خودرو‌های ایران نصف آلمان، تلفات ۶ برابر
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
12:37 - سه‌شنبه 11 آذر 1399
کد خبر : ۸۰۴۳۱۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در توصیف معضل تصادفات جاده‌ای کشورمان گفت: تعداد وسیله نقلیه در آلمان ۲ برابر ایران و میزان تلفات انسانی در ایران تقریباً ۶ برابر آلمان و جمعیت دو کشور تقریبا مساوی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 به نقل از ایرنا غلامرضا غفاری در همایش و پویش نقش زنان در پیشگیری از سوانح رانندگی که امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد، اظهار داشت: نرخ بالای تصادفات جاده‌ای در ایران موضوعی چند لایه بنا به پیامد‌ها و عوارض چندگانه و ماندگار آن است؛ این پدیده را باید به عنوان معضل برآمده از فرایند نوسازی و حضور اتومبیل، به عنوان یکی از نماد‌های زندگی مدرن، در خانواده‌های ایرانی تلقی کرد.

وی افزود: بی گمان برای این امر تلخ و ناخوشایند سبب و علت‌های مختلفی را می‌توان سراغ گرفت. از قانون گریزی، بی احتیاطی ها، مخدر‌های صنعتی، اختلال در سلامت روان، خستگی، زیر ساخت‌های جاده‌ای تا ساختار فنی اتومبیل‌های تولید شده.

به گزارش روز یک شنبه معاونت فرهنگی وزارت علوم غفاری خاطرنشان کرد: در نهایت الگو‌های رانندگی در ایران مناسب نیست، به گونه‌ای که نرخ تصادفات ترافیک جاده‌ای در ایران را پنج برابر نرخ جهانی اعلام می‌کنند. کشور‌های آلمان و ایران دارای جمعیت تقریباً برابری هستند، اما تعداد وسایل نقلیه آلمان ۲ برابر ایران و در مقابل میزان تلفات انسانی در ایران تقریباً ۶ برابر آلمان است.

به گفته غفاری، بی گمان الگو‌های رانندگی به عنوان یک واقعیت اجتماعی در کلیت و تمامیت خود از مناظر و دیدگاه‌های مختلف قابل تبیین، تحلیل و تفسیر است. همچنین از حیث روان شناسی شخصیت، روان شناسی اجتماعی، جامعه شناسی و انسان شناسی باید مورد توجه جدی پژوهشگران قرار گیرد و با کاویدن و شناخت اضلاع مختلف موضوع نسبت به ارائه راهکار‌هایی که منجر به اصلاح الگو‌های رانندگی شود کمک کنند.

غفاری اظهار داشت: از منظر جامعه شناسیِ فرهنگ و انسان شناسیِ الگو‌های رفتاری و کنشی، الگو‌های رانندگی ریشه در تلقی‌ها و نظام‌های معنابخشی دارد. از این زاویه اگر واقعیت تصادفات جاده‌ای را مورد واکاوی قرار دهیم ادراک نسبت به عناصر زمان، مکان، راه و سرعت اهمیت مهمی دارند و سفر معنایی متفاوت در جوامع پیدا می‌کند. به گونه‌ای که [ در برخی جوامع]مسیر را فقط به خاطر رسیدن به مقصد تعریف نمی‌کنند بلکه آن را امر و فرایندی همراه با، با هم بودن و آرامش می‌دانند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: فاصله نه با مقیاس زمان بلکه با مقیاس مسافت بیان می‌شود. عنوان نمی‌شود یک ساعت راه مانده بلکه عنوان می‌شود ۸۰ کیلومتر راه باقی مانده است. بنابراین، ادراک از زمان و مکان در این ۲ فرهنگ متفاوت و نتیجه آن الگو‌های متفاوت رانندگی است.

به گزارش ایرنا، این همایش کار مشترک وزارت راه، مسکن و شهرسازی با معاونت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه الزهرا و همکاری مجموعه‌ای از سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) در هفته ایمنی حمل و نقل در روز‌های ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود. روز دوم این هفته روز یادمان قربانیان سوانح ترافیکی نام گذاری شده است.

سومین یکشنبه ماه نوامبر میلادی روز جهانی "یادمان قربانیان تصادفات رانندگی" است.
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۴°    ۱۲°