نخستین رتبه‌بندی داخلی دانشگاه‌ها تا پایان سال
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
09:41 - شنبه 05 مهر 1399
کد خبر : ۷۹۹۹۴۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
وزیر علوم؛
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، شاخص‌ها را تعریف کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان امسال اولین رتبه‌بندی داخلی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را انجام دهیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
  "منصور غلامی" در دهمین نشست هیأت‌های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و مدیران نظارت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور، با اشاره به زحمات هیأت‌های نظارت و ارزیابی در استان‌ها و ستاد وزارت علوم، فعالیت مجموعه نظارت و ارزیابی را قضاوت درباره کیفیت فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسات آموزش عالی برشمرد و گفت: هر چه این نظارت‌ها دقیق‌تر و جامع‌تر صورت گیرد، باعث اعتلای نظام علم و فنآوری کشور خواهد شد.

وی افزود: برای اعتلای آموزش عالی و ارتقای کیفیت باید نقاط ضعف و قوت را بگوییم، به گونه‌ای که حاصل آن باعث رفع کسری‌ها و کمبود‌ها شود.

وی تاکید کرد: نتیجه بررسی‌ها را به شکل گزارشی به مدیر هر مجموعه و موسسه‌ای ارائه کنیم تا مدیریت از نقاط قوت و ضعف خود و مجموعه‌اش اطلاع یابد و بتواند اصلاحات را انجام دهد و ارتقای کیفیت صورت گیرد.

غلامی گفت: نکته مهم در بحث نظارت و ارزیابی آن است که اهداف‌مان را تعریف کنیم و از هر بررسی و نظارتی که انجام می‌دهیم این مطلب حاصل شود که از این نظارت کدام قسمت باید بهره‌مند شود و هدف چیست؟ یکی از این اهداف تضمین کیفیت در چارچوب طرح ساماندهی آموزش عالی است.

وزیر علوم با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: در طرح ساماندهی آموزش عالی به دنبال سه هدف اصلی هستیم؛ ابتدا ارتقای کیفیت، سپس مأموریت گرایی و بحث سوم اثر گذاری مؤسسات در منطقه است.

غلامی در خصوص مأموریت‌گرایی مؤسسات آموزش عالی تاکید کرد: ظرفیت‌ها و نیاز‌های هر منطقه باید توسط موسسه و ستاد شناخته و محور اصلی فعالیت‌ها تعیین شود تا مؤسسات با برنامه‌ای مشخص به سمت آن اهداف حرکت کنند.

وزیر علوم در ادامه سخنانش به موضوع رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در بحث رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، شاخص‌ها را تعریف کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم اولین رتبه‌بندی داخلی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را انجام دهیم؛ در این رتبه‌بندی داخلی شاخص‌های اختصاصی متعددی تعریف شده است و ادارات نظارت و ارزیابی می‌توانند جایگاه این رتبه‌بندی را تقویت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سطح دانشگاه‌های کشور دیگر معیاری به نام سطح‌بندی وجود ندارد، چون سطح‌بندی دانشگاه‌ها باعث برخی مشکلات و بی‌عدالتی‌ها می‌شد. رتبه‌بندی ملاک جامع‌تری است و کمک می‌کند مجموعه آموزش عالی از ارتقای کیفی برخوردار شود. وزارت علوم پشتیبان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است و نظارت نیز برای آن است که دانشگاه‌های کشور در چهارچوب‌های مورد توافق حرکت کنند.
برچسب ها: دانشگاه
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
°    °