حمل و نقل عمومی باید دغدغه دولت باشد
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
02:42 - پنجشنبه 08 آبان 1399
کد خبر : ۸۰۲۴۹۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری:
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری با بیان این که حمل و نقل عمومی باید دغدغه دولت و مجلس باشد گفت: با افزایش نرخ بلیت ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان حاصل می‌شود که چندان دردی از ما دوا نمی‌کند، اما حداقل برای اورهال کردن اتوبوس‌ها می‌تواند کمک کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 سید مناف هاشمی با بیان این که شهرداری دنبال فشار بیشتر بر مردم در این شرایط نیست گفت: به سه دلیل ما خواهان افزایش نرخ بلیت شده ایم یکی این که در حوزه اتوبوس و واگن در همه جای دنیا بین ۷۰ تا ۹۰ درصد سوبسید می‌دهند و در کشور ما هم این مرسوم بوده است، اما در ۱۰ سال اخیر قیمت اتوبوس و واگن برای شهرداری گران تمام شده، نکته دوم بحث قیمت بلیت است که اگر نرخ تمام شده آن را ۱۰ هزار تومان درنظر بگیریم سهم مردم می‌شود ۳ هزار تومان و نکته سوم شرایط برای بخش خصوصی اقتصادی نیست و بحث اورهال کردن اتوبوس و مترو را داریم، بالاخره اتوبوس‌ها هم عمری دارند در دنیا متوسط ۵ سال و در ایران متوسط ۱۰ سال و ما داریم تلاش می‌کنیم شرایط موجود را  حفظ کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری گفت: سالانه در تهران باید هزار دستگاه اتوبوس اضافه کنیم اگر قیمت هر اتوبوس را ۴ میلیارد تومان در نظر بگیریم می‌شود سالی ۴ هزار میلیارد تومان.

هاشمی افزود: در حوزه واگن تهران ۱۵۰۰ واگن کسر دارد.

او با بیان این که شهرداری به طور جدی برای حل مشکل و وصول مطالباتش تلاش می‌کند گفت: سال ۹۷ و ۹۸ از ناحیه جرائم رانندگی ۱۶۰۰ میلیارد تومان در تهران وصول شده که بایست ۶۰ درصد آن طبق قانون و ماده ۲۳ به شهرداری پرداخت می‌شد که فقط ۱۰۰ میلیارد دریافت کرده ایم، وقتی این منایع نرسد ما مجبور می‌شویم برای حفظ وضع موجود، افزایش سهم شهروندان را پیشنهاد کنیم.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم گفت: دولت خیلی سطحی به مسئله حمل و نقل عمومی نگاه می‌کند، قیمت تمام شده بلیت مترو حدود ۱۰ هزار تومان و اتوبوس حدود ۲۰ هزار تومان است و این خیلی زیاد است برای همین به سه بخش تقسیم می‌شود که یک سومش را دولت و بخش دیگرش را شهرداری و یک سوم باقی مانده را هم شهروندان باید پرداخت کنند، اما دولت سهمش را پرداخت نمی‌کند.

علیخانی با اشاره به این که شورای شهر مخالف افزایش نرخ بلیت هاست گفت: زمانی که دولت‌ها نفت را به قیمت خوب می‌فروختند باید به تعهداتشان عمل می‌کردد تا مشکلات این گونه انباشته نشود.

او افزود: کرونا به حمل ونقل عمومی در تهران ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت زده است و افزایش نرخ بلیت در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند حدود ۵۰ میلیارد تومان درآمد نصیب شهرداری کند که رقمی نیست که دردی دوا کند برای همین پیشنهاد ما این است که سهم دولت وصول شود، در سال ۹۸، ۱۲۰۰ میلیارد تومان جرائم رانندگی وصول شده که ۶۰ درصدش سهم شهرداری است که باید پرداخت شود، سال ۹۹ هم ۹۰۰ میلیارد تومان وصول جرائم رانندگی بوده که باز سهم شهرداری از آن پرداخت نشده است.
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۱۱°    ۲۲°