آغاز فصل سرما و باز هم وارونگی هوا
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
18:38 - سه‌شنبه 06 آبان 1399
کد خبر : ۸۰۲۳۲۶
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با تخصیص عوارضی آلایندگی صنایع کشور تا چند سال آینده پایش صنایع به ۲۰ درصد می رسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
  "داریوش گل‌علیزاده" در گفتگو با ۱۸:۳۰ بابیان اینکه هنوز سازمان استاندارد به موضوع مردود شدن خودرو‌های زیر یکسال در معاینه فنی، ورود نکرده است، افزود: بر اساس گفته ریاست سازمان محیط زیست (کلانتری) و تنوع و گستردگی صنایع کشور تنها ۷ درصد صنایع آلاینده پایش می‌شوند.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تاکنون ۳۵ درصد از عوارضی آلایندگی که از صنایع گرفته می‌شود به صندوق ملی محیط زیست تعلق می‌گیرد.

گل‌علیزاده از اقدامات انجام شده برای پایش بیشتر صنایع آلوده کننده گفت و افزود: در سال‌های آینده تا ۲۰ درصد از صنایع آلاینده پایش می‌شوند.

او بیشترین آلوده کننده‌های محیط زیست را خودرو‌های دیزلی و فرسوده و نیروگاه‌های مازوت اعلام کرد و افزود: این آلوده کننده‌ها حدود ۸۰ درصد درز آلودگی هوا نقش دارند.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تاکنون هیچ اقدام جدی برای از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده انجام نشده است، افزود: بیش از ۵۴ درصد از خودرو‌های عمومی شهر تهران فرسوده است.
 
داریوش گل‌علیزاده با توجه به بهبود کیفیت سوخت گفت: نوسازی ناوگان عمومی حمل و نقل و استفاده و توسعه انرژی نو و برقی کردن موتور سیکلت ها در نهایت باید به بهبود و ایجاد هوای پاک بیانجامد اما تاکنون برنامه ریزی های انجام شده کافی نبوده است.
 
او ضمن هشدار به برنامه ریزی های شهری گفت: کلان شهرهایی مانند تهران بیش از ظرفیت خودپالایی بارگزاری  شده است.
گل‌علیزاده به بحث استاندارد سازی خودروها پرداخت و گفت: برای تداوم استاندارد بودن خودروها باید چاره ای دیگر اندیشید.
 
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران از نقش رسانه ها در افزایش استانداردسازی سوخت خودروها گفت و افزود: خودرویی که نتوانسته حتی در دوره گارانتی خود کاهش آلایندگی را انجام دهد، استاندارد نیست.
 
"حسین‌رضا شهیدزاده" افزود: برخی از خودروها در نخستین سال تولید و در دوره گارانتی که برای گرفتن معاینه فنی برتر اقدام می کنند نمی توانند امتیاز لازم را بدست بیاورند و کیفیت این خودروها تایید نمی شود و رد می شوند.
 
او ضعف در اجرای قانون را دلیل اصلی افزایش آلودگی هوا اعلام کرد و گفت: باندازه کافی قانون وجود دارد و بسیار هم محکم است، اما بر زمین مانده و اجرا نشده است. بدتر از خودرو‌های فرسوده موتورسیکلت‌های فرسوده است. تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۰ درصد آن‌ها فرسوده می‌شوند.
 
سرهنگ علی همه‌خوانی معاون آموزش پلیس راهور تهران هم گفت: پلیس بعنوان مجری قانون به آنچه که قانونگذار اعلام می‌کند اقدام می‌کند. بر اساس قانون خودرو‌های آلوده کننده هوا ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.
برچسب ها: آلودگی هوا ، فرسوده
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۳°    ۲۴°