کرونا و آسیب های مضاعف به بدنه سینما
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
13:51 - چهارشنبه 22 مرداد 1399
کد خبر : ۷۹۷۶۵۸
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳
رئیس انجمن فیلمبرداران سینما معتقد است که آسیب کرونا به صنعت سینما به مراتب بیش از صدمه ای است که به صنوف دیگر وارد کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 تورج منصوری، مدیر فیلمبرداری و رئیس انجمن فیلمبرداران ایران درباره شیوع کرونا و وضعیت حال حاضر سینمای ایران گفت: واقعیت این است که بجز موارد محدود و معدود، در مجموع، تولید فیلم در کشور ما متوقف است.

وی با بیان اینکه این شرایط ناخواسته پیش آمده و گریزی از آن نیست، گفت: باید بپذیریم که در یک شرایط اضطراری قرار داریم و نباید تصور کنیم که فقط ما دچار این مشکل شده ایم.

منصوری آسیب های کرونا به صنعت سینما را عمیق تر از صدماتش به سایر حوزه ها دانست و افزود: در سینما ما غافلگیری دیگری نیز داشتیم که باعث شد صدماتی که بر اثر فراگیری این ویروس به افراد پشت دوربین وارد شده، بیشتر از سایرین باشد.

وی در توضیح این امر گفت: در دورانی که سینمای جهان در حال گذر از دنیای آنالوگ به دیجیتال بود، ما عملکردی عجولانه داشتیم که متناسب و هماهنگ با وضعیت و قابلیت آن دوران سینمای ما نبود.

منصوری افزود: این رویکرد عجولانه و بی حساب باعث شد بسیاری از افراد که فرصت سازگاری و هماهنگ شدن با شرایط جدید را نداشتند، به شدت صدمه ببینند و در عمل از گردونه کار خارج شوند.

رئیس انجمن فیلمبرداران سینما تصریح کرد: هرچند که در برخی از موارد نسل جدیدی وارد شد و با جایگزینی نیروهای باتجربه قبلی، گوشه‌ای از کار را گرفت، اما این رخداد نیز، آسیبی عمیق‌تر به پیکره سینمای ما وارد کرد.

منصوری گفت: پیش از این، در عرصه سینما قاموس و قوانینی نانوشته و مبتنی بر اخلاق حاکم بود که حفظ حرمت ها از جمله آنها بود، اما این نسل جدید که توانستند جای باتجربه‌ها را بگیرند، با این تجربیات و آداب حاکم بر سینما آشنا نبودند و به سرعت، این قاموس و قانون نانوشته اخلاقی و با ارزش، در این دگرگونی دستخوش آسیب شد.

وی اضافه کرد: البته این روند، یعنی گذر از دنیای آنالوگ به دیجیتال در کشور‌های دیگر نیز رخ داد، اما به دلیل عملکردی عقلانی تر، چندان آسیبی به عرصه سینما وارد نکرد.
 
منصوری گفت: این دگرگونی در جایی مثل سینمای هند به تدریج پیش رفت و تغییرات آسیبزا و نابود کننده ارزش‌های پیشین نبود.

این فیلمبردار با تجربه سینما توضیح داد که در گذشته، به عنوان مثال، بسیاری از نکات را فیلمبردار می‌دید و بر اساس مهارت و تجربه‌ای که داشت نظر فنی و حرفه‌ای می‌داد، اما اکنون تصویری که هنوز آماده و کامل نشده است را افراد متعددی می‌بینند و در لحظه نظر می‌دهند، در حالی که اغلب اینگونه نظرات پخته نیست.

منصوری ادامه داد: به هر روی ما مجبور شدیم با سرعت زیاد این جابجایی‌ها را انجام دهیم و پیش از اینکه آماده مواجه شدن با بازنشسته شدن بسیاری از نیرو‌های با تجربه باشیم، بطور ناگهانی با کرونا و توقف کلیه امور مواجه شدیم که شبیه به سکته بود.

وی افزود: ممکن است این رخداد بلایی بر سر سینمای بیاورد که بسیاری از دستاورد‌های گذشته را نیز نابود کند.

منصوری با بیان اینکه من شیفته نظرات بیگانگان نیستم افزود: با این حال، سینمای ما در مسیری رو به پیشرفت بود و به طور مثال موضوع بیمه در حال سامان گرفتن بود، اما درگیری‌هایی بوجود آمد که اگرچه از جنس سینما نبود، اما در این روند خلل ایجاد کرد و بعد‌ها مشخص شد که مسیر طی شده بطور کامل منطبق بر قانون نبوده و با خوشبینی بیش از حد صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: متاسفانه تلاش مجدد برای سامان دادن این موضوع و بازسازی روند بیمه، با ظرفیت پائینی انجام شد و تعداد بسیاری از افراد که به ناچار بازنشستگی را پذیرفتند حقوقی ناچیز به آن‌ها تعلق گرفت.

منصوری تصریح کرد: اکنون کرونا نیز مزید بر علت شده و شرایط به گونه‌ای است که همه چیز منجمد شده و فرصتی هم نیست که آن شکاف پیشین ترمیم شود.
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۲۵°    ۳۹°