کشف رازهای ترمیم زخم توسط دانشمند ایرانی
08:00 - شنبه 18 مرداد 1399
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی "دلارام شکیبا" دانشمند ایرانی موفق شدند به بینش‌های جدیدی در مورد ترمیم زخم دست یابند.
به نقل از ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس، هنگامی که زخمی روی پوست ایجاد می‌شود، سلول‌های بدن به سرعت فرآیند ترمیم پوست را آغاز می‌کنند. اگرچه نحوه ترمیم زخم توسط سلول‌ها و شکل‌گیری زخم‌ها مشخص است، اما پژوهشگران "دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس" (WUSTL) به سرپرستی "دلارام شکیبا" (Delaram Shakiba)، دانشمند ایرانی این دانشگاه، برای نخستین بار توانستند چگونگی آغاز این فرآیند را نشان دهند و بینش‌های جدیدی را در مورد ترمیم زخم، فیبروز و متاستاز سرطان فراهم کنند.

شکیبا و همکارانش، روشی را کشف کردند که فیبروبلاست‌ها به وسیله آن با ماتریس خارج سلولی در تعامل قرار می‌گیرند. آن‌ها نوعی فرآیند بازگشتی را کشف کردند که بین سلول‌ها و محیط اطراف آن‌ها وجود دارد و در ساختار سلول‌هایی که پیشتر ناشناخته بوده‌اند نیز دیده می‌شود.

شکیبا گفت: تلاش‌های بالینی برای جلوگیری از پیشرفت مشکلاتی مانند زخم و فیبروز، چندان موفقیت‌آمیز نبوده‌اند. ما در پژوهش خود دریافتیم که فیبروبلاست‌ها در مراحل نخست این فرآیند، از مکانیسم‌های متفاوتی استفاده می‌کنند و واکنش آن‌ها به دارو‌ها در این مراحل می‌تواند با واکنش آن‌ها در مراحل بعدی متفاوت باشد.

"گای جنین" (Guy Genin)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما در این پژوهش توانستیم برخی مدل‌های ریاضی را به کار ببریم تا به فرآیند ترمیم زخم پی ببریم. ما اکنون می‌توانیم محرک‌های خاصی را طراحی کنیم تا رفتار سلول را هنگام ترمیم بافت آسیب دیده نشان دهیم.

پژوهشگران در این پروژه، از یک روش نقشه‌برداری سه‌بعدی و یک مدل محاسباتی استفاده کردند تا رفتار سلول را مورد بررسی قرار دهند.

جنین افزود: ترمیم زخم، نمونه بارزی از فرآیند‌های مهم فیزیولوژیکی است که در بدن صورت می‌گیرند. ما با بررسی این فرآیند‌ها خواهیم توانست تا بینش‌های جدیدی را برای آموزش سلول‌ها در مورد ترمیم زخم ارائه دهیم.

این پژوهش، در مجله "ACS Nano" به چاپ رسید.