دانش‌آموزان آموزش مجازی را اثربخش‌تر می‌دانند
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
21:17 - دوشنبه 07 مهر 1399
کد خبر : ۷۹۹۰۷۶
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دسترسی ۷۰ درصد دانش‌آموزان به آموزش‌های مجازی گفت: دانش‌آموزان آموزش مجازی را اثربخش‌تر می‌دانند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 آقای علیرضا کمره ای، افزود: کیفیت آموزش‌های مجازی ارائه شده به دانش‌آموزان در بستر شبکه «شاد» در مقابل آموزش‌های تلویزیونی که به طور قطع دربرگیری بیشتری دارد و در نهایت این موضوع که آیا آموزش‌های مجازی در یادگیری دانش‌آموزان مؤثرتر بوده است یا آموزش‌های تلویزیونی؛ گلوگاه‌ها و مشکلات آموزش مجازی و اینکه کدام گروه از دهک‌های جامعه از دسترسی به شاد و آموزش مجازی محروم ماندند، برنامه‌ها و تدابیر آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید برای شناسایی و رفع مشکلات و گستراندن چتر آموزش بر سر تمام دانش‌آموزان دو محور اصلی این مصاحبه بود.
 معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع آموزش مهارت به دانش‌آموزان دبیرستانی که سالهاست از سوی مسئولان تراز کشور از جمله رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری به عنوان یک انتظار از آموزش و پرورش مطرح می‌شود و اینکه چرا با تمام این تأکیدات همچنان شاهد غفلت از موضوع مهارت و کارآفرینی در مدارس و تمرکز بر ارائه دروس تئوری هستیم که در نهایت پس از دانش آموختگی ردی از آن را نه در زندگی روزمره و نه در حافظه ذهنی دانش‌آموزان خواهیم یافت!
 آقای کمره‌ای ادامه داد: با شروع کرونا در اواخر سال ۹۸ آموزش و پرورش تصمیم گرفت از وقفه‌ای که در آموزش ایجاد شده است، ممانعت و جریان آموزش و تربیت را پیگیری کند و اجازه ندهد فاصله‌ای در یادگیری دانش‌آموزان ایجاد شود بنابراین بلافاصله ورود پیدا کرده و با همراهی صداوسیما آموزش‌های تلویزیونی را ارائه کردیم.
 وی خاطرنشان کرد: آموزش‌های تلویزیونی چند کارکرد مهم داشت و نشان می‌داد حاکمیت به موضوع تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش بها می‌دهد و در این شرایط بلاتکلیفی دانش‌آموزان و نگرانی خانواده‌ها، آموزش وپرورش مسیری را برای ادامه آموزش‌ها طراحی کرده است و از این طریق تلاش می‌کند یادگیری دانش‌آموزان را استمرار بخشد. آموزش‌های تلویزیونی علاوه بر کارکرد آموزش و یادگیری، نگاه حاکمیت به مسأله تعلیم و تربیت را نشان داد و باعث شد خانواده‌ها از نگرانی خارج شوند و این احساس را داشته باشند، نظام آموزشی سعی دارد از طریق آموزش‌های تلویزیونی وقفه‌ای در یادگیری دانش‌آموزان اتفاق نیفتد و در کنار آنهاست.
 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: تقریبا تمام دروس را در آموزش‌های تلویزیونی پوشش دادیم. ۱۸۵ عنوان درسی در دوره متوسطه دوم، ۳۶ عنوان درسی در متوسطه اول و شایستگی‌های غیرفنی شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای و بخشی از دروس مهارتی دانش‌آموزان را از طریق تلویزیون آموزش دادیم، در دروس هنرستانی که نیاز به کارگاه نداشت مانند حسابداری و مباحث کامپیوتر کار آموزش از طریق تلویزیون جریان یافت.
 وی گفت: بخش دوم آموزش‌ها از طریق فضای مجازی ارائه شد که ابتدا به صورت خودجوش از جانب معلمان رقم خورد و در دهه دوم اسفند شاهد آن بودیم که معلمان براساس تعهدی که به آموزش و یادگیری دانش‌آموزان داشتند آموزش‌ها را در فضای مجازی ارائه دادند البته به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها در آموزش و پرورش، استقرار یک شبکه آموزشی مستقل برای این وزارتخانه چند ماه طول کشید و در نهایت اردیبهشت شبکه آموزشی دانش‌آموزان «شاد» راه اندازی و از آن طریق تلاش شد که همه دانش‌آموزان علاوه بر آموزش‌های تلویزیونی در فضای مجازی هم حضور داشته و آموزش را از معلم خود دریافت کنند.
 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: فضای مجازی از نظر اثربخشی با آموزش تلویزیونی تفاوت‌هایی دارد، آموزش‌های تلویزیون ماهیت تعامل ندارد و گاهی دانش‌آموز الزام هم نمی‌بیند تا آموزش را دریافت کند همچنین نقش تسهیل‌گری معلم در کلاس درس و فضای مجازی که جریان یادگیری را هدایت می‌کند در آموزش تلویزیونی وجود ندارد به همین دلیل برای ما اهمیت داشت که ارتباط دانش‌آموز با معلم خود و در محیط نسبتاً تعاملی که البته تعامل مبتنی بر متن، فیلم و عکس بود رخ دهد و به تدریج امکانات شاد را بهینه می‌کنیم.
 
معلمان، آموزش مجازی، دانش‌آموزان، وزارت آموزش و پرورش
 آقای کمره‌ای گفت: درصد بالایی از دانش‌آموزان نرم افزار (اپلیکیشن) شاد را نصب کردند بیش از ۹۹ درصد مدارس آن را را نصب کردند به جهت اینکه سال تحصیلی رو به پایان بود، یک ماه فرصت داشتیم که از این امکان جدید برای دانش‌آموزان سراسر کشور که اینترنت و ابزار مورد نیاز را در اختیار داشتند بهره ببریم.
 وی ادامه داد: در نهایت آموزش‌های مجازی را ارائه دادیم و دانش‌آموزان در شبکه شاد فعال شدند، بخشی از مدارس و دانش‌آموزان به جهت اینکه چند ماه قبل از آن با پیام رسان‌های دیگر مأنوس شده بودند در شبکه «شاد» حضور پیدا کردند و پذیرفتند در یک سامانه اختصاصی آموزش و پرورش ورود پیدا کنند که همه جهات ایمنی برای دانش‌آموزان و جریان تربیت لحاظ شده است و نظارت صورت می‌گیرد البته «شاد» در برخی مواقع مشکلاتی هم داشت، با این وجود مدارس در این بستر قرار گرفتند و آموزش‌ها کامل شد، ارزیابی نهایی از آموزش‌ها این بود که دانش‌آموزان آموزش مبتنی بر فضای مجازی را که به اضطرار پذیرفتند و جنبه تعاملی دارد را سودمندتر و اثربخش‌تر می‌دانند. این ارزیابی در همه پژوهش‌هایی که انجام دادیم نسبت به سایر روش‌ها محسوس بود.
 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: سعی کردیم برای دانش‌آموزانی که به «شاد» دسترسی نداشتند از طریق «درس‌نامه‌ها» شرایطی را فراهم کنیم تا درس‌نامه‌هایی که ماهیت خودآموز برای آن‌ها دارد دریافت کنند، در هر صورت سال پرتنش و دشواری را پیش رو داشتیم، اما شرایط اضطرار ما را به این سمت کشاند و طبیعی است اقناع مخاطبانی که تمایل داشتند آموزش باکیفیت بالاتر دریافت کنند دشوار است البته همه جامعه و رسانه‌ها کمک کردند پیام رسان اختصاصی آموزش و پرورش (شاد) به عنوان یک محیط امن برای دانش‌آموزان مستقر و معرفی شود و امروز با آمادگی بیشتری به سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ورود خواهیم کرد بویژه زیرساخت‌های بهتری را آماده کردیم که از جمله در شبکه «شاد» قابلیت‌های جدیدی فراهم شده است تا معلم راحت‌تر بتواند با آن کار کند.
 وی افزود: در قراردادهایمان بیش از ۳۰ ویژگی را هدف‌گذاری کردیم که در شبکه «شاد» قابلیت‌ها ایجاد شود و بخش‌هایی از آن دارای اهمیت است که کار معلمان را ساده‌تر می‌کند و امکانات خوبی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۶°    ۲۶°