معرفی ۳ رژیم غذایی ضد التهابی
تازه ترین خبرها در پیام رسان سروش irinn_channel@  با شبکه خبر به روز باشید.       
15:09 - دوشنبه 10 آذر 1399
کد خبر : ۸۰۴۶۱۴
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
محققان علوم پزشکی می‌گویند هنگامی که قرار باشد با رژیم غذایی به جنگ التهاب برویم می‌توانیم از برنامه‌های خاص غذایی استفاده کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
التهاب مزمن نقشی مهم در برخی بیماری‌ها دارد که از جمله این بیماری‌ها می‌توان به آرتریت روماتوئید، سرطان، بیماری قلبی، دیابت، آسم و حتی آلزایمر اشاره کرد.

دانشمندان بر نقش رژیم‌های غذایی ضد التهابی در کنار داروها، تاکید بسیار دارند. از جمله می‌توان به این نوع رژیم‌های غذایی اشاره کرد:

رژیم غذایی مدیترانه ای: کسانی که در کشور‌های کنار دریای مدیترانه از جمله ایتالیا و یونان زندگی می‌کنند به طور سنتی این رژیم را استفاده می‌کنند که به طور عمده شامل میوه و سبزیجات، آجیل و دانه ها، غلات کامل، ماهی و روغن زیتون است که همگی ضد التهاب محسوب می‌شوند.

در طول سال‌ها مطالعات زیادی در این باره انجام گرفت و محققان دریافتند دریافت کنندگان این رژیم غذایی، عمری طولانی‌تر دارند و شمار موارد بیماری در آن‌ها در مقایسه با مواردی همچون رژیم‌های غذایی آمریکایی، بسیار کمتر است.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای در بین پزشکان و متخصصان تغذیه، رتبه غذایی بالایی دارد. مطالعات نشان می‌دهد این رژیم از بدن در برابر التهاب محافظت می‌کند و انسان را از بیماری قلبی عروقی، سندروم متابولیک و دیابت نوع دو در امان نگاه می‌دارد. از جمله موارد برتری این رژیم، آسان بودن تهیه آن است.

رژیم غذایی دش DASH br: رژیم دش شامل همه چیز است به جز غذا‌های آماده یا فست فود. این رژیم شامل مخفف کلمات روش تغذیه‌ای برای کنترل فشار خون بالا است و در ابتدا برای کنترل فشار خون بدون استفاده از دارو مورد استفاده قرار می‌گرفت، ولی اکنون به عنوان یکی از سالم‌ترین انواع رژیم غذایی محسوب می‌شود.

در این رژیم غذایی، غذا‌هایی با چربی اندک، چربی اشباع شده کم و کلسترول اندک و نیز میوه و سبزیجات فراوان، و غلات کامل استفاده می‌شود.

پروتئین این رژیم غذایی، از لبنیات کم چرب، ماهی، ماکیان و آجیل به دست می‌آید. گوشت قرمز، نوشیدنی‌های شیرین و شیرینی این نوع رژیم غذایی، اندک است.

رژیم غذایی دش شامل فیبر و پتاسیم و کلسیم و منیزیوم فراوان و سدیم اندک است.

به گزارش پایگاه اینترنتی دانشگاه هاروارد، آخرین رژیم غذایی معرفی شده برای مبارزه با التهاب، رژیم غذایی دکتر اندرو ویل است:

دکتر اندرو ویل که دانش آموخته هاروارد است چند دهه پیش تلاش کرد رژیمی ضد التهابی ارائه دهد و حاصل تلاش وی، نوعی رژیم مدیترانه‌ای همراه با غذا‌های آسیایی است. حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از کالری این رژیم از کربوهیدارت، ۳۰ درصد از چربی و ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز از پروتئین حاصل می‌شود. در این رژیم غذایی، از غذا‌های فراوری شده به میزان اندک استفاده می‌شود.
پربازدید ها
روز
هفته
ماه
آب و هوا
۴°    ۱۱°