به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، "امیرمحمود غفاری" درخصوص پروژههای آزادراهی این وزارتخانه در سال جهش تولید با اشاره به مزایای ساخت و توسعه آزادراهها در کشور گفت: مطابق برنامهریزیهای انجام شده، ۵۰۰ کیلومتر آزادراه دیگر شامل آزادراههای کنارگذر جنوبی تهران، کنارگذر شرقی اصفهان، فاز ۲ اراک- خرمآباد، باند رفت قطعه دوم تهران- شمال، کنارگذر منجیل، فاز اول تبریز- مرند و ... تا پایان دوره دولت دوازدهم به بهرهبرداری خواهد رسید و بنابراین طول آزادراههای تحت بهرهبرداری کشور تا پایان کار دولت دوازدهم به بیش از سه هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: توسعه شبکه حمل و نقل از اهم امور مورد توجه دولتها به شمار میرود. اهمیت بالای این زیرساختها در فرآیند توسعه و نقش آن در رشد سایر بخشهای اقتصادی از یک سو و افزایش سطح خدمترسانی به عموم و ارتقای شاخصهای اجتماعی از سوی دیگر، دولتها را بر آن میدارد تا برای تقویت و توسعه این زیرساختها در اندیشه تدابیر مناسب باشند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: سرمایهگذاری مستقیم روی زیرساختهای حمل و نقلی باعث افزایش سطح دسترسی به مراکز تولید و رونق فعالیتهای اقتصادی توأم با کاهش هزینههای تجارت و نقل و انتقال و همینطور ایجاد محیط رقابت سازنده منتجبه توسعه و رشد اقتصادی و کاهش چشمگیر تصادفات رانندگی و مصرف سوخت می شود.
غفاری افزود: جمهوری اسلامی ایران بهدلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود از مزیت بالقوهای برخوردار است، بهطوریکه از مجموع سه کریدور بزرگ ترانزیتی جهان، دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از خاک کشور ما عبور میکند. با توجه به اینکه ایران پتانسیل ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا را دارد، فعال کردن کریدورهای مزبور و استفاده کامل از ظرفیتهای ترانزیتی کشور میتواند ضمن کسب درآمدهای ارزی موجب ایجاد اشتغال و توسعه صنعت حمل و نقل کشور شود.
در حال حاضر سالیانه بیش از ۲۴۰ میلیون وسیله نقلیه در آزادراههای کشور با سرعت متوسط ۱۱۰ کیلومتر در ساعت تردد میکنند.