آغاز ریل‌ گذاری راه‌ آهن چابهار- زاهدان
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
17:21 - دوشنبه 10 آذر 1399
کد خبر : ۸۰۳۶۵۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی، نایب رئیس مجلس، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه، استاندار سیستان وبلوچستان و جمعی از مسئولان آغاز شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان امروز چهارشنبه، در حاشیه این مراسم گفت: بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پیشرفت حدود ۴۳ درصدی خط ریلی چابهار- زاهدان هزینه شده که این خط در آینده‌ای نزدیک آماده افتتاح خواهد شد.

نوذری افزود: این پروژه در هشت قطعه و با مبلغ اولیه ٢ هزار و ٤١ میلیارد تومان در حال اجراست و تاکنون کل پروژه بیش از ۴۷ درصد پیشرفت، زیرسازی کل پروژه ۶۳ درصد، زیرسازی بخش جنوبی مسیر ۷۶ درصد و پیشرفت فیزیکی بخش جنوبی ۵۹ درصد و تاکنون پیشرفت مالی پروژه ۴۰ درصد بوده است.

وی افزود: خط ریلی چابهار- زاهدان- میلک- سرخس در مجموع یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر طول دارد که ۶۱۰ کیلومتر آن از چابهار تا زاهدان و با احتساب خطوط فرعی ۷۳۰ کیلومتر بوده و طول مسیربخش شمالی ایرانشهر تا زاهدان ۳۱۶ کیلومتر است.

نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان گفت: در این پروژه ۳۳ ساختمان، ایستگاه ۹۰۰ تا یکهزار و ۷۰۰ متر مسافری و باربری، ۱۲۸ دستگاه پل بزرگ و کوچک و ۳۹ دستگاه تونل پیش‌بینی شده است.

وی افزود: ۲ هزار و ۵۳۰ نیروی انسانی و ۸۹۲ ماشین آلات راه‌سازی در این پروژه مشغول به کار هستند.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیزگفت: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل برای رونق اقتصادی این استان از اولویت‌های دولت است.

بامری افزود: تکمیل طرح‌های توسعه‌ای نظیر راه آهن به توسعه حمل و نقل سیستان و بلوچستان و کشور کمک شایانی می‌کند و جایگاه بندرشهید بهشتی را در حمل کالا به داخل کشور ارتقا می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه چابهار نقش ملی و بین المللی در توسعه سیستان و بلوچستان دارد و ارتباط این منطقه با آب‌های آزاد زمینه توسعه را برای هر صنعتی فراهم می‌کند، گفت: چابهار در آینده قطب تجارت و ترانزیت منطقه خواهد شد و باید هر چه سریعتر زیرساخت‌های آن در زمینه حمل و نقل فراهم شود.

فرماندار چابهار ادامه داد: پروژه راه آهن چابهار- سرخس از طرح‌های ملی در حال اجراست که می‌تواند نقش مهمی در تحول اقتصادی سیستان و بلوچستان بویژه بندر بزرگ چابهار داشته باشد.

وی با قدردانی از تلاش دولت برای توسعه و آبادانی چابهار گفت: تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان- میلک- سرخس سبب ساخت حدود یک هزار کیلومتر بزرگراه و آزاد راه، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار، راه‌اندازی خطوط مسافری دریایی با کشور‌های همجوار مرز‌های آبی و حمل و نقل کالا و مسافر در جنوب سیستان و بلوچستان می‌شود.

پروژه راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس- مشهد یکی از طرح‌های مهم ملی درحال اجرا در سیستان و بلوچستان است که تکمیل و راه‌اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشور‌های مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.

این پروژه مهم و حیاتی به طول یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر بوسیله قرارگاه خاتم الانبیا درحال اجراست و نقش مهمی در جابه جایی کالا از چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشور‌های همجوار خواهد داشت.

پروژه اتصال خط آهن چابهار- زاهدان- مشهد به شبکه ریلی کشور از سال ۱۳۸۹ آغاز شده، ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبوده و تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی نیازمند توجه ویژه دولت است که خوشبختانه امسال با تحرکات بیشتری در حال اجراست.

این خط آهن از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به راه آهن بافق- مشهد متصل خواهد شد، که اکنون از ۲ مسیر زاهدان به سمت چابهار و چابهار به سمت نیکشهر و ایرانشهر در حال ساخت است.

توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا ۸.۵ میلیون تن ایجاب می‌کند که خط ریلی چابهار- زاهدان- میلک- سرخس هرچه سریعتر تکمیل شود تا تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه گذاری در این منطقه تحول بزرگی در صادرات و واردات و چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۴°    ۱۱°