏ارسال کند، قبل از آنکه پرونده در کارتابل قاضی بیاید این استعلامات ارسال شده باشد ‏و حتی بعضی از آن‌ها جوابش هم آمده باشد؛ یعنی وقتی یک قاضی پرونده را باز می‌کند ‏و می‌خواهد رسیدگی کند جواب استعلامات به شکل خودکار آمده باشد و در سیستم ‏وجود داشته باشد‎. ‎

وی ادامه داد: ما کاملاً آمادگی آن را داریم و از همه دستگاه‌ها می‌خواهم همکاری ‏لازم را با قوه قضاییه داشته باشند تا بتوانیم مشکلات مردم را کم کنیم و کاهش ‏دهیم‎. ‎

زارع پور تاکید کرد: در حوزه سازمان‌های وابسته هم همکاران در سامانه ثبت اسناد ۵ ‏الی ۶ سامانه جدید دارند که امروز راه اندازی شد، در پژوهشگاه قوه قضاییه نیز به ‏همین شکل ادامه می‌یابد؛ در حوزه مراقبت‌های الکترونیکی کار با سرعت و جدیت ‏بیشتری از قبل دنبال می‌شود، در حال حاضر ۳ هزار پابند الکترونیکی جدید ظرف دو ‏ماه گذشته تحویل سازمان زندان‌ها شده و از آن‌ها استفاده می‌شود. ‎

او با اشاره به این که بیش از ۸۵ درصد ابلاغ‌ها الکترونیکی صادر می‌شود ادامه داد: در راستای دستیابی به هدف تسهیل دسترسی مردم، خودکاربری ‏کارشناسان رسمی را سال گذشته راه‌اندازی کردیم که بحث ارجاع به کارشناس رسمی ‏و گرفتن نظریه کارشناس از طریق سیستم انجام می‌شود. همچنین، سامانه ‏خودکاربری نمایندگان حقوقی دستگاه ها، راه‌اندازی شد. نمایندگان حقوقی ‏دستگاه‌ها نیز بدون نیاز به مراجعه قوه قضاییه یا حتی دفاتر خدمات الکترونیکی ‏قضایی، بعد از ثبت نام در ثنا و دریافت کد ثنا می‌توانند تمام کارهایشان را از راه دور ‏انجام دهند‎. ‎
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۶.۷۹°    ۱۰.۹۹°