بیگانگان قطعه ندادند، خودمان ساختیم
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
18:23 - يکشنبه 06 مهر 1399
کد خبر : ۷۹۹۶۸۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع یکی از دلایل روی آوردن صنعتگران داخلی به ساخت هواپیما را امتناع بیگانگان از در اختیار دادن قطعات مورد نیاز عنوان کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
امیر افشین خواجه فرد، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع اعلام کرد موتور‌های توربوجت اوج که پیش از این در کلاس‌های مختلف روی صائقه، آذرخش و کوثر استفاه شده بود، روی یاسین نیز نصب خواهد شد.

وی افزود: این موتور بومی قابلیت نصب روی هواپیما‌های تا ۱۰ تن وزن را دارد.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با تشریح مراحل اولیه فعالیت‌های صنایع هوایی، اظهار داشت: ما نیز ابتدا روی بال، بدنه هواپیما‌ها کار را آغاز کردیم و سپس به زیر سامانه‌ها رسیدیم و امروز نیز به توانایی ساخت موتور رسیده ایم.

امیر خواجه فرد گفت: کشور‌های دیگری نیز هواپیما می‌سازند، اما موتور آن را از خارج وارد می‌کنند و به عرصه ساخت، وارد نمی‌شوند.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در این زمینه افزود: اصولا پس از انقلاب شرکت‌های خارجی هیچ قطعه‌ای به ما ندادند و صنعتگران ما با به راه انداختن نهضت قطعه سازی نیاز‌ها را بر آورده کردند و اکنون ما با روی آوردن به قطعه سازی و تجمیع آنها، به توانایی ساخت موتور رسیده ایم.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه اکنون در زمینه ساخت موتور به خود اتکایی رسیده ایم که مفهومی فراتر از خودکفایی دارد، افزود: ما امروز دانش طراحی داریم و حتی با کشور‌های سازنده این محصولات می‌توانیم از نظر علمی چالش داشته باشیم.

امیر خواجه فرد با اشاره به اینکه برای ساخت اینگونه موتور‌ها کنسرسیوم‌هایی متشکل از شرکت‌های بزرگ کنار هم قرار می‌گیرند، اظهار داشت: حجم کار در این زمینه بسیار بالاست و ما در طول ۴ سال به این توانایی رسیدیم که زمان قابل قبولی است.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: اینگونه نبوده که ما فقط روی یک موتور کار کنیم، بلکه انواع موتور‌های مورد نیاز کار می‌شود و در زمینه موتور‌های سبک یا مینی جت به صد در صد اهداف خود رسیده ایم و در زمینه موتور‌های سنگین نیز بر اساس نقشه راهی که داریم، پیش می‌رویم.

امیر خواجه فرد در توضیح قابلیت کنترل الکترونیکی این موتور‌ها اظهار داشت: در صنایع دیگر نیز دیده می‌شود که فرایند نظارت فنی بر عملکرد موتور الکترونیکی است که باعث افزایش دقت و کاهش زمان مورد نیاز می‌شود و در زمینه موتور هواپیما نیز این قابلیت وجود دارد که در حال حاضر به مرحله تطبیق سیستم روی موتور رسیده ایم.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه در زمینه موتور هواپیما توانمندی صادارت داریم و یشنهاداتی نیز دریافت شده است، گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید ما بر اساس نیازمان است، اما بیش از ۱۴۳ شرکت دانش بنیان و صنایع وابسته به وزارت دفاع و سازمان‌های وابسته دیگر در این شبکه به ما کمک می‌کنند و اگر نیازمان افزایش یابد، قطعا تولید و تیراژ را نیز بالا می‌بریم.

امیر خواجه فرد تصریح کرد: در حال حاضر ماهی یک موتور تولید می‌شود که قابلیت افزایش تیراژ بر اساس نیاز را دارد.

وی با بیان اینکه هر جنگنده از جمله کوثر به دو موتور نیاز دارد، اظهار داشت: ما با توجه به خط تولید کوثر و در آینده خط تولید یاسین پیش می‌رویم و تلاش می‌کنیم خط تولید موتور با خط تولید هواپیما منطبق باشد.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع درباره موتور بومی اوج نیز گفت: این موتور مشابه موتور پهپاد آرکیو ۱۷۰ است که یک نسل از فناوری موتور‌های رایج فعلی جولوتر است.

وی افزود: برای خط تولید این محصول نیاز داریم که متریال لازم را هماهنگ کنیم که در این مسیر پیش می‌رویم.

امیر خواجه فرد تصریح کرد: این موتور قابلیت‌های بهتری دارد و با توان کار در ارتفاع بالا و کم صداتر می‌تواند موتور خوبی برای پرنده‌های بی سرنشین یا با سرنشین ما باشد.

در دقایق پایانی گفتگوی تلویزیونی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، خسروی مجری برنامه از اعلام آمادگی رئیس کمیته امداد برای کمک به خانواده شش قلو‌های کرجی که صبح پنجشنبه متولد شدند، خبر داد و امیر خواجه فرد نیز اعلام کرد: من و همکارانم نیز ۲۰ میلیون تومان به این خانواده اهدا خواهیم کرد.
 
برچسب ها: صنایع هوایی ، توسعه
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۹°    ۳۱°